Hallo,
Ik rij enorm graag met een naft, maar telkens ik moet tanken doet het bij een naft toch (meestal) meer pijn dan bij een diesel. Zeker als je tweedehands auto's vergelijkt.
Ik ben al m'n huiswerk aan het maken voor de volgende aankoop, maar bij bijna elke berekening komt een diesel interessanter uit dan een naft...
Prijzen onderaan zijn de vraagprijzen op mobile.de, voor wagens met leder, onderhoudsboekje etc. en niet overdreven veel km. Benzine wel altijd minder km dan de diesels.
(porsche is geen optie, maar leuk om eens te kijken hoe onhaalbaar het is )
onze ford (met 65kW) zou ik volgens deze tabel zo snel mogelijk moeten wegdoen voor een 320d met 150PK zo blijkt uit deze tabel...
Ik dacht dat PK's meer invloed hadden op verzekering en belasting etc maar valt eigenlijk goed mee, plus de 320 is zuiniger dan die slak van een ford!
DISCLAIMER
Voor nieuwe wagens is een benzine wel interessanter dan een diesel, verbruik is sterk gezakt en aankoopprijs is lager, ook biv etc. vaak lager door minder CC.
DISCLAIMER 2: mijn BA is 10 (door een accident van m'n vrouw...) en ik reken met 1,3 euro voor diesel, 1,5 voor naft.
Ik rij enorm graag met een naft, maar telkens ik moet tanken doet het bij een naft toch (meestal) meer pijn dan bij een diesel. Zeker als je tweedehands auto's vergelijkt.
Ik ben al m'n huiswerk aan het maken voor de volgende aankoop, maar bij bijna elke berekening komt een diesel interessanter uit dan een naft...
Prijzen onderaan zijn de vraagprijzen op mobile.de, voor wagens met leder, onderhoudsboekje etc. en niet overdreven veel km. Benzine wel altijd minder km dan de diesels.
(porsche is geen optie, maar leuk om eens te kijken hoe onhaalbaar het is )
onze ford (met 65kW) zou ik volgens deze tabel zo snel mogelijk moeten wegdoen voor een 320d met 150PK zo blijkt uit deze tabel...
Ik dacht dat PK's meer invloed hadden op verzekering en belasting etc maar valt eigenlijk goed mee, plus de 320 is zuiniger dan die slak van een ford!
DISCLAIMER
Voor nieuwe wagens is een benzine wel interessanter dan een diesel, verbruik is sterk gezakt en aankoopprijs is lager, ook biv etc. vaak lager door minder CC.
DISCLAIMER 2: mijn BA is 10 (door een accident van m'n vrouw...) en ik reken met 1,3 euro voor diesel, 1,5 voor naft.
wagen | aankoop | verbruik | BIV | belasting | Verzekering | onderhoud | km/jaar | totaal 3 jaar | Restwaarde | totaal | Per jaar |
BMW 320d | 3000 | 5,7 | 129 | 401 | 560 | 500 | 12000 | 10179,6 | 2500 | 7679,6 | 2560 |
Ford Mondeo 1,8d | 2000 | 6,2 | 100 | 300 | 570 | 400 | 12000 | 8811,6 | 1000 | 7811,6 | 2604 |
Mazda MX5 naft | 3500 | 7,2 | 105 | 266 | 650 | 300 | 12000 | 11141 | 3000 | 8141 | 2714 |
BMW 316i touring | 3500 | 7,3 | 65 | 309 | 514 | 300 | 12000 | 10876 | 2500 | 8376 | 2792 |
BMW 525d | 5000 | 7,2 | 208 | 585 | 630 | 600 | 12000 | 14022,6 | 4000 | 10022,6 | 3341 |
Porsche Boxter naft | 15000 | 10,7 | 1296 | 1007 | 1322 | 1000 | 12000 | 32061 | 12000 | 20061 | 6687 |
Comment