Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Octavia vs. Sportback

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Octavia vs. Sportback

- LEES AUB DE OPENINGSPOST ALVORENS TE STEMMEN -

Naar aanleiding van mijn vorige poll schieten er nog twee kandidaten over, maar één daarvan zat niet in de vorige poll, dus maak ik ff een nieuwe aan.

Situatie: Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen en het moet eentje van D'Ieteren Lease zijn (Audi, VW, Seat of Skoda). Rekening houdend met m'n budget zijn de kandidaten VW Golf, VW Jetta, VW Touran, Audi A3 Sportback en Skoda Octavia. De Golf valt af want die is te plastiekerig en er komt volgend jaar al een nieuw model van uit. De Jetta valt af wegens te onpraktisch. Ik ben drummer en ik krijg hier mijn basdrum nooit in. De Touran is half in de running, buiten het feit dat ik 25 jaar ben en zo'n wagen zeker zal kiezen als ik kids heb, maar nu lijkt me dat geen goede keuze. Resten nog de Sportback en de Octavia!

En dan nu mijn verhaal. Toen ik met een aantal kandidaten gereden had (VW Golf 2.0 TDI, Audi A3 1.9TDI, Audi A3 Sportback 1.9TDI) was ik ervan overtuigd voor een Sportback te gaan. Zijn kleinere broer is, welja, te klein en de Golf wordt te snel vernieuwd, zoals ik al zei, en dat zint me niet zo. De 2.0 TDI is echter wel een dijk van een motor!
    Ik had echter nog een extra testrit op mijn lijstje staan met de Octavia. Het was een 1.9TDI DSG (zo had ik die DSG-bak ook eens getest) hatchback. De DSG-bak is een erg knap staaltje technologie, maar moet minstens met een 2.0TDI gecombineerd worden. Ik kies nu liever €1300 opties meer en handgeschakeld dan een DSG-back te rijden in een 1.9TDI.
    De Octavia op zich heeft me aangenaam verrast. Geen Audi-interieur, maar van kwaliteit zeker niet onder VW. Skoda zit qua afwerking, naar mijn mening, tussen VW en Audi. De Audi lag goed op de baan en vraagt om te cruisen, in tegenstelling tot mijn beestige Alfa 147, die vraagt om de bochten in te duiken! Ik plaatste na een half uurtje de Octavia terug op de parking van de concessiehouder en zei tegen mezelf: de Octavia is waarschijnlijk iets beter uitgerust, maar de extra opties zijn eerder nice to haves en daarom ga ik voor de Sportback! Goed ik de garage terug binnen en gaf fier de sleutels af. Nog een gesprekje gehad met de verkoper en dan alsnog gevraagd om een offerte te maken. Ik dacht laten we even zot doen en laten we zo goed als alle opties erop zetten. Het papier kwam uit de printer en ik stond stom van verbazing Een Octavia Combi die nagenoeg full option ging was ONDER de (leasing)prijs van een kale Sportback! Eh???
    Onderweg naar huis serieus zitten peinzen. "Dan moet ik gewoon de Skoda nemen! Ah ja je zou stom zijn dat niet doen!". De volgende dag bleef ik er echter nog over denken en denken en begon weer een beetje te neigen naar de Audi. Nagenoeg geen opties, maar wat vind ik dat toch zo'n prachtige wagen! De Octavia ook hoor, maar de Sportback heeft toch net dat ietsje meer. Vooral in dat vet geile mauritiusblauw.
    En dan denk ik weer, je zou stom zijn die Skoda te laten staan! Heb mijn luxeprobleem ook voorgelegd aan collega's en vrienden en iedereen begrijpt mijn probleem maar 80% van de mensen zegt dan: "Maar een Skoda? Wie rijdt er nu Skoda? " Ja! Goeie vraag! Ik?

Om mijn probleem nog duidelijker te maken start ik graag met het uitrustingspakket van beide wagens. Ik ging voor mezelf alles toch eens op papier zetten dus ik dacht waarom er niet direkt een postje van maken
    • Audi A3 Sportback 1,9 TDi 105 pk 5v

Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105) / 4000
      Koppel (Nm/omw./min.) 250 / 1900
      Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 11,7
      Max. snelheid (km/u) 187

Buitenkleur: Mauritiusblauw (pareleffect)
      Zetels: Zwart
      Dashboard: Zwart
      Tapijten: Zwart
      Dakhemel: Zilver

Belangrijkste standaard uitrusting:
      • Centrale armsteun vooraan
      • Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
      • Ruitenwissers met 4 intervalschakelingen aangepast aan de rijsnelheid
      • Pre-radio uitrusting met 6 luidsprekers
      • 4 elektrisch bediende ruiten met komfortbediening
      • Elektronisch antidiefstalsysteem "Transponder"
      • ESP (Electronic Stability Program)
      Opties:
      • Boordcomputer
      • Pack Clima-X Pack, bevat:
        • 4 alu velgen 6x16, 9-spakig
        • Bijkomende tapijten AR
        • Elektronische airconditioning
        • Metallic lak
        • Snelheidsregelaar

Maandelijkse huurprijs € 516 ZBTW

• Skoda Octavia Combi Ambiente 1,9 TDi 105 pk 5v

Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105)/4000
      Koppel (Nm/omw./min.) 250 / 1900
      Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 11,8
      Max. snelheid (km/u) 192

Belangrijkste standaard uitrusting:
      • 12V stopcontact in de kofferruimte
      • Centrale armsteun achteraan met skiluik
      • Gekoeld handschoenenkast
      • Elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels
      • Knipperichten geïntegreerd in de buitenspiegels
      • Startbeveiligingssysteem 'Transponder'
      Opties
      • Lichtmetalen velgen 'Pegasus' 17" (sportchassis en klein reservewiel)
      • Pack 'Company Plus', bevat:
        • Automatische airconditioning 'Climatronic'
        • Centrale armsteun vooraan 'Jumbo Box'
        • Parking Distance Control voor- en achteraan
        • Navigatiesysteem ’Nexus’ met 6,5 inch kleuren
          • LCD-beeldscherm en TMC
          • boordcomputer met MaxiDOT
          • 4 tweeters en 4 luidsprekers
        • Regendetector
        • 'Coming Home' functie
        • Snelheidregelaar 'Cruise Control'.
      • Afneembare trekhaak
      • Afwezigheid motorkenteken
      • Brilhouder
      • Dakrails E
      • lektr.bed.ruiten voor en achteraan
      • Pack 'Lederafwerking', leder op de versnellingspook, bijhorende versnellingspookbalg en het handremvat + lederen stuur
      • Multifunctioneel stuur (radio)
        • Multifunctioneel stuur in leder - Pack ¨Lederafwerking¨,
        • Maxi DOT scherm
      • Parapluhouder vooraan de kofferafdekking
      • Verduisterde ruiten achteraan
      • Regelbare voorzetels + opbergvak
        • Voorzetels in de hoogte regelbare met regelbare lendesteun
        • opbergvak onder de passagierszetel vooraan
      • Verwarmde voor- & achterzetels
      • Verwarmde voorruitsproeiers
      Maandelijkse huurprijs € 516 ZBTW
    Voordelen Audi:
    • Looks
    • Afwerking
    • Goeie standaard speakers
    Nadelen Audi
    • Dure opties en dus nagenoeg geen opties
    Voordelen Skoda:
    • Ruim
    • Nagenoeg full option
    Nadelen Skoda:
    • Gaat ie rammelen na 2 jaar?
    • ESP niet standaard
    • Knoppen airco plastiekerig
    • Boxen gaan schel klinken als je de radio volle gas zet

So! What would you do?
    110
    Audi A3 Sportback 1,9 TDi 105 pk 5v
    33,64%
    37
    Skoda Octavia Combi Ambiente 1,9 TDi 105 pk 5v
    66,36%
    73
    Last edited by ; 19/01/2007, 10:45. Reden: Title

zonder ne moment te twijfelen: de skoda!

Comment

ik zou ook voor de skoda gaan

Comment

Ik ga voor de Audi, al die opties op de Skoda kunnen mij niet overtuigen. (ik hecht daar namelijk weinig belang aan, aan al die spulletjes)
        Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

tja, de SB is vrij basic uitgerust.

Aangezien je je aan een bepaald budget wil houden is voor mij de skoda de beste keuze van de twee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beké Bekijk Berichten
            Ik ga voor de Audi, al die opties op de Skoda kunnen mij niet overtuigen. (ik hecht daar namelijk weinig belang aan, aan al die spulletjes)

me too.De Audi rijd zovéél beter!

Comment

De Skoda

Is die prijs incl leder ?

Comment

Gaan voor de skoda !!!

Alleen zou ik nog eens nadenken over die DSG.. echt wel knap staaltje techniek. Ik heb die ooit eens testgereden met een Golf 1.9, en dat viel zeker goed mee.
                Opel Corsa Sport 1.7 CDTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                  De Skoda

Is die prijs incl leder ?
                  neen, dat staat erbij
                  1963 Land Rover Series IIa
                  1994 Mercedes SL320
                  2015 Land Rover Discovery SDV6
                  2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

De Skoda omdat ik ook zo 1 wil als eerste firmawagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beké Bekijk Berichten
                      idem, eigenlijk
                      liever een kale Sportback dan een "full" Octavia.
                      als de Skoda lederen interieur had gehad had ie me misschien wél kunnen overtuigen
                      1963 Land Rover Series IIa
                      1994 Mercedes SL320
                      2015 Land Rover Discovery SDV6
                      2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

De Skoda.

Audi mist GPS.

Heb ook voor een beter uitgeruste gekozen (Astra) in plaats van een A3 omdat GPS niet in mijn budget ging, heb er nog geen seconde spijt van gehad. Spijtig genoeg mogen wij geen Skoda nemen anders was het die Octavia geworden met DSG.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik koos de skoda omdat je zo meer waar krijgt voor je geld. Als je de ruimte en opties niet nodig hebt, vind ik de sportback natuurlijk veel mooier.
                          2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                          2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Skoda, stukken beter uitgerust. Bij audi koop je het merk en hou je niks over voor opties. Als je bang bent om te moeten toegeven dat je een skoda gekozen hebt omdat de audi te duur was moet je de audi nemen, maar dan moet je leven met de kaalheid ervan. En na een tijdje zal je mss doorhebben dat je beter de skoda had genomen.

Comment

Nog een punt ... Een A3 is letterlijk een Golf V met een ander koetswerk en als je weet hoeveel % stukken de scoda uit de golf gebruikt ...
                              2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                              2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Skoda

Comment

De Audi, omdat ie er zo verdomt gelikt uitziet
                                  en fantastisch rijdt (ok ok, heb nog niet met de Skoda gereden maar...)

Comment

De Skoda, een minstens even knappe wagen met meer ruimte en opties...

Comment

De Skoda,ik haat auto"s die helemaal kaal zijn

Comment

Skoda all the way. De sportback is een prachtige wagen, maar de Octavia met dat sportchassis en de bangelijke pegasus-velgen is af, zeker met die opties en bovendien veel ruimer!!!

No doubt, de octavia. Ben blij dat je ook vindt dat de skoda beter is afgewerkt dan de golf. Dit was namelijk ook mijn mening. En bovendien rijdt het sportondertsel zeer aangenaam en is het niet te hard.
                                        Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
                                        VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

Comment

Working...
                                        X