Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke SUV??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
    Ik ben geen outdoormens, marktkramer, veearts, landbouwer, paardenliefhebber of jager. Maar rij toch een SUV (of is een CX-5 een "crossover"?) om een paar voor mij legitieme redenen. We stonden uiteindelijk in de Mazda showroom, maar het verhaal is vrij algemeen.

We hebben expres niet gekozen voor de 6 (de "break" tegenhanger van de CX-5) want de A-stijl van dat ding ligt zo ver achterover dat je daar een benauwd gevoel aan over houdt. De CX-5 echter geeft je een stuk ruimer gevoel. Daarbij moeten er regelmatig 2 volledige golfsets in mee en dan is die tilhoogte toch wel erg handig. Je kan ook eenvoudig even op de achterbumper zitten om schoenen te wisselen, als het regent sta je droog onder de achterklep en de bodemvrijheid is ons al een aantal malen handig uitgekomen (eenmaal een -dode- zwaan op de snelweg maar met name in Zweden op die typische gruisweggetjes en verder op allerlei gekke zandpaden zijn de extra centimeters toch echt meer dan welkom).

Als "ex"-rugpatiënt (nou ja, "ex"... eens je rug stuk is geweest zal die altijd gevoelig blijven) zijn stoelen en vooral zithouding belangrijk voor mij. Ja, de stoelen uit de Mazda halen het qua ondersteuning en comfort niet bij de grote Zweedse zetels (vroeger met veel plezier een SAAB gereden) maar door de behoorlijk hoge zitting zit je natuurlijker dan in de meeste stationwagons.

Overigens, met een brandstofverbruik van 7,5 liter/100km op benzine vind ik 't ding niet wezenlijk onzuiniger dan een stationwagon. De DS3 die ik hier voor had gebruikte eender hetzelfde.
    Als de laadruimte van de SUV beduidend groter is, en je zo eens geregeld offroad gaat, dan kan je niet beter zijn dan met een SUV. Je hebt dus een goede keuze gemaakt!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Amai, dat moeten zware dingen zijn, ofwel ben jij een rugpatiënt.
      Enfin, oké, jij hebt baat bij de laadvloer die wat hoger is en bent daarvoor bereid elke 100 km één tot twee liter meer te verbruiken. Iedereen zo zijn eigen prioriteiten uiteraard.
      Als men moet voorover buigen om iets op te tillen, dan moet dat iets niet noodzakelijk zwaar zijn om belastend te zijn.
      Ook al ben je geen rugpatiënt.

Verbruik is 6,3, dat is zeker niet meer dan dat van een grote break, dus dat is al geen issue.

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

En meer zicht in 't verkeer, ik kan mij niet onmiddellijk inbeelden wat dat in de praktijk als meerwaarde naar veiligheid toe kan betekenen. Oké, je kijkt wat over de rest heen, maar je ziet dikwijls ook minder wat er dichter bij je auto gaande is. En ik heb op professioneel vlak toch al veel km's gemaald met vrachtwagens en jeeps... zelfs onlangs nog een tijd met een SUV.
      Daar moet toch geen tekening bij gemaakt.
      Je ziet verder vooruit waardoor je beter weet wat er zich verderop afspeelt, wat rijden minder vermoeiend en comfortabeler maakt, doordat je beter kan anticiperen.

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      En nog eens, ik heb niks tegen SUV rijders. Maar de voordelen waar de meeste eigenaars van zo'n SUV mee te koop lopen, wegen naar mijn mening niet op tegen de nadelen die zo'n SUV biedt... vind ik hé.
      Ik kan de rationale voordelen van een SUV alleen maar opsommen.

Jij hebt de subjectieve overtuiging dat dat niet zo is, dat is je goed recht, maar tegen een subjectieve overtuiging is het moeilijk argumenteren met redelijke argumenten als de oren dicht blijven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Acemath Bekijk Berichten
        Om eerlijk te zijn vind ik het wel een boeiende discussie. Je hebt bij een monovolumer namelijk ook ongeveer dezelfde voordelen. Dus nu ben ik deze thread aan het volgen, om niet eventueel mijn vrouw van gedachte te doen veranderen.
        Tiens, nu tóch interessant? Een paar posts geleden heb je nog van je oren gemaakt...:
        "Gasten, ik heb hier geen thread gestart om de pro's en contra's van een SUV te bespreken"

Comment

• Haha, wat een topic... Iedereen vindt z'n eigen auto blijkbaar de beste. En gelijk heeft iedereen. Want iedereen hier kocht de auto die hem of haar het beste past.
          Wat je gebuur zich koopt moet je je niet aantrekken. Ik vind hem ook niet de knapste vrouw hebben van 't straat, maar het blijft dezelfde mens he.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Haha, wat een topic... Iedereen vindt z'n eigen auto blijkbaar de beste. En gelijk heeft iedereen. Want iedereen hier kocht de auto die hem of haar het beste past.
            Wat je gebuur zich koopt moet je je niet aantrekken. Ik vind hem ook niet de knapste vrouw hebben van 't straat, maar het blijft dezelfde mens he.
            Nee, ik vind de mijne niet de beste. Dat is voor mij niet het punt van deze discussie.

De buurman heeft dan misschien niet de knapste vrouw of uiterlijk niet het type waar ik voor val, maar ik zie wel in waarom hij er uiteindelijk toch mee samen is en versta dus zijn keuze.

Comment

Haha, wat een topic... Iedereen vindt z'n eigen auto blijkbaar de beste. En gelijk heeft iedereen. Want iedereen hier kocht de auto die hem of haar het beste past.
              Ik vind mijn eigen auto helemaal niet de ideale en besteauto. Mijn wielen en remmen bijvoorbeeld, zijn overbemeten en ik heb veel te veel betaald voor wat ie eigenlijk wel is. En ik heb ook helemaal geen probleem om dat toe te geven. Dat is gewoon objectief zijn. Dat ik hem super mooi vind, is dan weer een puur subjectief gegeven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                Nee, ik vind de mijne niet de beste.
                Duidelijk wel hé. Ik heb u nog geen enkel nadeel van uw SUV horen zeggen.

Comment

Duidelijk wel hé. Ik heb u nog geen enkel nadeel van uw SUV horen zeggen.
                  Dat was ook de discussie niet.
                  De discusse was énkel of een SUV handiger is dan een break, of niet.

Iedere auto heeft voor- en nadelen.

Comment

En dat is bij een SUV..???

Comment

En dat is bij een SUV..???
                      M.i. vooral omvang (onhandig in stadsverkeer) en hoger zwaartepunt dus andere wegligging.

Maar goed, dat zijn allemaal zaken die je weet als je daarvoor kiest, dus dat is geen verrassing.

Comment

M.i. vooral omvang (onhandig in stadsverkeer) en hoger zwaartepunt dus andere wegligging.
                        En vermits je met een auto vooral toch rijdt, manoeuvreert,... en niet constant dingetjes in en uit de koffer haalt, is dat toch wel een heel interessant gegeven, niet? Of ben ik weer subjectief?

Comment

En vermits je met een auto vooral toch rijdt, en niet constant dingetjes in en uit de koffer haalt, is dat toch wel een heel interessant gegeven, niet? Of ben ik weer subjectief?
                          Ja, want als ik hem gebruik, dan is het zo goed als enkel voor de lange ritten buiten stad (wanneer we dus al die "loodzware" dingen meesleuren, en ik dus ook van het comfort van de hogere zit kan genieten) of om (uitgebreider) te winkelen.
                          Als ik hem niet voor zijn omvang nodig heb, gebruik ik een kleine wagen.

Bovendien, het is ook niet alsof het een straf is om met een SUV te rijden hé, ik zei misschien wel "andere" wegligging, waarmee ik niet bedoel "slechte" wegligging.

Comment

Hahaha zo is het maar net. [eigen auto eerst modus] Een m3 is overkill op de Vlaamse wegen, een suv verbruikt meer en heeft een kleinere koffer dan een monovolume. Dus: koop u een 5008. +800l koffer (200l meer dan de nieuwe espace) , verbruik van 6.2l, weinig taks, een zee van zitruimte en toch niet groot om te manoeuvreren. Enig probleem: de 45 000 euro.. .je gaat er nog een klein autootje of een carport van 10000 euro bij moeten nemen om al dat geld op te krijgen. [/eigen auto eerst modus]

Uiteenlopende meningen hier. Nu ik hierboven de nieuwe espace toch vernoemde, is dat eigenlijk niks? Best stoer voor een monovolume, ruim, modern en je gaat hem in het begin nog niet vaak tegenkomen.. Al blijf ik het hier herhalen: de xtrail en de landrover sport!

Comment

Dat was ook de discussie niet.
                              De discusse was énkel of een SUV handiger is dan een break, of niet.

Nee, de discussie was welke SUV jij zou kopen voor 45.000. Geen 8 pagina's hondsgezeik dat een SUV wel goed rijdt of niet goed of wel handig is of niet.

Dat interesseert de TS voor geen meter.
                              That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                              28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                              28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
                                Nee, de discussie was welke SUV jij zou kopen voor 45.000. Geen 8 pagina's hondsgezeik dat een SUV wel goed rijdt of niet goed of wel handig is of niet.

Dat interesseert de TS voor geen meter.
                                Dan moet ik je verwijzen naar post #130 van TS.

Comment

Ja, want als ik hem gebruik, dan is het zo goed als enkel voor de lange ritten buiten stad (wanneer we dus al die "loodzware" dingen meesleuren, en ik dus ook van het comfort van de hogere zit kan genieten) of om (uitgebreider) te winkelen.
                                  Als ik hem niet voor zijn omvang nodig heb, gebruik ik een kleine wagen.

Bovendien, het is ook niet alsof het een straf is om met een SUV te rijden hé, ik zei misschien wel "andere" wegligging, waarmee ik niet bedoel "slechte" wegligging.
                                  Een SUV heeft een minder goede wegligging dan een vergelijkbare break, simpelweg door z'n hogere zwaartepunt. De motor verbruikt meer dan in een gelijke break met dezelfde motor, z'n hoogte en omvang is een nadeel in druk stadsverkeer en bij manoeuvreren, en andere weggebruikers (voetgangers, fietsers...) hebben bij een aanrijding gewoon pech. Niks met subjectiviteit of iets dergelijk te maken. Maar hé, je hebt wel je zithouding als in een stoel en je kan je loodzware dingen die je héél frequent moet vervoeren gemakkelijker in- en uitladen door de 20 cm hogere laadvloer. Super!

En misschien kunnen we allemaal een auto of vier kopen. Eentje om beperkt te winkelen, eentje om 'loodzware' dingen te vervoeren en uitgebreid te winkelen, eentje om te reizen, eentje om de kindjes naar school te brengen,... .

Comment

• Jakkel,

Wat gij vooral moet doen, is doen wat u gelukkig maakt.

Comment

• we zitten op een autoforum omdat we toch niet zo rationeel zijn
                                      iedereen zijn calculator werkt anders

Comment

Jakkel,

Wat gij vooral moet doen, is doen wat u gelukkig maakt.
                                        Ik heb de auto die ik wil, weliswaar zijn er aan die auto een pak nadelen verbonden.

Comment

• te lang he

Comment

Working...
                                          X