Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Seat Leon ST tsi of tdi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Seat Leon ST tsi of tdi

    Hallo

    Als particulier twijfel ik tussen een Seat Leon FR ST 1.4 TSI 140 pk of een 2.0 tdi 150pk.
    TSI kost netto 22.500 euro (incl gewenste opties)
    TDI kost netto 25.500 euro (incl gewenste opties)

    Ik doe +/- 20.000 km per jaar.
    Dagelijkse ritjes naar school en werk zijn tussen 2 en 5 km...
    In het weekend af en toe wat langere ritjes.

    Na mijn berekeningen (rekening houdende met aankoopprijs, BIV, jaarlijkse tax, onderhoud, verzekering, 6 l verbruik voor diesel en 9l voor de benzine) zou een TDI na een 4 -tal jaar voordeliger worden. Maar hier hou ik geen rekening met een kost van defecte roetfilter.

    Ik rij mijn wagens "op". Huidige wagen heeft bijna 300.000 km

    Geef me aub eens jullie mening.

  • #2
    Voor 20.000 km per jaar en de wetenschap dat je je auto "op" rijdt, zou ik voor de diesel opteren... maar ik vind die dagelijkse ritjes van 2 en 5 km akelig te kort om met een diesel te doen

    edit: die TSI verbruikt toch geen 9 liter?

    Comment


    • #3
      Die tsi verbruikt idd geen 9l, rond 7,5 a 8l tenzij je continue als een bezettene plankt.

      Door die korte ritjes zou ik eerder naar de tsi neigen dan de tdi. Als je zo veel korte stukjes doet gaat je verbruik met de tdi ook hoger zijn dan 6l.
      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

      1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

      2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

      2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

      Comment


      • #4
        Je wagen "op" rijden tot 300k aan 20k per jaar duurt 15 jaar. Goed kiezen dus
        Ik zou investeren en voor de tdi gaan. Alhoewel de meeste hier wel tsi zullen schreeuwen.

        Comment


        • #5
          Door mijn handicap doe ik zelfs ritjes van 1km (en minstens enkele keren per dag) met mijn 1.6tdi Caddy... Aan de andere kant doe ik regelmatig langere afstanden en kom ik net boven de 20000km/ jaar. Toch zit ik ook maar aan 6L effektief verbruik met mijn kleine 1800kg wegende bus... Enkel zeker verder rijden wanneer de auto aan het regenereren is...
          Dat de 1.4tsi geen 9liter vebruikt, ben ik ook wel zeker van.. Denk eerder tss 7 en 8 liter.. Heb de Golf 1.2tsi in gebruik gehad en kwam daar mee uit 5.9L/ bij gemengd parcours...

          Comment


          • #6
            ons ma is naar de zee gereden tegen 6.2op de bc met een 1.2 tsi
            ze deed 4.9 met een 1.9 tdi

            Comment


            • #7
              De bijbel zegt... http://www.spritmonitor.de/de/uebers...=3&powerunit=2

              Comment


              • #8
                Ik weet niet goed hoe jij bij een voordeel komt voor de diesel. Of mss zie ik iets over het hoofd.

                De aankoopprijs is duurder. 2500euro
                De BIV scheelt hem 50euro (euro 6 norm gerekend)
                rijtaks diesel is duurder. 175euro per jaar
                Verbruik scheelt hem 1euro per 100km ongeveer. dat is dus 200eur per jaar. Voor dat geld van je rijtaks ieder jaar alleen kan je het verschil van je verbruik bijna betalen.
                Onderhoud zal diesel ook wel duurder zijn. Maar daar weet ik geen prijzen van.
                Verzekering diesel ook duurder want hebt meer vermogen, duurdere aankoopwaarde.
                En kleine ritten voor een diesel zijn perfect haalbaar rekening houdende dat je hier een daar ook een langere rit plant zoals in het weekend. Als om alle dagen ronde de kerk te toeren is en 1 maal per maand naar de bomma 50km ver dan blijf je beter van de diesel weg. Enige voordeel van de diesel zijn de cijfers niet de kost. Hij verbruikt minder, meer longinhoud, meer koppel, meer paardjes. Maar dat kan je oplossen door te vergelijken met de 1.8tsi
                2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
                2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
                2014 Opel Astra OPC
                2015 Audi TT TDI S-Line

                Comment


                • #9
                  En los van de centen: de TSi is veel plezanter.

                  Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Fredje07 Bekijk Berichten
                    Ik weet niet goed hoe jij bij een voordeel komt voor de diesel. Of mss zie ik iets over het hoofd.

                    De aankoopprijs is duurder. 2500euro
                    De BIV scheelt hem 50euro (euro 6 norm gerekend)
                    rijtaks diesel is duurder. 175euro per jaar
                    Verbruik scheelt hem 1euro per 100km ongeveer. dat is dus 200eur per jaar. Voor dat geld van je rijtaks ieder jaar alleen kan je het verschil van je verbruik bijna betalen.
                    Onderhoud zal diesel ook wel duurder zijn. Maar daar weet ik geen prijzen van.
                    Verzekering diesel ook duurder want hebt meer vermogen, duurdere aankoopwaarde.
                    En kleine ritten voor een diesel zijn perfect haalbaar rekening houdende dat je hier een daar ook een langere rit plant zoals in het weekend. Als om alle dagen ronde de kerk te toeren is en 1 maal per maand naar de bomma 50km ver dan blijf je beter van de diesel weg. Enige voordeel van de diesel zijn de cijfers niet de kost. Hij verbruikt minder, meer longinhoud, meer koppel, meer paardjes. Maar dat kan je oplossen door te vergelijken met de 1.8tsi
                    Aankoopprijs is 3000 duurder...
                    Benzine gem. 7.3 x 1.45= 10.85/ 100km x 200= 2117
                    Diesel gem. 5.9x 1.28= 7.55/ 100km x 200= 1510
                    Dus totaal verschil van 600 euro / jaar aan verbruik... maar rekening houdend met hogere BIV + taks gaan er wel een jaar of 7-8 overgaan voor dat het financieel voordeel naar de diesel gaat... In het huidige politieke klimaat wel te verstaan...

                    Comment


                    • #11
                      De tsi, al zou ik niet diegene met 140 pk nemen, is dit niet diegene met cilinderuitschakeling? Lijkt me toch een gokje om zoiets speciaald te nemen met de optiek u wagen op te rijden. Ik zou echter wel vior de tsi gaan maar dan met 122 pk als je niet zo maalt over vermogen, maar persoonlijk voor de 1.8 tsi met 180pk, lijkt me de ideale motor. Deze zal wel rond dezelfde prijs als de diesel zitten vermoed ik.
                      maar die afstandjes van 3 km elke dag met een diesel van de huidige generatie, ik zou het niet durven

                      Comment


                      • #12
                        Hierbij een nieuwe berekening volgend op jullie commentaren en rekening houdende met Spritmonitor. Ik heb het gemiddeld verbruik op Spritmonitor verhoogd met 0.5l/100km verhoogd gezien dit met mijn huidige wagen ook zo is.

                        SEAT LEON ST FR PRIJSVERGELIJKING koffer 587 liter
                        1,4 TSI 140 PK, 8,4s 2,0 TDI 150 PK 8,6s
                        NETTO PRIJS INCL ALLE KORTINGEN 22.645 25.275
                        BIV 109 387
                        jaarlijkse verkeersbelasting 224 401
                        jaarlijks brandstofverbruik 20k /j 2.263 1.560
                        jaarlijkse verzekering 392 399
                        jaarlijks onderhoud 400 400
                        TOTAAL NA 1 JAAR 26.033 28.422
                        TOTAAL NA 2 JAAR 29.312 31.183
                        TOTAAL NA 3 JAAR 32.592 33.943
                        TOTAAL NA 4 JAAR 35.871 36.704
                        ROETFILTER NA +/- 5 JAAR (100k) 1.500
                        TOTAAL NA 5 JAAR 39.150 40.964
                        TOTAAL NA 6 JAAR 42.429 43.724
                        TOTAAL NA 7 JAAR 45.708 46.485
                        TOTAAL NA 8 JAAR 48.987 49.245
                        TOTAAL NA 9 JAAR 52.266 52.006
                        TOTAAL NA 10 JAAR 55.546 54.766
                        JAARLIJKS VERBRUIK BEREK EURO/L VERBRUIK/100KM PRIJS / 100KM PRIJS/ J / 20000KM verschil voordeel diesel
                        DIESEL 1,3 6 7,8 1560 703
                        BENZINE 1,55 7,3 11,315 2263

                        Laat weten wat jullie ervan denken? Iemand een idee of 1500 euro voor een roetfilter realistisch is?
                        Als ik alles zo bekijk ligt het na 10 jaar toch erg dicht bij mekaar...Je weet natuurlijk niet vooraf wat de brandstofprijzen zullen evolueren en of er dure reparaties zullen zijn aan de TDI / TSI...
                        Moeilijk...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
                          De tsi, al zou ik niet diegene met 140 pk nemen, is dit niet diegene met cilinderuitschakeling? Lijkt me toch een gokje om zoiets speciaald te nemen met de optiek u wagen op te rijden. Ik zou echter wel vior de tsi gaan maar dan met 122 pk als je niet zo maalt over vermogen, maar persoonlijk voor de 1.8 tsi met 180pk, lijkt me de ideale motor. Deze zal wel rond dezelfde prijs als de diesel zitten vermoed ik.
                          maar die afstandjes van 3 km elke dag met een diesel van de huidige generatie, ik zou het niet durven

                          Is niet met cylinderuitschakeling (ACT) bij Seat. Wel zo bij bv de Golf en Polo.
                          Ik heb al testrit met de 1.4 van 140 gedaan en het is een vurig blokje...
                          Ik doe echt veel korte afstanden waardoor het eind aantal km's oploopt. Tijdens het weekend wel af en toe uitstapjes naar de zee, pretpark, enz... maar tijdens de winter is dit dan weer zelden... Die verdomde ro(e)tfilter doet me altijd twijfelen...

                          Bij mijn huidige 1.9 tdi heb ik de EGR laten dichtzetten om problems te vermijden. Gelukkig is deze wel nog zonder roetfilter.

                          Comment


                          • #14
                            Kan de juiste prijs zijn van de roetfilter (km's voor hij vervangen moet worden is variabel), maar nu het volgende: Om alle mogelijke technische mankementen en onderhoud te laten uitvoeren , kan je ook nog de optie WE-WARE nemen (niet goedkoop, hé). Je hebt behalve het voorgaande ook VAB-pechverhelping en reisbijstand voor het hele gezin,met of zonder auto...
                            Qua aankoopprijs kan je dealer ook vragen om u een afgeroomde prijs te geven (als 'ultieme daad' om u over de streep te helpen). Kan ook zijn dat de financieringsvoorwaarden beter zijn dan op bank...

                            Last edited by ; 21/04/2014, 10:49.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bartelskie Bekijk Berichten
                              Is niet met cylinderuitschakeling (ACT) bij Seat. Wel zo bij bv de Golf en Polo.
                              Ik heb al testrit met de 1.4 van 140 gedaan en het is een vurig blokje...
                              Ik doe echt veel korte afstanden waardoor het eind aantal km's oploopt. Tijdens het weekend wel af en toe uitstapjes naar de zee, pretpark, enz... maar tijdens de winter is dit dan weer zelden... Die verdomde ro(e)tfilter doet me altijd twijfelen...

                              Bij mijn huidige 1.9 tdi heb ik de EGR laten dichtzetten om problems te vermijden. Gelukkig is deze wel nog zonder roetfilter.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door bartelskie Bekijk Berichten
                                Hierbij een nieuwe berekening volgend op jullie commentaren en rekening houdende met Spritmonitor. Ik heb het gemiddeld verbruik op Spritmonitor verhoogd met 0.5l/100km verhoogd gezien dit met mijn huidige wagen ook zo is.

                                SEAT LEON ST FR PRIJSVERGELIJKING koffer 587 liter
                                1,4 TSI 140 PK, 8,4s 2,0 TDI 150 PK 8,6s
                                NETTO PRIJS INCL ALLE KORTINGEN 22.645 25.275
                                BIV 109 387
                                jaarlijkse verkeersbelasting 224 401
                                jaarlijks brandstofverbruik 20k /j 2.263 1.560
                                jaarlijkse verzekering 392 399
                                jaarlijks onderhoud 400 400
                                TOTAAL NA 1 JAAR 26.033 28.422
                                TOTAAL NA 2 JAAR 29.312 31.183
                                TOTAAL NA 3 JAAR 32.592 33.943
                                TOTAAL NA 4 JAAR 35.871 36.704
                                ROETFILTER NA +/- 5 JAAR (100k) 1.500
                                TOTAAL NA 5 JAAR 39.150 40.964
                                TOTAAL NA 6 JAAR 42.429 43.724
                                TOTAAL NA 7 JAAR 45.708 46.485
                                TOTAAL NA 8 JAAR 48.987 49.245
                                TOTAAL NA 9 JAAR 52.266 52.006
                                TOTAAL NA 10 JAAR 55.546 54.766
                                JAARLIJKS VERBRUIK BEREK EURO/L VERBRUIK/100KM PRIJS / 100KM PRIJS/ J / 20000KM verschil voordeel diesel
                                DIESEL 1,3 6 7,8 1560 703
                                BENZINE 1,55 7,3 11,315 2263

                                Laat weten wat jullie ervan denken? Iemand een idee of 1500 euro voor een roetfilter realistisch is?
                                Als ik alles zo bekijk ligt het na 10 jaar toch erg dicht bij mekaar...Je weet natuurlijk niet vooraf wat de brandstofprijzen zullen evolueren en of er dure reparaties zullen zijn aan de TDI / TSI...
                                Moeilijk...
                                Ok dit is een redelijk gedetailleerde berekening. Maar je geeft onderhoud van diesel en benzine zelfde kostprijs. Mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat benzine goedkoper is door o.a. geen mazoutfilter, roetfilter...
                                Denk dat je toch een sowieso een kleine 10jaar mag nemen eer je gaat profijt doen aan de diesel. En dat is toch ver in de toekomst van een wagen kijken.
                                2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
                                2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
                                2014 Opel Astra OPC
                                2015 Audi TT TDI S-Line

                                Comment


                                • #17
                                  Waarom de 122 pk versie niet? Lijkt me ruim voldoende voor de dagelijkse korte ritjes.

                                  En met voorsprong de goedkoopste....

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wie zegt dat die roetfilter na 5 jaar moet vervangen worden ? Daar automatisch van uitgaan is wel serieus overdreven, zeker de laatste generatie auto's hebben weinig tot geen problemen meer met de roetfilter.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
                                      Waarom de 122 pk versie niet? Lijkt me ruim voldoende voor de dagelijkse korte ritjes.

                                      En met voorsprong de goedkoopste....
                                      Lijkt mij ook geen straf...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                        Wie zegt dat die roetfilter na 5 jaar moet vervangen worden ? Daar automatisch van uitgaan is wel serieus overdreven, zeker de laatste generatie auto's hebben weinig tot geen problemen meer met de roetfilter.
                                        Die laatste generatie is dan ook nog geen 5jaar, hé... ;-) Maar idd, normaal mag een roetfilter toch wel 150000+ halen als je respekt hebt voor he regeneratieproces.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X