Hoi,
Vorig jaar kocht ik een Santa Fe, 2.2crdi 2008 handgeschakeld.
Hier ben ik zeer tevreden over, zowel wat betreft comfort, uitrusting als technisch.
Stilte binnen, weinig geluid van de motor, rijdt soepel en voldoende power. De bediening voelde, na 26 jaar Opel, verbazingwekkend direct natuurlijk aan.
De hoge zitpositie is natuurlijk èèn van de redenen van aankoop geweest, wegens rugklachten.
Nuja, ik zou graag een tweede, wat oudere suv willen aankopen. Voorkeur gaat hierbij trouwens uit naar automaat. Budget 5000-7000€.
Mijn keuze beperkt zich tot Jeep Grand Cherokee 2.7crdi, Hyundai Tucson automaat 2.0crdi, Bmw X5(1e gen) en Ssangyong Rexton 2.7d.
Ook de Ssangyong Kyron vind ik een mooie suv, jaja, maar daar heb ik met een automaat gereden en ik had de indruk dat deze automaat nooit goed wist wanneer hij in welke versnelling moest overschakelen, met ongepast lawaai tot gevolg. Iets wat ik ook op internet (filmpjes en commentaren) lijk op te merken.Wat ik heel erg jammer vind want ik vind het echt een mooi, apart model.
-- De Rexton hoorde ik bijna niet, ook niet bij het schakelen. Fijne automaat dus om mee te rijden. En mooi model, luxe, leder, alleen behoorlijk hoog en groot. (lomp(uitzicht)).
-- De Jeep Grand Cherokee 2.7crdi schakelde net als de Rexton redelijk onopgemerkt en vlot maar wel beter hoorbaar(motorgeluid). Verder heel comfortabel, standaardluxe, leder, mooi en het is een amerikaan. Een van de weinige minpunten hier vind ik dat de automaat pook er ouderwets uitziet, lijkt sinds 50 jaar nooit veranderd te zijn en dat er geen ‘manuele’ schakeloptie op zit.
-- De Tucson 2.0crdi automaat heb ik nog niet gereden omdat ze vrij schaars zijn en als je èèn vind, saai grijs. Uit de schaarse filmpjes over de rijdende automaat Tucson, leidt ik af dat deze ook best een aangename automaatwerking heeft.
-- Met de X5 heb ik ook nog niet gereden. Je vindt ze wel maar meestal met 250.000+ kms. Anderzijds vind ik ze ook te (nog) duur(der) dan de andere keuzes in verhouding met de meestal veel grotere kilometerstand en (nog) oudere leeftijd.
>>>>>
De Rexton, X5 en Jeep zijn prachtige suv’s met veel luxe, leder(vind ik toch wel leuk/belangrijk), fijne automaat(werking) ttz toch de Jeep en Rexton en ik vermoed dat de X5 ook fijn rijdt.
Echter alle drie behoorlijk groot en kunnen nogal pocherig overkomen. Wij zijn gewoon een tweeverdienend gezin met 2 tieners en een normaal, bescheiden inkomen die het genoemde weliswaar kunnen (blijven) betalen maar we hebben dus al die ‘dikke’ Santa Fe en twee ‘dikke’ suv’s wekt nogal eens afgunst op.
De Tucson en Kyron zijn bescheidener in formaat tegenover de andere 3 en hebben eveneens, voor mij hun charmepunten. De automaat zou alleen of hoofdzakelijk door mij bestuurd worden, de Santa Fe vooral door vrouwlief.
Noem het een midlife… (ben 45) maar ik voel me eigenlijk klaar voor/geneigd naar een (2e) dikke suv/automaat maar ergens hangt dat sportieve, jong blijven nog in mijn hoofd dat ik dan associeer met een kleinere, sportiever ogende suv.
Ik rijd graag vlot, sportief als je wil, maar geen zotte kuren meer zoals 15 jaar geleden.
De auto moet geen snelheidswonder zijn, is mijn Santa fe ook ni, maar moet toch vlot meekunnen met alle soorten verkeer waarbij voor mij persoonlijk goede, vlotte(snelle) hernemingen toch wel belangrijk zijn. Topsnelheid hoeft geen 200+ te zijn(x5) maar een comfortabele kruissnelheid van 140-150 met toch nog een goede reserve is toch wel interessant.
Graag jullie meningen, gefundeerde ervaringen en eventueel, begrijpbare, technische motivaties.
Ik heb de thread over automaten op het forum gelezen maar hoop hier eigenlijk meer modelspecifieke (automaat)raad te kunnen krijgen.
Mvg,
Geert
Vorig jaar kocht ik een Santa Fe, 2.2crdi 2008 handgeschakeld.
Hier ben ik zeer tevreden over, zowel wat betreft comfort, uitrusting als technisch.
Stilte binnen, weinig geluid van de motor, rijdt soepel en voldoende power. De bediening voelde, na 26 jaar Opel, verbazingwekkend direct natuurlijk aan.
De hoge zitpositie is natuurlijk èèn van de redenen van aankoop geweest, wegens rugklachten.
Nuja, ik zou graag een tweede, wat oudere suv willen aankopen. Voorkeur gaat hierbij trouwens uit naar automaat. Budget 5000-7000€.
Mijn keuze beperkt zich tot Jeep Grand Cherokee 2.7crdi, Hyundai Tucson automaat 2.0crdi, Bmw X5(1e gen) en Ssangyong Rexton 2.7d.
Ook de Ssangyong Kyron vind ik een mooie suv, jaja, maar daar heb ik met een automaat gereden en ik had de indruk dat deze automaat nooit goed wist wanneer hij in welke versnelling moest overschakelen, met ongepast lawaai tot gevolg. Iets wat ik ook op internet (filmpjes en commentaren) lijk op te merken.Wat ik heel erg jammer vind want ik vind het echt een mooi, apart model.
-- De Rexton hoorde ik bijna niet, ook niet bij het schakelen. Fijne automaat dus om mee te rijden. En mooi model, luxe, leder, alleen behoorlijk hoog en groot. (lomp(uitzicht)).
-- De Jeep Grand Cherokee 2.7crdi schakelde net als de Rexton redelijk onopgemerkt en vlot maar wel beter hoorbaar(motorgeluid). Verder heel comfortabel, standaardluxe, leder, mooi en het is een amerikaan. Een van de weinige minpunten hier vind ik dat de automaat pook er ouderwets uitziet, lijkt sinds 50 jaar nooit veranderd te zijn en dat er geen ‘manuele’ schakeloptie op zit.
-- De Tucson 2.0crdi automaat heb ik nog niet gereden omdat ze vrij schaars zijn en als je èèn vind, saai grijs. Uit de schaarse filmpjes over de rijdende automaat Tucson, leidt ik af dat deze ook best een aangename automaatwerking heeft.
-- Met de X5 heb ik ook nog niet gereden. Je vindt ze wel maar meestal met 250.000+ kms. Anderzijds vind ik ze ook te (nog) duur(der) dan de andere keuzes in verhouding met de meestal veel grotere kilometerstand en (nog) oudere leeftijd.
>>>>>
De Rexton, X5 en Jeep zijn prachtige suv’s met veel luxe, leder(vind ik toch wel leuk/belangrijk), fijne automaat(werking) ttz toch de Jeep en Rexton en ik vermoed dat de X5 ook fijn rijdt.
Echter alle drie behoorlijk groot en kunnen nogal pocherig overkomen. Wij zijn gewoon een tweeverdienend gezin met 2 tieners en een normaal, bescheiden inkomen die het genoemde weliswaar kunnen (blijven) betalen maar we hebben dus al die ‘dikke’ Santa Fe en twee ‘dikke’ suv’s wekt nogal eens afgunst op.
De Tucson en Kyron zijn bescheidener in formaat tegenover de andere 3 en hebben eveneens, voor mij hun charmepunten. De automaat zou alleen of hoofdzakelijk door mij bestuurd worden, de Santa Fe vooral door vrouwlief.
Noem het een midlife… (ben 45) maar ik voel me eigenlijk klaar voor/geneigd naar een (2e) dikke suv/automaat maar ergens hangt dat sportieve, jong blijven nog in mijn hoofd dat ik dan associeer met een kleinere, sportiever ogende suv.
Ik rijd graag vlot, sportief als je wil, maar geen zotte kuren meer zoals 15 jaar geleden.
De auto moet geen snelheidswonder zijn, is mijn Santa fe ook ni, maar moet toch vlot meekunnen met alle soorten verkeer waarbij voor mij persoonlijk goede, vlotte(snelle) hernemingen toch wel belangrijk zijn. Topsnelheid hoeft geen 200+ te zijn(x5) maar een comfortabele kruissnelheid van 140-150 met toch nog een goede reserve is toch wel interessant.
Graag jullie meningen, gefundeerde ervaringen en eventueel, begrijpbare, technische motivaties.
Ik heb de thread over automaten op het forum gelezen maar hoop hier eigenlijk meer modelspecifieke (automaat)raad te kunnen krijgen.
Mvg,
Geert
Comment