Na recent totaal verlies van mijn huidige auto (Lexus IS200) ben ik op zoek naar een nieuw voertuig. Ik ben vooraan in de 30 en heb geen kinderen.
De auto wordt gebruikt voor gemengd gebruik, met in afgelegde km ongeveer 70% autosnelweg en dit tussen de 10 en 15k km per jaar. Het zal dus zeker geen roetstoof worden.
Ik wil wegens betrouwbare dealers in mijn buurt geen VW/audi/skoda of iets dergelijks. Het voertuig zou een jaar of 10 mee moeten. De keuze gaat op dit ogenblik tussen BMW 320i touring (moet nog langs de dealer voor een offerte) of Lexus IS300h.
BMW 320i touring met opties:
* Sport-line met zwart lederen interieur
* Exclusive-pack
* Business-pack met navigatie professional
* Achteruitrijcamera
* M-ophanging
Voordelen:
* Benzine
* Touring
* Sportiever rijgedrag
* Op dit ogenblik lagere verkeersbelasting (400 vs 580 voor de lexus)
Nadelen:
* Hogere CO2 (als de regering ook de verkeerbelasting hierop gaat afstemmen)
* Hoger verbruik (1L/100km)
* Hogere onderhoudskosten door slijtage turbo
Lexus IS300h:
* Executive line
* Leder interieur
* Navigatie-pack
Voordelen:
* Zuinig en lage BIV
* Betrouwbaar
* Lage gebruikskost tov BMW
Nadelen:
* CVT en minder sportief rijgedrag
* Hogere verkeersbelasting
* Geen touring, wel neerklapbare achterbank.
De lexus meer opties tov BMW, maar die zijn niet echt nodig en daarom niet in de configuratie bij BMW geincludeerd:
* DAB-tuner voor de radio
* Lendensteunen vooraan
De herverkoopwaarde heb ik bewust niet vermeld aangezien ik 7-10 jaar met deze auto zal rijden. Het verschil in herverkoopwaarde gaat dan ook verwaarloosbaar zijn.
Reden om naar de 3 te neigen is wegens het sportievere rijgedrag, hoewel ik denk dat dit "basis" benzine-model niet veel meer te bieden zal hebben dan de Lexus. De topsnelheid is idd hoger van de BMW maar die bereik je toch nooit (behalve in DE).
Zijn er nog bedenkingen (voor/nadelen)?
De auto wordt gebruikt voor gemengd gebruik, met in afgelegde km ongeveer 70% autosnelweg en dit tussen de 10 en 15k km per jaar. Het zal dus zeker geen roetstoof worden.
Ik wil wegens betrouwbare dealers in mijn buurt geen VW/audi/skoda of iets dergelijks. Het voertuig zou een jaar of 10 mee moeten. De keuze gaat op dit ogenblik tussen BMW 320i touring (moet nog langs de dealer voor een offerte) of Lexus IS300h.
BMW 320i touring met opties:
* Sport-line met zwart lederen interieur
* Exclusive-pack
* Business-pack met navigatie professional
* Achteruitrijcamera
* M-ophanging
Voordelen:
* Benzine
* Touring
* Sportiever rijgedrag
* Op dit ogenblik lagere verkeersbelasting (400 vs 580 voor de lexus)
Nadelen:
* Hogere CO2 (als de regering ook de verkeerbelasting hierop gaat afstemmen)
* Hoger verbruik (1L/100km)
* Hogere onderhoudskosten door slijtage turbo
Lexus IS300h:
* Executive line
* Leder interieur
* Navigatie-pack
Voordelen:
* Zuinig en lage BIV
* Betrouwbaar
* Lage gebruikskost tov BMW
Nadelen:
* CVT en minder sportief rijgedrag
* Hogere verkeersbelasting
* Geen touring, wel neerklapbare achterbank.
De lexus meer opties tov BMW, maar die zijn niet echt nodig en daarom niet in de configuratie bij BMW geincludeerd:
* DAB-tuner voor de radio
* Lendensteunen vooraan
De herverkoopwaarde heb ik bewust niet vermeld aangezien ik 7-10 jaar met deze auto zal rijden. Het verschil in herverkoopwaarde gaat dan ook verwaarloosbaar zijn.
Reden om naar de 3 te neigen is wegens het sportievere rijgedrag, hoewel ik denk dat dit "basis" benzine-model niet veel meer te bieden zal hebben dan de Lexus. De topsnelheid is idd hoger van de BMW maar die bereik je toch nooit (behalve in DE).
Zijn er nog bedenkingen (voor/nadelen)?
Comment