Goeiemorgen iedereen! Ik ben totaal onbekend met auto's, weet weinig van motoren / merken / modellen, maar moet nu een nieuwe bedrijfswagen gaan bestellen (besteld voor eind juli, leveren vanaf november)...
Bedrijf zelf betaalt 640 € / maand, maar dit is natuurlijk "alles inbegrepen" (BTW, CO2). Werknemer zelf mag tot 110 euro bijleggen, maar dat gaat van je brutoloon (en dus ook je vakantiegeld, pensioen, ...) - liever niet te veel dus.
Wat me wel opviel: omdat het maximum bepaald is op leaseprijs, kan de catalogusprijs enorm verschillen, voorbeeld:
- Voor 593 euro / maand heb je een skoda OCTAVIA COMBI DIESEL - 2013 1.6 CR TDi GreenLine Ambition 81kw/110pk 5D/P M; cataloguswaarde 20653
- Voor 633 euro / maand heb je een citroen GRAND C4 PICASSO DIESEL - 2013 1.6 e-HDi Seduction ETG 85kw/115pk 5D/P T6; cataloguswaarde 21818
Aan de andere kant,
- voor 625 euro / maand heb je een seat IBIZA ST - 2012 1.2 TSI I Tech 77kw/105pk 5D/P M5; catalogusprijs amper 14905
Of mijn favoriet (niet!)
- voor 700 euro / maand heb je een DACIA DOKKER 1.6i Laureate 61kw/83pk 6D/P M5; catalogusprijs amper 8926
-> lijkt erg veel geld per maand voor zo'n goedkope wagen. Zou de herverkoopwaarde zo laag zijn? Of verbruik/kosten/onderhoud erg hoog? Nog andere zaken waaraan dat kan liggen?
Soit, catalogusprijs is niet mijn belangrijkste criteria. Wel:
Grote koffer! Moeten twee kinderwagens in, drie klapbakken als je naar de supermarkt gaat, 6 valiezen als je op reis gaat... dakkoffer kan natuurlijk eventueel ook
Grote wagen: ikzelf ben 1m87 en we zitten altijd met 4 in de wagen.
Veilige wagen: gezinswagen!
Als het nog even kan:
Cruise control / snelheidsbegrenzer
Deftige GPS
Goede samenwerking met iPhone
Trekhaak
parkeerhulp VR/AR
elektrische ruiten VR/AR
(vergeet ik nog iets belangrijks?)
Brandstof wordt betaald door't bedrijf, maar vanuit milieu-perspectief mag de wagen gerust zuinig zijn. Geen idee of er voor dat budget hybrides mogelijk zijn...
Heb ik zelf al gevonden:
maar ik heb geen idee hoe ik ze zou vergelijken, welke wagens welke voor- en nadelen hebben, waar ik op moet letten, of welke andere wagens nog interessant kunnen zijn. Alle tips zijn welkom! Alvast merci
Bedrijf zelf betaalt 640 € / maand, maar dit is natuurlijk "alles inbegrepen" (BTW, CO2). Werknemer zelf mag tot 110 euro bijleggen, maar dat gaat van je brutoloon (en dus ook je vakantiegeld, pensioen, ...) - liever niet te veel dus.
Wat me wel opviel: omdat het maximum bepaald is op leaseprijs, kan de catalogusprijs enorm verschillen, voorbeeld:
- Voor 593 euro / maand heb je een skoda OCTAVIA COMBI DIESEL - 2013 1.6 CR TDi GreenLine Ambition 81kw/110pk 5D/P M; cataloguswaarde 20653
- Voor 633 euro / maand heb je een citroen GRAND C4 PICASSO DIESEL - 2013 1.6 e-HDi Seduction ETG 85kw/115pk 5D/P T6; cataloguswaarde 21818
Aan de andere kant,
- voor 625 euro / maand heb je een seat IBIZA ST - 2012 1.2 TSI I Tech 77kw/105pk 5D/P M5; catalogusprijs amper 14905
Of mijn favoriet (niet!)
- voor 700 euro / maand heb je een DACIA DOKKER 1.6i Laureate 61kw/83pk 6D/P M5; catalogusprijs amper 8926
-> lijkt erg veel geld per maand voor zo'n goedkope wagen. Zou de herverkoopwaarde zo laag zijn? Of verbruik/kosten/onderhoud erg hoog? Nog andere zaken waaraan dat kan liggen?
Soit, catalogusprijs is niet mijn belangrijkste criteria. Wel:
Grote koffer! Moeten twee kinderwagens in, drie klapbakken als je naar de supermarkt gaat, 6 valiezen als je op reis gaat... dakkoffer kan natuurlijk eventueel ook
Grote wagen: ikzelf ben 1m87 en we zitten altijd met 4 in de wagen.
Veilige wagen: gezinswagen!
Als het nog even kan:
Cruise control / snelheidsbegrenzer
Deftige GPS
Goede samenwerking met iPhone
Trekhaak
parkeerhulp VR/AR
elektrische ruiten VR/AR
(vergeet ik nog iets belangrijks?)
Brandstof wordt betaald door't bedrijf, maar vanuit milieu-perspectief mag de wagen gerust zuinig zijn. Geen idee of er voor dat budget hybrides mogelijk zijn...
Heb ik zelf al gevonden:
- Skoda OCTAVIA COMBI DIESEL - 2013 1.6 CR TDi GreenLine Ambition 81kw/110pk 5D/P M
- Citroen GRAND C4 PICASSO DIESEL - 2013 1.6 e-HDi Seduction ETG 85kw/115pk 5D/P T6
- Ford FOCUS CLIPPER DIESEL - 2011 1.6 TDCi ECOnetic Titanium 88g 77kw/105pk 5D/P
- Opel ASTRA SPORTS TOURER DIESEL - 2013 1.6 CDTi ecoFLEX Cosmo Start/Stop 81kw/11
- Seat LEON DIESEL - 2013 1.6 CR TDi Ecomotive Style 81kw/110pk 5D/P M6
- Volvo V40 DIESEL - 2012 1.6 D2 Kinetic 84kw/115pk 5D/P M6
- Peugeot 308 SW DIESEL - 2014 1.6 BlueHDi Active STT 85kw/116pk 5D/P M6
maar ik heb geen idee hoe ik ze zou vergelijken, welke wagens welke voor- en nadelen hebben, waar ik op moet letten, of welke andere wagens nog interessant kunnen zijn. Alle tips zijn welkom! Alvast merci
![Icon Smile](https://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_smile.gif)
Comment