Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 3.0 TDI QUATTRO / BMW 335D

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Audi A5 3.0 TDI QUATTRO / BMW 335D

Beste forumleden,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe wagen.

Ik heb al met diverse wagens testritten uitgevoerd:

Volvo V60 Plug in Hybrid
    BMW 328i
    BMW 335i
    BMW 335D
    Audi A5
    BMW 330D

Tot voor kort was ik ervan overtuigd dat het een 330D zou worden. Maar dan reed ik in een Audi A5 Sportback.

Prima service van Audi trouwens. Daar kan menig merk nog iets van leren.

Om 8.30 werd aangebeld en kwam iemand van Audi de auto afleveren.

Er werden afspraken gemaakt, een woordje uitleg en 24 uur zou men de wagen terug komen ophalen.

Ik overloop eerst even de andere wagen waar ik in heb kunnen rijden.

Eerst de Volvo V60 Plug in Hybrid.

De wagen wekte mijn interesse wegens de interessante fiscaliteit (100% aftrekbaar)

Ik was na de testrit allesbehalve overtuigd.

Samengevat: Leuk probeersel, maar faalt volledig.

- Het idee is natuurlijk magistraal (we plaatsen een kleine accu zodat volgens de EU cyclus het verbruik slechts 1.8 liter bedraagt) U dient te weten dat deze auto feitelijk niets anders is dan een normale V60 D5 (een motor die allesbehalve zuinig is en allesbehalve snel) met een accu.

Mijn testrit van 70km kwam uit op een verbruik van 6.5 liter!! De eerste 30km bedroeg mijn verbruik om en bij de 2.5 liter. Vanaf de batterij leeg is (na een 30 km loopt het verbruik enorm op, reken 8 liter)
    Meer dan een gimmick is het dus niet die batterij (om fiscale redenen misschien interessant maar je betaalt 20.000 euro meer dan een D5 uitvoerig. Dat haal je er NOOIT uit).

Vervolgens de BMW 328i.

Het is een leuke wagen maar in vergelijking met de 335i noch vlees noch vis.

-Hij verbruikt redelijk veel voor een 4 cilinder (om en bij de 8-9 liter), hij is snel voor een 4 cylinder. Maar wanneer je hem dan vergelijkt met een 335i is hij toch duidelijk een klasse minder (geluid en acceleratie) en er niet zoveel verschil in verbruik! (1 à 2 liter)

De 335D (xdrive) is mijn persoonlijke favoriet.

Het is echt een bom van een wagen. Hij beschikt standaard over xdrive én twee turbo's waardoor hij van 0 naar 100 snelt in minder dan 5 seconden (op iets meer dan 20 seconden zit hij al aan 200km/uur) Het enige nadeel van de 335D is het verbruik. 140 km/u op de autostrade resulteert in 8.5 liter. Lekker accelereren en gebruik maken van dat vermogen en je zit snel aan 11 liter, wetende dat ik nu minder dan 5 liter verbruik met mijn 320D.

De 330D is dé rationele keuze.

De wagen is weliswaar merkzaam langzamer dan de 335D, maar verbruikt ook een heel stuk minder, wat altijd is meegenomen. Desalniettemin is het een zeer snelle wagen (0-100 in 5.6 seconden)

Het probleem is dat je echt wel xdrive nodig hebt. Zonder xdrive kan je het vermogen niet kwijt, dan krijg je wheelspin. Maar met xdrive stijgt het verbruik weer.

Tot slot de Audi A5 quattro 3.0 TDI Sportback S line (een hele mond vol)

Zoals reeds gezegd: wat een service van Audi. Daar weten ze nog wat een testrit is. Een wagen voor de volle 24 uur ter uwer beschikking!

In tegenstelling tot de BMW's is dit een wagen die meer gesteld is op het rustig rijden. Een wagen waarin althans ik niet de nood/drang in voelde om 'agressief' mee om te gaan. Een wagen waar ik op een 'luxueuze' manier in kon cruisen.

In tegenstelling tot de BMW's (uitgezonderd de 328i) is dit veruit de traagste wagen. (0-100 in 5.9s)

Het verbruik bevindt zich op het niveau van de 330D (zonder drive) maar je hebt wel standaard quattro.

Zoals U allicht kan lezen, ben ik meer gewonnen voor de Audi A5.

Ik vraag mij alleen af, zijn er nog mensen die er zo over denken?

Dat een ander merk je blijkbaar een andere mindset kan geven? of heeft dit niets met het merk te maken maar met de specificiteiten van de wagen op zich?

Ik zou graag opnieuw een BMW kopen, maar ik kan er niet onderuit dat die Audi mij een beter gevoel gaf.

Ik kan er ook niet onderuit dat de Audi de traagste wagen is, maar ik kan er anderzijds ook niet onderuit dat het mij niet deert dat de A5 de traagste wagen is.

Hij gaf mij gewoon het beste gevoel!

Hij is afdoende snel, hij verbruikt niet teveel en het is zeer stil in de wagen. Stiller dan in de 3 reeks.

Nu ja, ik vermoed dat ik binnenkort met een lach op mijn gezicht een sprintje zal verliezen tegen een 335D/330D?
    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
    current : BMW 330D F30

Ik werd 2 weken geleden ook gecontacteerd door Audi. Ze zijn op zoek naar nieuwe klanten. Aangezien wij in ons bedrijf geen Audi's hebben, mogen ze een 'veroveringspremie' geven. Ik ben er op in gegaan aangezien mijn 530d xDrive bijna 100k km heeft. Ik ben dan naar de plaatselijke verdeler gegaan, en heb er een offerte laten maken voor een A6 3.0 TDI Quattro met 313pk. Na nieuwjaar gaan ze mij terugbellen voor een afspraak om ook eens 24u met zo'n A6 te kunnen rijden. Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat zal rijden.

Ik lees dat de Audi minder uitnodigt tot sportief rijden. Het is net dat wat ik leuk viond aan mijn 530d. Dat ding wil gewoon sportief gereden worden, en al helemaal als 'm in 'sport'-stand staat.

Ik heb destijds voor de 530d gekozen, en niet voor de 535d, om een aantal redenen. Ten eerste had ik voordien een F01 740d, met dus dezelfde motor als de 535d, waarmee ik veel problemen met de turbo's heb gehad. Mijn vertrouwen in die biturbo was dus minder. Voor de 740d heb ik 6 jaar zonder veel problemen een E60 530d gehad.
    Ook is het motorkarakter van de 30d anders dan dat van de 35d. De 35d is lineairder en haalt het grootste vermogensvoordeel in de hogere toeren. De 530d is brutaler qua karakter, en het was dat karakter dat mij iets meer beviel.
    Ook wou ik eens een xDrive, en deze was toen enkel maar op de 530d te verkijgen. Vandaag kan ik enkel maar zegggen dat ik zeer tevreden ben met de xDrive. Ik zal nu steeds 4WD verkiezen als aandrijving voor mijn daily.

xDrive verbruikt inderdaad meer dan RWD. Het verschil zal om en bij +15% zijn. Mijn 530d xDrive verbuikt gemiddeld 9 liter met een sportieve rijstijl en de helft van de kilometers op de snelweg. Tegen 132 op de snelweg verbruikt mijn 530d 7 liter. Ik verwacht dat een 335d hetzelfde zal verbruiken. De wagen waar u mee reed zal nog heel nieuw geweest zijn. Hou rekening met 9 liter gemiddeld, en dat zal ik niet ver verkeerd zijn.

Mijn keuze in uw geval zou een 330d xDrive zijn. Ik zou niet voor de A5 SB kiezen omdat ik het een minder mooie wagen vind.
    Last edited by BMWMB; 28/12/2013, 23:09.
    OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

bedankt voor Uw reactie.

132 km/u dat is net de grens om niet geflitst te worden

Als U het sportieve karakter vooral apprecieert dan denk ik dat U beter af bent bij BMW. Hoewel een A6 met 313 pk ook niet min zal zijn. De A5 waar ik mee reed heeft 'slechts' 245 pk.

Het is van mijn kant natuurlijk niet geheel fair om een 245pk audi te vergelijken met een om en bij de 310pk BMW.

Ik had alleen het idee dat de Audi zich er beter toe leent om rustig te rijden en af en toe als je het wil dan gaat hij natuurlijk wel in minder dan 6 seconden naar de 100. Daar waar de 335d geschikt is om gewoon lekker te knallen met het risico van je rijbewijs op 15 (dan zit hij aan 160-170) seconden kwijt te spelen

Het nadeel van de A5 is ook da hij einde reeks is en dat de BMW F30 eigenlijk begin de reeks is (2012 model)

Comment

Kan ik hieruit opmaken dat de 0-100 cijfertjes u echt wel boeien? Ook al is de audi 1sec trager ga je aan elk rood licht een sprintje trekken? Indien ja ga dan voor de BMW.
        Maar ik denk dat je zelf liever de A5 kies maar enkel de 0-100 steken u wat in de ogen?

Persoonlijk ga ik voor de A5 voor de looks en interieur afwerking.
        Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
          Kan ik hieruit opmaken dat de 0-100 cijfertjes u echt wel boeien? Ook al is de audi 1sec trager ga je aan elk rood licht een sprintje trekken? Indien ja ga dan voor de BMW.
          Maar ik denk dat je zelf liever de A5 kies maar enkel de 0-100 steken u wat in de ogen?

Persoonlijk ga ik voor de A5 voor de looks en interieur afwerking.

Het is wel iets dat mij fascineert. Klopt. Neen natuurlijk niet. Maar het is wel een leuk gevoel (de versnelling)

Maar zoals ik al zei stel ik vast dat ik desondanks de A5 blijkt te prefereren Alleen jammer dat er binnenkort een nieuw model zal uitkomen en dat je dan nogal snel met een 'verouderde' wagen rijdt, maar goed.

De looks en het interieur spreken mij ook wel meer aan in de A5.

Voor de prijs moet je het niet doen. Beiden zijn even duur.
          Last edited by germinal; 28/12/2013, 23:40.

Comment

De 'traagste'...komaan man waar hebben we het over? 5,9 naar 100 alstublieft, dat is retesnel!

Kiezen waar je het beste gevoel bij hebt, de Audi in dit geval

Comment

Inderdaad. Mijn 530d doet deze sprint in 6 sec. en ik vind dat nog steeds indrukwekkend.
              OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Audi geeft blijkbaar wel de indruk dat ze goede service geven door een wagen 24h ter beschikking te stellen maar velen weten dat bij zeer veel officiële garages de service op niks trekt. Er zijn meer dan genoeg horrorverhalen over aanslepende problemen die maar niet opgelost raken onder garantie, slechte en veel te dure herstellingen en zeer gebrekkige communicatie naar de klanten toe. Schrikt dit je allemaal niet af dan kan je gerust een Audi kopen.

Ik vraag me ook af waarom je geen 5 reeks hebt test gereden.

Comment

Die slechte service heb je bij bmw ook zelfs vele slechtere, de ene dealer ook niet vergelijken met de andere he!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                    Het is wel iets dat mij fascineert. Klopt. Neen natuurlijk niet. Maar het is wel een leuk gevoel (de versnelling)

Maar zoals ik al zei stel ik vast dat ik desondanks de A5 blijkt te prefereren Alleen jammer dat er binnenkort een nieuw model zal uitkomen en dat je dan nogal snel met een 'verouderde' wagen rijdt, maar goed.

De looks en het interieur spreken mij ook wel meer aan in de A5.

Voor de prijs moet je het niet doen. Beiden zijn even duur.
                    Dat is inderdaad zowat het enige 'nadeel' aan die a5 sportback, dat hij bijna op zijn einde loopt...
                    3 liter, xdrive en een acceptabel verbruik lukt nog niet echt bij BMW. Daar scoort Audi een héél stuk beter in.
                    Ja ik zou niet twijfelen... Zeker met het s line exterieurpakket en het exclusive interieur, schitterend! Daar tegeneover verbleekt het interieur van de f30 hard.
                    -

Comment

de A5! de BMW 3 vind ik zelfs nog een niveau lager dan de A4. tenzij je voor de 5 reeks kan gaan zou ik BMW links laten liggen
                      lets have some more member berries

Comment

335d zou ik nemen . Dat is een echte bom. Dat verbruik zakt wel omdat het in begin verslavend is om constant te gassen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                          335d zou ik nemen . Dat is een echte bom. Dat verbruik zakt wel omdat het in begin verslavend is om constant te gassen.
                          Verbruikt zakt nooit

Comment

Wat maakt een liter meer of minder uit op dit prijsniveau???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                              de A5! de BMW 3 vind ik zelfs nog een niveau lager dan de A4. tenzij je voor de 5 reeks kan gaan zou ik BMW links laten liggen
                              Voor mij is de a5 ook een niveau hoger dan een driereeks...

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Comment

Vraag me wel af of die A5 niet te veel last zal hebben van wheelspin met 300 pk op de voorwielen.

Comment

Quattro... De wheelspin zal er dus niet zijn.

ik zou momenteel toch ook de a5 prefereren tussen u opties, ook al ben ik een bmw man. Ik vind dat het interieur pas vanaf de 5 reeks kwalitatief en mooi genoeg is. Ik ben gewoon niet weg van de nieuwe interieurs van bmw. Ik vind mijn spartaans interieur in de E90 beter oge.
                                  naar verbruik zou ik niet kijken.
                                  a5 is ook net iets praktischer, dit zou mijn keuze dus zijn bij gelijke offertes
                                  Last edited by SteakFriet; 29/12/2013, 20:51.

Comment

Buiten de 0,1sec. zal de BMW 335d niets méér bijbrengen dan de A5. (verbruik, comfort, kwaliteit, enz...) Het zijn volgens mij ook twee totaal verschillende wagens die je feitelijk niet met elkaar mag vergelijken.
                                    Geloof me, er zitten ook nog goede dealers tussen bij Audi.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                      Buiten de 0,1sec. zal de BMW 335d niets méér bijbrengen dan de A5. (verbruik, comfort, kwaliteit, enz...) Het zijn volgens mij ook twee totaal verschillende wagens die je feitelijk niet met elkaar mag vergelijken.
                                      Ook niet overdrijven, he.
                                      Ophangingscompromis is ook beter bij de beemer, tis een nieuwere generatie die F30 he. En de A5 is daarin nooit een krak geweest trouwens, niet basis en ook niet in RS5 trim. Maar naast het ophangingscompromis, sportiever aanvoelen, ergonomie en aandrijflijn zijn er geen zaken waar de audi moet voor onderdoen.

Maar als de "agressiviteit" van de BMW tov de A5 de topic-opener niet kan overtuigen dan zie ik geen reden om voor de BMW te pleiten.
                                      Last edited by ; 30/12/2013, 15:53.

Comment

Hoeveel km doe je?
                                        Anders een 335i x drive overwegen?
                                        2.0 JTDm

Comment

Working...
                                        X