Al enkele jaren wordt de automobielindustrie de vinger gewezen dat hun heilige koeien teveel CO2 uitblazen en dus mee verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde.
Hierdoor zien we heel wat wijzigingen aan de aandrijflijn van de wagens om deze CO2 naar beneden te krijgen.
De meest gekozen oplossing vandaag zijn de motoren met kleinere longinhoud, eventueel gekoppeld aan en turbo of een compressor. Aan de andere kant zien wel al elektrische wagens, die geen CO2 meer uitstoten, maar die met een beperkte actieradius zitten. Een tussenoplossing zijn de hybride wagens, die elektrisch kunnen rijden, maar die ook een (kleine) verbrandingsmotor hebben.
Qua karakter is een elektromotor heel anders dan een verbrandingsmotor. Een elektromotor heeft vanaf de laagste toeren z'n volledige vermogen, wat zorgt voor een hoog koppel. Deze motor hernemen veel sneller, waarbij een verbrandingsmotor toeren nodig heeft om z'n kracht te kunnen ontplooien.
Ik wil daarom eens 2 sportwagens vergelijken, die beiden voorzien zijn van een ander type motor. Wel hebben ze beide 4WD.
1. Porsche 991 Carrera 4S met PDK:
- Benzinemotor 3,8 liter atmosferisch
- Vermogen: 400pk bij 7400 toeren
- Koppel: 440Nm bij 5600 toeren
- Acceleratie 0-100: 4,3 sec.
- Topsnelheid: 297 km/u
- CO2: 212gr
- Realistische gemiddeld verbuik: 13 liter
2. BMW i8
- Benzinemotor 1,5 liter Twinpower + Elektromotor
- Vermogen: 231pk + 131pk = 362pk bij 5800 toeren
- Koppel: 320Nm bij 3200 toeren + 250Nm bij 0 toeren
- Acceleratie 0-100: 4,4 sec.
- Topsnelheid: 250 km/u gelimiteerd
- CO2: 49gr
- Realistische gemiddeld verbuik: 8 liter
En dan nog wat bedragen:
1. Porsche 991 Carrera 4S met PDK:
- Prijs: ca. 135k euro met gelijke uitsrusting als i8
- BIV: ca. 2000 euro
- Rijtax: ca. 1700 euro
- VAA: 18k euro
2. BMW i8:
- Prijs: 141k euro
- BIV: 0 euro
- Rijtax: 230 euro
- VAA: 4800 euro
Het mag dus duidelijk zijn, dat als je deze wagens koopt als firmawagen, de i8 fiscaal veruit de voordeligste is.
Hierdoor zien we heel wat wijzigingen aan de aandrijflijn van de wagens om deze CO2 naar beneden te krijgen.
De meest gekozen oplossing vandaag zijn de motoren met kleinere longinhoud, eventueel gekoppeld aan en turbo of een compressor. Aan de andere kant zien wel al elektrische wagens, die geen CO2 meer uitstoten, maar die met een beperkte actieradius zitten. Een tussenoplossing zijn de hybride wagens, die elektrisch kunnen rijden, maar die ook een (kleine) verbrandingsmotor hebben.
Qua karakter is een elektromotor heel anders dan een verbrandingsmotor. Een elektromotor heeft vanaf de laagste toeren z'n volledige vermogen, wat zorgt voor een hoog koppel. Deze motor hernemen veel sneller, waarbij een verbrandingsmotor toeren nodig heeft om z'n kracht te kunnen ontplooien.
Ik wil daarom eens 2 sportwagens vergelijken, die beiden voorzien zijn van een ander type motor. Wel hebben ze beide 4WD.
1. Porsche 991 Carrera 4S met PDK:
- Benzinemotor 3,8 liter atmosferisch
- Vermogen: 400pk bij 7400 toeren
- Koppel: 440Nm bij 5600 toeren
- Acceleratie 0-100: 4,3 sec.
- Topsnelheid: 297 km/u
- CO2: 212gr
- Realistische gemiddeld verbuik: 13 liter
2. BMW i8
- Benzinemotor 1,5 liter Twinpower + Elektromotor
- Vermogen: 231pk + 131pk = 362pk bij 5800 toeren
- Koppel: 320Nm bij 3200 toeren + 250Nm bij 0 toeren
- Acceleratie 0-100: 4,4 sec.
- Topsnelheid: 250 km/u gelimiteerd
- CO2: 49gr
- Realistische gemiddeld verbuik: 8 liter
En dan nog wat bedragen:
1. Porsche 991 Carrera 4S met PDK:
- Prijs: ca. 135k euro met gelijke uitsrusting als i8
- BIV: ca. 2000 euro
- Rijtax: ca. 1700 euro
- VAA: 18k euro
2. BMW i8:
- Prijs: 141k euro
- BIV: 0 euro
- Rijtax: 230 euro
- VAA: 4800 euro
Het mag dus duidelijk zijn, dat als je deze wagens koopt als firmawagen, de i8 fiscaal veruit de voordeligste is.
Comment