Mededeling

Collapse
No announcement yet.

is uw dpf al vervangen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • is uw dpf al vervangen ?

    vermits er steeds hardnekkige, al dan niet terechte veronderstellingen over de zwakke duurzaamheid van een dpf de ronde doen, wil ik gewoon de vraag op het forum eens stellen

    alleen antwoorden graag als je een voertuig had, of hebt uitgerust met een roetfilter

    electronische problemen met de druksensoren over de filter tellen niet, alleen de dure vervanging vermelden aub

    bedankt !
    35
    ja, dure dpf is vervangen
    22,86%
    8
    nee, doet het goed
    77,14%
    27

  • #2
    M'n E91 had een DPF, verkocht op 73.000 km, nooit problemen gehad.

    Comment


    • #3
      Derde voertuig met een DPF.

      Met deze drie voertuigen 60.000 km , 72,000 km en nu 175.000 km gereden, nooit problemen gehad, ook al ben ik een rustige/ecodriver. Maar ik rijd wel vaak lange afstanden met mijn auto
      BMW 420dA : >>>

      Comment


      • #4
        Nog nooit een probleem met een DPF filter gehad met m'n wagens ( de meeste steevast tot aan +/- 200.000km in bezit gehouden ) , ik doe een mix van snelwegen en secundaire baan ( rit naar bedrijf is wel steeds 22km enkel )
        M'n vrouw haar Opel daarentegen is een katastrofe op dat vlak... reeds heel veel kosten gehad met DPF , EGR en turbo... maar dat is grotendeels ook te wijten aan het feit dat ze te korte afstanden is beginnen doen ( verandering van werk ), ritjes van 5-6 km zijn voor een diesel van vandaag toch dodelijk blijkbaar... De volgende moet een benzine zijn dat is zeker.

        Comment


        • #5
          Vorige auto 115000 km zonder problemen met dpf. Elke 2 a 3 weken 200km snelweg, de rest meestal ritjes van 12 km.

          Deze auto heeft voorlopig 55000km, ook nog geen problemen.

          Comment


          • #6
            Toen men net DPF's begon te gebruiken waren er bij sommige merken wat problemen, nu komt dat nog zelden voor. Bij sommige merken moet de DPF om een bepaald aantal km vervangen worden.

            Comment


            • #7
              F20 118d. Dpf was losgekomen en is door BMW in coulance vervangen. Ik betaalde de werkuren. Dit was dus geen verstopte dpf, maar toch een probleem. Zonder tussenkomst was dit een herstelling van €1900.
              Last edited by cooper s; 14/04/2015, 08:42.

              Comment


              • #8
                Zelf nog nooit problemen gehad met DPF op 300.000 km met verschillende auto's met DPF, maar ik rijd regelmatig langere afstanden en relatief veel snelweg.

                Een ex-collega van me die bijna alleen ritjes van 10 à 20 km deed, kreeg al problemen na iets van 20000 km.
                VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                Comment


                • #9
                  Nee nooit een disel met DPF gehad. Die zooi houd me ook tegen een moderne diesel aan te schaffen. Zo zie ik een Laguna coupé wil zitten en blijken deze niet echt miserie te hebben met die roetfilters maar blokkeert mijn verstand nog altijd.
                  Het zal wel terug een benzine worden

                  Nu had je gezegd enkel antwoorden als je er 1 hebt gehad, dit doe ik in de wagen van mijn schoonmoeder haar naam
                  Zij heeft dus wel een dpf en heeft hier al geregeld problemen mee gehad. Betreft een opel astra van 2010 ofzo. Mens doet ook geen kilometers maar heeft er al regelamatig mee in garage gestaan, ze hebben haar echter nooit aanbevolen iets van vervanging te doen. Geforceerde regeneratie daar.
                  Last edited by SteakFriet; 14/04/2015, 09:56.

                  Comment


                  • #10
                    Hoe weet ik of mijn diesel een DPF heeft?:-)

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb de tijd nog meegemaakt van de zwart rokende en stinkende diesels, echt een vuiligheid. Ik vind een DPF een prachtige uitvinding in dieselland, zoniet de prachtigste. Goed voor mens en milieu en zeker voor diegenen die erachter rijden.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Ik heb de tijd nog meegemaakt van de zwart rokende en stinkende diesels, echt een vuiligheid. Ik vind een DPF een prachtige uitvinding in dieselland, zoniet de prachtigste. Goed voor mens en milieu en zeker voor diegenen die erachter rijden.
                        Zie geregeld nog een diesel waar er een goede zwarte rook uitkomt, gezellig is anders om achter te hangen...
                        VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Ik heb de tijd nog meegemaakt van de zwart rokende en stinkende diesels, echt een vuiligheid. Ik vind een DPF een prachtige uitvinding in dieselland, zoniet de prachtigste. Goed voor mens en milieu en zeker voor diegenen die erachter rijden.
                          Ik ben meer voorstander van een grote brok roet die langs de weg blijft liggen dan van minuscule deeltjes die heel diep in de longen gaan...
                          Een dpf is gewoon de goedkoopste oplossing om de normen te halen!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk Berichten
                            Ik ben meer voorstander van een grote brok roet die langs de weg blijft liggen dan van minuscule deeltjes die heel diep in de longen gaan...
                            Een dpf is gewoon de goedkoopste oplossing om de normen te halen!
                            Discussies zijn hier nog al gevoerd. Een DPF is in eindeffect sowieso beter voor mens en milieu dan geen DPF, ook al heb je dan die minuscule deeltjes van een DPF die dieper de longen in zouden gaan.

                            Comment


                            • #15
                              moderne diesels stinken ook hoor, alleen is het een meer chemische geur
                              het is me wel een raadsel waarom ze 2-takt niet verbieden, dat is pas meuk

                              on topic: zelf problemen met roetfilter bij Honda 2.2 ctdi, niet vervangen, wel aantal geforceerde regeneraties moeten doen, spel uiteindelijk verkocht wegens aanhoudende problemen
                              in de familie: BMW E61 die zijn roetfilter moest laten vervangen rond 200k (rijdt intussen nog rond +/- 260k)
                              Alfa jtd motoren (dus ook Opel en Saab) ook gekend voor problemen met DPF

                              Comment


                              • #16
                                213.000 km's

                                eolys vloeistof bijgevuld op 177.000 km's en de FAP zat toen 5% vol. Kostprijs daarvan was een 150€.

                                geen probleem mee gehad ondanks frequent heel korte afstanden. Bij langere afstanden wordt er van tijd eens goed doorgetrokken om de filter goed proper te stoken.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk Berichten
                                  Ik ben meer voorstander van een grote brok roet die langs de weg blijft liggen dan van minuscule deeltjes die heel diep in de longen gaan...
                                  Een dpf is gewoon de goedkoopste oplossing om de normen te halen!
                                  Wat een DPF uitstoot zijn veel kleinere partikels dan uitlaat zonder filter.
                                  Die veel kleinere deeltjes gaan echter dieper in de longen en hebben meer kans om daar te blijven hangen dan grotere partikels.
                                  Dat wordt toch als ongezonder beschouwt.

                                  Men zou misschien een DPF zo kunnen programmeren dat hij enkel uitstoot bij snelheden vanaf bv. 120 km/uur zodat vermeden wordt dat het regeneratieproces in stedelijke omgevingen gebeurt, maar op geconcentreerde plaatsen (snelweg bv).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                                    Wat een DPF uitstoot zijn veel kleinere partikels dan uitlaat zonder filter.
                                    Die veel kleinere deeltjes gaan echter dieper in de longen en hebben meer kans om daar te blijven hangen dan grotere partikels.
                                    Dat wordt toch als ongezonder beschouwt.
                                    Zorgt een roetfilter er voor dat de deeltjes kleiner worden en het aantal deeltjes toeneemt?
                                    Sommigen beweren dat door het gebruik van een roetfilter er een toename zou zijn van het aantal deeltjes die ook nog eens kleiner in afmeting zouden zijn in vergelijk tot ongefilterde uitstoot. Om dit na te gaan heeft TNO uit Nederland een onderzoek gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd door specialisten op het gebied van gezondheidsaspecten, deeltjesfilters en chemische analyses. De conclusies van het onderzoek waren:

                                    er is geen stijging aangetoond van reactieve organische en/of mutagene componenten, en een toename van mutaties in het bacterieel DNA is vrijwel uitgesloten
                                    er is geen stijging aangetoond van het totaal aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totaal aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (< 100 nm)
                                    er is geen stijging aangetoond van de NO2 emissie. De metingen wijzen juist op een afname.
                                    Bron: http://www.lne.be/campagnes/roetfilt...estelde-vragen

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Discussies zijn hier nog al gevoerd. Een DPF is in eindeffect sowieso beter voor mens en milieu dan geen DPF, ook al heb je dan die minuscule deeltjes van een DPF die dieper de longen in zouden gaan.
                                      Deels waar. De reden dat men deze uitleg geeft is omdat men simpelweg nog niet weet wat de juiste effecten zijn van die minuscule deeltjes. Je kan echter wel aanvoelen dat dit helemaal niet oke is. Je kan het vergelijken met roken zoveel jaar terug, toen wist men ook dat het niet oke was, maar pas later kwam men er (met wetenschappelijke onderzoeken) achter hoe erg het wel is.
                                      Classic cars on demand

                                      www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                      www.californiadream.be

                                      - It's time to make your dream come true -

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Interessante link, hopelijk is dat correct.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X