Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
En, een technische uitleg voor? Ik leer graag bij... .
Wat voor een BMW is het trouwens? Ik dacht dat jij met een 335d bolde?
Weet ik veel welke technische uitleg daar aan vasthangt. valt mij gewoon op .
Kn jij een uitleg geven waarom het niet zou kunnen?
het is een E36 320i die hier staat.
335d wordt enkel gebruikt als werkauto tijdens de werkuren en soms ook wel eens int weekend als ik daar zin in heb of als de leon in de garage staat. Die verslijt vooral achterbanden met dat koppel
Weet ik veel welke technische uitleg daar aan vasthangt. valt mij gewoon op .
Kn jij een uitleg geven waarom het niet zou kunnen?
Als jij, en onze vriend MRJ, spreekt van een duidelijk grotere bandenslijtage bij RWD's dan bij FWD's. Dan ben ik benieuwd naar hoe dat komt. Persoonlijk heb ik de helft van m'n autoleven met FWD gereden, de andere met RWD. Ik heb geen opmerkelijk snellere bandenslijtage gemerkt bij de RWD's. Dus ik hoef ook niks te verklaren, bewijzen hé... . Bij een RWD slijten de achterbanden sneller dan de voorbanden en bij een FWD is 't omgekeerd natuurlijk. Aangedreven wielen slijten altijd het snelst, ook bij moto's en fietsen is dat zo.
Als jij, en onze vriend MRJ, spreekt van een duidelijk grotere bandenslijtage bij RWD's dan bij FWD's. Dan ben ik benieuwd naar hoe dat komt. Persoonlijk heb ik de helft van m'n autoleven met FWD gereden, de andere met RWD. Ik heb geen opmerkelijk snellere bandenslijtage gemerkt bij de RWD's. Dus ik hoef ook niks te verklaren, bewijzen hé... . Bij een RWD slijten de achterbanden sneller dan de voorbanden en bij een FWD is 't omgekeerd natuurlijk. Aangedreven wielen slijten altijd het snelst, ook bij moto's en fietsen is dat zo.
Tuurlijk dat de achterbanden sneller slijten. Maar bij mijn fwd valt het op dat enkel de voorbanden slijten en bij de rwd valt het op dat de achterbanden slijten (aja ), maar dat de voorbanden meer slijten bij rwd dan de achterbanden bij fwd.
maar langs de ene lijkt met dat ook wel logisch want de voorbanden bij rwd moeten ook sturen, en tegensturen. En de achterbanden bij fwd moet enkel maar volgen en sturen niet mee..
idd, heeft standaard 150pk en een kerel da ik ken heeft er wat mee gefoefeld, geen turbo in ieder geval. Heeft die op de testbank eens gezet bij een tuner. En 225 is idd geen orginele maat, maar imo wel een maat dat wel staat en goede grip heeft.
Tuurlijk dat de achterbanden sneller slijten. Maar bij mijn fwd valt het op dat enkel de voorbanden slijten en bij de rwd valt het op dat de achterbanden slijten (aja ), maar dat de voorbanden meer slijten bij rwd dan de achterbanden bij fwd.
maar langs de ene lijkt met dat ook wel logisch want de voorbanden bij rwd moeten ook sturen, en tegensturen. En de achterbanden bij fwd moet enkel maar volgen en sturen niet mee..
Maar een fwd krijgt de sturing én de aandrijving te verwerken op dezelfde as. Ik denk zonder een wissel toe te passen (voorbanden naar achteren en omgekeerd), dat een rwd verder komt dan een fwd met dezelde set. Omdat alles beter verdeeld wordt laat ons het zo zeggen. Lijkt me alvast logisch. Niet?
Dit ook gevonden: ,,Met achterwielaandrijving ben je in het voordeel bij de gewichtsverdeling, de acceleratie en de bandenslijtage,’’ legt Coronel uit. ,,Het is niet voor niets dat BMW jaren achtereen kampioen is geworden.’’
Ik denk dat gemiddeld gezien de meste RWDs meer vermogen hebben dan de FWDs.
Iedere keer bij het versnellen net iets te veel gas, enne de sleet gaat snel.
Ik hoor toch van mijn baas dat zijn Porsche op 20.000km vlotjes door de achterbanden gaat.... Zet daar een brave clio met 75 pk naast, en je zal je best moeten doen om die banden weg te krijgen op 40.000 km.
Met een brave rijstojl zal de slijtage bij die audi of BMW niet ver uit elkaar liggen.
Ik denk dat gemiddeld gezien de meste RWDs meer vermogen hebben dan de FWDs.
Iedere keer bij het versnellen net iets te veel gas, enne de sleet gaat snel.
Ik hoor toch van mijn baas dat zijn Porsche op 20.000km vlotjes door de achterbanden gaat.... Zet daar een brave clio met 75 pk naast, en je zal je best moeten doen om die banden weg te krijgen op 40.000 km.
Met een brave rijstojl zal de slijtage bij die audi of BMW niet ver uit elkaar liggen.
Oké. Maar we gaan nu geen appelen met peren gaan vergelijken hé.
Initieel ging het hier over de eventuele verschillen in bandenslijtage tussen FWD en RWD bij gelijkaardige motoren. In dit geval een A4 2.0TDI en een 3-reeks 318d.
Mijn persoonlijke ervaring is dat FWD even snel slijt of even lang meegaat dat RWD. (3 RWD's en 4 FWD's, waarvan de RWD's steeds meer vermogen)
En om te antwoorden op de TS zijn vraag, zoeizo de 318d, A4 is Fin de carrière (alé dees model he )
2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Ah zo. Persoonlijk vind ik de Audi mooier en dat zou mijn keuze zijn. Als je kijkt naar rijgedrag dan zou ik de Bmw kiezen. Je kosten gaan bij Bmw ook een stuk hoger liggen. Bv: Onderhoud,banden......
Bandjes zijn natuurlijk van hetzelfde merk, even breed, gewichten van de auto's zijn ook gelijk,.... .
banden op de leon even breed als op de 3 serie? over welke maten ben je dan bezig want ik me moeilijk inbeelden dat je op een leon pakweg 245's kan leggen.
om ff on topic te zijn, mijn voorkeur gaat ook naar de A4 2.0 maar zoals aangehaald is de bmw een veel nieuwer model dus zou ik toch de 318d nemen. is de 320d trouwens absoluut niet mogelijk?
banden op de leon even breed als op de 3 serie? over welke maten ben je dan bezig want ik me moeilijk inbeelden dat je op een leon pakweg 245's kan leggen.
Merci allemaal, ik heb er een aantal interessante dingen uitgehaald. Ik heb vandaag ook iemand gepraat die 4 audi's gehad heeft en daarna door zijn firma met BMW moest rijden. Hij heeft 3 jaar geleden de BMW 3 gekocht en is hier supercontent van. Zijn volgende auto's gaan sowieso BMW zijn. Van iemand anders hoor ik dan wel dat BMW blijkbaar duurder in onderhoud is. Heb een aantal dagen geleden met de BMW kunnen testrijden en dit beviel mij wel. Alleen had ik wel op een bepaald moment een beetje last van de harde vering. Ik ga proberen vrijdag of zaterdag te kunnen testrijden bij audi en dan dezelfde weg eens rijden waar ik last had bij BMW.
Amai wat een zever over die bandenslijtage hier ! Zoals eerder aangehaald hangt bandenslijtage af van rechtervoet & koppel v/d wagen. Maak een uitgebreide testrit met voorgestelde wagens en laat u gevoel spreken i.p.v. uw verstand. Het zijn beiden goede wagens maar als je graag sportief rijdt koop u dan een BMW.
Comment