Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keuze dagrijverlichting?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

enige verschil is dat met de 'standlichten' aan de achterlichten ook branden

er zijn veel meer rare lampkwesties vind ik zoals de bochtenverlichting met de mistlampen...
    golf heeft deze en ook onze Mazda 6, reed er al bijna een jaar mee rond voor ik het merkte :o efficient dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
      Waarom zou je bijkomende DRL laten plaatsen op een wagen, als er al zoveel lampen opstaan? Binnenkort vind je geen enkele middenklasser meer onder de 2 ton ?!

gewoon dimlichten aanzetten ;-) is even veilig, goedkoper, vlugger gedaan, ...
      Wat zeg ik net in het bericht dat jij quote?
      Dimlichten zijn NIET even veilig, maar MINDER veilig dan dagrijlichten. (heeft met de specifieke lichtbundel van de dagrijlichten te maken)
      Goedkoper, ook dat is te betwisten, drl's zijn tegenwoordig vrij goedkoop en ze verbruiken minder elektriciteit dus minder brandstof, op termijn dus goedkoper. (is wel ver gezocht, ik weet het, maar dat zijn de feiten)
      Vlugger gedaan? Wat is er vlugger, die eenmalige installatie van de dagrijlichten duurt afhankelijk van de auto tussen de 10 en de 20 minuten. (soms zelfs minder)
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Hoeveel brandstof denk je wel niet te winnen met je DRL tov dimlichten?

Persoonlijk vind ik de meerwaarde van DRL redelijk overroepen...
        Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten

meerverbruik door extra gewicht?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten

Dat is te verwaarlozen, maar het is er wel.
            Ook slijten de dimlichten, standlichten, achterlichten en nummerplaatverlichting minder snel, dus moet je deze minder snel vervangen (ook weer minder kosten)
            Dimlichten 55W x 2
            Standlichten 5W x 2
            Achterlichten 5W x 2
            Nummerplaatverlichting 5W x 2

Dagrijlichten 5W x 2

Dat wilt dus zeggen 140W aan verlichting bij dimlichten op versus 10W aan verlichting bij dagrijlichten.
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

meerverbruik door extra gewicht?!
              Weegt amper een paar 100 gram.

Comment

De verlichting wordt gevoed door je alternator, en daar deze altijd werkt, heeft het feit dat je met je verlichting aan rijdt geen invloed op je verbruik
                Ik vond DRL's in het begin wel tof, nu dat ook aanwezig is op een Ligier 45km/h heb ik de mijne gedoofd . Bij slecht weer of op autostrade rij ik met mijn dimlichten, dan te vrezen dat mijn achterlichten niet aan zijn

Comment

de alternator gaat wel zwaarder lopen als die meer electrisch wordt belast.
                  als die zwaarder loopt, zal de auto meer moeite moeten doen om die rond te draaien en bijgevolg meerverbruik.

1liter benzine is 8,9kWh of 8900Wh.
                  uw verlichting dat 1uur aanstaat (voorbeeld hierboven) van 140watt zou dus een verbruik zijn van 0,015liter benzine ALS het rendement 100% is.
                  jammer genoeg is een verbrandingsmotor niet ideaal en verbruikt die meer dan hij teruglevert (tussen 30-50% rendement) alsook de dynamo is niet ideaal. daarbij komen nog een wrijvingsverliezen van de polies / riem en verliezen over de electrische bekabeling.
                  je zal dus makkelijk 0,05liter kwijt zijn per uur dat de verlichting draait (of een halve liter per 10uur dat de verlichting aanstaat).

verwaarloosbaar zou je denken. als je 100km/h rijd gedurende 10uur ben je toch al 70-80liter benzine kwijt. wat zou dat halve litertje nu nog uitmaken. maar het zorgt wel voor een meerverbruik.
                  stel dat de auto 7liter/100km verbruikt, dan is het nu 7,05liter/100km met de verlichting aan. en dit door een paar stomme lampjes !!!

het doet bij een ordinaire oude wagen niks, maar bij toekomstige electrische wagens waar je zo ver mogelijk wil geraken met 1lading, zal het een grotere rol spelen
                  Last edited by ; 04/08/2015, 11:11.

Comment

terecht

en bemerking hierboven dat DRL niet branden als dimlichten of andere lichten werken klopt niet!!! Het was wel de originele bedoeling van wetgever!

trouwens ik vind die DRL grote zever, alleen nieuwe wagens hebben ze
                    het was veel VEILIGER geweest om iedereen overdag met dimlichten laten rijden!

maar veiligheid, daar is het in B nooit om te doen geweest, gisteren op het nieuws
                    volgens studie in Fr is snelheid NIET de grootste oorzaak van ongevallen op ASN !!! Maar wel vermoedheid
                    Als het op veiligheid aankomt zijn ze wel 1 ding vergeten met al hun lampen op de auto's.
                    Dat het de veiligheid voor de tweewielers vermindert.
                    Ze hebben daar nochtans 20 jaar over gepalaverd op Europees niveau omdat Volvo de lichten altijd liet branden en dat het in Nederland toen verplicht werd overdag met licht te rijden.
                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

vreselijke kansberekening gixxer

Comment

Mijn angel eyes staan altijd aan. Ik kan die niet eens uit zetten.

Rare is dat als ik de dimlichten aan zet, de angel eyes precies wat minder fel schijnen? Strange.

Comment

Neen dat is zoals het hoort, met de dimlichten aan gaan ze gedimd branden en krijgen ze de functie van standlicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            Neen dat is zoals het hoort, met de dimlichten aan gaan ze gedimd branden en krijgen ze de functie van standlicht.
                            Ja maar soms is het zo net nog te klaar voor m'n Standlichten en wil ik ook de achterlichten aan hebben. Dan dimt hij m'n angel eyes.

Wat een fag.

Comment

Tja, dat is gewoon zoals het moet.

Comment

Klopt dat is goed maar ik zag vandaag weer revente Volvo met standlicht, hoog bij dimlicht + DRL heel laag in bumper
                                en dat is niet OK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                  Als het op veiligheid aankomt zijn ze wel 1 ding vergeten met al hun lampen op de auto's.
                                  Dat het de veiligheid voor de tweewielers vermindert.
                                  Dus wil jij zeggen dat als er 10 moto's bij elkaar rijden het ook onveiliger is dan als er 1 afkomt?

Je hebt gewoon méér goed detecteerbare objecten bij elkaar, that's it. 't Is toch niet dat de moto's onzichtbaar worden?

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Ik heb nog nooit een moto niet opgemerkt door de dagrijlichten. Die motors rijden overdag precies met hun grootlicht op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                      Ik heb nog nooit een moto niet opgemerkt door de dagrijlichten. Die motors rijden overdag precies met hun grootlicht op
                                      Inderdaad, en dat ze de andere wegebruikers hierdoor verblinden is duidelijk niet hun probleem...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                        Inderdaad, en dat ze de andere wegebruikers hierdoor verblinden is duidelijk niet hun probleem...
                                        En als ze dan overhoop gereden worden door een autobestuurder die door hen verblind werd, dan is het nog de fout van de autobestuurder ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                          Dus wil jij zeggen dat als er 10 moto's bij elkaar rijden het ook onveiliger is dan als er 1 afkomt?

Je hebt gewoon méér goed detecteerbare objecten bij elkaar, that's it. 't Is toch niet dat de moto's onzichtbaar worden?
                                          Neen, dat bedoel ik niet.
                                          Vroeger reden alleen de moto's met licht dus wist je als je een lamp zag dat het een moto was.
                                          Dat was trouwens de enige reden dat het verplicht was voor een moto....de veiligheid om gezien te worden.
                                          Toen Volvo zijn lichten ook liet branden voor de veiligheid is er daar heel veel onderzoek naar gedaan en dit kwam de motorrijder niet ten goede.
                                          Er is daar heel veel over gediscuteerd en heel veel over verschenen.
                                          Ze hebben dan weer voorzien dat de keuze bij de Volvo rijder lag en hij ze dus weer kon uitleggen en in Nederland is de verplichting opgeheven.

Bij moto's kan je de lichten zelf niet uitzetten omdat het zo belangrijk is om gezien te worden.
                                          Dat sommigen daardoor startproblemen hebben nemen ze er maar bij.

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                          Je moet wel om je te onderscheiden en geen agent die u daar een boete voor gaat geven tenzij het een hater is maar dan nog.

En als ze dan overhoop gereden worden door een autobestuurder die door hen verblind werd, dan is het nog de fout van de autobestuurder ook.
                                          Had je nu naast mij gestaan zat je nu met gebroken neus....op zijn minst.
                                          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Working...
                                          X