Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kopen of Leasen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kopen of Leasen?

Als zelfstandige koop ik momenteel om de 4j. een nieuwe wagen omdat hij dan afgeschreven is en vraag me eigenlijk af of dit wel slim is en ik niet beter zou leasen.

Heb ondertussen gemerkt dat het na-verkopen van de wagen erg moeilijk is en ik meestal de waarde niet meer krijg die de garage me zegt dat hij nog waard is voor particuliere verkoop. Feit is ook als ik hem overlaat aan de garage is het ook voor peanuts, ook moet er telkens nog wat belastingen betaald worden op die verkoop wat dus ook weer van de restwaarde af moet.

feit is dat ik nog nooit voor leasing geïnformeerd heb omdat ik er niet geïnteresseerd in was maar nu merk ik dat vele soortgenoten van me die hetzelfde merk kozen toch voor leasing kiezen ipv. kopen. Ik heb natuurlijk reeds een koopcontract getekend en vermoedelijk zullen ze nu geen lease voorstel meer willen doen maar het zou handig kunnen zijn voor de toekomst. Ik verkies wagens met een zwaardere motor vanaf 3L.

Goeiemorgen,

ik heb net hetzelfde gehad met mijn 335gt, de bank was serieus aan het pushen op leasing.

Uiteindelijk heb ik voor leasing gekozen (zonder onderhoud) dus financiële denk ik. Met een afkoop waarde van rond de 4%.
    Als je alles samen rekent op eind van de rit komt je bijna gelijk uit, mede omdat bij KBC de dossier kosten bij een auto + 50K hoger zijn.
    Het enige wat de leasing niet graag doet is voorschot betalen, maar ik heb dit betaald en bij betaling/levering van de auto krijg je het voorschot van de leasing terug.

Voor mij was belangrijk dat ik niet de btw moest voorschieten en alles per maand kon regelen. En omdat het toch hetzelfde uitkwam na 4 jaar. De auto is sowieso op mijn firma ingeschreven dus na 4 jaar heb je geen extra kosten behalve de overname. (dan goedkoop privé kopen).

mvg

Comment

Ben zelf ook zelfstandige (zonder btw nr ) en mijn boekhouder vertelt me altijd dat kopen veel goedkoper is dan leasen.

Eigenlijk is dat logisch want de leasefirma verdient er ook aan hé.

Comment

thor, wij renten dan onze wagens.
        aangezien we ook geen btw nr hebben is dit de meest voordelige formule... alles komt maandelijks als kost binnen en kan zo van de opbrengsten afgetrokken worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keuk Bekijk Berichten
          Goeiemorgen,

ik heb net hetzelfde gehad met mijn 335gt, de bank was serieus aan het pushen op leasing.

Uiteindelijk heb ik voor leasing gekozen (zonder onderhoud) dus financiële denk ik. Met een afkoop waarde van rond de 4%.
          Als je alles samen rekent op eind van de rit komt je bijna gelijk uit, mede omdat bij KBC de dossier kosten bij een auto + 50K hoger zijn.
          Het enige wat de leasing niet graag doet is voorschot betalen, maar ik heb dit betaald en bij betaling/levering van de auto krijg je het voorschot van de leasing terug.

Voor mij was belangrijk dat ik niet de btw moest voorschieten en alles per maand kon regelen. En omdat het toch hetzelfde uitkwam na 4 jaar. De auto is sowieso op mijn firma ingeschreven dus na 4 jaar heb je geen extra kosten behalve de overname. (dan goedkoop privé kopen).

mvg
          Als firma is leasing interessanter, omdat je dan je eigen kapitaal niet moet gebruiken.
          Als je als eenmanszaak geld genoeg hebt, dan is kopen goedkoper.

Wat de rstwaarde betreft, dat probleem los je niet op met een financiele leasing. Ofwel is die waarde te laag, wat je eigenlijk verplicht om die auto te kopen, en dan toch te verkopen.
          Ofwel te hoog, en dat wil de bank niet.

Met een te lage waarde de auto privé aankopen wordt niet meer aanvaardt, tenzij je het verschil tussen de echte waarde en de overnameprijs als voordeel in je boekhoudiing opneemt.

Alternatief is full leasing. Dan zit onderhoud en verzekering ineens ook in de maanprijs, en heb je geen probleem aan het einde van de leaseperiode.

Comment

Inderdaad, het gaat niet om wat het goedkoopste an sich is... het gaat om wat in jouw specifieke situatie de voorkeur geniet.
            Een wagen op de zaak is voordelig omdat je die kan aftrekken van de belastingen. De facturen (bij renting) of het gedeelte van de afschrijving (bij leasing of koop) zal je netto resultaat doen dalen waardoor je op het einde van het jaar minder belastingen zal moeten betalen.

Het grote verschil is echter on-balans of off-balans.
            Renting zoals door obispoil aangehaald kan een interessante methode zijn. De facturen worden maandelijks geboekt als kost. Komt niet op je actief terecht en wordt niet afgeschreven, waardoor je lange termijn schuld ook beperkt blijft (indien je koopt en gaat lenen komt er immers anders een lange termijnschuld zichtbaar).
            Als je een wagen gaat leasen of kopen, dan ga je dat op de balans zien staan als een afschrijving over 4 of 5 jaren. Dit kan uiteraard ook, maar je zal waarschijnlijk moeten lenen, en die lening komt ook op de balans zichtbaar als een LT-schuld.

Tweede verschil is dat de restwaarde bij een renting hoger is (+15%) dan bij een financiële leasing (-15%). Of dit een voor of nadeel is moet je zelf uitmaken.
            Vandaar dat bij een renting het maandbedrag doorgaans lager ligt dan bij een leasing.
            Wat je kiest, hangt sterk af of je na die 4 jaar de intentie hebt de wagen in te ruilen voor een nieuwe, of deze over te nemen en er nog een paar jaar mee te rijden.

Op zich is leasing/renting dan misschien een tikje duurder, maar het biedt ook een bijkomende service. Als je bijvoorbeeld een formule neemt bij het merk zelf, dan heb je ook maar 1 aanspreekpunt en heb je zeer weinig gedoe en papierwerk.
            It's up to you...

Comment

Ik koop gewoon cash (geen lening) en schrijf mijn wagen af op 4 jaar.

Makkelijker kan toch niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                Ik koop gewoon cash (geen lening) en schrijf mijn wagen af op 4 jaar.

Makkelijker kan toch niet?
                Hehe, klopt ja, makkelijk is het wel...
                Maar jij bent dan ook BTW plichtig lees ik hierboven.

Voor venootschappen is dit niet de slimste methode.
                Dat geld voor die aankoop gaat dan ineens van de liquide middelen af. Dat wil zeggen dat je al heel wat liquide middelen moet hebben om dit ineens te kunnen ophoesten.
                Niet meer als normaal, pas iets kopen als je het geld hiervoor hebt? Toch niet, zeker niet voor bedrijven.
                Grotere bedrijven doen dit sowieso niet, want dat wil zeggen dat ze 4 jaren voor die wagen zouden 'gespaard' hebben en dat dit geld op hun rekening stond te 'wachten' totdat er na 4 jaar een nieuwe wagen van wordt gekocht.
                Te veel liquiditeit is niet goed. Dat is geld wat slaapt en dat beter gebruikt kan worden om zaken te doen... en dus opnieuw geld op te brengen.
                Bij 1 auto gaat die redenering maar beperkt op natuurlijk (hoewel...), maar bij een fleet van 100+ auto's bijvoorbeeld speelt dit een belangrijke rol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Majestic Bekijk Berichten
                  Hehe, klopt ja, makkelijk is het wel...
                  Maar jij bent dan ook BTW plichtig lees ik hierboven.

Voor venootschappen is dit niet de slimste methode.
                  Dat geld voor die aankoop gaat dan ineens van de liquide middelen af. Dat wil zeggen dat je al heel wat liquide middelen moet hebben om dit ineens te kunnen ophoesten.
                  Niet meer als normaal, pas iets kopen als je het geld hiervoor hebt? Toch niet, zeker niet voor bedrijven.
                  Grotere bedrijven doen dit sowieso niet, want dat wil zeggen dat ze 4 jaren voor die wagen zouden 'gespaard' hebben en dat dit geld op hun rekening stond te 'wachten' totdat er na 4 jaar een nieuwe wagen van wordt gekocht.
                  Te veel liquiditeit is niet goed. Dat is geld wat slaapt en dat beter gebruikt kan worden om zaken te doen... en dus opnieuw geld op te brengen.
                  Bij 1 auto gaat die redenering maar beperkt op natuurlijk (hoewel...), maar bij een fleet van 100+ auto's bijvoorbeeld speelt dit een belangrijke rol.
                  Ik moet altijd een lening afsluiten volgens mijn boekhouder want dit is een must voor het kopen van een wagen om zo optimale aftrekbaarheid te genieten.

Comment

Lening of niet, aftrekbaarheid is hetzelfde, hoor.
                    Wat wel waar is, is dat het goedkoop lenen is voor een auto. Goedkoper dan bv. kaskrediet. Je beschikbare middelen kun je dan gebruiken om bv. je leveranciers te betalen, en misschien nog een beetje korting voor contant mee te pakken.

Of leasing/renting interessanter is dan traditionele financiering, hangt af van wat je zelf wil:
                    - grote aankoopoptie ?
                    - sneller afschrijven dan wettelijk vastgelegd
                    - on/off balance
                    - BTW-plichtig => neen => leasing is vaak beter (je hoeft de BTW niet op kop op te hoesten)
                    -...

Dan heb je nog operationele lease, een zn. all-in contract: dit wordt door grotere bedrijven gedaan, omdat ze dan hun budget beter kunnen plannen. eigenlijk is dit lange termijnhuur. Er is geen aankoopoptie (normaal gezien)
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ik heb een bvba en mijn boekhouder raadt aan om te kopen. Voor mijn huidige auto had ik genoeg liquide middelen en geen zin in een lening dus ik heb hem gewoon gekocht. Volgens boekhouder kan leasen zeker ook, maar is kopen goedkoper.
                      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                        Ik heb een bvba en mijn boekhouder raadt aan om te kopen. Voor mijn huidige auto had ik genoeg liquide middelen en geen zin in een lening dus ik heb hem gewoon gekocht. Volgens boekhouder kan leasen zeker ook, maar is kopen goedkoper.
                        Idem hier, wij werken met zowel een boekhoudkantoor en een fiscaal/financieel adviesbureau , kopen is volgens beiden nog steeds financieel de meest gunstige oplossing. ( als de liquide middelen er zijn tenminste )
                        Bij ons is geen enkele van de 8 personenwagens en bestelwagens gefinancieerd , alles aankoop.
                        Lenen voor wagens is zoiezo iets wat volledig tegen m'n principes is, als je hem niet kunt kopen dan wil dat zeggen dat je hoger wil springen dan je kan ( en ik zal er hier weer veel op het dak jagen maar dat is nu eenmaal m'n mening ). Het enige waar ik in m'n leven al ooit voor heb geleend is vastgoed , voor de rest lijkt lenen me helemaal niks.
                        Last edited by Audidriver; 02/08/2014, 09:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten

Voila, dat wil ik ook zeggen, volledig akkoord

Comment

+1/2/3

Van de 9 wagens die we hier gekocht hebben, zijn er in de tijd twee geleased. Wij houden het hier nu ook op kopen via lening.
                            Nog steeds de beste optie.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

@el greco: is een versnelde inkostenname voor jullie geen voordeel ?
                              Hoe lang gaat een wagen bij jullie mee?
                              Wat is de restwaarde op dat moment ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                @el greco: is een versnelde inkostenname voor jullie geen voordeel ?
                                Hoe lang gaat een wagen bij jullie mee?
                                Wat is de restwaarde op dat moment ?
                                Gaat 3 jaar mee en wordt eigenhandig verkocht.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

in geval van veel km's/jaar, auto op 3 jaar afschrijven? wordt dat nu nog gedaan/gedurfd?

Comment

Je gaat een serieus gesprek met je controleur mogen voeren, vrees ik.
                                    48 of zelfs 60 maanden is wat die gasten willen.

Eigenhandig verkopen: indien voor export,... Lagere aankoopoptie, privé te lichten, en dan onofficieel doorverkopen. Wordt zo nu en dan toegepast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
                                      in geval van veel km's/jaar, auto op 3 jaar afschrijven? wordt dat nu nog gedaan/gedurfd?
                                      Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                      Je gaat een serieus gesprek met je controleur mogen voeren, vrees ik.
                                      48 of zelfs 60 maanden is wat die gasten willen.

Eigenhandig verkopen: indien voor export,... Lagere aankoopoptie, privé te lichten, en dan onofficieel doorverkopen. Wordt zo nu en dan toegepast
                                      Jongens, ik heb dan ook nergens geschreven dat ie geen 48 maanden in de boeken blijft staan hé.
                                      Trust me, boekhouder en controleur doen beiden hun werk. 😁 😉

Comment

Iedereen moet naar zijn boekhouder luisteren natuurlijk.

Maar als je bedrijf krediet nodig heeft (om snel uit te breiden bv), dan is het financieren van autos zeker een goede keuze, omdat dit zo ongeveer het goedkoopste krediet is dat je kan vinden.

En als je de kosten volledig op voorhand wil kennen, dan moet je operationeel leasen.
                                        Het heeft ook met het beheer van de vloot te maken. Als je 20-30 autos zelf moet beheren, dan heb je hiervoor bijna een extra personeelslid voor nodig. Dat kan de leasingmaatschappij voor jou doen als je dat wil.
                                        Bij de meeste bedrijven is vlootbeheer geen kerntaak, en dan wordt dat uitbesteedt.

Comment

Working...
                                        X