Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keuze bmw 3 GT automaat, audi A5 sportback

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Keuze bmw 3 GT automaat, audi A5 sportback

    Ik mag een nieuwe lease wagen uitkiezen.
    Mijn voorkeur gaat uit naar 2 wagens BMW 3GT of Audi A5 Sportback.
    Wel moeten beiden voorzien zijn van een automaat.


    Voor BMW ofwel een 318d met veel opties of een 320d met minder opties. Ik denk dat 318d wel zal volstaan.

    A5 ofwel 136pk met veel opties of 163pk minder opties.
    Mijn voorkeur gaat naar A5, ik heb nu al 3 BMW's gereden.

    Echter onbekende is de CVT automaat van de A5. Over de automaat van BMW is iedereen lovend, maar de CVT niet iedereen.

    Proefrit is aangevraagd.

    Iemand positieve ervaringen met cvt?
    44
    318d veel opties
    34,09%
    15
    320d minder opties
    20,45%
    9
    A5 136pk veel opties
    29,55%
    13
    a5 163pk minder opties
    15,91%
    7

    The poll is expired.


  • #2
    Ik vind de CVT icm met de 2.0 tdi van Audi niet bepaald de beste combo, dan is de 318/20 met de 8traps toch een stukje beter. Iig toch naar mijn mening.
    Dat gezegd zijnde zou ik voor de a5 gaan, ondanks de CVT. Een véél mooiere wagen en een interieur dat een stuk aangenamer is.
    -

    Comment


    • #3
      Ik heb al behoorlijk wat ervaring met de Multitronic van Audi, echter wel steeds met een 6 cilinder motor, de 2 liters die ik vroeger had waren handgeschakelde. Ik rij ook wel eens met een 530 met 8 traps automaat en ik weet welke keuze ik opnieuw zou maken, zonder twijfel de Multitronic , qua rijcomfort heb ik nog geen enkele automaat gereden die beter doet. Ik ben wel iemand die comfort boven sportiviteit plaatst, da's persoonlijk natuurlijk maar als ik eens met die 530 rij of meerij en je gaat eens wat doorduwen dan is dat alles behalve comfortabel voor me...Ook kan ik me niet van de indruk ontdoen dat die 530 automaat soms wat rare schakelmanieren heeft bij filerijden en aanschuiven, met een multitronic heb je nooit of te nimmer dat gevoel. Maar zoals ik al zei, persoonlijke smaak. ( bij de aankoop van m'n laatste wagen heb ik bewust zowel een dag gaan testrijden met een S-tronic en een Multitronic om ook eens deftig het verschil te merken).
      Een 8 traps systeem zal sportiever rijden, of tenminste dat gevoel zal je hebben, een multironic kan je allesbehalve traag noemen, het is "anders". Enige manier om te weten of het je ligt is er eens een gaan testrijden.
      Wat betreft betrouwbaarheid, kan ik niks op aanmerken tot hiertoe.
      Wat betreft de looks, tja als ik zou moeten kiezen tussen een A5 en een 3GT dan is mijn keuze wel heel erg snel gemaakt, zeker vanaf de zijkant gezien... ook al is die A5 al een relatief "oud" model...
      Last edited by Audidriver; 24/11/2013, 13:18.

      Comment


      • #4
        Ge eerst eens met een A5 rijden. Ik heb dat ook al gedaan, en mij valt het stuurgevoel tegen door die voorwieltractie. Het was ook een 2.0 tdi met 136pk. In die motor zit ook geen greumeltje punch. Ik heb onlangs ook nog een F30 318dA als vervangwagen gehad. Die wagen reed gewoon veel plezanter. Dat is mijn ervaring natuurlijk. Iedereen moet dat voor zichzelf beslissen. Daarom dat ik u aanraad om met beide wagens eens te gaan testrijden.
        Voor de rest is er niks mis met zo'n A5 Sportback natuurlijk. Het is een zeer mooie wagen met een onberispelijke afwerking.
        OO 00 OO

        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
          Ik heb al behoorlijk wat ervaring met de Multitronic van Audi, echter wel steeds met een 6 cilinder motor, de 2 liters die ik vroeger had waren handgeschakelde. Ik rij ook wel eens met een 530 met 8 traps automaat en ik weet welke keuze ik opnieuw zou maken, zonder twijfel de Multitronic , qua rijcomfort heb ik nog geen enkele automaat gereden die beter doet. Ik ben wel iemand die comfort boven sportiviteit plaatst, da's persoonlijk natuurlijk maar als ik eens met die 530 rij of meerij en je gaat eens wat doorduwen dan is dat alles behalve comfortabel voor me...Ook kan ik me niet van de indruk ontdoen dat die 530 automaat soms wat rare schakelmanieren heeft bij filerijden en aanschuiven, met een multitronic heb je nooit of te nimmer dat gevoel. Maar zoals ik al zei, persoonlijke smaak. ( bij de aankoop van m'n laatste wagen heb ik bewust zowel een dag gaan testrijden met een S-tronic en een Multitronic om ook eens deftig het verschil te merken).
          Een 8 traps systeem zal sportiever rijden, of tenminste dat gevoel zal je hebben, een multironic kan je allesbehalve traag noemen, het is "anders". Enige manier om te weten of het je ligt is er eens een gaan testrijden.
          Wat betreft betrouwbaarheid, kan ik niks op aanmerken tot hiertoe.
          Wat betreft de looks, tja als ik zou moeten kiezen tussen een A5 en een 3GT dan is mijn keuze wel heel erg snel gemaakt, zeker vanaf de zijkant gezien... ook al is die A5 al een relatief "oud" model...
          Wat je zegt over de 8-traps steptronic klopt helemaal. Deze versnellingsbak kan soms nerveus reageren, en dan bijvoorbeeld plots bruusk terugschakelen op een moment dat je dat niet wil. Zeker in de Sport-stand heeft 'm dat wel eens. Ik vind dat allesbehalve storend. Ik vind het ook net fijn dat je de wagen nog 'voelt' schakelen. Daarom rijd ik ook heel veel in die 'sport'-stand. De Multitronic heeft een compleet ander karakter. Zo'n bak schakelt eigenlijk niet, waardoor het comfort natuurlijk top is. Maar ik wil net dat er nog echt geschakeld wordt. Daarom zou ik nooit voor de Multitronic zal kiezen.
          OO 00 OO

          Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
            Wat je zegt over de 8-traps steptronic klopt helemaal. Deze versnellingsbak kan soms nerveus reageren, en dan bijvoorbeeld plots bruusk terugschakelen op een moment dat je dat niet wil. Zeker in de Sport-stand heeft 'm dat wel eens. Ik vind dat allesbehalve storend. Ik vind het ook net fijn dat je de wagen nog 'voelt' schakelen. Daarom rijd ik ook heel veel in die 'sport'-stand. De Multitronic heeft een compleet ander karakter. Zo'n bak schakelt eigenlijk niet, waardoor het comfort natuurlijk top is. Maar ik wil net dat er nog echt geschakeld wordt. Daarom zou ik nooit voor de Multitronic zal kiezen.
            Hier idem dito. Geef mij maar de S-tronic in de Audi. Ook hij heeft al wel eens vreemde schakelmomenten als je hem in sportstand zet en er traag mee rijdt. Daar is hij dus niet voor gemaakt. Rij je er echter sportief mee in die stand, zal hij je zeker niet teleur stellen. Bij een normale rijstijl staat hij tegenwoordig gewoon in D (heb hem zeer lang bewust in E-modus gezet/laten staan) en is allerminst storend te noemen, in tegendeel...
            Die karaktertrek heb ik trouwens hier al eens ergens beschreven, een tweetal jaar terug bij het test rijden van de S-tronic in de A6.
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • #7
              Kijk als je de BMW kiest in versie 318 GT automaat, dan heb je een auto die vooral een comfortabele cruiser is, niet sportief.
              Als je de Audi neemt met de multitronic automaat, heb je eveneens een auto die voornamelijk op comfort is afgesteld, zelfs imho nog iets comfortabaler dan de 3 GT, net omwille van zijn multitronic.
              Kiezend tussen beide is geen van de twee sportief te noemen, maar ik lees nergens in je post dat dat een vereiste is.
              Als je dan toch voor comfort kiest zou ik de A5 met multitronic nemen. De multitronic is absoluut schokvrij, bij de automaat van BMW voel je het schakelen nog een klein beetje. Wel is het auditief wat wennen voor de Multitronic, je moet deze echt op koppel rijden, bv bij versnellen ga je naar 2500 toeren per minuut en je houdt de auto op 2500 toeren per minuut tot je de gewenste snelheid hebt (vroe-oe-oe-oem). Bij BMW hoor je wel dat je van versnelling verandert, je hebt het klassiek vroem-vroem-vroem geluid wanneer je versnelt.

              Ik kan een beetje vergelijken, ik heb net 5 jaar met een A6 2.0 TDI Multronic gereden, en nu heb ik een 5 reeks met achttrapsautomaat.
              Last edited by charlesvdw; 24/11/2013, 19:56.
              2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
              2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
              2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

              Comment


              • #8
                Sportief wordt niet enkel bepaald door het vermogen van de motor. Sportief wordt ook bepaald door stuurgevoel en weggedrag. In die optiek dat de RWD 3GT altijd sportiever zijn dan een FWD Audi.
                OO 00 OO

                Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door pollepap Bekijk Berichten
                  Ik mag een nieuwe lease wagen uitkiezen.
                  Mijn voorkeur gaat uit naar 2 wagens BMW 3GT of Audi A5 Sportback.
                  Wel moeten beiden voorzien zijn van een automaat.


                  Voor BMW ofwel een 318d met veel opties of een 320d met minder opties. Ik denk dat 318d wel zal volstaan.

                  A5 ofwel 136pk met veel opties of 163pk minder opties.
                  Mijn voorkeur gaat naar A5, ik heb nu al 3 BMW's gereden.

                  Echter onbekende is de CVT automaat van de A5. Over de automaat van BMW is iedereen lovend, maar de CVT niet iedereen.

                  Proefrit is aangevraagd.

                  Iemand positieve ervaringen met cvt?
                  Ik zou persoonlijk voor de A5 gaan. Mijn ouders hebben net die van hun gekregen, 2.0TDIe met 136pk. Het vermogen voldoet ruim voor een normale rijstijl, de 163pk versie hebben we ervaren tijdens de testrit. Dat is natuurlijk heel wat anders!
                  Misschien belangrijk om te definiëren wat 'veel' en 'minder opties' inhoudt?

                  Comment


                  • #10
                    Rijdende met een 316i automaat (ok lichte motor, maar moet niet veel onderdoen voor 318d), moet ik beamen dat een automaat nooit sportief zal rijden.
                    De 8-bak is prima om comfortabel te rijden, en in sportstand gaat hij er ook goed vandoor, maar er is weinig beleving omdat alles zo 'smooth' gaat.

                    Waar ik mij ook wat aan erger bij die automaat, is dat de eerste 2 versnellingen ongelooflijk kort zijn. De 3de versnelling komt qua overbrenging overeen met de 2de van een manuele 6-bak. Dus tegen dat je 40 rijdt heeft hij al 2 keer geschakeld, en veel gas geven in 1e of 2e heeft weinig zin want de motor vliegt wel in de toeren maar je hebt niet het gevoel van vooruit te gaan.

                    Is een lexus IS300h geen optie?

                    Comment


                    • #11
                      Fuck, verkeerd gestemd. Dacht dat het over de gewone 3 serie ging en niet over de 3gt. De A5 SB met 163pk dus.

                      Comment


                      • #12
                        Vind ze beide maar lelijk.

                        Comment


                        • #13
                          De Audi is zeker en vast de mooiste.....Maar voor mij gaan het rijplezier en het feit dat de BMW een modernere wagen is mij toch laten kiezen voor de BMW,liefst in 20d!
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • #14
                            Pas op pollepap , poll gaat u een lelijke wagen aansmeren .

                            Comment


                            • #15
                              inderdaad: testrijden!!!! daarmee omzeil andermans subjectieve mening. Automaten zijn zo iets typisch: wat de ene nerveus noemt noemt de andere weer "alert".
                              Het enige nadeel van testrijden is dat je eerder voor de pk's zal kiezen (bv test tussen 136 en 163pk), omdat je die onmiddellijk kan vergelijken. Opties zijn veel leuker op de lange termijn. Als je veel in de file staat achteraf, ben je minder met extra pk's, maar veel meer met comfort.

                              Comment


                              • #16
                                Ik zou voor de A5 gaan (een klein jaar geleden ook effectief gedaan terwijl ik daarvoor een BMW 3 had), al is het een moeilijke keuze tussen wat meer vermogen en meer opties - dat zou ik vooral laten afhangen van de motorisatie & prestaties die je nu gewoon bent. Achteruitgaan qua prestaties is nooit leuk, al ben ik volledig akkoord met Stebenz dat je op lange termijn veel meer hebt aan opties.

                                In mijn opinie de voordelen t.o.v. de 3GT:
                                - Looks en lijn, de A5 oogt imho een stuk eleganter, slanker, lager, geen zo'n hoge achterpartij,...
                                - Interieur; ook al heeft de BMW 3 een nieuw, frisser interieur gekregen, ik vind het gewoon te druk
                                - Afwerking binnenin
                                - Toch nog altijd (wat) stiller dan de 3 / 3GT
                                - Ik verkies de MMI boven de iDrive

                                Nadelen t.o.v. de 3GT:
                                - Minder sportief rijgevoel wat een combinatie is van een minder direct stuur en FWD in plaats van RWD
                                - Wegligging wat minder stabiel bij spoorvorming e.d.
                                - Wat tragere acceleratie van de A5 voor hetzelfde vermogen, zeker bij de 163 pk uitvoering. Geen idee of zich dat doortrekt naar hernemingen
                                VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                                Comment

                                Working...
                                X