Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help eens een werkmens in midlife

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • help eens een werkmens in midlife

    Hoi,

    Vorig jaar kocht ik een Santa Fe, 2.2crdi 2008 handgeschakeld.
    Hier ben ik zeer tevreden over, zowel wat betreft comfort, uitrusting als technisch.
    Stilte binnen, weinig geluid van de motor, rijdt soepel en voldoende power. De bediening voelde, na 26 jaar Opel, verbazingwekkend direct natuurlijk aan.
    De hoge zitpositie is natuurlijk èèn van de redenen van aankoop geweest, wegens rugklachten.

    Nuja, ik zou graag een tweede, wat oudere suv willen aankopen. Voorkeur gaat hierbij trouwens uit naar automaat. Budget 5000-7000€.


    Mijn keuze beperkt zich tot Jeep Grand Cherokee 2.7crdi, Hyundai Tucson automaat 2.0crdi, Bmw X5(1e gen) en Ssangyong Rexton 2.7d.
    Ook de Ssangyong Kyron vind ik een mooie suv, jaja, maar daar heb ik met een automaat gereden en ik had de indruk dat deze automaat nooit goed wist wanneer hij in welke versnelling moest overschakelen, met ongepast lawaai tot gevolg. Iets wat ik ook op internet (filmpjes en commentaren) lijk op te merken.Wat ik heel erg jammer vind want ik vind het echt een mooi, apart model.
    -- De Rexton hoorde ik bijna niet, ook niet bij het schakelen. Fijne automaat dus om mee te rijden. En mooi model, luxe, leder, alleen behoorlijk hoog en groot. (lomp(uitzicht)).
    -- De Jeep Grand Cherokee 2.7crdi schakelde net als de Rexton redelijk onopgemerkt en vlot maar wel beter hoorbaar(motorgeluid). Verder heel comfortabel, standaardluxe, leder, mooi en het is een amerikaan. Een van de weinige minpunten hier vind ik dat de automaat pook er ouderwets uitziet, lijkt sinds 50 jaar nooit veranderd te zijn en dat er geen ‘manuele’ schakeloptie op zit.
    -- De Tucson 2.0crdi automaat heb ik nog niet gereden omdat ze vrij schaars zijn en als je èèn vind, saai grijs. Uit de schaarse filmpjes over de rijdende automaat Tucson, leidt ik af dat deze ook best een aangename automaatwerking heeft.
    -- Met de X5 heb ik ook nog niet gereden. Je vindt ze wel maar meestal met 250.000+ kms. Anderzijds vind ik ze ook te (nog) duur(der) dan de andere keuzes in verhouding met de meestal veel grotere kilometerstand en (nog) oudere leeftijd.


    >>>>>
    De Rexton, X5 en Jeep zijn prachtige suv’s met veel luxe, leder(vind ik toch wel leuk/belangrijk), fijne automaat(werking) ttz toch de Jeep en Rexton en ik vermoed dat de X5 ook fijn rijdt.

    Echter alle drie behoorlijk groot en kunnen nogal pocherig overkomen. Wij zijn gewoon een tweeverdienend gezin met 2 tieners en een normaal, bescheiden inkomen die het genoemde weliswaar kunnen (blijven) betalen maar we hebben dus al die ‘dikke’ Santa Fe en twee ‘dikke’ suv’s wekt nogal eens afgunst op.
    De Tucson en Kyron zijn bescheidener in formaat tegenover de andere 3 en hebben eveneens, voor mij hun charmepunten. De automaat zou alleen of hoofdzakelijk door mij bestuurd worden, de Santa Fe vooral door vrouwlief.

    Noem het een midlife… (ben 45) maar ik voel me eigenlijk klaar voor/geneigd naar een (2e) dikke suv/automaat maar ergens hangt dat sportieve, jong blijven nog in mijn hoofd dat ik dan associeer met een kleinere, sportiever ogende suv.


    Ik rijd graag vlot, sportief als je wil, maar geen zotte kuren meer zoals 15 jaar geleden.
    De auto moet geen snelheidswonder zijn, is mijn Santa fe ook ni, maar moet toch vlot meekunnen met alle soorten verkeer waarbij voor mij persoonlijk goede, vlotte(snelle) hernemingen toch wel belangrijk zijn. Topsnelheid hoeft geen 200+ te zijn(x5) maar een comfortabele kruissnelheid van 140-150 met toch nog een goede reserve is toch wel interessant.

    Graag jullie meningen, gefundeerde ervaringen en eventueel, begrijpbare, technische motivaties.
    Ik heb de thread over automaten op het forum gelezen maar hoop hier eigenlijk meer modelspecifieke (automaat)raad te kunnen krijgen.


    Mvg,

    Geert

  • #2
    ik heb een jeep 2.7 crd gehad en wat je zegt is waar, vrij veel motorlawaai (auto is te weinig aangepast aan europa en zijn dieselcultuur) en een voelbaar starre achteras, net als de rexton die ook dezelfde mercedes-automaat heeft
    je kan de vesnelling wel selecteren via de pook toch !

    ik kende de geschiedenis van de auto en het was een betrouwbaar paard


    een x5 zal op alle vlakken dynamischer zijn en met onafhankelijk opgehangen wielen nog wat comfortabeler als je wegblijft van oversized janten
    het verbruik van deze 3 zal ongeveer gelijk liggen al heeft de bmw wat meer vermogen

    een rexton heeft nog een ladderchassis terwijl de andere een zelfdragende koets hebben

    de zf-6 van de bmw is kwa werking ongeveer gelijk aan de 5g van benz, maar de 5g heeft typische mercedes-trekken...lange duurtijd van achteruit naar vooruit (respecteer dat altijd) en benut vollen bak het dikke koppel van de diesels, een zf gaat vaker bij een vleugje gas over naar een lagere vitesse wat door velen - niet mezelf - als beter wordt ervaren

    de rexton heeft ook een 2.7 maar dat is niet dezelfde als die van jeep/mercedes, ook al zeggen ze graag van wel boring * slag zijn niet hetzelfde...de 2.7 van de rexton is een afgeleide van de 2.9 van de sprinters

    Comment


    • #3
      Waarom wil je er 2?

      Die Rexton is gewoon lelijk, en een X5 voor 7000€, dat is een auto die meer in de garage gaat staan dan op je oprit...
      Het is al moeilijk om voor dat bedrag een betrouwbare middenklasser in goede staat te vinden, zeker als die een beetje recent moet zijn.

      Comment


      • #4
        tis een forum : dus heen en weer gezeik mag

        waarom 2 en een rexton is lelijk...ik vind een rexton ook een mooie jeep, heb hem zelf ooit nog overwogen nieuw maar door de veranderde lv regels niet gedaan...en meneer zegt zelf toch al dat'em in zijn midlife zit dus daarom 2

        verder ja, ge hebt mss gelijk, maar ik wil ze de kost ni geven die met een auto van die leeftijd nog een mooie tijd tegemoet gaan zoals ik met mijn jeep'ke

        Comment


        • #5
          Een X5 voor die prijs raad ik af of je moet voor hoge km-standen X5 gaan.

          Ik heb er zelf ook achter gezocht en goede pfl modellen beginnen rond de 9-10k. En bij die pfl modellen moet je oppassen met de 5-trapsautomaat wordt er gezegd. Mijn broer heeft met zijne probleemloos 300+ k km gereden zonder grote kosten, maar er zijn auto's die meer problemen hebben.
          BMW X5 45e

          Comment


          • #6
            De eerste generatie X5 ziet er helaas niet echt goed meer uit, vind ik. Je budget is wel heel krap voor een SUV die nog wat aan elkaar hangt.

            Comment


            • #7
              ga vooral voor wat jullie willen gaan.
              Koop dus geen kleine SUV (ipv een grote) om de buren (of anderen) tevreden te stellen, julie gaan er voor werken, dus koop wat jullie echt willen, je hoeft daar voor niemand een compromis in te maken
              Ik zeg altijd : als de mensen over je roddelen, betekent dit enkel dat je interessant genoeg bent om over te roddelen

              on topic denk ik dat je met alle 4 ergens een toegeving zal moeten doen tov een 2008 Santa FE
              Ik heb eens snel gekeken op autoscout en zie dat je zowel met de X5 als de Jeep toch al snel met +200000 kms zit. In principe kan een 3.0 of een 2.7 dat natuurlijk wel aan, maar hier zullen wel de nodige kosten bij (kunnen) komen. In beide gevallen zou ik ze persoonlijk enkel kopen van liefst eerste eigenaar, met een volledig onderhoudsboekje in een officiële garage (maar ook dat zal natuurlijk nooit een garantie zijn)
              De Rexton is wat goedkoper, maar volgens mij is het verschil te klein met de beide andere om hier een aankoop van te overwegen (tenzij je echt verliefd bent op het design)..dat zal toch een stuk minder rijden dan de andere
              De Tucson...dit heb ik al gezegd bovenaan...koop voor jezelf, niet om anderen tevreden te houden
              Want je kan nooit teveel auto's hebben....

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                De eerste generatie X5 ziet er helaas niet echt goed meer uit, vind ik. Je budget is wel heel krap voor een SUV die nog wat aan elkaar hangt.
                niet helemaal akkoord
                ik reed gisteren toevallig achter een eerste generatie, maar dan echt wel een hele propere (niet met sportpack en al die andere bazaar) gewoon een mooie standaard X5 in donkergrijs, en ik vond die echt nog wel stijlvol.
                Want je kan nooit teveel auto's hebben....

                Comment


                • #9
                  Voor 7000 € kan je wel enkele oude X5 vinden, die hebben dan allemaal zowat 200000 a 250000 km. Dwz ze zijn versleten en hoge kosten zijn te verwachten binnen korte termijn

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                    Waarom wil je er 2?

                    Het is al moeilijk om voor dat bedrag een betrouwbare middenklasser in goede staat te vinden, zeker als die een beetje recent moet zijn.
                    Ik weet niet of je dit nu al of niet serieus dan wel neerbuigend bedoeld maar ik heb in 27 jaar altijd auto's gekocht onder de 10.000€, wel hoofdzakelijk opels. Nooit, uitzonderlijke problemen gehad.
                    Om maar te zeggen dat dit een loze opmerking is.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door berengun Bekijk Berichten
                      ga vooral voor wat jullie willen gaan.
                      Koop dus geen kleine SUV (ipv een grote) om de buren (of anderen) tevreden te stellen, julie gaan er voor werken, dus koop wat jullie echt willen, je hoeft daar voor niemand een compromis in te maken
                      Ik zeg altijd : als de mensen over je roddelen, betekent dit enkel dat je interessant genoeg bent om over te roddelen
                      Ik heb zelf ook altijd zo gedacht maar de keuze/aantrekking naar de Kyron/Tucson ligt ook niet enkel daar hoor.
                      Ik vind het alletwee ook echt mooie modellen. Alleen ... krijg ik er het vrijetijdsgevoel bij zoals bvb, een coupe of bvb de moto die ik ook bezit. ttz zeer mooie auto's om eens zot, jong te doen of puur als vrijetijdsrit, maar niet om constant mee te rijden, alle toch niet (meer) voor mij. De andere, grotere modellen lijken mij, gezien de leeftijd en stilaan toch meer gesettelde levensstijl en gewaarwording beter te passen. Zoals ik mij in de Santa Fe op mijn plaats voel. We hebben effe gedacht aan een tweede Santa Fe maar dan automaat maar dat gaat me nadien wreken, gevoelsmatig.

                      Oorspronkelijk geplaatst door berengun Bekijk Berichten
                      on topic denk ik dat je met alle 4 ergens een toegeving zal moeten doen tov een 2008 Santa FE
                      Ik heb eens snel gekeken op autoscout en zie dat je zowel met de X5 als de Jeep toch al snel met +200000 kms zit. In principe kan een 3.0 of een 2.7 dat natuurlijk wel aan, maar hier zullen wel de nodige kosten bij (kunnen) komen. In beide gevallen zou ik ze persoonlijk enkel kopen van liefst eerste eigenaar, met een volledig onderhoudsboekje in een officiële garage (maar ook dat zal natuurlijk nooit een garantie zijn)
                      De Rexton is wat goedkoper, maar volgens mij is het verschil te klein met de beide andere om hier een aankoop van te overwegen (tenzij je echt verliefd bent op het design)..dat zal toch een stuk minder rijden dan de andere
                      De toegevingen ben ik me bewust van, zie mijn reactie op tommie1 ivm de voorbije 27 jaar. Zolang die, toegevingen/extra kosten niet de spuigaten uitlopen.
                      Bovendien kan ik wel een paar dingetjes zelf, als de rug meewil tenminste en ik heb een onafhankelijke maar competente kleinere garagist, wiens prijzen nog niet de pan uitswingen.

                      Mvg,
                      Geert
                      Last edited by ; 29/03/2015, 13:57.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        ik heb een jeep 2.7 crd gehad en wat je zegt is waar, vrij veel motorlawaai (auto is te weinig aangepast aan europa en zijn dieselcultuur) en een voelbaar starre achteras, net als de rexton die ook dezelfde mercedes-automaat heeft
                        je kan de vesnelling wel selecteren via de pook toch !

                        ik kende de geschiedenis van de auto en het was een betrouwbaar paard
                        Je hebt wel de 1,2,3 (en4?) stand ja, maar ik had begrepen dat je die moet instellen voor je rijd. Ik heb ondertussen al veel gelezen en filmpjes gezien over automaat rijden
                        en hoe ik het heb begrepen;
                        .. met de nieuwere automaten met +/- schakeloptie zou je op elk moment kunnen naar manual gaan, vb je rijdt bergop(of wil gaan inhalen) en de automaat zit eigenlijk 1 of 2 versnellingen te hoog. Dan kan je dus blijkbaar via manual(+/-) effe zelf schakelen.
                        Bij de Jeep/mercedes automaat, net als de meeste amerikaanse automaten, die er allemaal hetzelfde uitzien, kan je, dacht ik dan niet effe de pook snel naar bvb 3 zetten om dan nadien weer gewoon D in te schakelen. Klopt dit zo'n beetje.
                        Of is het daar ook mogelijk door een kickdown te geven ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        lange duurtijd van achteruit naar vooruit (respecteer dat altijd)
                        Is dat niet altijd zo bij een automaat ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        benut vollen bak het dikke koppel van de diesels
                        Dit is de reden waarom ik een zwaardere motor wil

                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        een zf gaat vaker bij een vleugje gas over naar een lagere vitesse wat door velen - niet mezelf - als beter wordt ervaren
                        Bedoel je hiermee makkelijker hogere toeren(wat velen associëren met sportief) ?

                        Mvg,
                        Geert

                        Comment


                        • #13
                          Hoi, ben even oud als jij, dus ook in volle midlife
                          Ergens begrijp ik niet zo goed waarom je twee keer ongeveer dezelfde wagen zou kopen. Dat je een voorliefde hebt voor SUV-achtigen begrijp ik wel maar al te goed.
                          Tenzij je een echte 4X4 koopt om eens lekker mee te crossen, zou ik persoonlijk ook eens kijken naar andere mogelijkheden van 'fun'.
                          Zo zou ik (mocht ik niet zo ziek zijn) heel veel plezier beleven aan een ietwat oudere mobilhome bvb. Lekker in't weekend eens een nachtje ergens in de natuur doorbrengen. Of een echte grote oudere Amerikaanse pick up zou me ook wat lijken met een dikke V8 erin.
                          Ik kan je niet helpen in de SUV-keuze wegens geen directe ervaring mee, maar wou dit als midlifer ook even met je delen (je weet toch dat de 'echten' gaan voor ne chopper en een vriendin erbij?)
                          Laat je niet afschrikken door naar mijn mening dikke nek opmerkingen die neerbuigend doen over bepaalde zaken.

                          Comment


                          • #14
                            Ik ben pas 35 geworden en ik zit er al in precies...

                            Comment


                            • #15
                              @DHL

                              Ik ben enige tijd op zoek geweest naar en enkele testritten met pick-ups, Navara D22, mitsu l200, dodge ram(een jeugddroom) en d-max.
                              De Ram was zalig om mee te rijden maar toch te groot voor alledaags gebruik en eigenlijk viel de plaats achteraan tegen voor zo'n groot spel. De anderen te weinig plaats achteraan voor mijn tieners en nogal .. brute.. rijgevoel.
                              Een motor heb ik al maar das alleen voor mooi weer(woon-werk, vrije tijd) en niet geschikt voor gezinsuitstapjes.
                              Een gewone berline, sportief of minder sportief spreekt me minder aan dan vroeger, alsook minder geschikt wegens regelmatige rugklachten.Vandaar suv.

                              Ja haha, een vriendin mag ni van de vrouw, maar zij heeft wel vriendinnen, .

                              Comment


                              • #16
                                Het betreft hier een Tucson maar het is het schakel'probleem' op 3.12" dat ik zo'n beetje bedoel. effe doorgaan naar 3min12sec.
                                Het lijkt wel of de automaat blijft hangen of niet goed weet wat te doen. bij de meeste automaten kan je dan naar +/- gaan en heel effe zelf schakelen maar bij andere, zoals de Cherokee heb je die mogelijkheid dus niet, vermoed ik. Het zijn misschien banale voorbeeldjes of -puntjes maar toch.

                                Mvg,
                                Geert

                                Comment


                                • #17
                                  filmpje ff bekeken, ik kan geen spaans...maar de baan leek me steil bergop te gaan, motor had vermogen nodig

                                  als je bergaf gaat met een cherokee, en boy tis een zware auto...zelfs in de konijnepijp gaat hij uit zichzelf door de helling sneller bollen (niet als je de standaard cc inschakelt, dan schakelt hij zelf af om de motorrem te benutten en zo je snelheid te bewaren)



                                  zet je gewoon de hendel van d naar 4 (links-rechts beweging), das zowat de enige terugschakeling ik nodig had, nooit ermee op terrein geweest...volstaat dat niet ga je naar 3 enz...
                                  je kan echter nooit een versnelling hoger selecteren, maar tis een mercedes, die dwingt de motor sowieso het laagst mogelijk in de toeren
                                  heb je power nodig, gewoon volle gas en autobak mikt zichzelf in laagst mogelijke vitesse

                                  in de praktijk blijft bij 99% van de mensen de pook gewoon altijd in D hoor, die automaten doen dat gewoon heel goed

                                  hou er wel rekening mee dat die auto's mogelijk later niet meer, door de oude eu-normen, in de stadskernen mogen
                                  Last edited by bobo; 29/03/2015, 16:05.

                                  Comment


                                  • #18
                                    help eens een werkmens in midlife

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
                                    Voor 7000 € kan je wel enkele oude X5 vinden, die hebben dan allemaal zowat 200000 a 250000 km. Dwz ze zijn versleten en hoge kosten zijn te verwachten binnen korte termijn
                                    Versleten ?? Moet je toch gemakkelijk 500k mee kunnen doen ? Je zal er geluk mee moeten hebben... Maar dat moet je met elke tweedehandsauto.

                                    Sommige zijn nu eenmaal probleemwagens... Anderen niet

                                    Kosten zal je wel hebben natuurlijk... Een groot onderhoud/nieuwe remmen/banden zal wel iets kosten voor een X5 in vergelijking met een kleiner voertuig.

                                    Ben het wel met int3x0r eens dat een X5 (1ste gen) er toch wel verouderd uitziet, maar dat is eigenlijk niet relevant.

                                    Koop gewoon waar je zin in hebt. het nadeel van een oude X5 kan wel zijn dat je die koopt voor 7000 euro en dan nog 5000 euro kosten moet maken om hem in orde te zetten/ in te schrijven.

                                    Ik denk in elk geval dat je U geen zorgen moet maken over wat de buren gaan denken over een X5 van 7000 euro? Hun Kia Picanto kost waarschijnlijk meer


                                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                                    Last edited by germinal; 29/03/2015, 16:14.
                                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                    current : BMW 330D F30

                                    Comment


                                    • #19
                                      Al gedacht aan een dodge nitro?weet wel niet of het binnen budget zal zijn.maar ik vind dat wel stoere bakken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Rexton met de 3.2 benzine motor geen optie? Voor zo een lompe bak gaat dat goed vooruit hoor!
                                        Moet wel lichte vracht zijn dan anders is het 10000euro biv.
                                        Polo 6n 1.4

                                        Comment

                                        Working...
                                        X