Ik rijd zelf al een dik jaar met een Zoe en wil gerust mijn ervaring delen.
Vooreerst iets over de batterijhuur: bij de leaf lijkt het alsof er geen batterijkost is, maar na een aantal jaren is de batterij aan vervanging toe. Eigenlijk verbruik je systematisch batterij. In de huurformule betaal je die systematische kost via een maandelijkse huur, in de koopformule betaal je die na 5 à 6 jaar bij de vervanging van de batterij. Bovendien heb je bij huren geen aankoop van de batterij, waardoor de investering bijna 10.000€ lager ligt. De huurprijs bevat dus twee zaken: de afbetaling van de eerste batterij en het sparen voor de volgende batterij. Ik ga er van uit dat het dan stopt, maar je kan in principe blijven rijden aangezien de motor minder aan slijtage onderhevig is dan een verbrandingsmotor.
Wat het dagelijks gebruik van beide wagens betreft, is er een essentieel verschil: de Zoe heeft de mogelijkheid om 3-fasig te laden aan de laadpalen van Bleucorner, Lidl of Delhaize met een laadvermogen van 22 kW. In België vindt men al heel wat van die laadpalen. Dat houdt in dat de batterij op 1 uurtje terug vol is. Van helemaal leeg op 1 uur terug vol. Dat is erg bruikbaar. De Leaf kan aan die laadpalen slechts enkelfasig laden met een laadvermogen van 7,5 kW. Dat houdt in dat een "tankbeurt" al gauw een drietal uren in beslag neemt. Bij snellaadpalen zijn beide auto's even snel terug vol: de lead aan de Chademo (50kW) (is optie!) en de Zoe aan de AC-snellader (43kW).
Voor de rest zijn beide auto's vergelijkbaar. De Leaf is wat ruimer en net iets beter en luxueuzer afgewerkt, de Zoe iets vollediger uitgerust.
De total cost of ownership (TCO) dan:
Aankoop Zoe Life: 16.500€, laadpunt thuis 1.000€
BIV = 0€, rijtaks is 75€,
Verzekering voorlopig omnium: 975€.
ik heb 1 onderhoudsbeurt achter de rug na 1 jaar: 45€. Ik betaal nauwelijks voor mijn elektriciteit wegens zonnepanelen met voldoende productie en gratis laden bij Delhaize, Lidl, Ikea en andere weldoeners. Maar zelfs als je betalend thuis kan laden aan nachttarief, kost de elektriciteit slechts 3€c/km: 20 kWh/100km is een realistisch verbruik aan de meter, dus ladingsverliezen meegerekend.
Ik legde ongeveer 20.000 km af in een jaar, hetgeen mij 102€ per maand aan batterijhuur kost.
Zonder afschrijving komt dit op 13,4€c per km, met afschrijving over 8 jaar en met 20.000 km/jaar kom ik op 23,0€c/km
Voor een Leaf ga ik uit van een aankoop van 26.000€ +1.000€ en voor de rest gelijkaardige bedragen en een batterijvervanging onderweg, Kom ik uit op 0,275 €c/km
Ter vergelijking:
Voor een dieselwagen van 16.500€ met een verbruik van 6l/100km geeft mijn berekening 25,6 €c/km
Voor een benzinewagen van 13.000€ met een verbruik van 7l/100km geeft mijn berekening 24 ,8 €c/km
Ik denk niet dat deze wagens hetzelfde uitrustingsniveau halen, maar goed.
Hetzelfde rijplezier halen ze zeker niet: al wie al elektrisch gereden heeft, zal het bevestigen: de soepelheid, het lineair versnellen, de stilte zijn puur genot!
De TCO-verschillen zijn miniem. Je kan je niet rijkrekenen met een elektrische wagen.
Vooreerst iets over de batterijhuur: bij de leaf lijkt het alsof er geen batterijkost is, maar na een aantal jaren is de batterij aan vervanging toe. Eigenlijk verbruik je systematisch batterij. In de huurformule betaal je die systematische kost via een maandelijkse huur, in de koopformule betaal je die na 5 à 6 jaar bij de vervanging van de batterij. Bovendien heb je bij huren geen aankoop van de batterij, waardoor de investering bijna 10.000€ lager ligt. De huurprijs bevat dus twee zaken: de afbetaling van de eerste batterij en het sparen voor de volgende batterij. Ik ga er van uit dat het dan stopt, maar je kan in principe blijven rijden aangezien de motor minder aan slijtage onderhevig is dan een verbrandingsmotor.
Wat het dagelijks gebruik van beide wagens betreft, is er een essentieel verschil: de Zoe heeft de mogelijkheid om 3-fasig te laden aan de laadpalen van Bleucorner, Lidl of Delhaize met een laadvermogen van 22 kW. In België vindt men al heel wat van die laadpalen. Dat houdt in dat de batterij op 1 uurtje terug vol is. Van helemaal leeg op 1 uur terug vol. Dat is erg bruikbaar. De Leaf kan aan die laadpalen slechts enkelfasig laden met een laadvermogen van 7,5 kW. Dat houdt in dat een "tankbeurt" al gauw een drietal uren in beslag neemt. Bij snellaadpalen zijn beide auto's even snel terug vol: de lead aan de Chademo (50kW) (is optie!) en de Zoe aan de AC-snellader (43kW).
Voor de rest zijn beide auto's vergelijkbaar. De Leaf is wat ruimer en net iets beter en luxueuzer afgewerkt, de Zoe iets vollediger uitgerust.
De total cost of ownership (TCO) dan:
Aankoop Zoe Life: 16.500€, laadpunt thuis 1.000€
BIV = 0€, rijtaks is 75€,
Verzekering voorlopig omnium: 975€.
ik heb 1 onderhoudsbeurt achter de rug na 1 jaar: 45€. Ik betaal nauwelijks voor mijn elektriciteit wegens zonnepanelen met voldoende productie en gratis laden bij Delhaize, Lidl, Ikea en andere weldoeners. Maar zelfs als je betalend thuis kan laden aan nachttarief, kost de elektriciteit slechts 3€c/km: 20 kWh/100km is een realistisch verbruik aan de meter, dus ladingsverliezen meegerekend.
Ik legde ongeveer 20.000 km af in een jaar, hetgeen mij 102€ per maand aan batterijhuur kost.
Zonder afschrijving komt dit op 13,4€c per km, met afschrijving over 8 jaar en met 20.000 km/jaar kom ik op 23,0€c/km
Voor een Leaf ga ik uit van een aankoop van 26.000€ +1.000€ en voor de rest gelijkaardige bedragen en een batterijvervanging onderweg, Kom ik uit op 0,275 €c/km
Ter vergelijking:
Voor een dieselwagen van 16.500€ met een verbruik van 6l/100km geeft mijn berekening 25,6 €c/km
Voor een benzinewagen van 13.000€ met een verbruik van 7l/100km geeft mijn berekening 24 ,8 €c/km
Ik denk niet dat deze wagens hetzelfde uitrustingsniveau halen, maar goed.
Hetzelfde rijplezier halen ze zeker niet: al wie al elektrisch gereden heeft, zal het bevestigen: de soepelheid, het lineair versnellen, de stilte zijn puur genot!
De TCO-verschillen zijn miniem. Je kan je niet rijkrekenen met een elektrische wagen.
Comment