Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nissan Leaf of Renault Zoë?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Ik rijd zelf al een dik jaar met een Zoe en wil gerust mijn ervaring delen.
    Vooreerst iets over de batterijhuur: bij de leaf lijkt het alsof er geen batterijkost is, maar na een aantal jaren is de batterij aan vervanging toe. Eigenlijk verbruik je systematisch batterij. In de huurformule betaal je die systematische kost via een maandelijkse huur, in de koopformule betaal je die na 5 à 6 jaar bij de vervanging van de batterij. Bovendien heb je bij huren geen aankoop van de batterij, waardoor de investering bijna 10.000€ lager ligt. De huurprijs bevat dus twee zaken: de afbetaling van de eerste batterij en het sparen voor de volgende batterij. Ik ga er van uit dat het dan stopt, maar je kan in principe blijven rijden aangezien de motor minder aan slijtage onderhevig is dan een verbrandingsmotor.

    Wat het dagelijks gebruik van beide wagens betreft, is er een essentieel verschil: de Zoe heeft de mogelijkheid om 3-fasig te laden aan de laadpalen van Bleucorner, Lidl of Delhaize met een laadvermogen van 22 kW. In België vindt men al heel wat van die laadpalen. Dat houdt in dat de batterij op 1 uurtje terug vol is. Van helemaal leeg op 1 uur terug vol. Dat is erg bruikbaar. De Leaf kan aan die laadpalen slechts enkelfasig laden met een laadvermogen van 7,5 kW. Dat houdt in dat een "tankbeurt" al gauw een drietal uren in beslag neemt. Bij snellaadpalen zijn beide auto's even snel terug vol: de lead aan de Chademo (50kW) (is optie!) en de Zoe aan de AC-snellader (43kW).
    Voor de rest zijn beide auto's vergelijkbaar. De Leaf is wat ruimer en net iets beter en luxueuzer afgewerkt, de Zoe iets vollediger uitgerust.

    De total cost of ownership (TCO) dan:
    Aankoop Zoe Life: 16.500€, laadpunt thuis 1.000€
    BIV = 0€, rijtaks is 75€,
    Verzekering voorlopig omnium: 975€.
    ik heb 1 onderhoudsbeurt achter de rug na 1 jaar: 45€. Ik betaal nauwelijks voor mijn elektriciteit wegens zonnepanelen met voldoende productie en gratis laden bij Delhaize, Lidl, Ikea en andere weldoeners. Maar zelfs als je betalend thuis kan laden aan nachttarief, kost de elektriciteit slechts 3€c/km: 20 kWh/100km is een realistisch verbruik aan de meter, dus ladingsverliezen meegerekend.
    Ik legde ongeveer 20.000 km af in een jaar, hetgeen mij 102€ per maand aan batterijhuur kost.


    Zonder afschrijving komt dit op 13,4€c per km, met afschrijving over 8 jaar en met 20.000 km/jaar kom ik op 23,0€c/km

    Voor een Leaf ga ik uit van een aankoop van 26.000€ +1.000€ en voor de rest gelijkaardige bedragen en een batterijvervanging onderweg, Kom ik uit op 0,275 €c/km

    Ter vergelijking:
    Voor een dieselwagen van 16.500€ met een verbruik van 6l/100km geeft mijn berekening 25,6 €c/km
    Voor een benzinewagen van 13.000€ met een verbruik van 7l/100km geeft mijn berekening 24 ,8 €c/km
    Ik denk niet dat deze wagens hetzelfde uitrustingsniveau halen, maar goed.
    Hetzelfde rijplezier halen ze zeker niet: al wie al elektrisch gereden heeft, zal het bevestigen: de soepelheid, het lineair versnellen, de stilte zijn puur genot!
    De TCO-verschillen zijn miniem. Je kan je niet rijkrekenen met een elektrische wagen.

    Comment


    • #42
      prachtig! bedankt voor de uiteenzetting
      ik reken zelf persoonlijk vergelijkbaar (gedetailleerd en per km).

      je ziet wel dat er dus geen groot verschil is, tenzij de restwaarde fundamenteel zou verschillen met een gewoon voertuig, of er aan ene gewoon voertuig veel meer kosten komen aan het eind van die 8 jaar terwijl die bij de EV niet komen natuurlijk. maar de duurste is in uw berekening de leaf en de zoe is slechts marginaal goedkope per km.

      evenzeer erg interessant! de huurkost zou alleszins al lager zijn voor de topic opener want zeer weinig kms.

      Comment


      • #43
        Ja, heel erg interessant!

        Ik kijk ook wel meer en meer naar de Zoe, eerlijk gezegd.
        Ik ben alvast overtuigd van de kwaliteiten van elektrisch rijden (ik doe het al dagelijks voor mijn job als treinbestuurder) en het comfort is heel hoog. Maar ik doe elke dag een 140 km woon- werkverkeer en volgens mij is het rijbereik nog net niet voldoende om dagelijks gerust heen- en weer te kunnen rijden (mogelijkheid tot files en omleidingen, er moet toch altijd wat marge zijn). Spijtig genoeg heb ik in de parkeergarage op het werk geen mogelijkheid tot tussentijds opladen.
        King of the Ludospace - currently running nr. 6

        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

        Comment


        • #44
          Die flex regeling van de Leaf blijft toch vragen opwerpen - het lijkt me dat de dealers het zelf niet 100% snappen.
          Er is niemand die me kan vertellen hoe de regeling is wanneer ik na het vervallen van mijn 36 maanden Flex contract een nieuwe Leaf kan kopen. (garage neemt oude Leaf over)

          Comment


          • #45
            Iemand ondertussen nog ervaringen uit de praktijk voor het dagelijks gebruik van een Zoë voor woon- werkverkeer? Twee trajecten van 70km per dag, grotendeels autosnelweg. Geen mogelijkheid tot tussentijds opladen.
            Iemand?
            King of the Ludospace - currently running nr. 6

            2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
            2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

            Comment


            • #46
              Die 140 km ga je niet halen in de winter met verwarming of in de zomer met airco, en al zeker niet als er file is.

              Vraag op voorhand naar de prijs van een nieuwe batterij, want na een jaar of 4-5 zal je een nieuwe moeten kopen.
              Mijn vrouw doet 8000km per jaar en rijdt nu met een Clio (2dehands gekocht aan 9500€ en de auto was toen 14 maand oud).

              Ik heb me al gek gerekend, maar kan niks electrisch vinden dat goedkoper is.

              Wat ik,wel kan vinden zijn autos in private lease voor ca 220€/maand inclusief onderhoud, omnium verzekering, taksen. Enkel nog tanken.
              en elke 36 of 48 maand een nieuwe. Daar ga ik wel over nadenken als de clio weg moet.


              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                Vraag op voorhand naar de prijs van een nieuwe batterij, want na een jaar of 4-5 zal je een nieuwe moeten kopen.
                Is het niet zo dat je bij Renault de batterij huurt?
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • #48
                  Nieuwe Renault Zoë heeft een NEDC bereik van 400km. Hoe zou je er dan in slagen om GEEN 140 km ver te geraken?

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                    ja 2de hands is zo'n Zoë wel goedkoop

                    maar inderdaad met slechts 5k km per jaar is huur batterijen wellicht niet ideaal

                    en een 2de hands EV zonder huur batterijen?

                    EV heeft voordeel dat motor bijna geen onderhoud nodig heeft, toch niet te onderschatten
                    en een benzine die 5.000 km per jaar doet heeft die veel onderhoud nodig ???

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
                      Iemand ondertussen nog ervaringen uit de praktijk voor het dagelijks gebruik van een Zoë voor woon- werkverkeer? Twee trajecten van 70km per dag, grotendeels autosnelweg. Geen mogelijkheid tot tussentijds opladen.
                      Iemand?
                      vergeet dat maar, ASW = een killer voor batterijen, tenzij je 70 of 80 gaat rijden !

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten

                        vergeet dat maar, ASW = een killer voor batterijen, tenzij je 70 of 80 gaat rijden !
                        Mooi gis- of nattevingerwerk.

                        Voor deze test is in het najaar (15 graden) gereden in de binnenlanden van Portugal. De route bestond uit snelwegen, stadsverkeer en binnenwegen over een heuvelachtig landschap. Daarbij is voornamelijk met de verkeersstroom meegereden. Echter, het altijd parate vermogen van de elektromotor was soms te verleidelijk en in de stad is soms hondsbrutaal doorgereden. Toch is het vooral op de snelweg en bij snelheden boven de 110 km/u waar het stroomverbruik echt toeneemt. Renault Zoe


                        Tot twee keer toe kon 300 km worden afgelegd op een volle accu.
                        bron: https://www.autozine.nl/renault/zoe/r90-bose/autotest

                        Dan kan je er toch wel van uit gaan dat 140 km wel meer dan haalbaar is... en je wat sneller dan 70 of 80 mag rijden .
                        Last edited by Maurice P.P.; 20/07/2017, 14:36.

                        Comment


                        • #52
                          klopt, nieuwste wagen, nieuwe batterij en in een gemiddeld klimaat, ik denk dat ik openingspost las over een 2e handse wagen en hou ook rekening met lage temp, onder 0°C in België

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                            klopt, nieuwste wagen, nieuwe batterij en in een gemiddeld klimaat, ik denk dat ik openingspost las over een 2e handse wagen en hou ook rekening met lage temp, onder 0°C in België
                            Ook dit is onnodig om u zorgen over te maken.

                            Ook in de winter presteert het batterijpakket optimaal, dankzij het nieuwe luchtcirculatiesysteem. Dat is zo ontworpen dat de Z.E. 40-batterij altijd een constante temperatuur tussen 15 en 18 graden heeft, ongeacht de weersomstandigheden.
                            bron: https://autorai.nl/renault-zoe-5-redenen-kiezen/

                            En dank zij de huurformule: Renault garandeert een batterijcapaciteit van minimum 80%.

                            Comment


                            • #54
                              Dat van de batterijen vervangen na 4-5 jaar is BS . De leaf is er al van 2011 . Als ze zouden stuk gaan aan de lopende band hadden we dat al lang geweten . Je hoort het trouwens van geen enkel merk . Je hebt zelfs 5 jaar garantie op de eerste Leaf en dacht nu 8 jaar .

                              De Zoe doet die 140 km met gemak en de 30 kw Leaf zal dat ook wel doen . Wij hebben een 24 kw Leaf en doen in de winter 130 km met verwarming , autostrade enz .
                              2015 Nissan Leaf Acenta .
                              1986 Lamborghini Jalpa

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk Berichten
                                Dat van de batterijen vervangen na 4-5 jaar is BS . De leaf is er al van 2011 . Als ze zouden stuk gaan aan de lopende band hadden we dat al lang geweten . Je hoort het trouwens van geen enkel merk . Je hebt zelfs 5 jaar garantie op de eerste Leaf en dacht nu 8 jaar .

                                De Zoe doet die 140 km met gemak en de 30 kw Leaf zal dat ook wel doen . Wij hebben een 24 kw Leaf en doen in de winter 130 km met verwarming , autostrade enz .
                                Klopt uiteraard voor 100%.
                                Dit is dus een post waar iemand iets aan heeft.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
                                  Al de 2e keer dat ik deze oefening maak, maar ik geraak maar niet tot een besluit.
                                  Mocht het van mij afhangen stond er al 1 van deze 2 in de garage.
                                  Mevrouw rijdt slechts een 5000km/jaar en de langste rit is zowat Oudenaarde - Gent en terug.
                                  Met zowel benzine als dieselmotoren heeft ze na een bepaalde tijd wel altijd een kwaal te wijten aan te korte afstanden, dus denk ik aan alternatieven.


                                  Nissan Leaf:
                                  - oudste model
                                  - ruimste van de 2
                                  - keuze tussen aankoop accu of renting (vanaf €79/mnd incl BTW)
                                  - nieuwprijs: vanaf €22k met accu in renting
                                  - nieuwprijs: vanaf €29k met aankoop accu
                                  - 2ehands: vanaf 15k
                                  - niet de mooiste
                                  - Rijbereik: 150 à 200km



                                  Renault Zoë
                                  - nieuwer model
                                  - kleinste van de 2
                                  - enkel renting van de accu (vanaf €49/mnd incl BTW)
                                  - nieuwprijs: vanaf €21,5k
                                  - 2ehands: vanaf 13k
                                  - (imho) mooiste van de 2
                                  - Rijbereik: +/- 150km

                                  samen sterker doet nu een groepsaankoop voor de renault

                                  Comment


                                  • #57
                                    toch wel raar idee om een 2e wagen, bijna niet gebruikt om te schakelen naar elektrisch en daarvoor dus een HEEL grote investering te doen, die je nooit zal "terugverdienen" en het milieu amper spaart.

                                    als je een zuinige (elektrische) en een minder zuinige wagen hebt is het toch de bedoeling om zoveel mogelijk km met de zuinige te rijden?

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                      toch wel raar idee om een 2e wagen, bijna niet gebruikt om te schakelen naar elektrisch en daarvoor dus een HEEL grote investering te doen, die je nooit zal "terugverdienen" en het milieu amper spaart.

                                      als je een zuinige (elektrische) en een minder zuinige wagen hebt is het toch de bedoeling om zoveel mogelijk km met de zuinige te rijden?
                                      't Is voor madamme als ik me niet vergis.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door fivari Bekijk Berichten
                                        Ik rijd zelf al een dik jaar met een Zoe en wil gerust mijn ervaring delen.
                                        Vooreerst iets over de batterijhuur: bij de leaf lijkt het alsof er geen batterijkost is, maar na een aantal jaren is de batterij aan vervanging toe. Eigenlijk verbruik je systematisch batterij. In de huurformule betaal je die systematische kost via een maandelijkse huur, in de koopformule betaal je die na 5 à 6 jaar bij de vervanging van de batterij. Bovendien heb je bij huren geen aankoop van de batterij, waardoor de investering bijna 10.000€ lager ligt. De huurprijs bevat dus twee zaken: de afbetaling van de eerste batterij en het sparen voor de volgende batterij. Ik ga er van uit dat het dan stopt, maar je kan in principe blijven rijden aangezien de motor minder aan slijtage onderhevig is dan een verbrandingsmotor.

                                        Wat het dagelijks gebruik van beide wagens betreft, is er een essentieel verschil: de Zoe heeft de mogelijkheid om 3-fasig te laden aan de laadpalen van Bleucorner, Lidl of Delhaize met een laadvermogen van 22 kW. In België vindt men al heel wat van die laadpalen. Dat houdt in dat de batterij op 1 uurtje terug vol is. Van helemaal leeg op 1 uur terug vol. Dat is erg bruikbaar. De Leaf kan aan die laadpalen slechts enkelfasig laden met een laadvermogen van 7,5 kW. Dat houdt in dat een "tankbeurt" al gauw een drietal uren in beslag neemt. Bij snellaadpalen zijn beide auto's even snel terug vol: de lead aan de Chademo (50kW) (is optie!) en de Zoe aan de AC-snellader (43kW).
                                        Voor de rest zijn beide auto's vergelijkbaar. De Leaf is wat ruimer en net iets beter en luxueuzer afgewerkt, de Zoe iets vollediger uitgerust.

                                        De total cost of ownership (TCO) dan:
                                        Aankoop Zoe Life: 16.500€, laadpunt thuis 1.000€
                                        BIV = 0€, rijtaks is 75€,
                                        Verzekering voorlopig omnium: 975€.
                                        ik heb 1 onderhoudsbeurt achter de rug na 1 jaar: 45€. Ik betaal nauwelijks voor mijn elektriciteit wegens zonnepanelen met voldoende productie en gratis laden bij Delhaize, Lidl, Ikea en andere weldoeners. Maar zelfs als je betalend thuis kan laden aan nachttarief, kost de elektriciteit slechts 3€c/km: 20 kWh/100km is een realistisch verbruik aan de meter, dus ladingsverliezen meegerekend.
                                        Ik legde ongeveer 20.000 km af in een jaar, hetgeen mij 102€ per maand aan batterijhuur kost.


                                        Zonder afschrijving komt dit op 13,4€c per km, met afschrijving over 8 jaar en met 20.000 km/jaar kom ik op 23,0€c/km

                                        Voor een Leaf ga ik uit van een aankoop van 26.000€ +1.000€ en voor de rest gelijkaardige bedragen en een batterijvervanging onderweg, Kom ik uit op 0,275 €c/km

                                        Ter vergelijking:
                                        Voor een dieselwagen van 16.500€ met een verbruik van 6l/100km geeft mijn berekening 25,6 €c/km
                                        Voor een benzinewagen van 13.000€ met een verbruik van 7l/100km geeft mijn berekening 24 ,8 €c/km
                                        Ik denk niet dat deze wagens hetzelfde uitrustingsniveau halen, maar goed.
                                        Hetzelfde rijplezier halen ze zeker niet: al wie al elektrisch gereden heeft, zal het bevestigen: de soepelheid, het lineair versnellen, de stilte zijn puur genot!
                                        De TCO-verschillen zijn miniem. Je kan je niet rijkrekenen met een elektrische wagen.
                                        Een vraagje, als je je auto vol laadt kan je dan ergens de geladen kWh aflezen?
                                        Kan je dan een zelf zien hoever je hiermee rijdt? Om.zelf uit te rekenen hoeveel.kwh je geladen hebt per 100km.
                                        ipv het verbruik op de boordcomputer af te lezen. Ik zou willen weten of er laadverliezen zijn.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                          Ik zou willen weten of er laadverliezen zijn.
                                          Uiteraard.
                                          Het rendement van een lader voor een elektrische auto is ongeveer 90%.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X