Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
als de qashqai een van uw kandidaten is maar je vind de koffer te klein, waarom eens niet kijken naar Hyundai Santa Fe?
Mooie luxe suv met veel opties en betaalbaarder en groter dan xc60?
uitstoot van de X3 : 139 gram als ik me niet vergis, valt dus mee voor zo'n SUV... Bovendien mooi nieuw model (ttz facelift) dus qua restwaarde zal die nog wel redelijk goed scoren over een paar jaar...
Ik ga wat uit van enkele veronderstellingen natuurlijk ook (35% restwaarde na 4 jaar bijvoorbeeld) maar dan komt de NX iets voordeliger uit :
TCO/jaar 17491 € vs 17238 €
VAA/maand 140.56 vs 104.98
kost/km 0.827 vs 0.785
vaste kost /km 0.150 vs 0.118
Als je daarbij nog eens de verwachtte prijsevolutie van diesel telt, kom je financieel zowieso beter uit bij de NX.
Ik denk bovendien persoonlijk dat je daarbij ook een veel betere en aangenamere wagen hebt (geen dieselgeratel, minder trillingen, recentere wagen, etc etc)...
Als je de details van de cijfers wil stuur ik je de excel eens door eventueel
Ik heb de fantastisch complete tabel van MaXX99 efkes gebruikt om de vergelijking zoveel mogelijk in de stijl van 'appelen met appelen' te zetten.
Hiervoor ben ik uitgegaan van volgende gegevens:
Volvo XC60 D4 FWD Summum met automaat en metaalkleur en voor de rest alle optionele uitrusting gekozen om goed te kunnen vergelijken: cat. prijs € 54.165,- BTWi
Lexus NX 300h FWD Executive Line met metaalkleur en verder geen opties = zelfde uitrusting als Volvo: cat. prijs € 49.930,- BTWi
Imaginaire korting voor beide op 8%
CO2 Volvo = 124 g/km, Lexus = 121 g/km (ik vind over de Volvo niets terug over CO2 aangepast aan de velg/bandenmaat. Normaal gezien zou die nog meer moeten stijgen als je de Summum uitrusting neemt)
Het reële verbruik aangepast als volgt: Volvo 7,5 (gebaseerd op spritmonitor.de) en Lexus ook 7,5 (gebaseerd op eigen testervaring met stevige voet en zonder ecorun)
Ik kom dan uit op 0,906 voor de Volvo en 0,813 voor de Lexus voor de kost/km
0,184 voor Volvo en 0,134 voor Lexus in vaste kost/km
Zelfs bij ingebeelde gelijke netto aankoopprijs en gelijke onderhoudskost, dan nog zou de Lexus volgens deze berekening beter uitkomen.
En dan inderdaad de te verwachten prijsstijging van diesel en op termijn waarschijnlijk zelfs een mindere restwaarde voor de XC60... Puur op kostenvlak lijkt me dit redelijk duidelijk.
Voor de rest moeten de subjectieve waarden de beslissing maar beïnvloeden
uitstoot van de X3 : 139 gram als ik me niet vergis, valt dus mee voor zo'n SUV... Bovendien mooi nieuw model (ttz facelift) dus qua restwaarde zal die nog wel redelijk goed scoren over een paar jaar...
kostprijs zeker zo hoog als de volvo, lexus en anderen die een beduidend lagere CO2 hebben... verder idd niets op aan te merken en hij zal ook getest worden
als de qashqai een van uw kandidaten is maar je vind de koffer te klein, waarom eens niet kijken naar Hyundai Santa Fe?
Mooie luxe suv met veel opties en betaalbaarder en groter dan xc60?
Qashqai blijft een kanshebber hoor. Is een mooi totaalpakket op de kofferruimte na... nu als gezinswagen hebben we nog altijd de passat dus op zich is koffer geen noodzaak als ze er meestal alleen in zit. qashqai full option + 4wd, co2 129 aan een prijs van pakweg 32000 euro zonder korting is niet verkeerd. Jammer dat de X-trail ons niet echt beviel qua looks.
Hoger zitten, lagere CO2 (0), fiscaal interessant (120% aftrek), geen BIV, lage verzekeringspremie, lage taks, lage VAA, RWD, 2000,-€ subsidie, al eens gedacht aan een BMW i3 ?
Bovendien moet uw vrouwke niet meer vieze diesel gaan tanken.
Je zal wel geduld moeten hebben, mijn vrouwke wacht al 6 maanden...
ik ben zelf gaan testrijden met de nieuwe X-trail, zéér veel auto voor uw geld, vooral de topversie "tecna" meen ik me te herinneren, tot camera's overal, groot schuifdak, elektrische koffer toe, leder, gps, safety features, 't zit er allemaal op voor amper 32.000 euro netto ongeveer.
Reed best wel overtuigend, alleen.... ik vond mijnen draai niet op de bestuurderszetel, ondanks het feit dat ze electrisch verstelbaar zijn, vind ik te weinig steun voor mijn rug maar vooral het zitvlak zelf is niet optimaal verstelbaar (voor mij persoonlijk dan), anders had ik die auto ZEKER gekocht want is een koopje voor het gebodene...
Heb nu een pak meer moeten uitgeven voor een auto die minder uitgerust is, maar waar ik WEL zalig in zit, en da's voor mij het belangrijkste aan een auto...
X-trail is trouwens hoger dan Quasqai, dacht ook iets breder, vooral bij de instap valt dat op, grotere koffere en meer plaats voor passagier, 't is gewoon een véél completere gezinswagen dan de QQ, maar denk dat ie snel 5 tot 7000 méér kost dan een vergelijkbare QQ ook...
Wil je eens wat meer vertellen over de x-trail? Heb je ermee gereden? Is dit net hetzelfde als een qashqai maar langer?
Niet mee gereden, wel met QQ 1.6 DCI tekna. De X-trail is vooral ruimer dan de QQ, al viel de kofferruimte voor mij alsnog tegen. Het verschil tussen X en QQ zit hem vooral in de binnenruimte voor de passagiers. Die is zeer royaal. Verder vind ik de algemene lijn en dan vooral de achterkant van de X-trail minder geslaagd dan de QQ. Opnieuw dit is iets persoonlijk natuurlijk. Voor beide modellen sluit ik mij aan dikkejos: veel auto voor een correcte prijs! Is de afwerking op niveau van de duitsers en/of de zweed, neen dat niet, maar er is natuurlijk 15000 euro verschil... dat moet ergens van komen natuurlijk. Is dit de meerprijs waard, dat is een ander verhaal.
Hoger zitten, lagere CO2 (0), fiscaal interessant (120% aftrek), geen BIV, lage verzekeringspremie, lage taks, lage VAA, RWD, 2000,-€ subsidie, al eens gedacht aan een BMW i3 ?
Bovendien moet uw vrouwke niet meer vieze diesel gaan tanken.
Je zal wel geduld moeten hebben, mijn vrouwke wacht al 6 maanden...
sorry maar
niet slecht bedoeld, maar heel veel geld voor heel weinig praktische auto.
Ik was nog vergeten: zeer lage verbruiks- en onderhoudskosten. Ik zou niet weten wat er niet praktisch aan is, zeker niet als 2de auto. De initiële investering is indd. wel wat hoger, maar fiscaal is een EV in een vennootschap zeer interessant. Doe is een testrit.
Ik was nog vergeten: zeer lage verbruiks- en onderhoudskosten. Ik zou niet weten wat er niet praktisch aan is, zeker niet als 2de auto. De initiële investering is indd. wel wat hoger, maar fiscaal is een EV in een vennootschap zeer interessant. Doe is een testrit.
Sorry maar de i3 vergelijken met een VolvoXC60, BMWX3, QQ, ed... naar gebruiksgemak, kostprijs, enzo... lijkt me vergezocht. Zonder enige afbreuk te doen aan de kwaliteit van die auto en de techniek die erin zit...de kostprijs is té hoog, de ruimte te klein, het rijbereik te beperkt en ik twijfel heel sterk aan de herverkoopwaarde ervan.
Ik ben zeker geïnteresseerd en bereid om 'schonere' wagens te overwegen... zoals bijvoorbeeld de Lexus NX300h. Mooie tip van de forumleden trouwens. Maar een volledig elektrische auto die kan tippen aan de huide diesel/benzine-versies, zijn er, op de Tesla's na, niet in mijn ogen. En zelfs de Tesla's hebben hun beperkingen nog, ook al zijn ze fiscaal erg interessant. Een wagen dient voor mij nog steeds 'altijd' bruikbaar te zijn. Dus niet voor 'maar' 500km en dan 6u aan de kant staan om op te laden. Dit zal allicht in de toekomst mogelijk zijn, maar we zijn er nog niet.
Comment