Mededeling

Collapse
No announcement yet.

D3 vs 330D vs 530D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Alpina zou je "gewoon" bij een (goede) BMW dealer moeten kunnen binnensteken. De meeste onderdelen komen toch uit de BMW doos. Betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen over maken, de aandrijving (koppel) en de koeling zijn aangepast aan het hogere vermogen, Alpina is geen chipper, wel de speeltuin van BMW waar ze iets meer risico durven nemen met een bovengemiddeld gepassioneerde koper...

    Traditioneel is Alpina niet zo goed in waardevastheid, maar vermoed dat de D3 een uitzondering daarop zal zijn!

    Discretie: zonder stickers en de uitgebreide typeaanduiding (enkel D3 laten staan?), en met de standaard 19" op de D3 is dat voor een leek gewoon een wat sjiekere 3...
    ST Cupra 290 PP - GT86+

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Waarom geen 335d? Is wel een xDrive.
      Vraag en antwoord. :-)

      Mijn andere auto is er eentje met X-Drive en ik wil voor mezelf graag opnieuw een RWD.

      Merkwaardig trouwens dat BMW sinds de huidige generatie 3 de 335D enkel in AWD wil aanbieden. Benieuwd wat hier achter zou zitten.
      Last edited by ; 09/11/2013, 16:03.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door oveRRide Bekijk Berichten
        Vraag en antwoord. :-)

        Mijn andere auto is er eentje met X-Drive en ik wil voor mezelf graag opnieuw een RWD.

        Merkwaardig trouwens dat BMW sinds de huidige generatie 3 de 335D enkel in AWD wil aanbieden. Benieuwd wat hier achter zou zitten.
        Teveel koppel eh.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door oveRRide Bekijk Berichten
          Nu de eerste feedback gekomen is ... even die van mij erbij en de situatie wat verder toelichten.

          De argumenten die spelen:
          - M'n huidige 3-reeks is de 4e op een periode van 10 jaar tijd. Het is eens tijd voor iets anders.
          - Gemiddeld doe ik tussen de 40.000-50.000km per jaar. Dus -> Diesel.
          - Sportief. Qua rijplezier overtreft m'n huidige 335D alles wat ik ooit tevoor gehad heb. Ik zoek iets gelijkwaardig.
          - Fiscaal interessant. Ik snap dat in het segment waarin ik zoek er een aardig VAA zal komen bij kijken. Maar het moet 'verantwoordbaar' blijven.
          - Het is een wagen waarmee ik als zelfstandige ook bij klanten toe kom. Het moet dus een beetje 'discreet' zijn - maar liefst ook geen 'grijze muis'.
          - Enkele dagen per week breng ik de kids weg ... dus ik moet er 2 kinderzitjes in kwijt.
          - Er is nog een tweede auto die ruim genoeg is en als gezinswagen kan dienen.

          Initieel stonden enkel de 430D en 530D/535D Touring op de shortlist ... en toen kwam Alpina met een (zescilinder) D3 ...

          De 4 ben ik gaan bekijken en de kids er achteraan inlepelen is echt dat niet. Geschrapt dus.

          Na een behoorlijk tijdje met de 5 gereden te hebben kwam ik tot volgende conclusie:
          - Enorm comfortabel. Absoluut ver boven dat van m'n 3 uit. Maar daardoor mis ik wat karakter / sportiviteit.
          - Groot. Ik heb die ruimte echt niet nodig.
          - Misschien toch iets te 'oud' voor mij. Dit zou eerder iets zijn waar ik mezelf op m'n 45e mee zie rijden. (no offense naar iemand toe - dit is gewoon een gut feeling)

          Een gewone 3 zou de 5e op rij zijn en dat zou ik willen vermijden. Misschien dat de Alpina D3 wel de perfecte match is ...
          Binnenkort een proefrit met een D5 op de agenda staan ... en hopelijk kort daarop ook met een D3.

          Zaken waar ik aan twijfel als het op Alpina aankomt:
          - Betrouwbaarheid: is deze even/meer/minder betrouwbaar dan een standaard BMW 3
          - Onderhoud / Wisselstukken: gaat dit even vlot als met een standaard BMW 3
          - Restwaarde: meer/minder/gelijkwaardig aan een standaard 3?

          En qua prijs ... op basis van de offertes die ik liggen heb is het verschil tussen een D3 en 5 peanuts. D3 een pak duurder dan een 'gewone' 3 dus.
          100% akkoord, zelf was ik enorm op de 5 verlekkerd, maar eens je er mee gaat rijden valt hij m.i. compleet door de mand wat betreft 'freude am fahren'. De 5 is tegenwoordig een luxe cruiser voor een 50er (of diep in de 40er), en voor die rol scoort hij 10/10. Maar wil je rijplezier, dan moet je het wel erg ver gaan zoeken (en al een ganse rist 'dynamische' opties en stevige motor specifiëren). Feitelijk is de 5 gewoon de nieuwe 7. Wat de 7 dan is, is mij niet duidelijk, en te zien hoe weinig er nog rondrijden in België denk ik er niet alleen zo over.

          Zodoende/zodanig: als je een BMW koopt omdat je ook nog rijplezier wilt (en anders koop je evengoed een MB of Audi, in dat segment), dan kom je bij de 3-reeks terecht. Nu zal vast wel iemand komen beweren dat zo'n 3 helemaal niet sportief is, en het is natuurlijk geen Elise. Het blijft een compromis - maar dan wel een erg goed.

          Vervolgens de keuze zelf in dit geval, tussen de kandidaten die hier staan kies ik ook de D3. Echter, de nieuwe 4-reeks is, nu ik hem in het echt gezien heb, toch wel knap. Ik ga er mijn E92 niet voor wisselen, maar ik verkies de 4 wel boven de 3 - zelfs een Alpina. Als het echt enkel is om de kids af en toe naar school te brengen, dan begrijp ik het probleem qua 'inlepelen' niet. Ondertussen stappen beiden bij mij zelf in (vinden ze super trouwens, zo er in klimmen), en maakt de oudste (5) zelfs zichzelf vast. De jongste (3) hoeft enkel nog vast te worden geklikt, maar dat vereist maar weinig lenigheid (m.i.).

          Daarom: als je dan toch een andere gezinswagen hebt, dan zeker de 435d (als die er nu al is?). Of nog beter, wachten op de Alpina 4 (D4?) - die er ook nog niet is, voor zover ik weet?

          Comment


          • #25
            Ondertussen eens kunnen testrijden met de D5. De D5 heeft dezelfde specs als de D3 dus toch iets of wat vergelijkbaar.
            Qua prestaties en rijervaring zeker een fantastische wagen. Logischerwijs zal de D3 nog een pak dynamischer zijn dan deze D5 dus dat zit wel goed.

            Qua comfort hetzelfde gevoel als bij de andere 5 series waar ik mee gereden heb ... braafjes. Tot je begint te spelen met de instelling in Sport(+), dan wordt dit toch een heel andere wagen.
            In Sport(+) voelt de wagen een stuk stijver aan en voel je toch wel elke oneffenheid in het baanoppervlak. Daar zullen de 20" classics ook wel voor een stukje tussen zitten dan.
            Jammer genoeg niet echt de kans (en tijd) gehad om de betere bochten en baantjes op te zoeken ... plus met zo'n hondenweer ga je niet even de limieten opzoeken.
            0-100 is fenomenaal ... no more no less. Schakelen is een feest. En een leuke extra zijn de 'knopjes' op het Alpina sportstuur (ze gebruiken standaard geen lepels blijkbaar).
            De enige tegenvaller -of noem het mijn verwachtingen die mss te hoog lagen- was het geluid van de Akrapovic uitlaat. Hier had ik toch iets meer van verwacht.

            Een paar klanten bezocht met deze wagen en qua discretie ben ik best tevreden. Het zal enkel een 'kenner/liefhebber' zijn die hiervoor zijn hoofd zal draaien denk ik.

            Testrit met de 3 staat 50% vast ... en dan zal het knopen doorhakken worden. ;-)
            Last edited by ; 11/11/2013, 21:22.

            Comment


            • #26
              Bedankt voor je rijindruk. Veronderstel bij JMM ? Weet je iets van levertijd van D3 ?
              2014 BMW (F31) 335 d
              2011 Mini One D
              2007 Kawasaki ZX6R
              1997 Honda VFR

              1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
              1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door DArtagnan Bekijk Berichten
                Weet je iets van levertijd van D3 ?
                Vrees ervoor...
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment


                • #28
                  330d, romige zes-in-lijn, meer dan voldoende vermogen en erg discreet aan te kleden.
                  5 vind ik wat te lomp. D3 mag dan wel vrij discreet ogen zonder logo's en stickers. Ik vind hun spoilertoestand vooraan en die dubbele links en rechts verre van schoon.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    330d, meer dan voldoende vermogen
                    Eigenlijk wel he. En (binnenin) aankleden naar je zin. Klaar.
                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                    Comment


                    • #30
                      Helpt dit ? http://www.autocar.co.uk/car-review/alpina/d3
                      2014 BMW (F31) 335 d
                      2011 Mini One D
                      2007 Kawasaki ZX6R
                      1997 Honda VFR

                      1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
                      1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

                      Comment


                      • #31
                        Vandaag kunnen rijden met de B3 - zalige wagen in alle opzichten.

                        Vooral hard verschoten van het comfort dat deze wagen te bieden heeft, zelf met de 20-duimers eronder.

                        Qua verbruik valt die eigenlijk ook heel goed mee ... in Comfort mode op de snelweg op een bepaald moment zelf gezakt tot 9.4 (met CC op 130).
                        Een beetje sportiever gaan rijden in Sport+ kwam ik tussen de 12 en 14 uit. Valt echt heel goed mee vergeleken met de vorige generatie B3.
                        Nog altijd te veel om 50k km per jaar mee te doen natuurlijk ... maar eventjes dromen kon ik toch niet laten. ;-)
                        Last edited by ; 07/12/2013, 14:36.

                        Comment


                        • #32
                          Na gisterenavond nog wat research te doen zou ik persoonlijk voor een D3 kiezen. Wat een looks!! Liefst in Imperialblau, Tanzanite blau of het Alpina-groen *Kwijl*
                          Ik weet niet of ik X-drive zou kiezen, maar dat heb je volgens mij op enkele jaren terug verdiend waar je het bij een RWD aan banden uitgeeft.

                          Waarschijnlijk biedt een 530d meer comfort voor langere afstanden en deze heeft het mooiere interieur.
                          Maar... het totaalplaatje van de Alpina staat me zoveel harder aan.
                          Waar elders krijg je standaard een akrapovic-uitlaatlijn op een diesel?



                          Ps, merci trouwens. Ge hebt mij mijne kop laten zot maken voor ne D3
                          Volvo V60 D3 R-design

                          Comment


                          • #33
                            D3 vs 330D vs 530D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Roox Bekijk Berichten
                            Na gisterenavond nog wat research te doen zou ik persoonlijk voor een D3 kiezen. Wat een looks!! Liefst in Imperialblau, Tanzanite blau of het Alpina-groen *Kwijl*
                            Ik weet niet of ik X-drive zou kiezen, maar dat heb je volgens mij op enkele jaren terug verdiend waar je het bij een RWD aan banden uitgeeft.

                            Waarschijnlijk biedt een 530d meer comfort voor langere afstanden en deze heeft het mooiere interieur.
                            Maar... het totaalplaatje van de Alpina staat me zoveel harder aan.
                            Waar elders krijg je standaard een akrapovic-uitlaatlijn op een diesel?



                            Ps, merci trouwens. Ge hebt mij mijne kop laten zot maken voor ne D3
                            Awel hé, mij zou dat ook nog aanspreken. Dan wel de D5 uiteraard. Veel liever in deze uitvoering, dan deze uit de standaard fabriek. Je rijdt dan wel met iets exclusiever en het gaat nog wat vooruit.
                            Last edited by Metaxa; 07/12/2013, 13:54.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • #34
                              er is nu overigens nog iets om het wat moeilijker te maken ... 335XD ..
                              2014 BMW (F31) 335 d
                              2011 Mini One D
                              2007 Kawasaki ZX6R
                              1997 Honda VFR

                              1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
                              1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door DArtagnan Bekijk Berichten
                                er is nu overigens nog iets om het wat moeilijker te maken ... 335XD ..
                                Topic eens doorlezen ... ik heb liever geen Xdrive op m'n auto.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door oveRRide Bekijk Berichten
                                  Topic eens doorlezen ... ik heb liever geen Xdrive op m'n auto.
                                  oeps, zie het nu. Is waarschijnlijk omdat ik het nu net wel eens wil proberen Toch in een 3, op een 5 minder nodig, naar mijn aanvoelen is door het gewicht en langere wielbasis het makkelijker om de 5 zijn PK's op de baan te laten zetten, ook in minder ideale omstandigheden. Enfin, in het verleden heeft een 3 me wel eens verrast, een 5 niet En dat was 'maar' een 320 , zal wel aan mij liggen, maar toch..

                                  Het is echt moeilijke keuze. Ik ben ook gecharmeerd door de (X)D3 - en het prijsverschil tov 330XD of 335XD is (cataloog) niet zo groot. Maar gelijk zeg je dan rationeel... daar koop je al heel mooie 5 mee...
                                  2014 BMW (F31) 335 d
                                  2011 Mini One D
                                  2007 Kawasaki ZX6R
                                  1997 Honda VFR

                                  1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
                                  1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DArtagnan Bekijk Berichten
                                    Het is echt moeilijke keuze. Ik ben ook gecharmeerd door de (X)D3 - en het prijsverschil tov 330XD of 335XD is (cataloog) niet zo groot. Maar gelijk zeg je dan rationeel... daar koop je al heel mooie 5 mee...
                                    En toch ... heb met de 535d gereden en ook met de D5 ... en bij geen van beide had ik het 'freude am fahren' gevoel dat m'n 335D me momenteel geeft. De B3 daarentegen gaf me dat wel ... jammer genoeg kan testrijden met een D3 nog niet (heeft wel dezelfde motor als de D5 dus vergelijkbaar).

                                    Comment


                                    • #38
                                      Topic nog eens hijacken. Eerstdaags testrit met 330XD.... als het bevalt neig ik toch naar een F31 335XD of 330XD (D3 ga ik niet riskeren, moest mijn dealer de invoerder zijn, dan wel...) Is gewoon de ratio kant (heb overigens geen offerte van D3, maar vermoed dat ze niet dezelfde vwd als op F31 kunnen geven..) Enfin, puur rationeel koop ik misschien beter gewoon mijne F11 over en dat kan ook de uitkomst zijn van de testrit... Het is misschien wel een goede moment voor diegenen die renting of leasing doen... interesten zijn de helft van wat ik 3 jaar geleden had....

                                      Kan ook nog altijd de Mini verkopen, daarmee de F11 privé zetten (mits kleine opleg) en dan iets anders shoppen. Alleen wordt ik dan een artikel in de krant "Vrouw vermoord man wegens verkoop van hare Mini :-)"
                                      Last edited by DArtagnan; 09/01/2014, 23:29.
                                      2014 BMW (F31) 335 d
                                      2011 Mini One D
                                      2007 Kawasaki ZX6R
                                      1997 Honda VFR

                                      1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
                                      1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

                                      Comment


                                      • #39
                                        F31 330 XD getest.. Verrassend comfortabel qua ophanging. Afwerking is niet op niveau van F11, ook geluidsisolatie en zitcomfort niet, maar is normaal gezien het prijsverschil. Afgezien van koffer tov F31 is ie wel ruim geworden , verrast van plaats achterin. Wel stom is het bagagescherm dat niet automatisch opengaat en dat je niet de auto hold functie hebt, vind ik wel gemakkelijk.

                                        Minder geluidsisolatie is ook beter de motor horen wat voor deze diesel niet onaangenaam is

                                        Maar kansen van F31 zijn in mijn geval fors gestegen. Al is die F11 zo goed dat ie niet weg moet. En geeft Audi wel veel weg bij A6 ....
                                        Last edited by DArtagnan; 17/01/2014, 19:48.
                                        2014 BMW (F31) 335 d
                                        2011 Mini One D
                                        2007 Kawasaki ZX6R
                                        1997 Honda VFR

                                        1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
                                        1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

                                        Comment

                                        Working...
                                        X