Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q3 1.4 TFSI of 2.0 TDI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi Q3 1.4 TFSI of 2.0 TDI

    Ik ga een nieuwe auto kopen en mijn oog is gevallen op de Audi Q3.
    Eerlijk, ik ben 100% autoleek en heb mijn keuze louter gebaseerd op wat ik in de eerste plaats mooi en praktisch vind en een testrit met verschillende modellen. Daarom wend ik mij tot jullie.

    Ik rij per jaar erg weinig km's (ong. 5000, weinig autostrade), maar heb hiervoor wel echt een wagen nodig. Anders ging ik zeker met de fiets.
    Automatisch had ik eerst het basismodel 2.0 TDI (150) gekozen (vanwege het lager verbruik, hogere restwaarde), maar op internet las ik dat bij minder dan 20.000 km een diesel niet aangewezen is vanwege de extra vuilafzetting op de roetfilter. Is deze info nog actueel met de huidige technologie en wagens? Of Kies ik toch beter voor het benzine basismodel 1.4 TFSI (150)? Is dit krachtig genoeg? Een Q3 is ook niet zooo groot...
    Het verbruik? Een benzine is duurder, maar ga ik dat wel echt voelen met zo weinig km's?
    De restwaarde? Ga ik een benzine binnen 5-7 jaar vlot verkocht krijgen en hoeveel verlies ik aan prijs t.o.v. een diesel?

    Testritten waren steeds met de dieselmodellen, rijdt een benzine zoveel anders? Ik verkies om handgeschakeld te rijden. Ik heb automatisch ook getest, dit is soms wel praktisch, maar het voelt mij minder natuurlijk aan om mee te rijden, ik ben nu eenmaal gewend om te schakelen.

    Laatste vraag!
    Ik heb geen garage, wel carport. Wat in de winter en de batterij? Met de wagen wordt niet dagelijks gereden en vaak korte ritten. Moet of kan ik extra voorzorgsmaatregelen nemen om een kapotte batterij te voorkomen of dat mijn wagen niet start bij koude?

    Bedankt om mijn hele uitleg te lezen en voor jullie antwoorden en advies.
    Last edited by ; 29/03/2015, 19:05. Reden: typo, correctie pk

  • #2
    Ik zou voor 5000 km per jaar zeker een benzine nemen. Benzine is goedkoper is aankoop maar een beetje duurder aan de pomp. Denk niet dat je met diesel uw meerprijs eruit zult halen dus benzine is in mijn ogen de beste keuze.

    Normaal moet die in de winter er wel tegen kunnen dat die een paar dagen niet zal rijden, desnoods even starten en toertje rond de blok rijden.

    Comment


    • #3
      Met 5000km zou ik zeker geen diesel nemen.
      De benzine's zijn wat hoogtoeriger maar de huidige turbomotoren zijn meer dan soepel genoeg.
      Voordat je de meerprijs van een diesel er uit hebt zal je al veel km's gedaan moeten hebben. Benzine is duurder, maar hoe lang nog? De regering is al aan het likkebaarden met de gedachte aan meer tax op diesel
      Een Audi met wat uitrusting (gebruik het prijsverschil voor opties) én weinig km zal nog wel goed herverkoopbaar zijn. Zeker gezien de diesels veeeeel meer km zullen hebben.

      Accu zou tegenwoordig geen probleem mogen zijn.

      Comment


      • #4
        Met 5k/j is het niet aangeraden om een diesel te kiezen, zeker als ge niet eens langere afstanden rijdt zodat de roetfilter kan regenereren.

        Ik zou af en toe de batterij eens aan een druppellader hangen.

        Comment


        • #5
          Ik doe ook weinig km en heb opnieuw voor de diesel gekozen. De 3de nieuwe in 5 jaar.
          De benzine was duurder in aankoop, bijna dubbel zo gulzig in verbruik en niet zo koppelrijk in lage toeren.
          Vond hem leuker rijden ook.
          Heb met de roetfilter nog geen probleem gehad en bij de verkoop was de eerste vraag steevast of het toch een diesel was.
          De Belg blijft een diesel rijder tenzij het om kleine stadswagentjes of sportwagens gaat.


          Sent from here
          den borre


          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


          Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de snelle, eerlijke reacties! Verkopers zijn hierin niet altijd even betrouwbaar, een diesel wordt blijkbaar toch nog liever verkocht. Maar idd, door de geruchten van de nieuwe regeringsmaatregelen ben ik wat gaan opzoeken.

            Over het prijsverschil benzine vs. diesel val ik eigenlijk niet (goedkoper is wel altijd leuker natuurlijk maar ik wil mijn auto wel goed verzorgen en dat begint toch bij de correcte motor voor het werkelijk gebruik.

            Qua opties neem ik wel veel zaken voor extra comfort (o.a. lederen interieur, gps met interne hd, zetelverwarming, parkeersensoren, ...), dus dat zal zeker een meerwaarde zijn bij herverkoop. In eerste instantie heb ik de wagen samengesteld voor mezelf natuurlijk, niet met het oog op wat iemand anders goed vindt ifv verkoopswaarde, maar ik wil hem wel nog aan de straatstenen kwijt geraken.
            Last edited by ; 27/03/2015, 22:48. Reden: typo

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Met 5k/j is het niet aangeraden om een diesel te kiezen, zeker als ge niet eens langere afstanden rijdt zodat de roetfilter kan regenereren.

              Ik zou af en toe de batterij eens aan een druppellader hangen.
              Je zou ook de fiches van een batterijlader kunnen vastmaken aan de batterij zodat je enkel de lader moet inpluggen. Zou zelfs die fiche waar je de lader moet inpluggen op een niet zichtbaar maar wel makkelijk bereikbaar plaatsje kunnen zetten zodat niet telkens de motorkap open moet. Kost niet veel, enkel iemand vinden die een beetje handig is in die dingen.

              Comment


              • #8
                Mijn moeder heeft een Q3. Is er zeer tevreden van .

                Ik zou de benzine zowiso nemen, en een auto kan gerust een paar dagen stil staan zonder te rijden. Mijne staat ook tijdens de werkweek stil en start van de eerste klik. En die batterij is al een paar jaar oud
                BMW X5 45e

                Comment


                • #9
                  Zeker benzine.

                  En rond de batterij geen zorgen maken.
                  Bij een benzine moet de batterij bij starten ook geen hoog vermogen leveren (of toch lager dan bij een diesel).

                  Comment


                  • #10
                    Wat de restwaarde betreft : als je maar 5k per jaar doet kan je gemakkelijk 10-15 jaar met een wagen doen en dan is de restwaarde toch niet meer van doen daar zou ik dus geen rekening mee houden.

                    Ik zou zeker de benzine nemen


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                    current : BMW 330D F30

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                      Mijn moeder heeft een Q3. Is er zeer tevreden van .
                      Super! Dat is zeker bemoedigend. Ik ben ook wel 100% overtuigd van mijn keuze.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                        Wat de restwaarde betreft : als je maar 5k per jaar doet kan je gemakkelijk 10-15 jaar met een wagen doen en dan is de restwaarde toch niet meer van doen daar zou ik dus geen rekening mee houden
                        Daar heb je een goed punt! Ik kan daar gerust 10 jaar mee rijden (15 vind ik net te lang) en dan heb ik er zelf de waarde al uitgehaald.
                        Last edited by ; 29/03/2015, 19:06.

                        Comment


                        • #13
                          Moeilike vraag...Op zicht zou ik zeggen de benzine: maar de 1.4 is echt geen hoogvlieger van lange levensduur en zorgeloosheid en in een SUV vind ik een 1.4 toch wat te licht.
                          Dus voor mij de diesel
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • #14
                            Dit is niet de 1.4 met turbo en compressor. Daar zijn wat problemen mee geweest, niet met de gewone 1.4tfsi. Zie wel nergens een 110pk versie van de benzine in de CC van Audi, wel de 1.4 met cod en 150pk.

                            Comment


                            • #15
                              1.4 tsi 150 is een nieuwe motor (cilinderuitschakeling) en heeft totaal niets meer te maken met de vroegere versies met compressor
                              2.0 JTDm

                              Comment


                              • #16
                                @MRJ
                                Oei! Hij moet wel minstens 10 jaar meegaan!
                                Er is ook een 2.0 TFSI (180pk), maar wel een stuk duurder (vierwielaandrijving heb ik vb. ook niet meteen nodig) en natuurlijk nog minder zuinig.

                                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                Zie wel nergens een 110pk versie van de benzine in de CC van Audi, wel de 1.4 met cod en 150pk.
                                Ja, die bedoel ik. Ik corrigeer de info in mijn beginpost.
                                Last edited by ; 29/03/2015, 19:07.

                                Comment


                                • #17
                                  Qua herverkoopwaarde zit er eerder aan te komen dat je meer zult overhouden aan een benzine dan aan een diesel. Als je over 10 jaar de auto verkoopt, is benzine misschien al even duur als diesel, of mogelijks zelfs duurder. (Benzine is goedkoper om te maken dan diesel, maar momenteel gewoon zoveel meer belast.) Alsook is de kans groot dat het verschil in belasting op inverkeersstelling en jaarlijkse verkeersbelasting nog een stuk is toegenomen in het voordeel van benzine.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als de diesel gepest blijft door de regering, kan het zijn dat het juist de benzine-versies zijn die binnen een aantal jaren gegeerd worden

                                    Comment


                                    • #19
                                      Het is duidelijk dat de prijskloof tussen diesel en benzine kleiner wordt. Het is ook nog duidelijk dat een benzine nog steeds meer verbruikt dan een gelijkaardig krachtige diesel.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Laat je niet gek maken door een verhaal dat de vroegere tfsi motoren probleem konden hebben. Dat is nu allemaal veel beter. Die tfsi met 150pk is ruimschoots voldoende voor jouw Q3.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X