Mededeling

Collapse
No announcement yet.

A3 of S3?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• A3 of S3?

Wegens gewijzigde privé en werksituatie, ben ik op zoek naar wagen.
    De wagen zal dienen om elke weekdag van en naar het werk te rijden en in het weekend eens hier en daar naartoe.

De afstand tot het werk bedraagt 15km, waarbij zowel bebouwde kom, 70-baan als de Antwerpse ring aan bod zullen komen. Gezien ik in shiften werk, ontwijk ik smorgens de files, maar savonds sta ik er los in. De privé-kms schat ik rond de 100km per week. Daarom kies ik voor een benzine.

Het grootste deel zit ik alleen in de wagen, maar af en toe ook met twee. Hoewel ik maar heel zelden met meer dan twee in de wagen zal zitten, wil ik liever geen twee-zit. Gewoon voor het gemak dat je eventueel toch meer dan één iemand kan meepakken en omwille van de ruimte. Kinderen zitten er ook de eerste jaren niet aan te komen. Daarom ben ik aan het rondzien voor hatchbak en kom ik uiteindelijk uit bij de Audi A3.

Ik zou graag ook een pittig autootje hebben, dus twijfel ik momenteel tussen de S3 van bouwjaar 2006-2007 (pre-facelift) ofwel kies ik voor een A3 2.0TFSI van bouwjaar 2008-2009 (facelift). De S3 beschikt over 265pk en de A3 over 200pk, maar kan gechipt worden tot 250pk. Beide zijn een 2liter, wat maakt dat de jaarlijkse taks hetzelfde blijft, enkel de BIV ligt voor de S3 iets hoger (verschil van €750). Uiteraard liggen het verbruik en de verzekering van de S3 hoger dan de A3.

Vraag 1: Dat de kostprijs van het onderhoud bij de S3 hoger zal liggen, dat besef ik, maar ik vroeg me af hoeveel hoger dit precies is. Spreken we over 2-, 3-voud van de A3 of meer? Even inspelen op de opmerking "als je het al moet vragen, kan je er beter bij wegblijven": Ik stel deze vraag omdat ik een schatting wil kunnen maken van de totale meerkost van de S3 tov de A3 (BIV, onderhoud, verbruik, ...)

Vraag 2: welke verkiest jullie voorkeur, rekening houdend met het feit dat de A3 een facelift is met de nieuwe led koplampen en dat deze zal gechipt worden?
    22
    Pre-facelift S3
    72,73%
    16
    Facelift A3
    27,27%
    6

Eerst en vooral voor de S3 reken op een verbruik van 12a13 l/100, zeker bij kortere ritten durft die wel iets meer verbruiken.

Oliewissel elk jaar €200
    12maand Check €200
    Banden 25k: €800a1000
    Bougies, remmen, remschijven, distributieriem (op 180 000)

Bij zo een auto mag je niet echt naar de kmstanden kijiken vind ik...je koopt beter eentje met 150 000 die net al zijn onderhoud gekregen heeft met olie, remvloeistof,versnellingsbakolie, remmen, schijven, riem bougies dan eentje met 80k die nog alles moet krijgen.
    De riem zou eigenlijk wel al op een goeie 120k mogen vervangen worden dus kijk daar misschien naar uit.
    Polo 6n 1.4

Comment

Hebben die nu nog altijd een riem ipv ketting?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
        Hebben die nu nog altijd een riem ipv ketting?
        *Niet 100% zeker maar ik denk nog steeds een riem.
        Polo 6n 1.4

Comment

ligt vooral aan jezelf hoeveel vermogen je nodig acht om vlot mee te rijden

ik kom zelf toe met mijn 136pk in een 3-reeks, en voor anderen is een 90pk skoda ook al meer dan genoeg

ik zou het budget voor flitsboetes ook in rekening brengen, gezien 100km/u het snelste is dat je op heel je genoemd traject mag rijden ...

Comment

Dat laatste maakt geen verschil uit tussen beide versies.
            Met 200pk ben je ook snel over de limieten.
            Zorg voor voldoende budget voor een Coyote.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ducky Bekijk Berichten

Vraag 1: Dat de kostprijs van het onderhoud bij de S3 hoger zal liggen, dat besef ik, maar ik vroeg me af hoeveel hoger dit precies is. Spreken we over 2-, 3-voud van de A3 of meer? Even inspelen op de opmerking "als je het al moet vragen, kan je er beter bij wegblijven": Ik stel deze vraag omdat ik een schatting wil kunnen maken van de totale meerkost van de S3 tov de A3 (BIV, onderhoud, verbruik, ...)

Vraag 2: welke verkiest jullie voorkeur, rekening houdend met het feit dat de A3 een facelift is met de nieuwe led koplampen en dat deze zal gechipt worden?
              Onderhoud en verbruik zal echt niet veel schelen, beide hebben quasi dezelfde motor (grootste verschil is de turbo). Afhankelijk van je rijstijl mag je rekenen op 7,5 tot 13 liter (zijnde snelweg aan 120 tot sportief stadsverkeer).

Een gechipte A3 2.0TFSI (250pk) is zeer snel, een gechipte S3 (minimum 300pk) is belachelijk snel, dus daar zit wel nog een duidelijk verschil. De A3 is wel enorm incognito, in dat opzicht krijg je wel een specialer gevoel bij de S3.

Als je de A3 kiest, neem dan wel eentje met Quattro en S-Line pakket :-)

Trouwens, de boetes liggen aan de persoon, niet aan de auto. Ik rij al 4 jaar met mijn A3 en heb nog nooit een boete gehad. Bij een deftige motor krijg je veel meer terug dan alleen maar topsnelheid hoor.
              Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

Doet mij een beetje denken aan de topic 335i vs E46 M3

Ik zou voor de s3 gaan.
                Last edited by ; 07/10/2013, 17:25.

Comment

Bedankt voor de snelle reacties.

Momenteel heb ik een lichte voorkeur voor de "exclusievere" S3. De hogere verbruikskosten, BIV en verzekering neem ik er dan graag bij.
                  Wel verschoten dat er weinig verschil is in onderhoudskosten tussen beide wagens zitten. Had gedacht dat die van de S3 toch een pak hoger gingen liggen dan die van de A3.

Wat betreft de boetes; ik ben ook van mening dat het eerder aan de persoon ligt dan aan de wagen. Het is ook zeker niet de bedoeling om constant aan illegale snelheden rond te rijden.
                  @synchromesh: als ik voor de A3 kies, wil ik ook liefst een quattro en S-line. Het probleem is enkel dat het aantal zwarte (eventueel antraciet) facelift hatchback A3 in 2.0TFSI met quattro én S-line redelijk zeldzaam zijn. Je vindt vooral sportbacks. En als je er dan toch één vind, ligt de prijs ineens een pak hoger.

Zit er trouwens veel verschil in rij-eigenschappen tussen beide wagens? Welke is de leukste (ik bedoel hiermee niet welke is de snelste)?
                  Ik probeer zeker eens met beide te rijden alvorens te beslissen, maar misschien heeft iemand al ervaring met beide?

Comment

http://www.autoscout24.de/Details.as...116977&asrc=st in DE al gekeken?

Comment

Het zou de S3 zijn voor mij. Zoals gezegd is die enigszins exclusiever, en imho ook zeer understated.
                      Hij rijdt echter aanzienlijk sportiever en scherper. Harder afgeveerd is ie ook wel. En zeker de leukste.
                      Als een nog te chippen s-line A3 2.0 quattro het alternatief is, lijkt een S3 me hier de verstandigste keuze.

Comment

Ik zou voor de 130i gaan.
                        AutoMinded.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                          Ik zou voor de 130i gaan.
                          Het gaat hier over audi's he

Ik zou de S3 nemen. Je leeft maar 1 keer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                            Het gaat hier over audi's he

Ik zou de S3 nemen. Je leeft maar 1 keer.
                            Ik vond dat de opmerking van de 130i nog lang wegbleef . Ik moet zeggen dat ik daar ook even mee in mijn hoofd heb gezeten.
                            Maar mijn vorige was een 118D met sportpack. Oke een hele andere beleving natuurlijk, maar heb daar bijna vijf jaar mee rondgereden. Met deze auto zal ik toch ook enkele jaren rondrijden en dan kijk ik bijna 10jaar op dezelfde carrosserie. Uiteraard vergeet je dat als je de paardjes aanspreekt en die zes cilinder hoort. Maar je kijkt wel weer een paar jaar op dezelfde carrosserie en op hetzelfde dashboard. En ik wil wel eens iets anders. Plus het is een drie liter, wat de BIV en taksen doet stijgen. Al zal ik wel de achteraandrijving missen.

Ik kijk zeker ook in duitsland, gewoon om dat daar het aanbod groter is. En dan vooral de S3.

@nickotje. degene die jij toont, had ik ook al gezien. Maar een paar dingen houden me hierbij tegen: de led koplampen zijn achteraf geplaatst, dus ik vermoed zonder hoogteregeling en sproeiers. Dus niet geschikt in Belgie en heb geen zin om de koplampen iedere keer te verwisselen. En het tweede: de prijs voor dat bouwjaar en die kilometers stand. Is dat niet iets té goedkoop? Als iets te goed is om waar te zijn, is het dat ook meestal denk ik dan. En duitsland is nu niet ff achter de hoek om rap ff te gaan kijken. Maar kan altijd eens contact opnemen met de verkoper.

Comment

Ik zou zoiezo toch niet voor de gewone A3 gaan maar voor een S3, kost wat meer maar is specialer en zal ook wel beter rijden!

Comment

gt86 !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                                  gt86 !
                                  Vind ik eigenlijk niet zo'n mooie wagen. Plus het is een roadster: 2 plaatskes te weinig en ik ben niet voor cabrio.

Ik verschiet er eigenlijk van dat er zo weinig S3 rondrijden.
                                  De gewone A3 zie je genoeg, maar waarom zo weinig S3? Beide 2liters, dus dezelfde taks en blijkbaar onderhoudsprijzen toch ook gelijkaardig. Oke de BIV en het verbruik liggen hoger, maar je krijgt er toch ook veel voor terug. Iemand enig idee hoe dit komt?

Comment

Hoge meerprijs bij nieuw aankopen zeker? Weet niet hoeveel dit verschil is maar zal wel wat tussenzitten zeker

Comment

Aankoopprijs is stuk hoger, hé.
                                      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ducky Bekijk Berichten
                                        Vind ik eigenlijk niet zo'n mooie wagen. Plus het is een roadster: 2 plaatskes te weinig en ik ben niet voor cabrio.

Ik verschiet er eigenlijk van dat er zo weinig S3 rondrijden.
                                        De gewone A3 zie je genoeg, maar waarom zo weinig S3? Beide 2liters, dus dezelfde taks en blijkbaar onderhoudsprijzen toch ook gelijkaardig. Oke de BIV en het verbruik liggen hoger, maar je krijgt er toch ook veel voor terug. Iemand enig idee hoe dit komt?
                                        denk dat ge de verkeerde auto voor hebt

en ik denk ook niet dat de meeste A3's een 2 liter hebben, of het moet een diesel zijn

Comment

Working...
                                        X