Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen of sparen voor de toekomst?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Persoonlijk ben ik tegen nieuwe wagens,maar vr de economie is het schitterend.

Comment

Als je iets zou overwegen dat wat groter is, écht goed rijdt, en ook geen handen vol geld kost, dan zou ik eens kijken naar een Seat Leon of Ford Focus (maar ik ben dan ook helemaal niet geïnteresseerd in het naampje dat op de auto kleeft, enkel in zoveel mogelijk kwaliteit, comport en rijplezier voor mijn geld ).
      Met een van die twee tweedehands heb je alvast degelijke auto's die veel rijplezier opleveren.
      Last edited by K2; 24/04/2014, 01:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
        Zo vroeg mogelijk beginnen met vastgoed te kopen!
        De best denkbare raad! En met de meerwaarden die je dankzij die vroege én slimme investeringen later zal realiseren, zullen er ineens nog veel leukere auto's binnen bereik komen indien je dat wenst.

En voor de rest, mits wat slim onderhandelen ligt er binnenkort een bedrijfswagen in het verschiet en dan zit je daar met een jonge wagen die je wil verkopen en waarop je 30 à 40% verlies moet nemen...

Comment

Ik zou een leuke oldtimer kopen budget max. 5K, en voor de rest verder sparen. Liever een oldtimer dan een Clio, maar ja ik ben dan ook geen 20 meer .
          Die oldtimer kan je dan nog bijhouden als leuke weekend- of hobbywagen, moest je bijv. later een firmawagen krijgen. Als je een beetje goed zoekt, kost een oldtimer zeker niet meer dan een nieuwere wagen.
          Last edited by ; 24/04/2014, 12:22.

Comment

Geld verspillen aan een wagen? Met oude krellen rondrijden?
            Ik geloof mijn ogen niet als ik hier enkele reactie lees... en dat op een autoforum!!

Het is blijkbaar politiek niet meer correct indien je niet het standaard patroon van huisje, kruisje, tuintje met modale grijze gezinswagen volgt.
            En dan zijn ze verwonderd dat ze op hun 45ste ineens een midlife crisis krijgen, scheiden van de vrouw waarvoor ze zich destijds vanalles ontzegd hebben en persé een sportwagen of moto moeten kopen... omdat ze beseffen dat ze een aantal zaken niet gehad hebben toen ze jonger waren...
            als je daar al geraakt natuurlijk... er de dag van vandaag genoeg voorbeelden van allerhande vreemde ziektes die komaf met je maken nog voordat je 35 bent.
            Er zijn er genoeg die zo vroeg mogelijk een huis hebben gekocht met een zware lening hier tegenover en met de filosofie om 'een aantal jaren door te bijten'. Geen toffe wagen, geen vakanties, geen etentjes... zo hebben we het later goed...
            maar dan nooit 'later' halen.

Laat mij dan de enige zijn die jou wel adviseert een toffe bak te kopen.
            Let wel, ik zeg ook niet dat je die volledige 40K hierin moet steken. Net als met alles is het zaak van een gulden middenweg te zoeken.
            Dus 15 a 30K voor een wagen en 10K spaarcentjes op reserve.

Later krijg je kinderen, en dan moet die tweezitter toch de deur uit... of dan heb je een trekhaak vandoen, etc.
            Wel ben ik het eens met andere forumleden dat je moet wachten tot je bent afgestudeerd en zicht hebt op waar je gaat werken aangezien dit de keuze van wagen uiteraard kan beïnvloeden.

Autoliefhebber, ik zie het als een hobby, en alle hobby's kosten nu eenmaal geld.
            Waarom is dit minderwaardig of minder politiek correct dan aan die extra grote gashaard in je huis... of die extravagante vakantie naar de Malediven?

En last but not least, je bent maar een keer jong.
            Je wordt liever gezien in die knappe kar als je jong bent, dan kalend en grijs wordend op je 45ste in die eerder aangehaalde midlife crisis (no offence aan de 40 plussers hier :-) )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Majestic Bekijk Berichten
              Ik geloof mijn ogen niet als ik hier enkele reactie lees... en dat op een autoforum!!
              Wat is er mis om met oude wagens rond te rijden? Ik ben daarom niet minder autoliefhebber hoor ^^. Zolang je je wagen goed verzorgt, maakt zijn leeftijd toch niet uit.
              Oude wagens is een kwestie van smaak/keuze. Ik ken genoeg jonge mensen die met een oude wagen rijden, al of niet liefhebber zijnde!
              TS zijn wagen is ook al +10j ondertussen, is dat voor jou dan ook al een oud krel?

Ik dacht op een autoforum het misschien normaal is dat er wagens/alternatieven worden geboden, we mogen toch van gedachte wisselen hé ...

Comment

2nd that.

Je hoeft helemaal niet veel geld uit te geven om met een leuke auto rond te rijden. Het makkelijkst is om een dure nieuwe auto te kopen, maar zit'm de sport nu net niet in het vinden van dat ene leuke modelletje wat bij jou past en waar je toch een goeie deal mee kan doen?

Comment

Het is blijkbaar politiek niet meer correct indien je niet het standaard patroon van huisje, kruisje, tuintje met modale grijze gezinswagen volgt.
                  En dan zijn ze verwonderd dat ze op hun 45ste ineens een midlife crisis krijgen, scheiden van de vrouw waarvoor ze zich destijds vanalles ontzegd hebben en persé een sportwagen of moto moeten kopen... omdat ze beseffen dat ze een aantal zaken niet gehad hebben toen ze jonger waren...
                  als je daar al geraakt natuurlijk... er de dag van vandaag genoeg voorbeelden van allerhande vreemde ziektes die komaf met je maken nog voordat je 35 bent.
                  Er zijn er genoeg die zo vroeg mogelijk een huis hebben gekocht met een zware lening hier tegenover en met de filosofie om 'een aantal jaren door te bijten'. Geen toffe wagen, geen vakanties, geen etentjes... zo hebben we het later goed...
                  maar dan nooit 'later' halen.

Laat mij dan de enige zijn die jou wel adviseert een toffe bak te kopen.
                  Let wel, ik zeg ook niet dat je die volledige 40K hierin moet steken. Net als met alles is het zaak van een gulden middenweg te zoeken.
                  Dus 15 a 30K voor een wagen en 10K spaarcentjes op reserve.

Later krijg je kinderen, en dan moet die tweezitter toch de deur uit... of dan heb je een trekhaak vandoen, etc.
                  Wel ben ik het eens met andere forumleden dat je moet wachten tot je bent afgestudeerd en zicht hebt op waar je gaat werken aangezien dit de keuze van wagen uiteraard kan beïnvloeden.

Autoliefhebber, ik zie het als een hobby, en alle hobby's kosten nu eenmaal geld.
                  Waarom is dit minderwaardig of minder politiek correct dan aan die extra grote gashaard in je huis... of die extravagante vakantie naar de Malediven?

En last but not least, je bent maar een keer jong.
                  Je wordt liever gezien in die knappe kar als je jong bent, dan kalend en grijs wordend op je 45ste in die eerder aangehaalde midlife crisis (no offence aan de 40 plussers hier :-) )
                  Mijn schoonbroer is 2 jaar geleden op zijn 31ste van de ene seconde op de andere morsdood gevallen. Hij reed op dat moment nog steeds met de wagen die hij van zijn grootvader had overgenomen als eerste wagen. Hij heeft zijn kinderen van 1.5 en 4 dus een huis en wat spaargeld achtergelaten (toekomst dus) en een Toyota van meer dan 20 jaar oud. Van zijn loon kon hij trouwens elke maand 2 van die Toyota's betalen, dus dat was geen probleem.

Hij heeft inderdaad nooit met een Volvo gereden, wat zijn droom was op autogebied. Maar hij heeft wel zijn gezin een toekomst gegeven na zijn onverwachte dood. Hij ligt begraven naast een leeftijdsgenoot die wel voor de mooie wagen gegaan is in zijn 'jonge' jaren. Zijn gezin leeft nu van een weduwenpensioen ...

Er zijn geen foute keuzes in al die dingen in mijn ogen, zolang het maar bewuste keuzes zijn.

Auto's zijn voor mij ook een hobby, maar ik kan van die hobby, net als van mijn andere hobby's pas genieten als het hele verhaal klopt voor mij. Dat is gewoon de aard van het beestje en daar moet je vooral trouw aan zijn. Het feit dat de topicopener het geld heeft en al enige tijd twijfelt zegt al genoeg over zijn persoonlijkheid in mijn ogen
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                    Wat is er mis om met oude wagens rond te rijden? Ik ben daarom niet minder autoliefhebber hoor ^^. Zolang je je wagen goed verzorgt, maakt zijn leeftijd toch niet uit.
                    Volledig mee eens hoor. Maar met oud krel bedoel ik een wagen die nog met haken en ogen aan elkaar hangt en dus niet verzorgd wordt. Dat is wat mij verwonderde aan enkele reacties hier op het autoforum.
                    Ik ben dol op classics. Concreet zou mijn keuze gezien het budget van de topicopener trouwens een BMW Z3 coupe zijn... 15 tot 20 jaar oud, maar machtige bakjes en voor een 15 a 20k beschikbaar. Leeftijd vh voertuig maakt helemaal niets uit, 2nd that.

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
                    Hij heeft inderdaad nooit met een Volvo gereden, wat zijn droom was op autogebied. Maar hij heeft wel zijn gezin een toekomst gegeven na zijn onverwachte dood. Hij ligt begraven naast een leeftijdsgenoot die wel voor de mooie wagen gegaan is in zijn 'jonge' jaren. Zijn gezin leeft nu van een weduwenpensioen ...
                    Zoals ik al zei, steeds een gulden middenweg zoeken. Ik heb nooit geadviseerd alles in die auto te steken. Ik heb enkel geadviseerd ook niet alles in zijn huis te steken, maar om ook te genieten... hetzij door het kopen van een toffe wagen (nieuw of classic naar keuze), een interessante reis maken, een paard te kopen... whatever, als je er maar van geniet (alleen of samen met een vriend(in)), want het leven is kort.
                    Voor een huis kan je een lening afsluiten, en als je slim bent een schuldsaldoverzekering. Kost niet zo gek veel meer en je gezin zit safe indien je zo een ongelukkige situatie meemaakt als die van je schoonbroer. Hiervoor moet je geen wagen laten staan.
                    Indien het totale budget 240k is voor een huis, koop dan eentje van 220k. Wat is het verschil tussen een huis van 220k of 240k? Een hoop plezier op jongere leeftijd. That's my point. Je gezin moet hier totaal niet onder lijden, ook niet bij overlijden.
                    Mss hebben ze wel mooie herinneringen aan die reis naar Afrika de laatste zomer voordat het overlijden plaats vond.
                    Last edited by ; 25/04/2014, 01:55.

Comment

Ik vind het vrij simpel: voorlopig niets anders kopen en wachten tot je werkt. Dan zie je wel. Wie weet heb je een job waarin je een bedrijfswagen krijgt. Dan wil je echt geen 1-reeks van een jaar oud moeten verkopen. En al zeker niet voor een basic Clio of Focus (ik zeg maar wat).
                      Als je werkt en je moet zelf je wagen bekostigen, kan je nog altijd iets tweedehands kopen. Moet daarom geen oude E46 zijn hé. Niets mis met een E87 van een jaar of vijf. Of een Golf VI GTI. Ik zeg maar wat. Een nieuwe BMW of Mercedes kopen en pakweg 8 % korting krijgen, is sowieso niet erg rationeel. Na een jaar is die al een pak minder waard.
                      Ik begrijp wel dat je een wagen wil kopen, maar waarom zou je dat nu al doen? Wachten tot je afgestudeerd bent en werkt, lijkt mij toch de beste oplossing Het is tenslotte niet zo lang meer. Niets mis met de Clio die je nu hebt.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Volledig mee eens hoor. Maar met oud krel bedoel ik een wagen die nog met haken en ogen aan elkaar hangt en dus niet verzorgd wordt. Dat is wat mij verwonderde aan enkele reacties hier op het autoforum.
                        Ik ben dol op classics. Concreet zou mijn keuze gezien het budget van de topicopener trouwens een BMW Z3 coupe zijn... 15 tot 20 jaar oud, maar machtige bakjes en voor een 15 a 20k beschikbaar. Leeftijd vh voertuig maakt helemaal niets uit, 2nd that.

Zoals ik al zei, steeds een gulden middenweg zoeken. Ik heb nooit geadviseerd alles in die auto te steken. Ik heb enkel geadviseerd ook niet alles in zijn huis te steken, maar om ook te genieten... hetzij door het kopen van een toffe wagen (nieuw of classic naar keuze), een interessante reis maken, een paard te kopen... whatever, als je er maar van geniet (alleen of samen met een vriend(in)), want het leven is kort.
                        Voor een huis kan je een lening afsluiten, en als je slim bent een schuldsaldoverzekering. Kost niet zo gek veel meer en je gezin zit safe indien je zo een ongelukkige situatie meemaakt als die van je schoonbroer. Hiervoor moet je geen wagen laten staan.
                        Indien het totale budget 240k is voor een huis, koop dan eentje van 220k. Wat is het verschil tussen een huis van 220k of 240k? Een hoop plezier op jongere leeftijd. That's my point. Je gezin moet hier totaal niet onder lijden, ook niet bij overlijden.
                        Mss hebben ze wel mooie herinneringen aan die reis naar Afrika de laatste zomer voordat het overlijden plaats vond.
                        Die gulden middenweg dat hoeft zelfs niet, als dat jouw karakter is van er voor te gaan dan kan je alles op het nu zetten, maar dan moet je ook zeker zijn dat je achteraf niet gaat terugkijken. Ik ken heus wel wat mensen die niet terugkijken en geen spijt hebben, die hebben dan ook geen reden om te twijfelen vooraf.

Daarom is er voor mij ook maar een goede raad en dat is je eigen gedacht volgen. Daar kan een forum niet in adviseren, wij kunnen alleen zeggen wat we zelf zouden doen. Mocht je een budget voor ogen hebben en je eisen kunnen oplijsten dan kan je hier wel hulp krijgen van wat mensen die altijd pareltjes weten te vinden
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik ken de maalstroom die je doormaakt als je op jonge leefdtijd een mooie wagen wil, ik werd er zot van. Al sinds de middelbare school wou ik iets speciaals.. Natuurlijk was er geen geld. Ik kon wel rondkarren met de oude fiësta van men moeder en man, wat een bakken plezier heb ik daarin gehad! Ik heb uiteindelijk ook alles even aan de kant gezet. Lekker gespaard, afgestudeerd en nog een jaartje met de fiesta gaan werken tot hij kaasrot was. Ik heb een half jaar gezocht naar een leuke wagen voor 10 k, met hoop op weinig waardeverlies aangezien ik een jaar later waarschijnlijk een bedrijfswagen kon krijgen. Uiteindelijk dan de Eos gekocht voor 10,5k. Was voor mij een 'dikke bak', ik was gelukkig. Sinds kort heb ik een bedrijfswagen (gelukkig degene die ik privé ook heel graag wou) en de Eos heb ik gewoon letterlijk terug voor 10,5k kunnen verkopen. Geen waardeverlies, wel een jaar en 30.000km ouder. Nu ik geen zorgen meer heb over de kosten van een wagen heb ik me lekker een grond gekocht met wat ik gespaard heb + geld van de Eos. Op dit moment heb ik dus alles kunnen bereiken wat ik wou hebben, zonder financiële hulp. Je moet het gewoon slim spelen en zorgen dat je goei werk hebt. Helpt zoveeel..

Het is dus zeker mogelijk, als je het verstandig speelt en de juiste timing aanhoudt! Een tip: koop gewoon geen dure wagen die op elke straathoek staat. Minder bekende wagens (eos) betekenen vaak ook mindere prijskennis bij particuliere verkoop. En gewoon lang wachten op de juiste wagen.

Met jou geld zou ik echter meteen vastgoed kopen wanneer ik aan't werk zou gaan.
                          Last edited by Inferno51; 02/05/2014, 18:07.

Comment

Working...
                          X