Hallo
Na (heel) veel meelezen toch ook even mijn dilemma posten:
al sinds eerste bedrijfswagen in 2003 met BMW gereden (eerst 318d tr E46 in 2003, daarna 120d in 2004, 320d vanaf 2007).
Daarna zelfstandig geworden, en met 318d touring facelift sinds 2009. Gelukkig waren er toen een heleboel acties waardoor ik toch die 3 touring kon kopen in mijn startjaar en -budget.
Mijn vrouw had sinds 2004 een MINI Cooper (denken we soms nog met heimwee aan terug, supertof bakske), daarna 2010 X1 20dA met de kinderen (maar nooit een BMW 'klik' mee gehad en bijgevolg niet tevreden van, na 2,5j voor een goede prijs kunnen verkopen en mis ik geen seconde) en gewisseld terug naar de eerste liefde,MINI, maar nu een Countryman Cooper S (de kids remember
)... dus eigenlijk nooit buiten BMW geweest.
De 318d touring loopt nu af qua financiering/afschrijving dus op zoek naar een nieuwe.
Budget niet te hoog zetten want nog hele hoop investeringen in de zaak op til, maar toch ook niet terug een 318d, mis nu echt wel de power om eens door te trekken bij oprit autostrade, inhalen enz (wat bv die Cooper S wel heeft en mij altijd een smile bezorgt als ik er in het weekend mee op schok ben).
Wat vind ik belangrijk:
2 kandidaten blijven over na verschillende merken bezocht te hebben:
momenteel met stip op 1:
Volvo V60 D4 R Design 181pk
navigatie pack, winter pack, light pack (met xenon ed.)
ong 37000 EUR incl BTW alle fleetkorting af
+combinatie comfort/wegligging met de 18" en sportophanging
+zetels (!)
+fiscaliteit (CO2 103 gr, aftrekbaar 90% tov BMW 75%, EU6 dus lage BIV)
+afwerking binnenin
-ga ik RWD missen???
-weinig motorsensaties (D5 vijfcilinder met 215pk zou oplossing bieden maar fiscaal minder interessant dan D4, hoewel toch ook maar 120gr CO2, qua prijs 1500 EUR extra)
op 2de plaats omdat het toch wat 'mijn merk' is
BMW 320d touring M pakket 184pk
navi Business, Exclusive pack, verwarmde zetels, speed limit info. rond de 42000 EUR incl BTW alle korting af
+gekend merk/garage en makkelijkste keuze (maar eigenlijk wil ik eens wat anders)
+achterwielaandrijving en 3 touring blijft garantie op een leuke wegligging en rij-eigenschappen
+leuke zaken als érg goede navi en iDrive, high beam assist, autom. kofferklep
-gevoel van 'weer hetzelfde'
-Belgie is overspoeld met 3 tourings
-wat te veel 'kleine' besparingen vind ik in dit model, bv. geen leds in stoplichten, pinkers (als je een recente Audi A4 ziet pinken, remmen vind ik een pak stijlvoller dan een huidige 3 met gewone peertjes).
-Het interieur vind ik niet super
-net als 7j geleden moet je nog altijd dezelfde optiepakketten nemen voor basic-uitrusting (met cruise control, aut dimmende spiegel, regensensor etc) Vind ik wat krenterig
Ah ja, in deze hieronder was ik geïnteresseerd maar zijn ondertussen afgevallen om diverse redenen:
RR Evoque Pure eD4 (schitterend bevallen met testrit, maar zoals ik hem écht wil met Dynamic pack, Black pack enz richting de 48k en das echt over het budget. En twijfel of ik het sportieve rijgedrag zou missen. en in de winter vaststaan met nen 2WD Range Rover wil ik écht niet voorhebben , ik zie het al gebeuren
)
Citroen DS5 BlueHdi 180pk (goed meegevallen qua testrit, maar alleen in automaat beschikbaar dus ik zou moeten afzakken naar een oudere motorisatie in EU5, en twijfel of ik het design 5j lang ga smaken, momenteel vind ik het prachtig met de 19" velgen, maar toch ook vragen over restwaarde na 5j? Geven langs de andere kant waanzinnige kortingen)
Mercedes C200 Bluetec Break nieuw model (met AMG pakket, led-lichten vooraan, 19" enz. Vind ik fan-tas-tisch knap, ook het interieur is prachtig, en zal supergoed rijden maar gewoon verschrikkelijk duur: +/- 46k voor een 1.6 met 136pk. dat is mij echt te veel en waarschijnlijk beklaag ik mij die lichte motor nadien. C220 had ik zelfs niet meer laten uitrekenen)
Audi: slechte timing met A4 die gaat wisselen (en veelbelovend is) en A6 is te duur (zelfs met de acties van nu, maar ligt vooral aan wat ik er allemaal op wil zetten om hem wat specialer te maken genre S Line, sportpakket, mooie velgen)
BMW 420d gran coupe (heel mooi maar budget schiet (voor mij dan toch) ongekende hoogten in, iets te onpraktisch ook met de kinderen)
BMW 3 GT (ruimtewonder, maar die looks, die met M pakket verbeterd kunnen worden, maar de prijs is dan bijgevolg ook niet meer te doen etc...)
DUS:
zou ik een Volvo durven nemen?
Zelfs een maand geleden nooit gedacht dat ik in de richting van Volvo zou kijken (vond het vrij saaie wagens vroeger) maar een buurman die na vele BMW jaren recent ook de switch naar Volvo (XC60 dan) heeft gedaan is supertevreden. Vandaar eens tussen 2 afspraken de showroom binnengegaan en zeker de testrit erna was erg overtuigend. En looks met R Design vind ik heel geslaagd. Prijs is ook ok cfr mijn budget.
En de 320d downgraden naar 318d om prijsmatig in de buurt te komen? Néén, ik ken mijzelf want na 6 mnd is het nieuwe er af en betreur ik het gemis aan vermogen opnieuw.
Eigenlijk ben ik hier mijzelf aan het overtuigen
Dus toch maar doen?
PS er zijn/waren er hier nog enkelen met dezelfde knoop BMW-Volvo precies
Na (heel) veel meelezen toch ook even mijn dilemma posten:
al sinds eerste bedrijfswagen in 2003 met BMW gereden (eerst 318d tr E46 in 2003, daarna 120d in 2004, 320d vanaf 2007).
Daarna zelfstandig geworden, en met 318d touring facelift sinds 2009. Gelukkig waren er toen een heleboel acties waardoor ik toch die 3 touring kon kopen in mijn startjaar en -budget.
Mijn vrouw had sinds 2004 een MINI Cooper (denken we soms nog met heimwee aan terug, supertof bakske), daarna 2010 X1 20dA met de kinderen (maar nooit een BMW 'klik' mee gehad en bijgevolg niet tevreden van, na 2,5j voor een goede prijs kunnen verkopen en mis ik geen seconde) en gewisseld terug naar de eerste liefde,MINI, maar nu een Countryman Cooper S (de kids remember
![Icon Wink](https://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_wink.gif)
De 318d touring loopt nu af qua financiering/afschrijving dus op zoek naar een nieuwe.
Budget niet te hoog zetten want nog hele hoop investeringen in de zaak op til, maar toch ook niet terug een 318d, mis nu echt wel de power om eens door te trekken bij oprit autostrade, inhalen enz (wat bv die Cooper S wel heeft en mij altijd een smile bezorgt als ik er in het weekend mee op schok ben).
Wat vind ik belangrijk:
- manuele versnellingsbak
- voldoende vermogen
- aanvaardbaar voor cliënteel (in de 2 richtingen, niet te opzichtig, maar ook niet te 'gewoon')
- opties: navi, bluetooth, xenon met bochtenlicht, verwarmde zetels en mooi sportief uiterlijk
- doelbudget was 35000 EUR incl BTW maar met bovenstaande items op de wishlist precies onhaalbaar. Gelukkig worden er goede kortingen (fleet, acties, en wat is het allemaal) gegeven de dag van vandaag.
2 kandidaten blijven over na verschillende merken bezocht te hebben:
momenteel met stip op 1:
Volvo V60 D4 R Design 181pk
navigatie pack, winter pack, light pack (met xenon ed.)
ong 37000 EUR incl BTW alle fleetkorting af
+combinatie comfort/wegligging met de 18" en sportophanging
+zetels (!)
+fiscaliteit (CO2 103 gr, aftrekbaar 90% tov BMW 75%, EU6 dus lage BIV)
+afwerking binnenin
-ga ik RWD missen???
-weinig motorsensaties (D5 vijfcilinder met 215pk zou oplossing bieden maar fiscaal minder interessant dan D4, hoewel toch ook maar 120gr CO2, qua prijs 1500 EUR extra)
op 2de plaats omdat het toch wat 'mijn merk' is
BMW 320d touring M pakket 184pk
navi Business, Exclusive pack, verwarmde zetels, speed limit info. rond de 42000 EUR incl BTW alle korting af
+gekend merk/garage en makkelijkste keuze (maar eigenlijk wil ik eens wat anders)
+achterwielaandrijving en 3 touring blijft garantie op een leuke wegligging en rij-eigenschappen
+leuke zaken als érg goede navi en iDrive, high beam assist, autom. kofferklep
-gevoel van 'weer hetzelfde'
-Belgie is overspoeld met 3 tourings
-wat te veel 'kleine' besparingen vind ik in dit model, bv. geen leds in stoplichten, pinkers (als je een recente Audi A4 ziet pinken, remmen vind ik een pak stijlvoller dan een huidige 3 met gewone peertjes).
-Het interieur vind ik niet super
-net als 7j geleden moet je nog altijd dezelfde optiepakketten nemen voor basic-uitrusting (met cruise control, aut dimmende spiegel, regensensor etc) Vind ik wat krenterig
Ah ja, in deze hieronder was ik geïnteresseerd maar zijn ondertussen afgevallen om diverse redenen:
RR Evoque Pure eD4 (schitterend bevallen met testrit, maar zoals ik hem écht wil met Dynamic pack, Black pack enz richting de 48k en das echt over het budget. En twijfel of ik het sportieve rijgedrag zou missen. en in de winter vaststaan met nen 2WD Range Rover wil ik écht niet voorhebben , ik zie het al gebeuren
![Icon Lol](https://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_lol.gif)
Citroen DS5 BlueHdi 180pk (goed meegevallen qua testrit, maar alleen in automaat beschikbaar dus ik zou moeten afzakken naar een oudere motorisatie in EU5, en twijfel of ik het design 5j lang ga smaken, momenteel vind ik het prachtig met de 19" velgen, maar toch ook vragen over restwaarde na 5j? Geven langs de andere kant waanzinnige kortingen)
Mercedes C200 Bluetec Break nieuw model (met AMG pakket, led-lichten vooraan, 19" enz. Vind ik fan-tas-tisch knap, ook het interieur is prachtig, en zal supergoed rijden maar gewoon verschrikkelijk duur: +/- 46k voor een 1.6 met 136pk. dat is mij echt te veel en waarschijnlijk beklaag ik mij die lichte motor nadien. C220 had ik zelfs niet meer laten uitrekenen)
Audi: slechte timing met A4 die gaat wisselen (en veelbelovend is) en A6 is te duur (zelfs met de acties van nu, maar ligt vooral aan wat ik er allemaal op wil zetten om hem wat specialer te maken genre S Line, sportpakket, mooie velgen)
BMW 420d gran coupe (heel mooi maar budget schiet (voor mij dan toch) ongekende hoogten in, iets te onpraktisch ook met de kinderen)
BMW 3 GT (ruimtewonder, maar die looks, die met M pakket verbeterd kunnen worden, maar de prijs is dan bijgevolg ook niet meer te doen etc...)
DUS:
zou ik een Volvo durven nemen?
Zelfs een maand geleden nooit gedacht dat ik in de richting van Volvo zou kijken (vond het vrij saaie wagens vroeger) maar een buurman die na vele BMW jaren recent ook de switch naar Volvo (XC60 dan) heeft gedaan is supertevreden. Vandaar eens tussen 2 afspraken de showroom binnengegaan en zeker de testrit erna was erg overtuigend. En looks met R Design vind ik heel geslaagd. Prijs is ook ok cfr mijn budget.
En de 320d downgraden naar 318d om prijsmatig in de buurt te komen? Néén, ik ken mijzelf want na 6 mnd is het nieuwe er af en betreur ik het gemis aan vermogen opnieuw.
Eigenlijk ben ik hier mijzelf aan het overtuigen
![Icon Razz](https://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_razz.gif)
PS er zijn/waren er hier nog enkelen met dezelfde knoop BMW-Volvo precies
Comment