Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine of Diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Benzine of Diesel

    Ik ben van zin een nieuwe wagen te kopen, mijn eerste auto was een benzine waar ik niet zo lang heb mee gereden en daarna heb ik altijd diesel gereden.
    Ik doe bijna een 20.000 km per jaar... Elke dag 26 km in totaal voor heen en terug naar het werk te rijden, en rij ook een 2 tot 4 keer per week op en af naar mijn vriendin en dat is zo een 70 kilometer heen en terug ...
    Nu was mijn vraag of ik best bij een diesel zou blijven of toch terug zou kunnen terug gaan naar een benzine ?

    Ik zit te denken richting Renault Captur, de TCE 90 of de DCI 90

    Alvast bedankt
    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

  • #2
    Ik zou voor de dc gaan gezien er toch langere ritten van 70 km tussen zitten. Tenzij het prijsverschil zeer groot is in aankoop...
    sigpic

    Comment


    • #3
      Diesel dan maar voor mij.

      Afstanden zijn toch voldoende lang in dit geval

      Comment


      • #4
        Louter financiëel zal een diesel waarschijnlijk goedkoper zijn dan een benzine, bij benzine mag je toch makkelijk op zo'n 2 liter meer verbruik rekenen en bezine is nog altijd duurder dan diesel. Dus bij 20.000 km zal je dat ongeveer € 800 schelen per jaar, maar de taks zal iets goedkoper zijn voor die benzine tov die diesel en BIV zal een stukje lager zijn. Hoeveel het verschil na korting is tussen die benzine en diesel weet ik niet maar je zal al een aantal jaren moeten rijden om dat verschil op te halen.

        Ook schrijf je niet alles over je rijgedrag (die 26 en 70km is dat enkel of heen en terug) zitten er daar veel snelweg km's tussen of enkel secundaire wegen.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • #5
          Dat is afwisselend, als het kan autostrade maar als het drukker is (file) via secundaire wegen. Naar mijn werk is het altijd via secundaire wegen.
          2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

          Comment


          • #6
            Een aantal keren per week/maand een afstand van +30km snelweg is genoeg om niet tegen grote problemen aan te lopen met een diesel, dus het kan wel maar hoelang blijft u die verplaatsing maken (bijvoorbeeld samenwonen ofzo toch ook iets om rekening mee te houden).
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • #7
              Ja inderdaad dat is ook een punt, normaal gezien gaan wij iets zoeken tussenin, dus dan zit ik toch met een 20 a 30 kilometer enkel naar men werk, kan natuurlijk ook iets meer of minder worden dat weet je nooit he.
              2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

              Comment


              • #8
                je zit min of meer in dezelfde situatie als ik.

                ik doe 17km enkel(34 km per dag) naar het werk(secundaire wegen) en in het weekend en 's avonds ook wat langere ritten. Dat ik toch een aan 350 km/week kom.

                Uiteindelijk ook gekozen voor diesel. Let er wel op dat je die langere afstanden blijft doen, zeker als je een auto koopt met roetfilter. Op die 13 km per rit naar je werk zal hij niet kunnen regenereren
                2013- Volvo V60 D3 R-Design
                2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                Comment


                • #9
                  waarom nieuw topic, hier een paar regels lager staat juist dezelfde titel !?!

                  Comment


                  • #10
                    Als ik mag kiezen tussen benzine en diesel dan kies ik gas, dus omgevormde benzinewagen , 150Pk , een verbruik van 5€/100km ( uitdrukking in Euro omdat het verbruik in Kgr voor gas moeilijk vergelijkbaar is met de Liter/100km voor diesel/benzine ) , half zoveel onderhoud , bijna geen inschrijving te betalen , lagere verzekering , lagere belasting , rijd schoner dan elektrisch .
                    Als ik gas kies dan is dat aardgas zoals zovelen onder ons in de keuken gebruiken .

                    Comment


                    • #11
                      voor die mensen die soms lange rit doen of teveel kilometers naar hun goesting voor benzine maar te weinig kms enkele pendelrit hebben is een hybride toch prima? ondertussen is er wel genoeg keuze.. tenzij je busje wilt miss

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                        Als ik mag kiezen tussen benzine en diesel dan kies ik gas, dus omgevormde benzinewagen , 150Pk , een verbruik van 5€/100km ( uitdrukking in Euro omdat het verbruik in Kgr voor gas moeilijk vergelijkbaar is met de Liter/100km voor diesel/benzine ) , half zoveel onderhoud , bijna geen inschrijving te betalen , lagere verzekering , lagere belasting , rijd schoner dan elektrisch .
                        Als ik gas kies dan is dat aardgas zoals zovelen onder ons in de keuken gebruiken .
                        Hogere verkeersbelasting, niet lager, maar kom, dat is klein.
                        Dat van die verzekering vind ik ook vreemd...
                        En half zoveel onderhoud?????

                        LPG is mooi, maar de lage prijs per km geeft de doorslag, niet de rest.

                        In dit geval is LPG mogelijkheid of hybride. Maar ook zowel klassieke diesel als benzine gaat
                        Last edited by ; 05/11/2013, 17:17.

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt allemaal al voor de informatie!
                          2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                          Comment


                          • #14
                            Hé Stebenz
                            Hogere verkeersbelasting, niet lager, maar kom, dat is klein.

                            Verkeersbelasting is 265€ als ik me niet vergis. DIV was 70€


                            Dat van die verzekering vind ik ook vreemd...

                            Mijn 20DTI was duurder in verzekering dan mijn 16CNG met meer PK's,


                            En half zoveel onderhoud?????

                            Mijn vorige wagen was een 20DTI Zafira en op 70 000 km was ik aan een nieuwe uitlaattrein toe , op 120 000 km idem à 2500€/stuk , Op aardgas draaid je motor veel zuiverder , geen aditieven zoals agressieve zwavel en lood


                            LPG is mooi, maar de lage prijs per km geeft de doorslag, niet de rest.

                            Dit is de fout die iedereen maakt : LPG is geen CNG , daar bij is LPG vloeibaar gas , CNG is gasvormig onder "hoge" druk , voor lpg heb je één soort gas (Petroliumderivaat), voor CNG kun je kiezen tussen 1) Hcng(hoge energie) en 2) Lcng(lage energie) van je gasteller, 3) biogas (riolering) vb: de twee bollen a/d kuip in antwerpen , 4) Groen gas , (Vergisting van vuilnis , fruit-groenafval) , 5) Binnenkort Waterstof (met zonnepanelen of bijproduct van fabrieken ), Voor vrachtwagens is er nog LNG (Liquid Natural Gas) zoals bij Colruyt ,Als het de moeite loont kun je ook thuis tanken , gewoon van je gas teller .

                            In dit geval is LPG mogelijkheid of hybride. Maar ook zowel klassieke diesel als benzine gaat

                            Hierbij komt nog als je met bio en groen gas rijd , je dan CO-neutraal bent : wat er vanachter uit komt is schoner dan wat er vanvoor ingaat .hierdoor is voetafdruk van een cng wagen kleiner als een Elektrische of hibryde wagen ,Mijn verbruik ligt rond de 5€/100km

                            Toegegeven , tanken kan een probleem zijn , ik heb het geluk om op 4km een tankstation van Colruyt te hebben met CNG-pomp maar de pompen zijn stilletjes-aan aan het komen maar de regering geefd maar twee vergunningen per jaar af voor CNG tank-stations , Waarom???????
                            Iedereen heeft de mond vol van fijn stof en vervuiling en opwarming , met mijn wagen doe ik er alvast niet(meer) aan mee.Toppunt van hypocrisie is dat de regering vegistingsfabrieken laat sluiten om zo een gas - schaarste te créeeren zodat iedereen aan de dure conventionele brandstoffen blijft hangen ,



                            .
                            Last edited by ; 12/11/2013, 00:55.

                            Comment


                            • #15
                              Mijn god, wat lees ik hier allemaal

                              Als je prijzen voor verzekering en belasting wilt vergelijken moet je dat wel doen met hetzelfde voertuig in benzine uitvoering, NIET met een totaal ander dieselvoertuig!

                              Zwavel en lood zitten al lang niet meer (in grote hoeveelheden) in de huidige brandstoffen. Trouwens je moet nog steeds voor voldoende smering van de motor zorgen, en bij gebruik van gas moet je hier dus extra op letten. Minder onderhoud mijn gat.
                              (tenzij je een oude auto met een nieuwe gaat vergelijken, maar een nieuwe benzine of diesel heeft ook minder onderhoud nodig dan een oude)

                              Er is idd een verschil tussen LPG en cng, maar niet elk type cng waarover je het hebt kan je zomaar in je tank doen. En al zeker die waterstof waarover je het hebt, want dan spreken we over een heel andere druk waaronder het gas opgeslagen moet worden.

                              En nog, het is NIET CO-neutraal, maar CO2-neutraal! (en ook dat klopt niet volledig)
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Mijn god, wat lees ik hier allemaal
                                Er is idd een verschil tussen LPG en cng, maar niet elk type cng waarover je het hebt kan je zomaar in je tank doen. En al zeker die waterstof waarover je het hebt, want dan spreken we over een heel andere druk waaronder het gas opgeslagen moet worden.

                                En nog, het is NIET CO-neutraal, maar CO2-neutraal! (en ook dat klopt niet volledig)
                                Er staan inderdaad een hoop onwaarheden in de tekst van bob.

                                CNG en LPG zijn inderdaad twee volledig gescheiden zaken, maar je kan niet om het even wat in je CNG voertuig gaan kiepen. Waterstof is een totaal andere brandstof dan CNG inderdaad en vereist een heel andere opslag (H moleculen zijn de kleinste die er zijn en de opslagtanks lekken allemaal).

                                LNG heeft ook helemaal niets met CNG te maken. CNG is gas dat onder hoge druk wordt opgeslagen. LNG is net als CNG het gewone aardgas maar wordt niet onder hoge druk opgeslagen maar wordt cryogenisch gekoeld tussen -120°C en -170°C. Dit is mogelijk in een voertuig, maar is een veel te dure oplossing. Colruyt gebruikt dan ook helemaal geen LNG voor sommige van zijn vrachtwagens, maar CNG zoals ze dit dan ook aanbieden in een aantal van hun DATS stations.

                                Hoog-calorisch gas of Laag-calorisch gas zijn eigenlijk hetzelfde. Enige verschil is hun geografische afkomst en de energieinhoud per volume- of gewichteenheid.

                                HCNG dan is weer iets heel anders ... dat is eigenlijk CNG waar een kleine hoeveelheid waterstof wordt bijgevoegd. Dit geeft een hogere verbrandingswaarde en dus meer energiedichtheid. Gezien de moleculaire structuur van waterstof vermoed ik dat dit niet kan opgeslagen worden in een standaard CNG voertuig en betwijfel ik sterk dat dit uberhaupt kan en mag gebruikt worden in een standaard CNG wagen. Dit is ook niet commercieel verkrijgbaar en eerder toekomstmuziek.

                                Groengas kan dan weer wel gebruikt worden en biedt een volwaardig alternatief (met veel lagere CO² uitstoot) tov. CNG. Het is helaas niet commercieel verkrijgbaar en economisch niet rendabel voor het ogenblik in België vermits de CO² uitstoot va nde wagen wordt uitgedrukt voor gebruik met CNG).

                                Biogas durf ik me niet over uitspreken ... iemand ?
                                Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik zou voor diesel gaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Het is bewezen dat cng minder vervuilend is voor de motor en zijn olie , de motor moet er zeker voor gemaakt zijn anders gaat het mis , zo zal je zeker niet zomaar waterstof in je tank kunnen gooien maar het principe is er en ik denk dat we daar in de toekomst (niet meer voor mij ) zeker nog gaan mee te maken hebben , tenslotte is waterstof het meest voorkomende gas in de natuur .Ik wist niet dat er zoveel verschil is tov cng en zijn tank .Ik heb 3 Carbon-tanks maar de dichtheid van corbon weet ik niet , ik weet dus ook niet of je hier zomaar waterstof kunt inkappen ??
                                    Wat Hcng betreft dacht ik dat dit o.a. van Rusland afkomstig is en Lcng van o.a. van het nederlandse Slochteren .
                                    De camionettes die de plaatselijke winkels van Colruyt bevoorraden heb ik reeds zien tanken , de vrachtwagens niet , dus ik dacht dat die reeds op LNG (Liquid N G)reden als bijvoegsel op de diesel .
                                    in Nederland zijn er reeds installaties die de CO² uit het groen gas halen om er meststoffen van te maken voor de landbouw , het gas sturen ze dan in het ondergronds gasnet waardoor je co² neutraal bezig bent .
                                    Onder tussen heb weeral wat bijgeleerd

                                    Comment


                                    • #19
                                      Was onlangs in Amsterdam, het staat daar intussen vol met electrische wagens aan die laadpaaltjes aan de grachten. Nooit een fisker gezien en daar val je erover, je ziet wat een beetje positieve stimulatie kan brengen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zeker een benzine, voor het comfort, minder lawaai en indien mogelijk met dsg automaat. Benzine stinkt niet, diesel wel, diesel stoot fijn stof uit, en als je op voordelig tanken het goedkoopste benzinesation in je buurt zoekt, rij je met benzine aan de officiele diesel prijs !

                                        Comment

                                        Working...
                                        X