Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo V60 D3 Kinetic of BMW 316d Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Die zwøden maken het wel ingewikkeld!
    Serieus understatement haha!

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Tomskii Bekijk Berichten
      Serieus understatement haha!
      Je bent al een held als je gewoon een poging onderneemt, om alle modellen op te sommen met hun motorisatie.

      Comment


      • #43
        D2 is idd nogal dorstig om een eco-motor te zijn.
        Gemiddeld 6,5 l., volgens mijn spritmonitor
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          Een D2 ? Voor een D-segmenter is dat toch wel wat ondergemotoriseerd.

          Een kale 3-reeks is inderdaad maar triest, maar 'k heb geen spijt van m'n quasi full option F30 316iA
          Een 316i is niet ondergemotoriseerd dan??? maar een D2 dan wel? mmm moet je me eens uitleggen.

          Ik rijd regelmatig met een Astra Touring die heeft een 1.2 liter diesel motor van 95pk en daar kan je gewoon met het verkeer mee hoor. Op de autostrade 'knal' je ook zonder problemen 150-160 km/u als je wenst.

          OK, je trekt die wel gemakkelijk door tot 4500 toeren, maar op zich... Dus ik kan me moeilijk voorstellen dat een D2 niet zou volstaan
          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
          current : BMW 330D F30

          Comment


          • #45
            Niet te veel stoefen op die vijfcilinders !
            Mijn schoonouders hadden een ouwe S80 met een vijfcilinder, als je het gaspedaal dieper induwde, gebeurde er niets (maar dan ook niets), tenzij dan dat de motor tractorlawaai begon te maken.
            Nu hebben ze een XC70 D4 4WD (een viercilinder), veel stiller en gaat tenminste vooruit als je op het gaspedaal duwt.
            2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
            2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
            2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
              Niet te veel stoefen op die vijfcilinders !
              Mijn schoonouders hadden een ouwe S80 met een vijfcilinder, als je het gaspedaal dieper induwde, gebeurde er niets (maar dan ook niets), tenzij dan dat de motor tractorlawaai begon te maken.
              Nu hebben ze een XC70 D4 4WD (een viercilinder), veel stiller en gaat tenminste vooruit als je op het gaspedaal duwt.
              Ja een S80 is wel redelijk log, dus ik weet niet hoeveel paarden daar onder staken, telt ook al zeker op een S80. Maar uhm die vijfcilinders zijn vooral goed bekend omwv de souplesse (en voor de liefhebbers) het geluid.
              Last edited by Tomskii; 11/08/2014, 21:39.

              Comment


              • #47
                charlesvdw:die s80 met tractorgeluid,dat zal wel nog nen ouwen met Audi vijfcilinderdiesel,geweest zijn!!
                die veel stillere XC70 D4 4WD van nu,dat is nen Volvovijfcilinder!! een 4WD met nieuwe viercilinderdiesel,bestaat op het ogenblik nog niet!
                Wel weten ,wat ge de mensen hier wijsmaakt he?

                grtn

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                  Niet te veel stoefen op die vijfcilinders !
                  Mijn schoonouders hadden een ouwe S80 met een vijfcilinder, als je het gaspedaal dieper induwde, gebeurde er niets (maar dan ook niets), tenzij dan dat de motor tractorlawaai begon te maken.
                  Nu hebben ze een XC70 D4 4WD (een viercilinder), veel stiller en gaat tenminste vooruit als je op het gaspedaal duwt.
                  Motoren van dezelfde generatie vergelijken...

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door eddy V Bekijk Berichten
                    charlesvdw:die s80 met tractorgeluid,dat zal wel nog nen ouwen met Audi vijfcilinderdiesel,geweest zijn!!
                    die veel stillere XC70 D4 4WD van nu,dat is nen Volvovijfcilinder!! een 4WD met nieuwe viercilinderdiesel,bestaat op het ogenblik nog niet!
                    Wel weten ,wat ge de mensen hier wijsmaakt he?

                    grtn
                    hm, je hebt gelijk, t is ook een vijfcilinder.

                    Mijn punt is eerder dat er weinig edel is aan een vijfcilinder met 136 PK.
                    Da's dus geen argument imho om voor de Volvo te kiezen; comfort bv. is wel een argument pro Volvo in deze discussie.
                    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                      Een 316i is niet ondergemotoriseerd dan??? maar een D2 dan wel? mmm moet je me eens uitleggen.

                      Ik rijd regelmatig met een Astra Touring die heeft een 1.2 liter diesel motor van 95pk en daar kan je gewoon met het verkeer mee hoor. Op de autostrade 'knal' je ook zonder problemen 150-160 km/u als je wenst.

                      OK, je trekt die wel gemakkelijk door tot 4500 toeren, maar op zich... Dus ik kan me moeilijk voorstellen dat een D2 niet zou volstaan
                      Een D2 zal wel meekomen met het verkeer, daar ben 'k mee akkoord. Maar ge gaat nooit vermogen overhebben voor eens snel in te halen of in te voegen, het feit dat hij al meer verbruikt dan een D3 in dezelfde wagen wil ook wel zeggen dat hij niet helemaal tegen z'n taak opgewassen is.

                      Die 316i is ook geen sprintbom, maar is wel rapper dan een D2 en trekt best lekker door, 180 cruisen op de autobahn gaat verbazend vlot en dan is er nog marge over.
                      Even de cijfers naast elkaar:
                      V60 D2: 115pk / 270Nm / 0-100 in 11,3 sec / Vmax 190 km/u
                      F30 316i: 136pk / 220Nm / 0-100 in 8,9 sec / Vmax 210 km/u

                      Sinds dat turbo's gemeengoed zijn op benzinemotoren, zijn de benzine versies krachtiger dan diesels met gelijke motorinhoud.

                      Comment


                      • #51
                        benzine turbo's houden hun max. koppel ook veel langer vast dan een diesel

                        diesels hebben nog een hoger piek-koppel maar slechts in een heel smal toerentalbereik
                        2.0 JTDm

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                          Sinds dat turbo's gemeengoed zijn op benzinemotoren, zijn de benzine versies krachtiger dan diesels met gelijke motorinhoud.
                          Goh, ben ik het niet mee eens. Een naft heeft meestal een stuk minder koppel.

                          vergelijk bv de 335i (400 Nm) met de 335d (630 Nm) en de 335d is zelfs sneller naar de 100.

                          Vergelijk de 320i (270 Nm) met de 320d (380 Nm) en er zit amper 0.1 sec op naar de 100 in het voordeel van de 20i.

                          Als je zou kijken naar de hernemingen zijn de diesels een stuk sneller gezien ze een hoger koppel hebben en per definitie krachtiger zijn. gelet op het hoger toerental van een benzine zal deze hetzelfde vermogen (pk) ontwikkelen.

                          20i en 20d hebben 184 pk

                          35i heeft 306 pk en 35d 313 pk
                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                          current : BMW 330D F30

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                            Mijn punt is eerder dat er weinig edel is aan een vijfcilinder met 136 PK.
                            Da's dus geen argument imho om voor de Volvo te kiezen; comfort bv. is wel een argument pro Volvo in deze discussie.
                            Zo bekeken heeft een 5 cilinder inderdaad geen enkel toegevoegde waarde. Dan ben je beter met een recente 4 cilinder van Volvo ( zal ook minder vebruiken, maar als het een lease is heb je waarschijnlijk wel een tankkaart...)
                            previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                            current : BMW 330D F30

                            Comment


                            • #54
                              Op een S80 gaat ge idd tekortschieten met 136 pk ja, maar op een V60/S60 is die vlot genoeg.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                Goh, ben ik het niet mee eens. Een naft heeft meestal een stuk minder koppel.

                                vergelijk bv de 335i (400 Nm) met de 335d (630 Nm) en de 335d is zelfs sneller naar de 100.

                                Vergelijk de 320i (270 Nm) met de 320d (380 Nm) en er zit amper 0.1 sec op naar de 100 in het voordeel van de 20i.

                                Als je zou kijken naar de hernemingen zijn de diesels een stuk sneller gezien ze een hoger koppel hebben en per definitie krachtiger zijn. gelet op het hoger toerental van een benzine zal deze hetzelfde vermogen (pk) ontwikkelen.

                                20i en 20d hebben 184 pk

                                35i heeft 306 pk en 35d 313 pk
                                OK ok, maar we hebben het hier nu over een D2, in tegenstelling tot de 35d doet die er 11,3 sec naar de 100 en dat is traaaaaag

                                Comment


                                • #56
                                  Nee nee, jij bent begonnen over vlot hernemen om in te voegen of voorbij te kunnen steken.
                                  Zodus moet je de hernemingcijfers eens posten.
                                  D2 versus 316i op 50 tot 90 km/u en 90 tot 120 km/u.
                                  Dat zou interessant zijn... ben ik wel benieuwd naar, want is toch een verschil van 50 Nm in koppel.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Majestic Bekijk Berichten
                                    Nee nee, jij bent begonnen over vlot hernemen om in te voegen of voorbij te kunnen steken.
                                    Zodus moet je de hernemingcijfers eens posten.
                                    D2 versus 316i op 50 tot 90 km/u en 90 tot 120 km/u.
                                    Dat zou interessant zijn... ben ik wel benieuwd naar, want is toch een verschil van 50 Nm in koppel.
                                    Die van een 316i (80-120km/h) zijn 9,4sec in 4de en 11,5sec in 5de

                                    Van een v60 D2 vind ik precies niet veel... ik zoek wa verder
                                    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                    Comment


                                    • #58
                                      Cijfers voor 50-90 etc. vind ik niet direct, ook wel benieuwd naar..
                                      Wat betreft koppel mag je diesel niet 1 op 1 vergelijken met benzine, omwille van de overbrengingsverhouding en het toerenbereik, zie bv http://www.squadra-tuning.nl/koppel-in-de-praktijk.html .

                                      Mijn persoonlijke ervaring met de 316iA is dat hij op hogere snelheden juist goed oppakt, omdat je dan ook in het optimale toerengebied zit (2000-4000 rpm). Het is eerder bij het optrekken vanuit stilstand dat het beperkte koppel mij parten speelt, de automaat schakelt in D-stand veel te snel op, waardoor hij vaak onder de 1500rpm gaat en hij bij elke herneming moet terugschakelen. In sportstand zit hij altijd boven de 2000rpm en is er altijd meer dan genoeg vermogen.
                                      M.a.w. op een weg met veel verkeerslichten voel ik mij soms de pineut, maar op de autobahn stoor ik mij nergens aan.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                        Als je zou kijken naar de hernemingen zijn de diesels een stuk sneller gezien ze een hoger koppel hebben en per definitie krachtiger zijn. gelet op het hoger toerental van een benzine zal deze hetzelfde vermogen (pk) ontwikkelen.

                                        20i en 20d hebben 184 pk

                                        35i heeft 306 pk en 35d 313 pk
                                        20i en 20d (enz.) hebben allebei evenveel pk, maar je weet ook dat ze met beide motoren nog verder kunnen gaan, dus zegt niet veel over wat mogelijk is met betreffende motoren,

                                        als we kijken naar de sterkste diesel en benzineversie in het 3gamma: hebben allebei een 3.0 6L met bi-turbo, een Alpina D3 heeft meer koppel dan een M3, de M3 heeft meer vermogen dan de D3, in acceleratie is het nipt maar de M3 wint wel (en hernemingen aan 2k toeren doen er tegenwoordig niet meer toe, ge moet maar aan een hendel trekken en in een flits zijt ge al 2 vitessen lager )... maar ge hebt gelijk, het scheelt niet veel meer,

                                        dieselmotoren zijn ook lichter geworden dan vroeger en directe inj. benzinemotoren stoten tegenwoordig veel en nog meer fijn stof uit dan een d (wel minder NOx enz.)

                                        maar bestaansreden dieselmotoren is vooral doordat er minder accijnzen zijn op diesel dan op benzine
                                        Last edited by ; 12/08/2014, 12:23.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Volvo V60 D3 Kinetic of BMW 316d Touring

                                          Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten

                                          maar bestaansreden dieselmotoren is vooral doordat er minder accijnzen zijn op diesel dan op benzine
                                          Ik zou durven stellen, belangrijkste bestaansreden het verbruik.

                                          Diesel verbruikt toch merkelijk minder wanneer er goed wordt doorgereden. Zelfs de 28i kan je probleemloos boven de 10 liter jagen.

                                          De 30d gaat op spiritmonitor van 5,4 l tot 8,7 l gemiddeld en de meerderheid rond 7 l . voor de 35d te weinig gegevens maar de gegevens die erop staan tonen ook een gemiddelde van 7 l aan...

                                          de 35i van 7,8 l tot 12,9 l en de meerderheid zit rond 10,5 l

                                          3,5 liter gemiddeld verschil oftewel een meerverbruik van 50% in de benzine versie


                                          Bij de 20i/20d is verschil minder maar toch nog 30%.

                                          natuurlijk komt daar in België nog de gunstigere pomp prijs bij.. Waarder het verschil nog wat groter wordt.. (Ongeveer 15%)

                                          Dus een 35i rijden kost per km ongeveer 65% meer dan een 35d.

                                          niet verbazend dan dat ongeveer 80% van de brandstof die in België getankt wordt diesel is
                                          Last edited by germinal; 12/08/2014, 17:59.
                                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                          current : BMW 330D F30

                                          Comment

                                          Working...
                                          X