Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vw Tiguan benzine of diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vw Tiguan benzine of diesel

    De vrouw zou een Tiguan stockmodel willen.
    De mogelijkheden zijn een 1.4 benzine(122pk) en een 2.0 diesel (110pk).
    Ze doet een 12.000 km per jaar.
    Wanneer je de brandstoffen aan hetzelfde tarief zet wat er toch van komt en de jaarlijkse taks verrekend is er bijna geen verschil op jaarbasis.
    Aankoop prijs is ook zo goed als gelijk.

    Wat zouden jullie kiezen en waarom.
    Ondanks de weinig kilometers ben ik toch geneigd om de diesel te kiezen.
    Het is misschien een ouderwetse gedachte maar een 1.4 in een relatief zware auto lijkt mij niet zo een goed idee.

    Iemand met goede of slechte ervaringen?
    12
    Benzine 122pk
    91,67%
    11
    Diesel 110pk
    8,33%
    1
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

  • #2
    Hangt af van de verplaatsingen die uw vrouw gaat doen. Rond de kerktoren moet die benzine volstaan. Maar als je regelmatig autosnelweg of 70 en 90 banen doet lijkt de Diesel met het hogere koppel wel een betere keuze. Ook al is 12.000 km wel echt weinig voor een Diesel.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Darkwing Duck Bekijk Berichten
      Hangt af van de verplaatsingen die uw vrouw gaat doen. Rond de kerktoren moet die benzine volstaan. Maar als je regelmatig autosnelweg of 70 en 90 banen doet lijkt de Diesel met het hogere koppel wel een betere keuze. Ook al is 12.000 km wel echt weinig voor een Diesel.
      Dat is het juist.
      Ze doet het allemaal evenveel.
      De benzine zit snel aan 8 à 9 liter rond de kerktoren.
      Autostrade 6 liter.
      De diesel van mijn schoonpa die enkel rond de kerktoren rijdt zit aan 6L.
      den borre


      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


      Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

      Comment


      • #4
        Dacht ik wel Anders is het snel duidelijk. Ja, lastige keuze. De madam eens laten testen met beide en zelf laten kiezen welke manier van rijden haar best ligt? De Diesel zal net iets beter schakellui te rijden zijn dan de benzine. Dus als het manuele modellen zijn zou ik daarop beslissen. Benzine zal iets meer schakelen zijn denk ik, al is dat bij de moderne turbobenzinemotoren ook al veel minder uitgesproken dan bij de atmosferische. En als de vrouw het zelf ook niet weet, dan moet je maar tossen

        Comment


        • #5
          ik weet niet in hoeverre restwaarde een rol speelt ? Denk dat je na 3 of 5 of zelfs na 7 jaar toch gemakkelijker een diesel kwijtraakt dan een benzine, alé ja, hangt er natuurlijk af wat de brandstofprijzen de komende jaren gaan doen en wat er fiscaal en zo allemaal op ons afkomt....

          Comment


          • #6
            Bij zo weinig km's en regelmatig kertorenritjes ben ik bang dat je na enkele jaren al last gaat krijgen met roetfilter, egr-klep en dergelijke. Als je na 5j of zo je auto gaat verkopen, iemand die van deze problematiek op de hoogte is, zal deze niet willen.. te weinig rijden is ook verkeerdelijk gebruik.
            Ik heb wel net als jij dat gevoel van een 1.4 in dergelijke carrosserie. Yeti 1.2tsi mss overwegen? Of meer gezonde km's gaan maken...

            Comment


            • #7
              Van de roetfilter heb ik niet zo een schrik.
              Gemiddelde rit van de schoonpa is 7 km.
              Nu 3 jaar oud en 21000 km verder heeft die nog geen probleem gehad.
              Wij met de Mini trouwens ook niet.
              De restwaarde is ook iets wat je heden ten dage niet kan voorspellen en wat zijn ze inderdaad van plan met de diesels.
              Is het enkel de brandstof die gaat stijgen of gaan ze nog verder gaan.
              En in welke mate.

              @DD, als er getost moet worden mag jij het doen.
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                @DD, als er getost moet worden mag jij het doen.
                Wat een eer

                Comment


                • #9
                  Ik zou voor de benzine kiezen.
                  Grote kans dat de onderhoudskosten wat lager gaan liggen.
                  Die diesel met 110pk zal zeker niet beter rijden dan een benzine turbo met 122pk.

                  Comment


                  • #10
                    ikzelf zou dan weer de diesel prefereren omwille van het hogere koppel. Heb schrik dat de 1.4 benzinemotor 'te licht' gaat zijn voor de zware carrosserie.

                    ==> proefrit met beide motorisaties dwingt zich op
                    2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                    2009 - Yamaha R1 Model 2008

                    Comment


                    • #11
                      Vandaag eens met de benzine gereden en het verbruik zat op 8,8 L.
                      Op het gevoel gaat hij even snel vooruit als de diesel maar die kan je wat schakelluier rijden.
                      Bijvoorbeeld als je over drempels komt hoef je niet te verleggen wat je bij de benzine beter wel doet.
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • #12
                        Het verbruik op de snelweg zal sowieso hoger zijn dan 6l met de benzine.
                        Moeilijke kwestie. De 122pk is imo zeker even vlot, maar inderdaad, je moet iets meer schakelen.

                        Gezien de kilometers zou ik benzine aanraden, deze week echter nog mensen gehad die in dezelfde situatie zaten en toch een diesel hebben genomen. Klant is koning en diesel <-> benzine is een persoonlijke keuze natuurlijk.

                        Btw, als ik je kan verder helpen met een stockwagen, altijd welkom hé!

                        Comment


                        • #13
                          Bij de diesel misschien wat jammer dat er biv en taxen
                          betaald moeten worden voor een 2.0 ltr.
                          terwijl het amper 5 pk meer is dan een 1.6 tdi.

                          Als je toch wilt gaan voor een 2.0 tdi, zou ik de 136 pk overwegen.
                          Rijdt veel beter en ligt bij verkoop tweedehands ook goed.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                            Het verbruik op de snelweg zal sowieso hoger zijn dan 6l met de benzine.
                            Moeilijke kwestie. De 122pk is imo zeker even vlot, maar inderdaad, je moet iets meer schakelen.

                            Gezien de kilometers zou ik benzine aanraden, deze week echter nog mensen gehad die in dezelfde situatie zaten en toch een diesel hebben genomen. Klant is koning en diesel <-> benzine is een persoonlijke keuze natuurlijk.

                            Btw, als ik je kan verder helpen met een stockwagen, altijd welkom hé!

                            De benzine stockwagens verkopen goed heb ik gehoord.
                            Er zou enkel nog de 122 pk versie zijn, klopt dat?

                            Er is mij ook verteld dat de 110 en 140 identieke blokken zijn.
                            Weet jij daar iets meer van?

                            Had je nu in Evergem gezeten was ik zeker al eens langs geweest.
                            Last edited by Gixxer; 08/11/2014, 19:16.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                              Bij de diesel misschien wat jammer dat er biv en taxen
                              betaald moeten worden voor een 2.0 ltr.
                              terwijl het amper 5 pk meer is dan een 1.6 tdi.

                              Als je toch wilt gaan voor een 2.0 tdi, zou ik de 136 pk overwegen.
                              Rijdt veel beter en ligt bij verkoop tweedehands ook goed.
                              Ik zou die ook kiezen maar het aanbod is niet groot meer.
                              den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • #16
                                Heb dezelfde 2.0 tdi 110 pk motor in een Golf. Ik doe 17.000 km per jaar veelal woon-werkverkeer (2 x 12 km per dag) dus ook niet ideaal voor een diesel. Verbruik is gemiddeld 5.6 l/100 km. Tot op heden geen problemen gehad met de roetfilter. Ik let er wel op om de regeneratie cyclus(elke 3-4 weken of 1000 km) telkens te voltooien voor ik mijn wagen stil leg.

                                Comment


                                • #17
                                  Met beide versies gereden en zou de diesel nemen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wij zitten momenteel met hetzelfde vraagstuk.
                                    Rijden nu met een V50 1.6d van 2008. De eerste jaren deden we perfecte km die we moeten doen om te regenereren. Sinds 1.5j is mijn vrouw van werk verandert. We deden een wagen weg en kochten een electrische fiets bij. Gevolg de V50 doet nog een 20 000km per jaar maar de afstanden zijn te kort. Wagen begint te verbranden op een baan van 50 waar we veel moeten afremmen en optrekken. Dan heeft de wagen het er toch moeilijk mee. Hij trekt dan schokkerig op.
                                    We proberen dan wel naar een baan van 90 of autostrade te gaan. Dit kan echter niet altijd.
                                    Geen idee wat de kost/invloed op de lange termijn zal zijn voor de motor maar ik denk dat de volgende toch een benzine zou zijn.

                                    Of een plug in hybride als die wat betaalbaarder zijn. Wij zouden perfect toekomen met de electrische radius van 50km voor 85% van onze verplaatsingen.

                                    Kort samen gevat dus zou ik voor een benzine kiezen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Ik zou voor de benzine kiezen.
                                      Grote kans dat de onderhoudskosten wat lager gaan liggen.
                                      Die diesel met 110pk zal zeker niet beter rijden dan een benzine turbo met 122pk.
                                      Wat gaat er goedkoper zijn, ze hebben bij mijn weten zo goed als dezelfde onderdelen(alleen ander type)... Buiten gloeikaars VS onstekingskaars.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alanus: is je vrouw gewoon om met benzine of diesel te rijden, als het allemaal zo'n nipte beslissing is, kan dat ook de doorslag geven. Het vraagt immers een licht andere manier van rijden (zelftrekkende diesel, schakelluier, lage toeren).
                                        VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                                        Comment

                                        Working...
                                        X