Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 320i touring vs Lexus IS300h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW 320i touring vs Lexus IS300h

    Na recent totaal verlies van mijn huidige auto (Lexus IS200) ben ik op zoek naar een nieuw voertuig. Ik ben vooraan in de 30 en heb geen kinderen.
    De auto wordt gebruikt voor gemengd gebruik, met in afgelegde km ongeveer 70% autosnelweg en dit tussen de 10 en 15k km per jaar. Het zal dus zeker geen roetstoof worden.

    Ik wil wegens betrouwbare dealers in mijn buurt geen VW/audi/skoda of iets dergelijks. Het voertuig zou een jaar of 10 mee moeten. De keuze gaat op dit ogenblik tussen BMW 320i touring (moet nog langs de dealer voor een offerte) of Lexus IS300h.

    BMW 320i touring met opties:
    * Sport-line met zwart lederen interieur
    * Exclusive-pack
    * Business-pack met navigatie professional
    * Achteruitrijcamera
    * M-ophanging

    Voordelen:
    * Benzine
    * Touring
    * Sportiever rijgedrag
    * Op dit ogenblik lagere verkeersbelasting (400 vs 580 voor de lexus)
    Nadelen:
    * Hogere CO2 (als de regering ook de verkeerbelasting hierop gaat afstemmen)
    * Hoger verbruik (1L/100km)
    * Hogere onderhoudskosten door slijtage turbo

    Lexus IS300h:
    * Executive line
    * Leder interieur
    * Navigatie-pack

    Voordelen:
    * Zuinig en lage BIV
    * Betrouwbaar
    * Lage gebruikskost tov BMW
    Nadelen:
    * CVT en minder sportief rijgedrag
    * Hogere verkeersbelasting
    * Geen touring, wel neerklapbare achterbank.

    De lexus meer opties tov BMW, maar die zijn niet echt nodig en daarom niet in de configuratie bij BMW geincludeerd:
    * DAB-tuner voor de radio
    * Lendensteunen vooraan

    De herverkoopwaarde heb ik bewust niet vermeld aangezien ik 7-10 jaar met deze auto zal rijden. Het verschil in herverkoopwaarde gaat dan ook verwaarloosbaar zijn.

    Reden om naar de 3 te neigen is wegens het sportievere rijgedrag, hoewel ik denk dat dit "basis" benzine-model niet veel meer te bieden zal hebben dan de Lexus. De topsnelheid is idd hoger van de BMW maar die bereik je toch nooit (behalve in DE).

    Zijn er nog bedenkingen (voor/nadelen)?
    20
    Lexus IS300h
    65,00%
    13
    BMW 320i touring
    35,00%
    7

    The poll is expired.


  • #2
    de lexus zonder enige twijfel
    lets have some more member berries

    Comment


    • #3
      Hier ook de Lexus, zal veel betrouwbaarder zijn.

      Comment


      • #4
        Allebei steengoede karren. Hangt ervan af wat je verlangt van je auto. De BMW zal sowieso veel sportiever zijn (ook qua motorprestaties), want de IS is meer op comfort gericht. Als je kiest voor de M-ophanging, dan zal de IS zeker een veel comfortabeler oplossing zijn.

        Je aangehaalde voor- en nadelen kloppen wel, vind ik. Weet dat er nog wel wat uitrustingselementen extra zitten op de Executive Line van de Lexus (elektrische zetelbediening, zetelverwarming, keyless entry, alarmsysteem, parkeersensoren vooraan,...) die ik precies niet echt terugvind bij je aangevinkte opties van de 320i.

        Nog een aantal puntjes die misschien eventueel een beetje in het voordeel van de Lexus kunnen vallen, afhangend of je er belang aan hecht of niet:
        - zachtheid van het leder: bij Lexus zo zacht als een babyvelleke, bij BMW nogal ruw van structuur
        - exclusiviteit (de Lexus kom je niet tegen op elke hoek van de straat, de BMW moet je in fel oranje nemen om hem op de parking van de Delhaize te herkennen)
        - dealerservice: geen idee bij welke concessie je met je BMW zou gaan, maar als Lexus klant ben je toch iets meer verwend in de kleinere organisaties dan als anoniem nummer in een grote BMW kathedraal
        - garanties: bij Lexus heb je 3 jaar algemene garantie, bij BMW is dat maar de wettelijke 2 jaar. Lexus modellen die aangekocht zijn na 1 januari 2014 hebben ook tot 10 jaar en ongelimiteerde garantie op de hybride batterijen, mits jaarlijkse health check bij de Lexus dealer.

        Maar als je pure sportiviteit zoekt (lees: spurtnummertjes tussen de lichten, in de bergen zo snel mogelijk bochtjes aaneenrijden), dan moet je de BMW nemen.

        Ter info: in het Lexus IS topic vind je links naar een gedetailleerde wegtest van Autogids en een vergelijk van Autoweek waar de IS het wint van de 320i.

        Comment


        • #5
          Gewoon beide testrijden en voelen welke je het beste ligt.
          2.0 JTDm

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
            Maar als je pure sportiviteit zoekt (lees: spurtnummertjes tussen de lichten, in de bergen zo snel mogelijk bochtjes aaneenrijden), dan moet je de BMW nemen.
            sorry maar als je dat zoekt zit even min goed bij de 3 serie...
            lets have some more member berries

            Comment


            • #7
              @ Jef:
              1. Idd op de BMW zou ik geen elektrisch verstelbare of verwarmde zetels nemen. Heb nu ook zetelverwarming en aangezien de auto in een verwarmde garage slaapt gebruik ik die misschien 2 keer per jaar. Zelfde redenering gaat voor elektrisch verstelbare zetels aangezien ik nagenoeg de enige ben die met de wagen rijdt. Eens ze goed staan kom ik er toch niet meer aan.
              2. Tot heden ging ik met mijn Lexus naar een Toyota-dealer om de hoek. In de toekomst zal het idd Lexus zelf worden gezien de huidige modellen toch wat meer gespecialiseerde zorgen vragen (zeker met hybride).
              3. Is er 10 jaar garantie indien je een jaarlijks onderhoud laat doen bij lexus??? Of begrijp ik dat verkeerd? Ik zou mogelijks een directiewagen van einde 2013 kopen, dus weet niet hoe dat dan gaat. Wel blijven 36 maanden garantie vanaf levering dan behouden.
              4. Leder van Lexus voelt idd gladder aan.

              @ doa: idd is een 320i nu ook niet de meest potente BMW. De wegligging zal misschien iets sportiever zijn. Heb wel wat schrik om die 2L biturbo te veel op zijn staart te trappen en zo sneller brokken te rijden.

              @ Allen:
              1. Ik trek wel eens graag op aan de lichten en ga graag vinnig door de bochten, maar moet zeggen dat ik de laatste jaren zelden nog te snel zal rijden.
              2. Ik denk niet dat er veel 320i zijn om test te rijden in België.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Tamasius Bekijk Berichten
                Is er 10 jaar garantie indien je een jaarlijks onderhoud laat doen bij lexus??? Of begrijp ik dat verkeerd? Ik zou mogelijks een directiewagen van einde 2013 kopen, dus weet niet hoe dat dan gaat.
                Da's een nieuwe service: de 5 jaar garantie op hybride onderdelen wordt daarna verlengd (enkel voor de batterijen) met telkens 1 jaar na de jaarlijkse 'hybrid health check' bij de dealer (of erkend servicepunt), tot maximaal 10 jaar. Maar dit geldt alleen voor nieuwe wagens vanaf 1 januari...




                Verzonden vanaf iPhone met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  De IS is zeker een zeer speciale verschijning, enkel die verdomde CVT. Al ik op youtube even een filmpje opzoek ,is dit ook het enige waarover alle testers struikelen. En bij de F-sport is het helemaal niet te doen. Kunstmatig geluid via de boxen. Motor doet continue 5000 toeren, je hoort hem janken en dan gaan ze via de boxen wat een schakelende bak/motor laten horen. Serieuze teleurstelling.

                  Lexus, steek daar aub een gewone 8 traps of 7 of zelfs 6 traps in van mij part en de IS is mijne volgende wagen.
                  2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                  2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                  2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                  2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                  2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                  2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                    De IS is zeker een zeer speciale verschijning, enkel die verdomde CVT. Al ik op youtube even een filmpje opzoek ,is dit ook het enige waarover alle testers struikelen. En bij de F-sport is het helemaal niet te doen. Kunstmatig geluid via de boxen. Motor doet continue 5000 toeren, je hoort hem janken en dan gaan ze via de boxen wat een schakelende bak/motor laten horen. Serieuze teleurstelling.

                    Lexus, steek daar aub een gewone 8 traps of 7 of zelfs 6 traps in van mij part en de IS is mijne volgende wagen.
                    Wordt in de pers heel zwaar overdreven, omdat die perslui allemaal van mening zijn dat een 'normale' chauffeur constant plankgas geeft. Ze moeten érgens op reclameren, natuurlijk.
                    In realiteit gaat dat motortoerental enkel op hoge toeren blijven hangen als je eens 'volle petrol' wil voorbijsteken of als je goed gas geeft om een autostrade op te rijden en om op snelheid te komen. En dat is dus nooit lang, tenzij je iemand bent die constant alles uit de auto wil persen (zoals driekwart van de autopers). 90% van de tijd rij je normaal en dan is de IS véél stiller dan de meeste dieselconcurrenten.

                    Dat kunstmatig geluid is idd een pure gadget, die je nooit gebruikt.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                      Wordt in de pers heel zwaar overdreven, omdat die perslui allemaal van mening zijn dat een 'normale' chauffeur constant plankgas geeft. Ze moeten érgens op reclameren, natuurlijk.
                      In realiteit gaat dat motortoerental enkel op hoge toeren blijven hangen als je eens 'volle petrol' wil voorbijsteken of als je goed gas geeft om een autostrade op te rijden en om op snelheid te komen. En dat is dus nooit lang, tenzij je iemand bent die constant alles uit de auto wil persen (zoals driekwart van de autopers). 90% van de tijd rij je normaal en dan is de IS véél stiller dan de meeste dieselconcurrenten.

                      Dat kunstmatig geluid is idd een pure gadget, die je nooit gebruikt.

                      Ja daar kan ik inkomen maar toch. Ik word ook helemaal gek van de multitronic van audi dus het zal wel aan mezelf liggen. Toch hoop ik dat de jappen snel met een modernere automaat komen.
                      2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                      2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                      2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                      2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                      2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                      2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                      Comment


                      • #12
                        Ik kan Jef zijn uitleg grotendeels volgen want in de dagdagelijkse rij-omstandigheden is die cvt heel comfortabel, heb ik zelf al mogen ondervinden.

                        Echter wat het probleem een beetje is bij sommigen is dat de IS300h zijn looks niet helemaal waarmaakt (en al zeker niet in F-sport livrei)
                        Ik verklaar me nader: de wagen stuurt heel direct maar is in de verste verte niet sportief terwijl je voelt dat het onderstel wel heel capabel is. Met een BMW 3 kun je bijvoorbeeld wel 'sportief' rijden (al moet je daar elke modelgeneratie steeds meer voor 'aandringen'). Je hebt bij de IS nooit echt het gevoel dat je met 223pk onderweg bent. Nu dat hoeft ook niet echt, is afhankelijk van het type bestuurder. De 300h is zeker een topper voor wie comfort boven sportiviteit verkiest.
                        2021 Taycan 4S
                        2021 Lexus UX250h

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tamasius Bekijk Berichten
                          Nadelen:
                          * Hogere verkeersbelasting
                          Je zal maar in Brussel of Wallonië wonen, dan is het verschil nog een pak groter.
                          Staat ook in het Trends-artikel over brandstoftypes van deze week.
                          Lexus wordt er als expliciet voorbeeld aangehaald.

                          Bij de grotere 450-modellen (GS en RX) is het nog erger.
                          Hoewel die dingen erg weinig co2 uitstoten worden ze wel gestraft door de archaïsche verkeersbelasting op basis van 'fiskale pk'
                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                          Comment


                          • #14
                            Lexus ipv de zoveelste bmw
                            VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                              Je zal maar in Brussel of Wallonië wonen, dan is het verschil nog een pak groter.
                              Staat ook in het Trends-artikel over brandstoftypes van deze week.
                              Lexus wordt er als expliciet voorbeeld aangehaald.

                              Bij de grotere 450-modellen (GS en RX) is het nog erger.
                              Hoewel die dingen erg weinig co2 uitstoten worden ze wel gestraft door de archaïsche verkeersbelasting op basis van 'fiskale pk'
                              Klopt. Verkeersbelasting bij IS valt nog goed mee tgo zijn concurrenten, maar de BIV in Brussel en Wallonië is je reinste onzin (€ 2.500!). En er zit op dat vlak - volgens de laatste berichten - geen verandering aan te komen voor 2016 (2014 zijn verkiezingen en misschien zullen ze in de loop van 2015 wel iets verzinnen, maar dat dan pas in voege treedt in 2016 natuurlijk).

                              Comment


                              • #16
                                BMW 320i:
                                + steengoeie 8 traps automaat
                                + Rijgedrag
                                - In basistrim zie je hem érg veel rijden, vraagt om een line en leuke velg

                                Lexus 300h
                                + Mooie verschijning die je niet veel ziet
                                + Lexus kwaliteit is (denk ik) beter al BMW kwaliteit
                                - Verouderde automaat
                                - (toch wat twijfels over het overstyled achterste)

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door JeePee1 Bekijk Berichten
                                  BMW 320i:
                                  + steengoeie 8 traps automaat
                                  + Rijgedrag
                                  - In basistrim zie je hem érg veel rijden, vraagt om een line en leuke velg

                                  Lexus 300h
                                  + Mooie verschijning die je niet veel ziet
                                  + Lexus kwaliteit is (denk ik) beter al BMW kwaliteit
                                  - Verouderde automaat
                                  - (toch wat twijfels over het overstyled achterste)
                                  En net over dat achterste hoor ik zeggen dat het net een bmw is

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik kom van multitronic en is zeer vergelijkbaar.

                                    Men vergroot dat zodanig uit... Men moet iets negatiefs vertellen...

                                    Persoonlijk minpuntje vind ik toch nog altijd de muis om infotainment in te stellen, voor de rest niets dan lof.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X