Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kostprijs moto vs auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    eigenlijk verbruiken de meeste moto's (een 125 scooter is voor mij geen moto) belachelijk veel gezien het geringe gewicht in vgl. met een auto
    aerodynamica is alles eh. mega veel drag.. mega slechte CW waarde.

    aan een constante zelfde snelheid een auto van 1 ton of een van 2 ton verbruiken ook bijna hetzelfde indien vergelijkbare motor en bakverhoudingen (toerental bij snelheid etc). verbaasde me ook.

    Comment


    • #22
      om de 4000 km op onderhoud met de pcx en telkens 100 euro?
      wow... dan kost uw pcx gewoon meer dan mijn 1700 cc mt01 aan onderhoud die om de 10k moet en me dan ook telkens rond de 100 euro kost (dan tel ik wel de remblokken niet mee die ik apart meeneem als ze vervangen moeten worden).

      miss vergelijken we wel officiële dealerprijzen met 'ervaren technieker na zijn uren' natuurlijk.

      Comment


      • #23
        Absoluut, ik ga bij de officiële Honda-dealer waar ik hem ook gekocht heb.
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Absoluut, ik ga bij de officiële Honda-dealer waar ik hem ook gekocht heb.
          ok dan is het verschil wel de moeite, waarschijnlijk zou hetzelfde bij mij wel 250 a 350 kosten, maar dan wel om de 10.000. dus win je wel wat met een kleine scooter.
          spijtig dat ze het onderhoudsinterval niet groter konden maken, verbaast me wat, je zou zeggen dat die blokjes zo sterk en onderhoudsvreindelijk zouden zijn.

          Comment


          • #25
            Dat is volgens mij gewoon de olie inhoud. Hoeveel gaat in zo'n blokje? 1L ?
            Ik zou dat ook niet elke 4.000 binnen doen, eerder elke 8.000 en gewoon zelf eens tussendoor olie aflaten en verse op doen.
            Kost je €8 ofzo aan olie en klaar. Vraag me af waar ze die €100 voor vragen...

            Comment


            • #26
              Amai, hier worden niet eens appelen met peren vergelijken maar druiven met ananassen...
              En er wordt veel met dooddoeners geslagen.

              Volgens is een louter financiële case om de auto te ruilen voor een motor slechts heel zelden hard te maken en meestal, gezien de inherente ongemakken, zal het eventuele verschil de moeite niet waard zijn.

              Desalniettemin zou ik toch een aantal misverstanden eventjes willen rechtzetten of op toch op zijn minst nuanceren:
              - Het klopt dat een motor doorgaans vaker op onderhoud moet, mijn huidige moet echter pas om de 15.000km binnen, dat is niet vaker dan de Mégane van mijn madam die even oud is.
              - Bandenslijtage is een issue maar ook dat weer niet in de mate zoals het hier aangehaald wordt én bovendien bijzonder afhankelijk van het type motor. Op een sportieve motor met een sportieve rijstijl zal die slijtage inderdaad redelijk hoog liggen maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat dit misschien niet de meest voor de hand liggende motoren voor dagelijks gebruik zijn, het kan wél natuurlijk. Maar ook op een sportmotor kan je duurzamere banden leggen. Wie €400 betaalt voor een set banden is echt wel een beetje zot hoor. Ik betaal nooit meer dan €250. Autobanden moet je misschien minder vaak vervangen maar het zijn er wel vier die ook snel €100 per stuk kosten.
              - De belangrijkste factor zal de aankoopprijs zijn.

              Maar uiteindelijk, ondanks het feit dat ik vaak met de motor rijd, als ik zou moeten kiezen om slechts één van de twee te hebben, dan zou het toch de auto zijn.
              Zonder motor en met auto kan ik me gerust een heel jaar lang voor al mijn verplaatsingen behelpen, andersom is dat al een pak moeilijker.
              En als je dan toch een auto moet hebben, heb je meteen alle vaste kosten erbij... Puur op gebruik kan je het verschil niet maken.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                Amai, hier worden niet eens appelen met peren vergelijken maar druiven met ananassen...
                En er wordt veel met dooddoeners geslagen.

                Volgens is een louter financiële case om de auto te ruilen voor een motor slechts heel zelden hard te maken en meestal, gezien de inherente ongemakken, zal het eventuele verschil de moeite niet waard zijn.

                Desalniettemin zou ik toch een aantal misverstanden eventjes willen rechtzetten of op toch op zijn minst nuanceren:
                - Het klopt dat een motor doorgaans vaker op onderhoud moet, mijn huidige moet echter pas om de 15.000km binnen, dat is niet vaker dan de Mégane van mijn madam die even oud is.
                - Bandenslijtage is een issue maar ook dat weer niet in de mate zoals het hier aangehaald wordt én bovendien bijzonder afhankelijk van het type motor. Op een sportieve motor met een sportieve rijstijl zal die slijtage inderdaad redelijk hoog liggen maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat dit misschien niet de meest voor de hand liggende motoren voor dagelijks gebruik zijn, het kan wél natuurlijk. Maar ook op een sportmotor kan je duurzamere banden leggen. Wie €400 betaalt voor een set banden is echt wel een beetje zot hoor. Ik betaal nooit meer dan €250. Autobanden moet je misschien minder vaak vervangen maar het zijn er wel vier die ook snel €100 per stuk kosten.
                - De belangrijkste factor zal de aankoopprijs zijn.

                Maar uiteindelijk, ondanks het feit dat ik vaak met de motor rijd, als ik zou moeten kiezen om slechts één van de twee te hebben, dan zou het toch de auto zijn.
                Zonder motor en met auto kan ik me gerust een heel jaar lang voor al mijn verplaatsingen behelpen, andersom is dat al een pak moeilijker.
                En als je dan toch een auto moet hebben, heb je meteen alle vaste kosten erbij... Puur op gebruik kan je het verschil niet maken.
                voila, dus je zegt toch gewoon hetzelfde... dat het gebruik meestal niet goedkoper zal zijn (op wat uitzonderingen na en mega sterk berekenen, 2dehands, ultra zuinig, etc), en dat is de vraag van de opener van het topic.

                met aanleiding tot banden, als je veel kilometers doet en geen auto hebt zoals mij en dus ook met heel nat weer op de baan zit en een setje pilot road 3 (straks 4 maar daar kan je natuurlijk op besparen door de dan goedkopere 3 te nemen) zit je met een beetje modern formaat toch niet snel onder de 250 hoor.. soit, ik heb me suf gezocht en vind die prijzen voor mijne niet.

                Comment


                • #28
                  je moet het toch maar doen hoor. ik heb jaren geleden de moto gebruikt voor woon-werk verkeer EN avondschool.
                  als het regent moet je de zin er wel voor hebben om er nog eens op te stappen, wat kledij je ook hebt, nat wordt je toch na enige km's.

                  mijn CBR900RR deed bij normale rijstijl een 250-270km met een tank van 17liter. als je doortrekt zat ik al goed op reserve op die 250km. is toch een verbruik van 6,8liter BENZINE.
                  tax was een 45€ dacht ik, en verzekering bij de auto samen was 300€. achterband koste vlot een 175€ omdat de mijne een verkeerde maat was (kan dit, 17" vooraan en 16" achteraan?)
                  als ik dit dan vergelijk met mijn huidige golf diesel (ik ga de belastingsvrije NIET meerekenen en gewoon 300€ tax bijtellen voor de golf:

                  brandstof + verzekering + tax. de hogere benzineprijs weegt snel door
                  2500km/j: golf 730€, moto 585€
                  5000km/j: golf 860€, moto 825€
                  10000km/j: golf 990€, moto 1065€
                  15000km/j: golf 1120€, moto 1305€
                  20000km/j: golf 1380€, moto 1785€
                  25000km/j: golf 1640€, moto 2265€
                  30000km/j: golf 1900€, moto 2745€
                  vanaf 10k km komt de golf goedkoper uit. ik doe een 25k km per jaar en dan zou dit via de moto al 600€ kosten. daarboven nog eens de duurdere olie van de moto, achterband was er bij mij op een 8000km toch ook door hoor, ketting, luchtfilter, bougies (en die gaan snel bij een moto). uw kledij gaat ook geen 3jaar mee als je dat dagelijks gebruikt. ook schoenen, handschoenen...

                  t is toch een duurdere kost hoor. ik ben VEEEEL goedkoper af met de golf, en ook kwa waardeverlies zit een auto beter
                  Last edited by ; 18/02/2014, 19:30.

                  Comment


                  • #29
                    Cbr 900 is nu net niet een woonwerkmotor.
                    Indien je over een werkmotor praat moet het een allemansvriend a la cbf of bandit zijn... (ong 5-600cc)
                    Een motor als enigste vervoermiddel is onpraktisch, maar als 2de binnen het gezin, kan het wel eens voordeliger zijn...

                    Comment


                    • #30
                      een woon-werkmoto is gelijk welke moto die je gebruikt om te gaan werken.
                      bij mij is dat nu de VTR, maar dat is ook al een RT, zx10, fireblade, supermotard, bonneville, enz... geweest.

                      Verstuurd vanaf mijn V370 met Tapatalk

                      Comment


                      • #31
                        . dubbelpost.
                        Last edited by ; 18/02/2014, 21:54.

                        Comment


                        • #32
                          ik haal gewoon mijn voorbeeld boven gestaafd met kosten. het is niet de meest ideale vergelijking (zuinige golf VS supersnelle moto), maar die zijn er ook.
                          ik heb er al vaak aan gedacht om weer een moto te hebben om ééns te gebruiken voor woon-werk (sporadisch aangezien ik treinabbo heb). ik zou dan wel voor een diesel moto gaan. ze zijn zeldzaam maar bestaan en die gaan echt superzuinig.

                          met een normale moto (genra CB600F enzo) is de kostprijs van benzine evenduur als een zuinige auto op diesel. die banden slijten ook, die ketting ook en onderhoud hebben ze ook nodig. t is juist dat een moto na 10k km slechts 1 band heeft, maar de auto doet er wel 60-70 000km mee en dan heb je enkel de voorste te wisselen. in mijn geval kost een autoband tussen de 40 en 50€ (de 195/55R15 toyo proxes van mijn capri kostten 43€/stuk thuis geleverd). ben ik nog steeds goedkoper af dan een moto.

                          voor de goedkoop... moet je het echt niet doen. je moet echt liefhebber zijn om door weer en wind met de moto te rijden en uitgaven heb je altijd. het loopt ook snel op. als je winterkledij eens vernieuwd moet worden zit je zo aan +500€ (dikkere broek en vest, handschoenen, botten,...)

                          Comment


                          • #33
                            Mijn pa verkoopt een ideale woon-werkmoto, fazer 600 van '98 met vraagprijs van 1.200€ (kan nog iets vanaf voor de slechte verstaander ).
                            Goeie banden, remmen, kettingset, 40.000km ongeveer, je krijgt er nog 2 sets remblokken bij (vooraan).
                            Als je daar rustig mee rijdt komt dat niet boven de 6l/100km uit, onderhoud om de 6 à 7.000km, half synth olie, valt dus ook goed mee. Ene keer olie, andere keer olie met filter.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                              een woon-werkmoto is gelijk welke moto die je gebruikt om te gaan werken.
                              bij mij is dat nu de VTR, maar dat is ook al een RT, zx10, fireblade, supermotard, bonneville, enz... geweest.

                              Verstuurd vanaf mijn V370 met Tapatalk
                              Tuurlijk, je zou maar gek zijn 2 moto's te gaan kopen om toch maar een woonwerkmotor te hebben. Maar met een Ferrari geraak je ook wel op je werk, als je begrijpt wat ik bedoel... Motorrijders kiezen dikwijls met de financiele kant op de 2de plaats. Hier gaat het over budget en dan ga je niet over een Bimota spreken, right?

                              Comment

                              Working...
                              X