Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 NG kopen (2011)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Saab 9-5 NG kopen (2011)?

    Ik kan wegens omstandigheden van een ouder familielid een Saab 9-5 uit 2011 (laatste model dus) kopen voor een heel interessante prijs. Het gaat om een 2.0 turbo benzine in Vector uitvoering met 220pk. Rijdt gewoon za-lig en interieursfeer is echt wel speciaal.

    Op zich is het heel veel auto voor je geld, zeker gezien de nieuwprijs en wat de concurrentie in dat segment kost (nieuw en 2de hands).

    Wat er me (onder meer) tegen houdt is dat het merk niet meer bestaat en het model al met al maar een goed jaar geproduceerd geweest is. Dit maakt dat het nooit echt 'gerijpt' en kinderziekte-vrij is geraakt gezien de vrij lage aantallen.

    Er zijn zogezegd nog onderdelen beschikbaar dat klopt maar bij deze is er 2 keer iets besteld moeten worden (module zetelverwarming en led-strip achteraan) en die stonden 2 keer in back-order en het heeft een paar maanden geduurd en veel achternageloop eer alles in orde was. Ook een software-aanpassing van de navi-module was een heel gedoe. Ik vraag me dan af wat dat dan moet zijn bij een échte panne als de wagen helemaal immobiel is...

    Is er iemand die er anders over denkt of eventueel zelf ervaring heeft met dat model?

  • #2
    Het is dus zo ene maar in het grijs

    Comment


    • #3
      Het hangt er vanaf hoe 'heel interessant' die prijs is natuurlijk
      Bij een 9-3 zijn de onderdelen alvast nog heel vlot beschikbaar, over een 9-5 kan ik niet oordelen.

      Voordeel is dat het in elk geval een heel exclusieve wagen is, ik heb er nog maar weinig in het wild gespot.

      Comment


      • #4
        Zelfde gedacht hier... voor een 9-3 geen enkel probleem qua onderdelen, maar voor een 9-5 zou ik het ook niet weten.

        Wel een exclusieve wagen die er anders uit ziet dan de rest. Het enige dat ik me wel herinner, is dat eerste tests uitwezen dat de 9-5 qua wegligging, binnenafwerking en motor (geluid, veelzijdigheid en dergelijke) niet op hetzelfde niveau stond als de typische Duitse concurrenten. Dat waren natuurlijk eerste tests, geen idee of dat voor de productiemodellen bleef opgaan maar toch iets om over na te denken voor je beslist, en voor jezelf uit te maken of dat zo is
        VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

        Comment


        • #5
          Heel knappe wagen en dat je zelf zegt dat hij heel goed rijdt is natuurlijk ook een plus.

          Qua beschikbaarheid zal het vooral afhangen wat er stuk gaat denk ik, normaal gezien zit daar toch veel GM materiaal in? De break is echt een probleem maar voor deze zou ik het nog durven wagen.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • #6
            Voila, zoals ook door anderen gezegd. Ik denk niet dat je volledig 'verloren' bent. Het chassis draagt in aangepaste versie ook de Insignia, het motorblok ligt ook in een Insignia (of heeft er alleszins in gelegen, nu heb je de 2.0 SIDI in de Insignia FL).

            Comment


            • #7
              Als de prijs intersant is, en je hem graag ziet zou ik er zeker voor gaan!

              Altijd fan van geweest, echt jammer dat er zo weinig gemaakt zijn...

              Comment


              • #8
                Prijs (voor mij) is minder als de helft van de nieuwprijs...anders gezegd je kunt er misschien net een basic Golf voor kopen nieuw.
                Afwerking is minder dan bij Mercedes, Audi en BMW, dat klopt, maar Saab vraagt (vroeg) ook geen 'premium' prijzen voor zijn 9-5
                Als ik bvb. vergelijk met de Volvo S80 van mijn ouders en de Jaguar XF van mijn nonkel, dan moet de 9-5 daar zeker niet voor onder doen.
                Ik zou het eerder sub-premium noemen dan
                Kritiek was er inderdaad maar dan vooral op die Opel-diesel en het feit dat er geen dikke V6 diesel in lag
                Maar die 2 liter turbo benzine in al zijn varianten is zowat het beste wat Saab ooit voortgebracht heeft, dus in dat opzicht is 'maar een 4-cilinder' voor mij geen probleem.
                Objectief gezien ben ik ' te jong' voor zo'n slee van 5 meter. Ik kan voor die prijs bvb. ook een GTI-alike van een jaar of 3-4 kopen maar dit zegt me bijzonder weinig. Wellicht ben ik daarmee een uitzondering, maar dat is dan maar zo
                Veel ex-dealers zijn nu overgestapt naar Honda en doen nog 'Saab-service' maar mijn ervaring is toch dat het niet meer is als vroeger. Ze zitten er totaal niet meer achter, wat ik ergens ook wel begrijp maar als klant ben je wel slachtoffer dan. Ik zal nog eens informeren in hoeverre je voor bepaalde zaken bij Opel terecht kan.

                Comment


                • #9
                  Dat "te jong zijn" lijkt me bij een auto met de vormgeving van een 9-5 juist heel goed mee te vallen, het ziet er helemaal geen model voor ouderen uit zoals pakweg een S80 en ziet er volgens mij nog een pak frisser uit dan een A6 of BMW 5-reeks. Daarvoor zou ik het niet laten
                  VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                  Comment


                  • #10
                    Xaverius heeft een 9-5 (diesel), vraag het hem anders eens.

                    Ik zou er niet mee zitten, indien je die kar wil koop die gewoon! Zoals je zelf zegt veel auto voor je geld en bovendien exclusief (en zal ook zo blijven)
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • #11
                      Dag,

                      Ik rijd inderdaad met een 2011 9-5 Aero TTiD (1.9 diesel, 190 PK). Heb de auto net drie jaren en ben globaal genomen ZEER tevreden, niet in het minst van de m.i. uitzonderlijk mooie lijn (zonder bluffen straks nog een spontane 'mooie auto' opmerking gehad van een mij onbekende).

                      Ik kan echt geen manifest negatieve punten opnoemen, maar als het toch moet: koude dieselmotor maakt beetje te veel lawaai en verbruik ligt iets te hoog (ong. 8,2 liter voor een diesel is m.i. stevig in vergelijking met de Germaanse vloot). Verder 1 zeer kwetsbaar punt en dat is in mijn geval de zetelverwarming: beide zetels vooraan al twee keer defect geraakt, laatste vervanging kostte me ong. € 270, de vorige waren nog binnen de garantie). Vervangingsstukken zouden nog een tiental jaren beschikbaar zijn (?).

                      De ophanging van de Aero is bijzonder goed, zelfs in vergelijking met mijn andere auto, een P Carrera. En dat wil al wat zeggen vind ik.

                      Het is bijzonder jammer dat Saab destijds kopje onder is gegaan: ik had mijn auto een half jaar en toen was het verhaaltje uit. Hoe dan ook plan ik de 9-5 nog minstens een drietal jaren te houden.

                      Exclusiviteit gegarandeerd !

                      Comment


                      • #12
                        Dank voor uw reactie Xaverius. Het zetelverwarming-probleem komt blijkbaar heel vaak voor. Ik las er ook al over op Saabforum. Wat nog vaak terugkomt is een elektronisch probleem met het stuurslot waardoor de wagen niet start. Zou blijkbaar iets softwarematig zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Blijft speciaal zo'n 9-5 NG , ik zou hem ook durven kopen.
                          Heb 2x met plezier een saab 9000 gehad en mis soms de (salon)zetels wel en natuurlijk de kracht.
                          Onderdelen van de Insignia zullen weinig overeenkomsten hebben, saab paste altijd alles aan, vroeger zelfs al de V4 van ford, ze vonden dat t altijd beter kon, Zweden
                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                          Comment


                          • #14
                            Ik zou er voor durven gaan. Eerlijk gezegd, als ik op zoek was naar een ruime tweedehands om afstanden mee te doen, dan stond deze zeker mee in mijn lijst van mogelijkheden.

                            Comment


                            • #15
                              TOP WAGEN, ik zou er voor gaan aan interessante prijs.
                              ik zou er wel meer mee opletten dan met gewone wagen, maar dat is misschien net goed, dan kan je er veel langer zorgenvrij mee rijden doordat je er voorzichtig mee omgaat.

                              is een ongelofelijk mooie wagen

                              Comment


                              • #16
                                heb je anders een linkje naar de advertentie?
                                2.0 JTDm

                                Comment


                                • #17
                                  Er is geen advertentie, anders was die al lang weg. Als ik hem niet koop zal een ander familielid hem wel nemen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                    Er is geen advertentie, anders was die al lang weg. Als ik hem niet koop zal een ander familielid hem wel nemen.
                                    Zeker kopen, een saab is geen auto voor iedereen, gewoon een wagen met karakter, weinig km mee bollen, altijd binnenzetten, en die verliest niet aan waarde, wordt een collectors item !

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                      Wat nog vaak terugkomt is een elektronisch probleem met het stuurslot waardoor de wagen niet start. Zou blijkbaar iets softwarematig zijn.
                                      Heb dit ook al een paar keer aan de hand gehad, maar na een software update is het niet meer voorgekomen. Nu toch al een paar jaren geleden.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X