Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kostprijs moto vs auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • kostprijs moto vs auto

    Iemand een idee of een motor op lange termijn goedkoper is?

    Ik heb de indruk dat autorijden duurder en duurder zal worden. Op termijn wil men iedereen allicht gaan dwingen om met een groene wagen te gaan rijden. Geld voor een recente en zuinige wagen heb ik niet, en moest ik wat geld hebben, kan ik me enkel een ontzettend schraal en zielig ding permitteren.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

  • #2
    Onderschat de kosten van een moto niet.

    Tenzij je iets licht neemt (250cc), verbruik je makkelijk even veel als een kleine auto, en banden zijn een dure post.

    Comment


    • #3
      Daarbij komt ook nog het feit dan een moto z'n beste tijd gehad heeft als er 100.000 km opstaan.
      Een moderne auto haalt vlot het dubbele.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Onderschat de kosten van een moto niet.

        Tenzij je iets licht neemt (250cc), verbruik je makkelijk even veel als een kleine auto, en banden zijn een dure post.

        volledig juist, enkel heel lichtje motorkes die ook vaak beter bestand zijn (klinkt raar maar zo doen ze het ook in azie en zuid amerika) tegen hoge kilometerstanden (kleine oerbetrouwbare blokken met lage vermogens) goedkoper dan auto's, maar alles wat beetje 'europese norm van moto' benadert (600cc +, etc) is direct duurder dan een simpele stadswagen.

        grootste probleem:
        verbruik is op wat eencilinders na altijd wel 5+ liter (uitzondering nagelaten) en vaak nog een stuk daarboven,
        banden moet je zeker bij snellere motoren veel vaker vervangne dan bij een auto en kosten je altijd 250-400 per set,
        onderhoud gebeurt vaker
        motorblokken kunnen geen honderdduizenden kilometers mee (uitzondering nagelaten).

        je bespaart wel op parkeerkosten natuurlijk, maar als louter het financiële belangrijk is is het niet de moeite.

        wat WEL interessant is voor mensen die 10-20 km pendelen zijn scooters a la honda PCX, automaat, extreem zuinig (2,5-3l/100km), onderhoud kost niks, schrijft niet veel af, verzekering kost niks, belasting kost niks, bandjes kosten niks.

        Comment


        • #5
          ik heb 6 maanden de moto genomen ipv de wagen en voor mij komt het zeker niet goedkoper uit.

          Verstuurd vanaf mijn V370 met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Als je er toch over nadenkt, moet je eens kijken naar de nc- serie bij Honda (s,x,integra) die zowel zeer zuinig zijn als onderhoudsvriendelijk (lange intervallen). Levensduur kan ook geen probleem zijn want dit is een afgeleide motor van de Civic.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten

              wat WEL interessant is voor mensen die 10-20 km pendelen zijn scooters a la honda PCX, automaat, extreem zuinig (2,5-3l/100km), onderhoud kost niks, schrijft niet veel af, verzekering kost niks, belasting kost niks, bandjes kosten niks.
              Klopt.. Voor welk gebruik is het? Iets fatsoenlijk voor lange afstanden weet ik niet. Voor korte afstanden wel.

              In mijn geval echter: elke dag 2x12km woon-werkverkeer met een 125 cctje van 1500 Euro. Ik rij de auto's aan de rode lichten voorbij, parkeer voor de deur, betaal geen parkeergeld en ben dus een pak sneller daar dan mijn vrouw die met de auto gaat, weliswaar meestal niet op hetzelfde uur.

              Aankoop 1500euro, geen wegentaks, biv 65 Euro eenmalig, verzekering 180euro per jaar, verbruik 3,5/100l en onderhoud laat ik door een kameraad doen, maar dat is verwaarloosbaar. Dan nog een helm, jas, broek, handschoenen voor een paar 100euro en je bent er.

              Voor het geld dat ik eraan uitgeef kan ik echt geen twingootje kopen, zelfs geen auto van 10 jaar, enkel de wegentaks en de jaarlijkse keuring zijn altijd duurder.

              In mijn geval dus spotgoedkoop. Moeten je echter autostrade doen en heb je dus zeker +400cc nodig, verandert dat de zaak. Verbruik, klein onderhoudsinterval etc gaan dan waarschijk iets meer spoorwegen.

              Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Teus heeft ne VFR. Die blokken staan bekend als bulletproof.

                Er bestaat niet voor niks een +100 000 club in de VFR wereld.

                Banden zijn idd een grote kost, maar rest van t onderhoud kunt ge volgens mij relatief eenvoudig zelf.

                Comment


                • #9
                  Je kan al je kosten van de moto, onderhoud, verzekering, kledij e.a. kosten voor wat het woon-werk verkeer betreft ook nog eens afschrijven van de belastingen (motor op 5 jaar, kledij op 3 jaar) en dat verzacht natuurlijk de pil voor wat betreft het sneller moeten vervangen van banden, heb ik jaren gedaan toen ik nog motor reed. Maar voor de winter wanneer de wegen glad zijn zul je toch voor een alternatief moeten zorgen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door metalpe Bekijk Berichten
                    Klopt.. Voor welk gebruik is het? Iets fatsoenlijk voor lange afstanden weet ik niet. Voor korte afstanden wel.

                    In mijn geval echter: elke dag 2x12km woon-werkverkeer met een 125 cctje van 1500 Euro. Ik rij de auto's aan de rode lichten voorbij, parkeer voor de deur, betaal geen parkeergeld en ben dus een pak sneller daar dan mijn vrouw die met de auto gaat, weliswaar meestal niet op hetzelfde uur.

                    Aankoop 1500euro, geen wegentaks, biv 65 Euro eenmalig, verzekering 180euro per jaar, verbruik 3,5/100l en onderhoud laat ik door een kameraad doen, maar dat is verwaarloosbaar. Dan nog een helm, jas, broek, handschoenen voor een paar 100euro en je bent er.

                    Voor het geld dat ik eraan uitgeef kan ik echt geen twingootje kopen, zelfs geen auto van 10 jaar, enkel de wegentaks en de jaarlijkse keuring zijn altijd duurder.

                    In mijn geval dus spotgoedkoop. Moeten je echter autostrade doen en heb je dus zeker +400cc nodig, verandert dat de zaak. Verbruik, klein onderhoudsinterval etc gaan dan waarschijk iets meer spoorwegen.

                    Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
                    wat kost uw onderhoud en banden (set plus hoeveel km met een set?).
                    want als ik vergelijk, mijn biv is natuurlijk het zelfde en verzekering ook maar 60 euro meer, parkeer voordeel is het zelfde, kledij ijs zelfde (even noodzakelijk, en koop dan nog tweedehands meestal)
                    verbruik is 6 liter (1700 c Yamaha mt01, dus dat is wel reëel verschil), maar als je 2x12 km x240 aantal werkdagen doet zit je maar aan 5760 km per jaar oftewel 200 liter per jaar en ik aan 345 dus ongeveer 200-250 euro verschil per jaar. De echte winst moet dus toch komen van die banden en het onderhoud denk ik.

                    ik heb ook laatste klein onderhoudje laten doen bij ene niet officiële dealer (30 per uur) en was rond de 100 euro. banden zijn 350 per set iedere 14000 km ongeveer (rijd wel niet als een gek, bij meeste is het sneller met mijne model van moto) dus ongeveer 150 per jaar.

                    bij meer kilometers wordt het verschil natuurlijk veel groter in absolute cijfers

                    interessante vergelijking!
                    Last edited by ; 17/02/2014, 01:48.

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb op 12000 een nieuwe achterband gelegd. Dat kostte 45 Euro. De voorband is nu, bij 22.000 ook aan vervanging toe.

                      Klein onderhoud kan ik niet zeggen, nieuwe olie en filters uitblazen kost me niks omdat een vriend dat doet. Ik heb een keer een grote beurt laten doen bij de dealer: remblokken, kleppen stellen, nieuwe filters, olie, ... En dat was rond de 200 Euro.

                      Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
                      Last edited by metalpe; 17/02/2014, 07:51.

                      Comment


                      • #12
                        Bij mijn laatste motor (cbf500abs) had ik een gemiddeld verbruik van 4l en klein onderhoud officieel rond 100 euro en groot (tssonderhoud) rond 200 euro. A-band was na 24000km versleten en was 225euro. Voorband was toen half weg, dus weet niet wat de kostprijs was. Had hem 1.5j oud voor een prijsje gekocht met 6000km op en na 2jaar voor 500 euro minder verkocht.
                        Conclusie; Het zal iets minder zijn, maar verwaarloosbaar...

                        Comment


                        • #13
                          owh die banden gaan toch wel veel langer mee bij jullie!
                          dat scheelt dus wel heel wat, maar het lijkt dat zeker als je tweedehands koopt, het verschil tussen de verschillende motoren beetje klein is in vergelijking met auto's waar een c1 rijden echt stukken minder kost dan een, let's say, bmw 320 ofziets.

                          echt besparen zal je pas done bij veel kilometers per jaar en dan kiezen voor zuinge goedkope moto ala zoals al vermeld de NC 700 of 750 of een super lichte scooter. Het is juist dat die afstanden die je met 125 realistisch kan done niet ver genoeg zijn en ik dan tot 15 k voor fiets opteer.

                          Comment


                          • #14
                            eigenlijk verbruiken de meeste moto's (een 125 scooter is voor mij geen moto) belachelijk veel gezien het geringe gewicht in vgl. met een auto
                            2021 Taycan 4S
                            2021 Lexus UX250h

                            Comment


                            • #15
                              zo is dat!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                eigenlijk verbruiken de meeste moto's (een 125 scooter is voor mij geen moto) belachelijk veel gezien het geringe gewicht in vgl. met een auto
                                Waar!!
                                Mythbusters hebben eens een test gedaan waarbij ze een motorfiets aankleden met een cocoonachtig ontwerp en vergeleken voor en na het ontwerp... Met was een stuk zuiniger... Motor en jezelf heeft totaal geen aerodynamica. Plaats maar eens een dakkoffer op je auto...
                                @Fujin: Ik deed 10dkm/jaar, maar voornamelijk dag en weekend trips... Maakt al een verschil in bandenslijtage. En met mijn 400cc-scooter was mijn gem.verbruik 3.5l/100km (over 16000km gerekend)

                                Comment


                                • #17
                                  Zijn hier ergens cijfers van te vinden?
                                  De vergelijking interesseert me wel.

                                  Bijvoorbeeld de vergelijking tussen een Honda nc700x en een kleine stadswagen op jaarbasis?

                                  Sent from my car (while driving) using Tapatalk..
                                  2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                                  2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                                  2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                                  2007 BMW E91 318d - 122pk

                                  Bekijk
                                  dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                                  http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                    eigenlijk verbruiken de meeste moto's (een 125 scooter is voor mij geen moto) belachelijk veel gezien het geringe gewicht in vgl. met een auto
                                    Zelfs één van de zuinigste 125cc-scooter zoals die waar ik mee rij (Honda PCX) verbruiken eigenlijk redelijk veel: 2.5 liter gemiddeld/100km. Ik denk dat ik samen met de scooter, kledij/helm en wat bagage rond de 200kg zal uitkomen.

                                    Als ik hetzelfde traject doe met de Fiat 500 van mijn vrouw, die incl. mezelf en wat bagage ron de 1000kg zal uitkomen, en meer dan 6x zoveel vermogen heeft, verbruik ik tussen de 5 & 6 liter.

                                    Stroomlijn zal er veel mee te maken hebben zeker?

                                    Als je géén autosnelweg doet is zo'n 125cc scooter ideaal natuurlijk: kan best wat bagage in, kan goed mee op banen tot 90km/h, verbruik is laag, geen wegentax, beperkte verzekering,...

                                    Het énige echte nadeel is het feit dat ik om de 4000 km op onderhoud moet en dat zit toch telkens rond (of zelfs net boven) de 100 Euro.

                                    De achterband werd vervangen op 15500km (80 euro geplaatst), voorband is nu op 22500km nog steeds goed (en komt op 70 euro geplaatst, nagevraagd).

                                    Ik zou mijn scooter (of dat nu een 125cc is of een zwaardere doet er zoveel niet toe voor mijn gebruik) nooit meer willen missen. Buiten het 'goedkoper' rijden, kan je bijna letterlijk binnenrijden op uw bestemming en dien je nooit parkeergeld te betalen, en aan rode lichten sta ik steevast vooraan. Files verdwijnen ook.
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                      Waar!!
                                      Mythbusters hebben eens een test gedaan waarbij ze een motorfiets aankleden met een cocoonachtig ontwerp en vergeleken voor en na het ontwerp... Met was een stuk zuiniger... Motor en jezelf heeft totaal geen aerodynamica. Plaats maar eens een dakkoffer op je auto...
                                      @Fujin: Ik deed 10dkm/jaar, maar voornamelijk dag en weekend trips... Maakt al een verschil in bandenslijtage. En met mijn 400cc-scooter was mijn gem.verbruik 3.5l/100km (over 16000km gerekend)
                                      BMW K1 kopen dan

                                      Comment


                                      • #20
                                        we hebben het wel over motos he.
                                        kga mijn auto echt niet inruilen voor een grote brommer :/
                                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X