Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Porsche 991 Carrera 4S PDK vs. BMW i8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Porsche 991 Carrera 4S PDK vs. BMW i8

    Al enkele jaren wordt de automobielindustrie de vinger gewezen dat hun heilige koeien teveel CO2 uitblazen en dus mee verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde.
    Hierdoor zien we heel wat wijzigingen aan de aandrijflijn van de wagens om deze CO2 naar beneden te krijgen.
    De meest gekozen oplossing vandaag zijn de motoren met kleinere longinhoud, eventueel gekoppeld aan en turbo of een compressor. Aan de andere kant zien wel al elektrische wagens, die geen CO2 meer uitstoten, maar die met een beperkte actieradius zitten. Een tussenoplossing zijn de hybride wagens, die elektrisch kunnen rijden, maar die ook een (kleine) verbrandingsmotor hebben.

    Qua karakter is een elektromotor heel anders dan een verbrandingsmotor. Een elektromotor heeft vanaf de laagste toeren z'n volledige vermogen, wat zorgt voor een hoog koppel. Deze motor hernemen veel sneller, waarbij een verbrandingsmotor toeren nodig heeft om z'n kracht te kunnen ontplooien.

    Ik wil daarom eens 2 sportwagens vergelijken, die beiden voorzien zijn van een ander type motor. Wel hebben ze beide 4WD.

    1. Porsche 991 Carrera 4S met PDK:
    - Benzinemotor 3,8 liter atmosferisch
    - Vermogen: 400pk bij 7400 toeren
    - Koppel: 440Nm bij 5600 toeren
    - Acceleratie 0-100: 4,3 sec.
    - Topsnelheid: 297 km/u
    - CO2: 212gr
    - Realistische gemiddeld verbuik: 13 liter

    2. BMW i8
    - Benzinemotor 1,5 liter Twinpower + Elektromotor
    - Vermogen: 231pk + 131pk = 362pk bij 5800 toeren
    - Koppel: 320Nm bij 3200 toeren + 250Nm bij 0 toeren
    - Acceleratie 0-100: 4,4 sec.
    - Topsnelheid: 250 km/u gelimiteerd
    - CO2: 49gr
    - Realistische gemiddeld verbuik: 8 liter

    En dan nog wat bedragen:

    1. Porsche 991 Carrera 4S met PDK:
    - Prijs: ca. 135k euro met gelijke uitsrusting als i8
    - BIV: ca. 2000 euro
    - Rijtax: ca. 1700 euro
    - VAA: 18k euro

    2. BMW i8:
    - Prijs: 141k euro
    - BIV: 0 euro
    - Rijtax: 230 euro
    - VAA: 4800 euro

    Het mag dus duidelijk zijn, dat als je deze wagens koopt als firmawagen, de i8 fiscaal veruit de voordeligste is.
    69
    Porsche
    52,17%
    36
    BMW
    47,83%
    33
    OO 00 OO

    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

  • #2
    Porsche





    Last edited by BMWMB; 25/01/2015, 20:40.
    OO 00 OO

    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

    Comment


    • #3
      BMW





      Last edited by BMWMB; 25/01/2015, 20:41.
      OO 00 OO

      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

      Comment


      • #4
        Doe mij toch maar de Porsche, en liefst eens in een andere kleur ipv altijd maar dat zwart.

        Comment


        • #5
          ik vind de i8 knapper in een andere kleur, zodat er contrast is met dat zwart gedeelte van de motorkap

          Comment


          • #6
            Verstand = I8
            Hart = 911

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Paribu Bekijk Berichten
              ik vind de i8 knapper in een andere kleur, zodat er contrast is met dat zwart gedeelte van de motorkap
              Ik vind dat eigenlijk ook. Dat donkergrijs is redelijk duf, en maakt de i8 minder opvallend. Maar dit design verdient net alle aandacht, waardoor ik het wit de knapste kleur vind.



              OO 00 OO

              Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door fuxhound Bekijk Berichten
                Verstand = I8
                Hart = 911
                Idem hier.

                De meesten zouden de Porsche kiezen maar die hebben er dan ook nog nooit ene gehad.....jij wel.


                Sent from here
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • #9
                  Ik zou zowiezo gaan voor de i8, ik vind het interieur van de wagen onwaarschijnlijk knap.
                  Maar ik zou ook een andere kleur nemen.
                  Gisteren per toeval nog deze review nog bekeken, erg overtuigend. Ik zou er sowieso een lange testrit mee proberen te maken, dan kan je je zelf een oordeel vormen.
                  BMW 420dA : >>>

                  Comment


                  • #10
                    Ik vind de i8 in gelijke welke kleur een misvormde wagen. Voor mij de schitterende 991.
                    -

                    Comment


                    • #11
                      Indien weekendtoy, 991.
                      Indien daily, i8.

                      Comment


                      • #12
                        Geen ervaring met beide maar nu het nog kan, de 991.

                        Comment


                        • #13
                          Langs de buitenzijde vind een i8 er ook wat meer speelgoed en plastiek achtig uitzien. De 911 ziet er een heel pak steviger uit.
                          Bovendien vind ik dat de i8 een vrij grote achter overhang heeft, wat ze wel wat gecamoufleerd hebben door gebruik te maken van verschillende vlakken en contrastkleuren.
                          Langs de binnenzijde is het interieur van de i8 wel echt een pareltje, heb zelden zo een strak interieur.
                          Het interieur van de 911 is natuurlijk typisch porsche, ook zeer degelijk.

                          Naar klanten toe, komt zo een i8 wel wat sympathieker over denk ik.
                          Omdat het een "groene auto" is, en de meeste mensen die nog maar iets van auto's kennen dit wel weten.
                          Ook heb ik het gevoel dat de i8 "de wagen van het moment is", en dat dit nog wel even gaat blijven verderduren.
                          Hij lijkt immers wat uit de toekomst te komen.

                          Qua kleur voor de i8 zou ik niet voor het uni wit gaan, eerder lichtgrijs zodat de contrastelementen beter uitkomen.
                          Het wit ziet er vrij uni en plastiekachtig uit...
                          Want zorgen ervoor dat het plaatje klopt.

                          Comment


                          • #14
                            Enkel op het uiterlijk uitgaand van beide auto's, de 991 direct, zonder enig twijfel. Rekening houdend met centen, de i8. Eerlijk gezegd vind ik de i8 een lelijk gedrocht dat te futuristisch is. Het interieur van de Porsche lijkt me knapper, en leuker om in te vertoeven, enkel de verhoogde middenconsole ivg met de 997 is minder geslaagd.

                            Het is moeilijk te antwoorden als men nog nooit met een i8 gereden hebt. De enigste Porsche 911 waarmee ik toch al meerdere km ervaring mee heb is de 997 S en de 4S. Zalige auto natuurlijk. Om de schoon ogen van anderen is het bij niet te doen. Velen zouden de i8 kiezen omdat deze wagen opvalt, uniek design heeft enz ... .

                            Als men de centen er kan aan geven, ik heb het niet over veroorloven, zou ik zonder twijfel voor de 991 gaan. Dan wel de nieuwe GTS, die de brede kont heeft van de C4, C4S en toch RWD is.

                            Comment


                            • #15
                              Ale komaan, een auto die je 10x ziet als je van gent naar antwerpen rijdt, of een i8? Stap eens af van wat je gewend bent en kies voor de i8, wat een prachtwagen !
                              Classic cars on demand

                              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                              www.californiadream.be

                              - It's time to make your dream come true -

                              Comment


                              • #16
                                Porsche voor mij.

                                En dat verbruik kan bij een gewone rijstijl wel wat lager. Op de autostrade komt die wel makkelijk sub 10ltr.

                                Met mijn rijstijl kom ik aan net geen 15ltr en ik rij redelijk sportief.
                                BMW X5 45e

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                                  Ale komaan, een auto die je 10x ziet als je van gent naar antwerpen rijdt, of een i8? Stap eens af van wat je gewend bent en kies voor de i8, wat een prachtwagen !
                                  En wat gaat een i8 doen met zen batterijen na 4jr of 100k km?

                                  Denk dat zo'n elentrieke ding nog niet echt gemaakt is voor langere afstanden en hogere km-standen.
                                  BMW X5 45e

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                    En wat gaat een i8 doen met zen batterijen na 4jr of 100k km?

                                    Denk dat zo'n elentrieke ding nog niet echt gemaakt is voor langere afstanden en hogere km-standen.
                                    Ik voorzie geen problemen hierin Batterijen van de i8 zijn echt state of the art, veel beter dan wat er in een tesla zit zelf.
                                    Classic cars on demand

                                    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                    www.californiadream.be

                                    - It's time to make your dream come true -

                                    Comment


                                    • #19
                                      Geen van beide wegens te hoge prijs voor te weinig binnenruimte.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                        En wat gaat een i8 doen met zen batterijen na 4jr of 100k km?

                                        Denk dat zo'n elentrieke ding nog niet echt gemaakt is voor langere afstanden en hogere km-standen.
                                        'ik denk dat', echt wel een dooddoener van jewelste.

                                        BMW geeft een garantie van 8 jaar of 150 000 km op de batterij. Dus gewoon mee verder rijden, na 4 jaar of 100k km. Indien de capaciteit van de batterij onder de 75% van de initiële waarde zakt, worden de defecte cellen vervangen.

                                        De batterijen van elektrische wagens zijn batterijen, specifiek ontwikkeld voor de autosector (de grootste speler op de markt is Panasonic), die ook op temperatuur gehouden worden tijdens het gebruik, het laden is beter gecontroleerd (de laatste 20% van de capaciteit wordt trager opgeladen), alsook het ontladen (het systeem laat niet toe dat je die écht helemaal leeg rijdt), zodat die batterijen langer meegaan.

                                        BMW heeft sinds 2008 extensieve testprogramma's met de mini E en de Active E lopen, ze weten ondertussen wel wat ze kunnen garanderen en wat niet.
                                        Ook de Chevrolet Volt rijdt ondertussen al enkele jaren rond (sinds 2011), er zijn mensen die al meer dan 300 000 km met een Volt hebben gereden en nog geen significant verlies in batterijcapaciteit vaststellen. De batterijen van de eerste reeks Toyota Prius doen het ook nog altijd goed.

                                        Van Tesla vind ik niet veel verslagen terug, maar Tesla geeft nu 8 jaar ongelimiteerde garantie op de batterijen (wat wil zeggen > 70 % van initiële capaciteit). Ook Tesla werkt samen met Panasonic.

                                        De batterijen vormen dus geen punt, me dunkt
                                        BMW 420dA : >>>

                                        Comment

                                        Working...
                                        X