Als ge echt goedkoop wilt rijden, zoek u dan een auto waar een gasinstallatie inzit. Is niet gewild, dus lage prijs en kost niks qua verbruik. Elektrisch rijden moet je nog niet doen voor het profijt. Is nog te vroeg hiervoor. Batterijen kosten nog teveel.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nissan Leaf of Renault Zoë?
Collapse
X
-
Waarom zou een ev niet goedkoper zijn voor een particulier ?
Wij hebben nu sinds 3 weken een Leaf Acenta . Wagen rijdt totaal anders dan een ice auto . Je rijdt veel ontspanner en rustiger .
Onze vorige was een Hyundai tucson 2l diesel . 400 euro verzekering , 400 euro tax , 1200 euro diesel en 1 onderhoud van 2 tot 300 euro per jaar . En dan tel ik nog niet mee als er stukken aan komen .
de Leaf , 78 euro tax , normale verzekering 280 euro , 350 euro elektriciteit voor 15000 km en +~ 50 euro onderhoud , is dan vooral het uitlezen van de batterij .
Dus voor een particulier is dat zeker even interessant als een zelfstandige . Mits je een ev koopt met de batterij inbegrepen . Als je de batterij huurt moet je hier een aparte verzekering in full omnium voor afsluiten . Dat is voor als je een ongeluk hebt dat de batterij kost wordt uitbetaald aan het automerk .
De kostprijs van een wagen vind ik niet dat je mag naar kijken als je een ev koopt , sommige mensen kopen een Mercedes van 60000 euro en doen er ook maar 5000 km mee .
Met deze koude dagen doen we 120 km met de Leaf en als je helemaal zuinig rijdt tot 140 km .
zeker een aanrader als je weinig km doet .
Comment
-
Ja, prijzen voor een Tucson met die voor een Leaf gaan vergelijken is natuurlijk ook een kromme vergelijking (appelen met peren vergelijken, weet je).
Als je echt de vergelijking wilt maken, dan moet je dat doen met een gelijkwaardige benzine of diesel wagen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenJa, prijzen voor een Tucson met die voor een Leaf gaan vergelijken is natuurlijk ook een kromme vergelijking (appelen met peren vergelijken, weet je).
Als je echt de vergelijking wilt maken, dan moet je dat doen met een gelijkwaardige benzine of diesel wagen.
Wat is een vergelijkbare auto voor de Leaf ? Ga je puur naar de aanschafprijs kijken of enkel de gebruikskost ?
Noem mij een diesel of benzine die met 350 euro toekomt voor 15000 km , 78 euro tax en nagenoeg geen onderhoud nodig heeft .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenDe evolutie bij elektrische wagens zal op een bepaald moment zodanig snel gaan dat je met een waardeloze auto achterblijft als je een elektrische koopt. Dan sta je daar met al je profijt die je gedaan hebt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenDe evolutie bij elektrische wagens zal op een bepaald moment zodanig snel gaan dat je met een waardeloze auto achterblijft als je een elektrische koopt. Dan sta je daar met al je profijt die je gedaan hebt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A Bekijk BerichtenIk zie daar weinig kromme vergelijking aan , dat was onze vorige wagen en de kost voor het gebruik .
Wat is een vergelijkbare auto voor de Leaf ? Ga je puur naar de aanschafprijs kijken of enkel de gebruikskost ?
Noem mij een diesel of benzine die met 350 euro toekomt voor 15000 km , 78 euro tax en nagenoeg geen onderhoud nodig heeft .
je batterijen zijn NIET gratis, als je nu huurt of koopt. hoe minder kilometers je doet hoe minder snel je dat verschil eruit haalt.
met 15000 per jaar (pak 6l x 1.4euro x 150 = ca 1260 verbruikskosten per jaar) spaar je per jaar dus maar een 910 euro, mooi bedrag, maar dat moest dus volstaan om het prijsverschil te coveren afhankelijk van hoeveelj aar je er mee wilt rijden.. erg sne lgaat dat besparen dus niet (en eerlijk gezegd lijkt die 350 euro me ook een lage schatting, dat is dan ca 2 euro per 100 km? lijkt me dat je dan heel goeie electriciteitsleverancier hebt.. .
alle andere redenen zijn natuurlijk wel valabel. ideologsiche keuze, imago keuze, rijeigenschappen van EV etc, maar puur economisch is het dat met 5k per jaar zeker niet, met 15k ietsje meer maar nog verre van extreem qua besparing
Comment
-
een paar jaar EV rijden kan leiden tot financiële winst, zeker als je die tweedehands aankoopt. Daar geldt evengoed dat de eerste eigenaar het grootste waardeverlies te slikken krijgt.
met een brandstofauto heb je na x-aantal km's uw aankoopprijs van de wagen nog eens betaald. Ok electriciteit is niet gratis, maar het verschil is er wel. En zeker als je korte afstanden moet afleggen is een EV de juiste keuze: geen opwarmtijd en dus ook geen extra slijtage door altijd met een niet warm gereden motor te rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichtendus over het verschil in aanschafprijs gaan we simpelweg los over?
je batterijen zijn NIET gratis, als je nu huurt of koopt. hoe minder kilometers je doet hoe minder snel je dat verschil eruit haalt.
met 15000 per jaar (pak 6l x 1.4euro x 150 = ca 1260 verbruikskosten per jaar) spaar je per jaar dus maar een 910 euro, mooi bedrag, maar dat moest dus volstaan om het prijsverschil te coveren afhankelijk van hoeveelj aar je er mee wilt rijden.. erg sne lgaat dat besparen dus niet (en eerlijk gezegd lijkt die 350 euro me ook een lage schatting, dat is dan ca 2 euro per 100 km? lijkt me dat je dan heel goeie electriciteitsleverancier hebt.. .
alle andere redenen zijn natuurlijk wel valabel. ideologsiche keuze, imago keuze, rijeigenschappen van EV etc, maar puur economisch is het dat met 5k per jaar zeker niet, met 15k ietsje meer maar nog verre van extreem qua besparing
Die 350 euro is van iemand die al 16000 km gereden heeft voor dat bedrag . Ben momenteel aan het kijken om zonnepanelen te leggen en dan gaat de stroomkost naar 150 euro per jaar en de panelen gaan meerdere auto's mee .
Comment
-
Mss om de TS wat te helpen zou ik voor de Leaf kiezen , de huur en vooral omnium verzekering voor de batterij maken de Zoe een stukje duurder . Ik ben 4 maanden bezig geweest om een geschikte verzekering te vinden en heb het dan maar opgegeven .
Je betaald trouwens ook geen BIV .
Wat ik wel weet is dat je zelf alles op een rijtje moet zetten want topics over EV's draaien altijd op hetzelfde uit .
Comment
-
patrick knap dat je de keuze maakt, met mijn beperkt aantal km's per dag en de zonnepanelen op mijn kot en de zin om electrisch te rijden spookte een smart ed ook door mijn hoofd...maar ik heb geen garage
in hoevenen zit er op een drukke baan ook iemand met een ampera zonder garage en de voeding langs de bestuurders/straatkant (om de stekker niet te vergeten uit te trekken zeker ? ), das een straat waar contenu de spiegels van de auto's worden afgereden, benieuwd wanneer ze de voeding van die wagen aan gort rijden
Comment
-
tja , waarom zetten ze dat daar . De Leaf start niet als de stekker insteekt denk ik . Maar zonder garage zou het eventueel wel kunnen zoals op de foto . De stekker eraf rijden of vandalisme is natuurlijk spijtig .
Voor u is miss geen garage een reden om het niet te kopen . Voor ons was het twijfelen omdat we familie op 62 km enkele rit hebben wonen . Maar als je dan nadenkt dan stel je vast dat je maar 4 keer per jaar naar daar rijdt en je eventueel de auto van de ouders ook kan gebruiken . Nu blijkt dat er een laadpaal op 400 m van hun deur staat .
Het vraagt gewoon anders denken wat een voertuig moet doen . Onze vorige stond 4 van de 7 dagen in de garage . Was gewoon te duur aan het worden voor wat we die gebruikte . Nu staat de Leaf 4 van de 7 in d garage maar wel tegen een veel lagere maandelijkse kost .
We hadden uiteraard een kleinere benzine kunnen kopen , was goedkoper geweest . Heb ik ook naar gekeken . Maar als je echt harde cijfers gaat vergelijken dan bespaar je mss 5 of 600 euro per jaar met een kleinere wagen . Dat is ook waarom ik zeg dat een aankoopprijs niet van belang is . Alle wagens doen hetzelfde , van A naar B rijden , samen in de file , met 80 of 300 pk .
Dus hebben we gekozen om wat meer uit te geven in het begin , maar op termijn zullen we besparen . En de meerkost zien we ook als een noodzakelijk kwaad om ecologisch te rijden . Onze kinderen tonen dat het ook anders kan .
Comment
-
Men is ook verkeerd om zelfstandigen voordelen te geven ipv particulieren . Denk dat die dagelijks meer km's doen en een ev moeilijker past in hun gebruik . Iemand die dagelijks 40 km rijd naar zijn werk en heel de dag stil staat , dat zijn de mensen die men moet steunen om een ev te kopen .
Marja dat kost geld natuurlijk , en die 1000 per jaar die er nu verkocht worden is peanuts .
Ahja belgie hé , is het al ooit anders geweest .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A Bekijk BerichtenIk zie daar weinig kromme vergelijking aan , dat was onze vorige wagen en de kost voor het gebruik .
Wat is een vergelijkbare auto voor de Leaf ? Ga je puur naar de aanschafprijs kijken of enkel de gebruikskost ?
Noem mij een diesel of benzine die met 350 euro toekomt voor 15000 km , 78 euro tax en nagenoeg geen onderhoud nodig heeft .
op 3jaar kost mijn ding dus 5041€ (3x32€ tax, 3x300€ verzekering en 4045€ brandstof). aankoop van de golf was 200€.
en zo een electrisch geval 2685€ (3x78€ tax, 3x280€ verzekering, 1611€ energiekost).
ik zou zo een electrisch wagen (30 000€) op 12jaar terug verdienen. tegen dan heb je ook al je accu te vervangen. het is en blijft nog altijd heel duur in aanschaf
Comment
Comment