Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nissan Leaf of Renault Zoë?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nissan Leaf of Renault Zoë?

    Al de 2e keer dat ik deze oefening maak, maar ik geraak maar niet tot een besluit.
    Mocht het van mij afhangen stond er al 1 van deze 2 in de garage.
    Mevrouw rijdt slechts een 5000km/jaar en de langste rit is zowat Oudenaarde - Gent en terug.
    Met zowel benzine als dieselmotoren heeft ze na een bepaalde tijd wel altijd een kwaal te wijten aan te korte afstanden, dus denk ik aan alternatieven.


    Nissan Leaf:
    - oudste model
    - ruimste van de 2
    - keuze tussen aankoop accu of renting (vanaf €79/mnd incl BTW)
    - nieuwprijs: vanaf €22k met accu in renting
    - nieuwprijs: vanaf €29k met aankoop accu
    - 2ehands: vanaf 15k
    - niet de mooiste
    - Rijbereik: 150 à 200km



    Renault Zoë
    - nieuwer model
    - kleinste van de 2
    - enkel renting van de accu (vanaf €49/mnd incl BTW)
    - nieuwprijs: vanaf €21,5k
    - 2ehands: vanaf 13k
    - (imho) mooiste van de 2
    - Rijbereik: +/- 150km

    Last edited by BlueSkyraider; 08/02/2015, 00:53.
    1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
    2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
    2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
    -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

    www.carfac.be "Driving on experience"

  • #2
    De Leaf is eerder te vergelijken met de Fluence he, nu vergelijk je inderdaad twee auto's van verschillend formaat.

    Een andere waar je naar kan kijken is de KIA Soul ev (ken de prijzen niet)
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • #3
      Ik wou ook aangeven dat de Kia EV Soul misschien een goed alternatief zou kunnen zijn, maar natuurlijk niet wanneer je een 2de hands wilt kopen
      BMW 420dA : >>>

      Comment


      • #4
        Interessant, wist niet dat ze bij KIA ook al een electrisch model hadden. KIA Soul EV begint trouwens vanaf €35000. Dus toch nog wel een lap meer (auto is ook wel een lap ruimer ook)
        Het zal idd een 2e hands moeten zijn. Nieuw ligt het toch buiten budget. Mocht de belastingsvermindering nog bestaan, was een nieuwe nog het overwegen waard...
        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

        www.carfac.be "Driving on experience"

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
          Interessant, wist niet dat ze bij KIA ook al een electrisch model hadden. KIA Soul EV begint trouwens vanaf €35000. Dus toch nog wel een lap meer (auto is ook wel een lap ruimer ook)
          Het zal idd een 2e hands moeten zijn. Nieuw ligt het toch buiten budget. Mocht de belastingsvermindering nog bestaan, was een nieuwe nog het overwegen waard...
          Buren wat verder in de straat rijden met een Leaf en zijn daar best tevreden over. Heb hen nog niet de pieren uit hun neus gevraagd, dus weet geen details. Ze rijden er voor een stuk mee als reclame voor hun electro-zaak. Vind de looks in real life nog meevallen. De Zoe is mooier.
          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

          Comment


          • #6
            hoe lang ga je die wagen houden?

            als het meer dan 2 jaar is, is de leaf goedkoper tweedehands dan de zoë. De Zoë kost je altijd 49€ x 12 per jaar extra tov de leaf. De leaf is niet 'sexy' van uiterlijk, maar ik heb de indruk dat uw vrouw daar niet zo om geeft.
            Wel oppassen: de oude leaf heeft een iets kleiner rijbereik dan de versie die je nu kan kopen. De nieuwe heeft een warmtepomp, verbeterde aerodynamica, banden met lagere rolweerstand,... allemaal dingen die het rijbereik iets doen toenemen. Ik denk dat die reeel een 130 tot 140 km's bereik heeft.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              Ik zou voor het updatemodel gaan van de leaf, is veel verbeterd toen.
              Classic cars on demand

              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
              www.californiadream.be

              - It's time to make your dream come true -

              Comment


              • #8
                Voor 50€ per maand koop ik ongeveer 35l brandstof waarmee je met een kleine auto ca 450 km ver geraakt.
                Dat is al 5500 km/jaar....

                Voor dergelijk gebruik koop je de kleinste benzinemotor die je kan krijgen. Voor ca de helft to 3/4 van je aankoopbedrag heb je een Polo, Clio, 207, Micra, Jazz, Yaris...
                En dan mag je al serieus wat kosten hebben om duurder uit te komen.

                Voorlopig is electrisch rijden financieel zeker niet interessant als particulier. Kan anders liggen als je de auto voor 120% kan inbrengen in 'de firma'.

                Comment


                • #9
                  je hebt gelijk hoor tommie, electrisch rijden is in feite niet interessant als loonslaaf

                  maar ik vind het bewonderenswwaardig dat bleuskayraider het nog maar overweegt, andere pertrolheads kopen soms een zware zuiper met zwaar getaxeerde motor en zijn daar gelukkig mee...dan ga je je argument van 'voor een stuk minder koop je een polo of een yaris' niet gebruiken vast

                  een zelfstandige met een tesla doet mij nix meer, maar een particulier met een zoe kan dan wel lomp zijn, ik doe er mijn pet voor af

                  Comment


                  • #10
                    rationeel gezien is het inderdaad nog altijd interessanter om een kleine benzine auto te kopen. Die qua looks ook nog eens een pak mooier zal zijn, dan bovengenoemde modellen.

                    Maar uit deze 2 koos ik voor de Renault. Qua concept al net iets moderner en ziet er ook gewoon beter uit.

                    Comment


                    • #11
                      stel dat je 200.000 km rijdt met een benzine:

                      2000×7×1.4 = 19.600 euro
                      plus nog een paar duizend euro die je uitspaart aan onderhoud en rijbelasting

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Voor 50€ per maand koop ik ongeveer 35l brandstof waarmee je met een kleine auto ca 450 km ver geraakt.
                        Dat is al 5500 km/jaar....

                        Voor dergelijk gebruik koop je de kleinste benzinemotor die je kan krijgen. Voor ca de helft to 3/4 van je aankoopbedrag heb je een Polo, Clio, 207, Micra, Jazz, Yaris...
                        En dan mag je al serieus wat kosten hebben om duurder uit te komen.

                        Voorlopig is electrisch rijden financieel zeker niet interessant als particulier. Kan anders liggen als je de auto voor 120% kan inbrengen in 'de firma'.
                        Dat zijn dus zowat de cijfers die hier bij ons in de praktijk gelden: 1 keer per maand tanken, 5000km/jaar.
                        De grootste reden om naar elektrisch (of hybride bij uitbreiding) te willen gaan is omdat ik af wil van de technische problemen die steeds vroeg of laat opduiken van die korte ritjes.
                        Maar als ik naar de minimumtarieven kijken voor de huur van de batterijen betaal ik al minstens evenveel per maand, en daar hoef ik nog geen kilometer voor gereden te hebben.
                        Dus auto's met huurformules voor die batterijpacks vallen eigenlijk al af.

                        Een auto vervangen om te vervangen doen we hier niet. Auto wordt vervangen als die "op" is. Dus voor een elektrische auto zou dat "lifetime" kunnen zijn bij ons. Dus afschrijving etc is van weinig belang.
                        Last edited by BlueSkyraider; 11/02/2015, 13:20.
                        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                        www.carfac.be "Driving on experience"

                        Comment


                        • #13
                          en het trio mitsubishi, citroen en peugeot is geen optie. Die zien er eerlijk gezegd niet mooi uit maar zijn wel al te vinden voor minder als 10K. En die geraken ongeveer 100 km ver op een volle lading.
                          Zoniet zal de Leaf toch eerder uw ding zijn.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            en het trio mitsubishi, citroen en peugeot is geen optie. Die zien er eerlijk gezegd niet mooi uit maar zijn wel al te vinden voor minder als 10K. En die geraken ongeveer 100 km ver op een volle lading.
                            Zoniet zal de Leaf toch eerder uw ding zijn.

                            Die ken ik. Maar zelfs mijn vriendin wil daar niet in gezien worden. Het is de Agila/Multipla onder de elektrische wagens imho. :p
                            1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                            2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                            2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                            -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                            www.carfac.be "Driving on experience"

                            Comment


                            • #15
                              ja 2de hands is zo'n Zoë wel goedkoop

                              maar inderdaad met slechts 5k km per jaar is huur batterijen wellicht niet ideaal

                              en een 2de hands EV zonder huur batterijen?

                              EV heeft voordeel dat motor bijna geen onderhoud nodig heeft, toch niet te onderschatten

                              Comment


                              • #16
                                Over welke kwalen spreken we dan bij een benzine?

                                Comment


                                • #17
                                  Ja, dat vraag ik mij ook wel af, ik heb jaren met een Citroën Saxo 1.1 benzine gereden, deed in die tijd amper 5000 km op een jaar en heb daar nooit enig probleem mee ondervonden.
                                  Vraag mij dus echt wel af om welke kwalen dat dan wel mag gaan.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #18
                                    de vorige auto was een Polo 6N 1.4i en die had last van sludge vorming thv de oliedop. Mayonaisevorming door condensvorming in het kleppendeksel.
                                    Nu pas op, ik weet ook wel dat dat niet zo vaak voorkomt hoor. (en altijd trouwens een heel tof autootje gevonden)
                                    Maar over het algemeen genomen heb je door die korte ritten ook wel een relatief hoog verbruik (8 à 9l/100km met de Polo ipv 7l), zowel van benzine als van olie.
                                    Niettemin heb ik precies al willen merken dat mijn Jaguar ook niet houdt van korte ritjes. Na een week korte ritjes rijdt die precies slomer, start al eens moeilijker,... (misschien zit dat nu wel tussen m'n oren )

                                    Feit is toch meen ik dat de potentiële onderhoudskosten veel minder zijn dan bij een verbrandingsmotor. Elektrisch rijden is gemoedsrust dat je naar onderhoud niet moet letten, op banden en remmen na.


                                    Heb ondertussen wel door dat elektrische wagens met huurformules voor ons geen voordeel bieden.
                                    2e hands Leaf is zowat de enige realistische optie die overblijft. Zal best nog wat de kat uit de boom kijken tot wanneer er wat meer keuze is op de 2e hands markt.
                                    Last edited by BlueSkyraider; 11/02/2015, 22:54.
                                    1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                    2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                    2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                    -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                                    www.carfac.be "Driving on experience"

                                    Comment


                                    • #19
                                      die mayonaise kan inderdaad te wijten zijn aan condensvorming. En dat is ofwel van te korte afstanden zodat de motor nooit warm genoeg geraakt ofwel dat oliecarterverluchting niet meer naar behoren werkt.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        eigenlijk is een twizy hier perfect geschikt voor, maar daar moet je wel wat lef voor hebben... en niet hyper praktisch.

                                        het lijkt me, spijtig genoeg, dat hier een goedkope benzine nog het meest ideale is.. goedkoper in aanschaf, evenveel in energiekosten als batterij + elektriciteit (kopen zonder huren lijkt interessanter maar dan zit het gewoon in de vraagprijs natuurlijk..) en als je dan rijdt tot een auto 'op' is kan je miss problemen krijgen (zeker niet gegarandeerd) met de batterij, wat je dan een fortuin kost terwijl dat bij huren niet zo is..

                                        eigenlijk zijn deze autos geschikter voor mensen die echt dagelijks serieuzere kms doen, maar nog tussen 20 a 30% onder limiet als buffer, en voor langere ritten zoals reizen een alternatief hebben ,maar dat maakt het alweer zo specifiek...

                                        je ziet ze nu wel af en toe in brussel, leafs als taxi (dat vind ik wel raar, wordt ene taxi niet 16 a 18 per dag gebruikt, of zelfs 24?, dan moeten die toch veel te veel kms doen, je zou zeggen dat daar weer een gewone hybride ideaal is) en dat chinees model rijdt hier ook voor rond, ook full electric.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X