Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW E30 M3 of E36 M3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW E30 M3 of E36 M3

    Welke zouden jullie kiezen en waarom ? prestaties , rijplezier , kosten , inzetbaar als dagelijkse auto ?

    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een E30 maar een goeie vinden die niet afgetrapt is ...

    Als er mensen zijn die ervaring hebben met één van deze twee , ik hoor het graag !

  • #2
    E30 M3 is een klassieker, dat ga je toch echt niet als daily gaan gebruiken?
    Voor een exemplaar in goede staat vragen ze tegenwoordig de hoofdprijs.
    Tussen die 2 dan maar de E36 M3, hoewel dit voor mij het minst favoriete model is.

    Als je budgettair een E30 M3 aankunt, dan zou ik eerder voor een E46 M3 gaan.
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
      E30 M3 is een klassieker, dat ga je toch echt niet als daily gaan gebruiken?
      Voor een exemplaar in goede staat vragen ze tegenwoordig de hoofdprijs.
      Tussen die 2 dan maar de E36 M3, hoewel dit voor mij het minst favoriete model is.

      Als je budgettair een E30 M3 aankunt, dan zou ik eerder voor een E46 M3 gaan.
      Waar je dan ook veel kosten kan aan hebben ,subframe's die scheuren,eventueel smg problemen ,lagerschalen,oliepomp ,enz.vind ook maar eens geen afgetrapte..>E36 daarentegen,oersterk blok met niet teveel poespas,

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
        Waar je dan ook veel kosten kan aan hebben ,subframe's die scheuren,eventueel smg problemen ,lagerschalen,oliepomp ,enz.vind ook maar eens geen afgetrapte..>E36 daarentegen,oersterk blok met niet teveel poespas,
        Een SMG moet je laten staan, denk dat onderhand iedereen dit wel weet, vroeg of laat draaien ze allemaal in de soep.
        Lagerschalen/oliepomp was een 2001 probleem, deze die 12 jaar later nog rondrijden hebben de recalls al lang gehad.
        Idem met subframe, dit valt trouwens allemaal eenvoudig te controleren voor aankoop.
        E46 M3 blok is trouwens een evolutie van de E36 3.2

        En ja er staan veel afgetrapte E46 maar dit geldt even zeer voor de E36...
        Gewoon goed kijken wat je koopt...
        2021 Taycan 4S
        2021 Lexus UX250h

        Comment


        • #5
          een E46 spreekt mij niet aan , te veel elektronica . Als iemand interessante advertenties ziet , laat maar weten
          E30 is inderdaad een klassieker , en een E36 een klassieker in wording . Ik doe rond de 8000 km per jaar , dus volgens mij is dit perfect doenbaar om als dagelijkse auto te gebruiken. Waren er met de eerste serie E36 veel voorkomende problemen ? en voorkeur voor de 3.0 of de 3.2 ?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door oli4-86 Bekijk Berichten
            een E46 spreekt mij niet aan , te veel elektronica . Als iemand interessante advertenties ziet , laat maar weten
            E30 is inderdaad een klassieker , en een E36 een klassieker in wording . Ik doe rond de 8000 km per jaar , dus volgens mij is dit perfect doenbaar om als dagelijkse auto te gebruiken. Waren er met de eerste serie E36 veel voorkomende problemen ? en voorkeur voor de 3.0 of de 3.2 ?
            Dacht dat de 3.2 een beter carter en oliepomp heeft tov de 3.0,wel een manuele nemen want de smg1 heeft naar het schijnt ook veel probleempjes..

            Comment


            • #7
              sowieso manueel 3.2 heeft een zesbak ook dacht ik ?
              heeft er iemand een idee van wat zo'n M3 moet opbrengen voor onze vriend DiRupo ? ik heb al eens een berekening willen maken maar ik vind niet direct de Co2 uitstoot , ik schat BIV een 1250 euro en wegenbelasting een 500 euro of ben ik te optimistisch ?

              Comment


              • #8
                M3 Evo heeft idd een zesbak.

                Qua wegenbelasting ga je het bedrag x2 mogen doen. Het is een 3.2l, 16 fiscale pk's: €996,07. Kijk pagina 5 op deze pdf van de vlaamse belastingsdienst: http://www.onroerendevoorheffing.be/...scherm_def.pdf

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door oli4-86 Bekijk Berichten
                  sowieso manueel 3.2 heeft een zesbak ook dacht ik ?
                  heeft er iemand een idee van wat zo'n M3 moet opbrengen voor onze vriend DiRupo ? ik heb al eens een berekening willen maken maar ik vind niet direct de Co2 uitstoot , ik schat BIV een 1250 euro en wegenbelasting een 500 euro of ben ik te optimistisch ?
                  Heeft het op een E36

                  Comment


                  • #10
                    jammer van die BIV en verkeersbelasting maarja dat nemen we er bij ... nu begint de zoektocht naar een degelijk exemplaar, ik heb zo'n vermoeden dat die niet echt dik gezaaid zijn in België ? Ik heb al contact opgenomen met garage De Clercq , één van de BMW specialisten in mijn streek maar die heeft voor de moment niets staan

                    Comment


                    • #11
                      Ik geloof niet dat een E36 M3 ooit dezelfde cult status als de E30 M3 zal bereiken. Als daily moet je zeker geen E30 M3 nemen, running costs zijn niet min (hoe meer je hem gebruikt, hoe sneller alles slijt natuurlijk). Het zou te jammer zijn voor zo'n klassieker. E36 is moderner dus beter doenbaar als daily. Maar een E30 is dan weer puurder qua autorijden in vgl. met de moderne E36. Een E36 M3 is ook veel goedkoper in aankoop momenteel, en dat zal wel zo blijven, de E30 M3's blijven stijgen in prijs (zeker nu de laatste M3 coupé van de band gerold is een tijdje terug).

                      Als alternatief voor een E30 M3 zou je wel kunnen op zoek gaan naar een 320is. Deze ziet eruit als een gewone E30 al dan niet met MTech 2 pakket erop (zonder is het een echte sleeper). Deze heeft namelijk dezelfde S14 motor als de M3. Was enkel voor de Italiaanse en Portugese markt omdat de taksen voor 2.3's daar veel te hoog waren (dus dan maar 2.0 van gemaakt).

                      E30SHOP.be
                      - Alles voor uw BMW E30.
                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                      Comment


                      • #12
                        Ga voor een E36 m3 kost de helft van een e30 M3 en de E36 is gewoon op alle vlakken beter.

                        Comment


                        • #13
                          Ian , zoals deze dan ? http://suchen.mobile.de/auto-inserat...Mileage=100000

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door oli4-86 Bekijk Berichten
                            jammer van die BIV en verkeersbelasting maarja dat nemen we er bij ... nu begint de zoektocht naar een degelijk exemplaar, ik heb zo'n vermoeden dat die niet echt dik gezaaid zijn in België ? Ik heb al contact opgenomen met garage De Clercq , één van de BMW specialisten in mijn streek maar die heeft voor de moment niets staan
                            Beste eens even kijken in Duitsland nl. Mobile.de / Autoscout

                            Comment


                            • #15
                              E30 M3 kost een veelvoud in aankoop voor een goeie.

                              Als je er wil mee rijden dan is de E36 M3 een veel betere keuze op alle vlakken!

                              De E30 M3 is een cultwagen en de prijs is navenant.
                              U hoeft dit niet te lezen.

                              Comment


                              • #16
                                en hoe zit het met de betrouwbaarheid van zo'n E36 ? ik heb al gezien dat de laatste versies heel mooi uitgerust waren ook , dus op gebied van modern comfort lever je niet echt in denk ik

                                Comment


                                • #17
                                  Mits correcte zorg in verhouding tot het gebruik niet kapot te krijgen. Ik ken gasten die nog alle zomers met hun E36 over de NS vliegen terwijl het blok al over de 300k zit. Als je zéér regelmatig op circuit wil gaan is de beste keuze een 3.0 met 3.2 carter. Gaat als een speer en niet kapot te krijgen. De 3.2's durven nog wel eens troubles hebben met hun Vanos. Geen ramp maar revisie of vervanging kost nu eenmaal geld.

                                  - Reactie op hier boven. De SMG op de E46 is beresterk maar moet onderhouden worden!

                                  Wat eigenlijk ook het algemeen probleem is met tweedehands M3's. Het zijn zéér goede betrouwbare sportwagens. Alleen moeten ze wel goed verzorgt worden, op zich is het onderhoud zeker niet buitensporig duur maar je moet zo een wagen wel alle zorgen op tijd en stond geven. Gebeurt dat niet dan kan je makkelijk duizenden euro's kosten hebben aan verscheidene componenten. Vele kopen een M3 om even de jan uit te hangen en als 't onderhoud in zicht komt verkopen ze hem snel terug of blijven ze nog effe verder karren met alle gevolgen van dien of wordt er beknibbeld op van alles en nog wat. Uiteindelijk blijft er dan een wagen over die voor 8 a 12k verkocht wordt maar al snel een kleine 8k kosten met zich mee brengt om terug in goede conditie te kunnen gezet worden.
                                  U hoeft dit niet te lezen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    bedankt voor de deskundige uitleg ! Nu ben ik me er zeker van bewust dat bottom end kopen geen slimme keuze is , beter via een garage die kennis van "M" zaken heeft kopen , maar dan zit je natuurlijk wel met een serieuze aankoopprijs

                                    Wat is een goede prijs voor een E36 met alle opties en geen astronomische kilometerstand ? ik gok rond de 10k ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tussen de 10 a 15k. Ik ken wel iemand die een mooie E36 M3 3.2 te koop heeft voor een correcte prijs. Die wagen is technisch in perfecte staat. Ik wil je gerust in contact brengen met die persoon. Auto is maniakaal onderhouden bij een specialist. "Staat niet echt te koop, maar voor de juiste prijs laat hij die wil gaan "
                                      U hoeft dit niet te lezen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        informeren kan nooit kwaad

                                        Comment

                                        Working...
                                        X