Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2.2 D sportline verus Peugeot 308 (Nieuw model) 2.0 150 pk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mazda 3 2.2 D sportline verus Peugeot 308 (Nieuw model) 2.0 150 pk

    Beste autokenners, Ik geraak er niet uit, graag jullie mening over deze tweespalt:


    Mazda 3 2.2 Diesel in sportline met safetypack

    + Loopcultuur motor (motorgeluid, afwezigheid van overdreven trillingen en bruikbaar toerental gebied)
    + Kwaliteiten van de transmissie (*** schakelgedrag en spreiding)
    + Zeer volledige uitrusting (en toch niet teveel overbodige gadgets)
    + Standaard Garantie 3 jaar 100 K Km
    + Vertrouwen in betrouwbaarheid is hoog (misschien te subjectief?)
    + onderstel met (sportief) potentieel (niet zo belangrijk voor mezelf)
    + connectiviteit is bij de tijd
    + superlage CO2 en euro 6 motor = lage VAA en BIV in vlaanderen

    - geen automaat in de 2.2 diesel sedan uitvoering (echt een groot minpunt wat mij betreft, gezien ik het uiterlijk van de sedan verkies boven deze van de 5 deurs - dit laatste is uiteraard zeer persoonlijk)
    - 493 euro jaarlijkse rijtaks heeft misschien een impact op de tweedehandswaarde (verkoopbaarheid)
    - iets te sober (donker) interieur (is persoonlijke smaak uiteraard)
    - iets luidruchtiger en minder verfijnd (motor en onderstel) dan de 308
    - zeer dun gespreid dealer netwerk (des te opvallend ivg met het PSA dealernetwerk)
    - werkelijk verbruik (tijdens de matig snelle testrit was dit 6,2 l/100 km)

    Peugeot 308 (Nieuw model) Feline incl een rits van opties
    + Verfijnd onderstel (algemene werkingsstilte en hoog comfort)
    + Design exterieur is wat minder flamboyant dan de Mazda 3 ( persoonlijk smaakt uiteraard)
    + Design interieur is echt bij de tijd (mooie materialen, sober en klassevol)
    + Kwaliteiten van de automatische transmissie (dezelfde als in de Mazda 3, naar ik meen)
    + Nieuwe 2.0 L Euro 6 diesel motor met lage CO2 jaarlijkse rijtaks 100 euro goedkoper dan de Mazda (fiscaal dus bijna optimaal)
    + Binnenkort beschikbaar in break (zou ik mss overwegen)
    + Lager werkelijk verbruik dan de Mazda???

    - Magere standaard garantie (wordt gecompenseerd door het salonaanbod van 4 jaar / 120 K km "gratis")
    - Geen vertrouwen in de betrouwbaarheid (zie ook minpunt 1)
    - Loopcultuur motor even goed als Mazda ???
    - Connectiviteit lijk niet op het Mazda 3 peil

    (bovenstaand lijste mag aangevuld worden door éénieder wat mij betreft)
    Last edited by ; 23/01/2014, 12:24.

  • #2
    De 308 was bij mij toch een beetje een tegenvaller op het salon. Ik kan toch niet wennen aan dat interieur.
    Misschien als je groter bent dan 1.85m, dat je de combinatie stuur-teller partij wel goed kan krijgen, maar voor mij blijft het storend.

    Met een Mazda 3 rij je bovendien toch wel iets exclusiever, vind ik persoonlijk.

    Comment


    • #3
      Waarom niet de nieuwe Skoda Octavia?

      Prijs/kwaliteit/ruimte/uitrusting/techniek : een topper lijkt me .

      Comment


      • #4
        Met voorsprong de Mazda voor mij.

        Comment


        • #5
          Voor mij is dit een no brainer: de mazda.

          Comment


          • #6
            Zoom Zoom Zoom.

            Comment


            • #7
              De Mazda zonder twijfel.

              Comment


              • #8
                Zonder twijfel de Mazda

                Comment


                • #9
                  2,2 is verouderd kwa inhoud

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    2,2 is verouderd kwa inhoud
                    Mazda heeft z'n 1.6 en 2.0 diesel overboord gegooid om verder te gaan met de 2.2 diesel , dus verouderd ??
                    Liever een dikke diesel dan een grasmachinemotor ( imho ) .
                    - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                    - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                    Comment


                    • #11
                      Ik snap niet waarom dat u Mazda twijfelt voor een puegoet...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
                        Mazda heeft z'n 1.6 en 2.0 diesel overboord gegooid om verder te gaan met de 2.2 diesel , dus verouderd ??
                        Liever een dikke diesel dan een grasmachinemotor ( imho ) .
                        Volgens mij bedoelt bobo niet dat de 2.2 al veroudert is, maar dat zijn cilinderinhoud (die 2.2 dus) niet vaak meer voorkomt, en veel is tov de standaard dieselstoven, en dus wat 'ouderwets' omdat het nu allemaal ecobrol is

                        Comment


                        • #13
                          Enige waarover ik zou vallen is het niet kunnen krijgen van de automaat als dit een vereiste is...

                          Comment


                          • #14
                            en waarom zou de peugeot minder betrouwbaar zijn?

                            en waarom iedereen toch valt over de zitpositie blijft voor mij een groot raadsel. Ik zet alles zoals het moet staan en ik heb met mijn 1.93m een perfect zicht over de tellers. Geen enkel cijfer is verstopt. Zitpositie is zeer goed en de auto is vooral heel stil vanbinnen. En het verbruik is in beide gevallen voor het grootste deel afhankelijk van dezelfde factor: de bestuurder. Wilt ge een laag verbruik, dan moet ge er ook naar rijden.
                            Kijk trouwens ook eens onder de motorkap van beide. De 308 heeft veel meer ruimte onder de motorkap wat maakt dat een mechanieker makkelijker aan alles aankan. Vooral het wisselen van een kapot licht is bij de 308 kinderspel. De mazda zijn motorkap stond open op het salon en ik moest direct denken: hoe gaat ge daar een lamp veranderen zonder eerst andere onderdelen weg te halen?
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              Simpel, de Mazda. Gewoon omdat ik vindt dat Peugeot de laatste tijd niet goed bezig is, en serieus in dalende lijn aan het gaan is imho.
                              2012 Abarth 500 'esseesse'

                              Comment


                              • #16
                                hilarisch!!
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  en waarom zou de peugeot minder betrouwbaar zijn?

                                  en waarom iedereen toch valt over de zitpositie blijft voor mij een groot raadsel. Ik zet alles zoals het moet staan en ik heb met mijn 1.93m een perfect zicht over de tellers. Geen enkel cijfer is verstopt. Zitpositie is zeer goed en de auto is vooral heel stil vanbinnen.
                                  Ik denk dat je hier al meteen het euvel van het Peugeot interieur zelf beantwoordt. Met mijn 1.78m, blijft er wel degelijk een deel van de tellerpartij verstopt als ik stuur en zetel in de juiste positie zet. Qua kwaliteit doet Peugeot zeker niet meer onder voor Mazda. Dat ondervind ik zelf dagelijks aan den lijve.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    hilarisch!!
                                    Wat hilarisch? Omdat ik nu eenmaal vindt dat de 308 nu niet direct een knappe auto is. Als je de 407/307/5008/4007 enzo... naast de 208/2008 en (de nieuwe) 308 zet vindt ik dat ze ne stap achteruit hebben gezet. Want ja, ik vond de 'oude' Peugeot's veel knapper dan de huidige.
                                    2012 Abarth 500 'esseesse'

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                      Ik denk dat je hier al meteen het euvel van het Peugeot interieur zelf beantwoordt. Met mijn 1.78m, blijft er wel degelijk een deel van de tellerpartij verstopt als ik stuur en zetel in de juiste positie zet. Qua kwaliteit doet Peugeot zeker niet meer onder voor Mazda. Dat ondervind ik zelf dagelijks aan den lijve.
                                      het blijft grappig, want ik hoor van lange mensen net hetzelfde: een deel van de tellerpartij staat uit het zicht. We hebben met de club de proef op de som genomen en bij mensen met verschillende lengtes de zetel en stuur gezet zoals het hoort (maw een juiste rijhouding) en plots had iedereen goed zicht op de teller.

                                      @Barie: uw argument om voor de mazda te kiezen is dan louter subjectief. En ik ga nu niet de bevooroordeelde uithangen, maar de huidige 308 is wel een heel stuk mooier en evenwichtiger dan zijn voorganger en zeker dan de 307 (heb ik ook gehad gedurende 150.000 km's, maar een schoonheid is het nooit geweest). De 4007 vind ik eerlijk gezegd maar niets omdat de voorpartij totaal niet in evenwicht is, nog geproportioneerd met de rest van de wagen. Neen, dan heeft Citroën zijn huiswerk veel beter gedaan.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        De Peugeot 308.
                                        Ik vind het niet kunnen dat diesel in de oliepan terecht komt bij de 2.2d en ze het probleem oplossen door de oliepeilstok te verkorten.Of zijn dit indianenverhalen ?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X