Oorspronkelijk geplaatst door bobo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Keuze dagrijverlichting?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk BerichtenWaarom zou je bijkomende DRL laten plaatsen op een wagen, als er al zoveel lampen opstaan? Binnenkort vind je geen enkele middenklasser meer onder de 2 ton ?!
gewoon dimlichten aanzetten ;-) is even veilig, goedkoper, vlugger gedaan, ...
Dimlichten zijn NIET even veilig, maar MINDER veilig dan dagrijlichten. (heeft met de specifieke lichtbundel van de dagrijlichten te maken)
Goedkoper, ook dat is te betwisten, drl's zijn tegenwoordig vrij goedkoop en ze verbruiken minder elektriciteit dus minder brandstof, op termijn dus goedkoper. (is wel ver gezocht, ik weet het, maar dat zijn de feiten)
Vlugger gedaan? Wat is er vlugger, die eenmalige installatie van de dagrijlichten duurt afhankelijk van de auto tussen de 10 en de 20 minuten. (soms zelfs minder)Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk BerichtenHoeveel brandstof denk je wel niet te winnen met je DRL tov dimlichten?
Persoonlijk vind ik de meerwaarde van DRL redelijk overroepen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk BerichtenHoeveel brandstof denk je wel niet te winnen met je DRL tov dimlichten?
Persoonlijk vind ik de meerwaarde van DRL redelijk overroepen...
Ook slijten de dimlichten, standlichten, achterlichten en nummerplaatverlichting minder snel, dus moet je deze minder snel vervangen (ook weer minder kosten)
Dimlichten 55W x 2
Standlichten 5W x 2
Achterlichten 5W x 2
Nummerplaatverlichting 5W x 2
Dagrijlichten 5W x 2
Dat wilt dus zeggen 140W aan verlichting bij dimlichten op versus 10W aan verlichting bij dagrijlichten.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichtenmeerverbruik door extra gewicht?!Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
De verlichting wordt gevoed door je alternator, en daar deze altijd werkt, heeft het feit dat je met je verlichting aan rijdt geen invloed op je verbruik
Ik vond DRL's in het begin wel tof, nu dat ook aanwezig is op een Ligier 45km/h heb ik de mijne gedoofd . Bij slecht weer of op autostrade rij ik met mijn dimlichten, dan te vrezen dat mijn achterlichten niet aan zijn
Comment
-
de alternator gaat wel zwaarder lopen als die meer electrisch wordt belast.
als die zwaarder loopt, zal de auto meer moeite moeten doen om die rond te draaien en bijgevolg meerverbruik.
1liter benzine is 8,9kWh of 8900Wh.
uw verlichting dat 1uur aanstaat (voorbeeld hierboven) van 140watt zou dus een verbruik zijn van 0,015liter benzine ALS het rendement 100% is.
jammer genoeg is een verbrandingsmotor niet ideaal en verbruikt die meer dan hij teruglevert (tussen 30-50% rendement) alsook de dynamo is niet ideaal. daarbij komen nog een wrijvingsverliezen van de polies / riem en verliezen over de electrische bekabeling.
je zal dus makkelijk 0,05liter kwijt zijn per uur dat de verlichting draait (of een halve liter per 10uur dat de verlichting aanstaat).
verwaarloosbaar zou je denken. als je 100km/h rijd gedurende 10uur ben je toch al 70-80liter benzine kwijt. wat zou dat halve litertje nu nog uitmaken. maar het zorgt wel voor een meerverbruik.
stel dat de auto 7liter/100km verbruikt, dan is het nu 7,05liter/100km met de verlichting aan. en dit door een paar stomme lampjes !!!
het doet bij een ordinaire oude wagen niks, maar bij toekomstige electrische wagens waar je zo ver mogelijk wil geraken met 1lading, zal het een grotere rol spelen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichtenterecht
en bemerking hierboven dat DRL niet branden als dimlichten of andere lichten werken klopt niet!!! Het was wel de originele bedoeling van wetgever!
trouwens ik vind die DRL grote zever, alleen nieuwe wagens hebben ze
het was veel VEILIGER geweest om iedereen overdag met dimlichten laten rijden!
maar veiligheid, daar is het in B nooit om te doen geweest, gisteren op het nieuws
volgens studie in Fr is snelheid NIET de grootste oorzaak van ongevallen op ASN !!! Maar wel vermoedheid
Dat het de veiligheid voor de tweewielers vermindert.
Ze hebben daar nochtans 20 jaar over gepalaverd op Europees niveau omdat Volvo de lichten altijd liet branden en dat het in Nederland toen verplicht werd overdag met licht te rijden.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Neen dat is zoals het hoort, met de dimlichten aan gaan ze gedimd branden en krijgen ze de functie van standlicht.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenNeen dat is zoals het hoort, met de dimlichten aan gaan ze gedimd branden en krijgen ze de functie van standlicht.
Wat een fag.
Comment
-
Tja, dat is gewoon zoals het moet.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenNeen dat is zoals het hoort, met de dimlichten aan gaan ze gedimd branden en krijgen ze de functie van standlicht.
en dat is niet OK
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenAls het op veiligheid aankomt zijn ze wel 1 ding vergeten met al hun lampen op de auto's.
Dat het de veiligheid voor de tweewielers vermindert.
Je hebt gewoon méér goed detecteerbare objecten bij elkaar, that's it. 't Is toch niet dat de moto's onzichtbaar worden?__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk heb nog nooit een moto niet opgemerkt door de dagrijlichten. Die motors rijden overdag precies met hun grootlicht op
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenInderdaad, en dat ze de andere wegebruikers hierdoor verblinden is duidelijk niet hun probleem...Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk BerichtenDus wil jij zeggen dat als er 10 moto's bij elkaar rijden het ook onveiliger is dan als er 1 afkomt?
Je hebt gewoon méér goed detecteerbare objecten bij elkaar, that's it. 't Is toch niet dat de moto's onzichtbaar worden?
Vroeger reden alleen de moto's met licht dus wist je als je een lamp zag dat het een moto was.
Dat was trouwens de enige reden dat het verplicht was voor een moto....de veiligheid om gezien te worden.
Toen Volvo zijn lichten ook liet branden voor de veiligheid is er daar heel veel onderzoek naar gedaan en dit kwam de motorrijder niet ten goede.
Er is daar heel veel over gediscuteerd en heel veel over verschenen.
Ze hebben dan weer voorzien dat de keuze bij de Volvo rijder lag en hij ze dus weer kon uitleggen en in Nederland is de verplichting opgeheven.
Bij moto's kan je de lichten zelf niet uitzetten omdat het zo belangrijk is om gezien te worden.
Dat sommigen daardoor startproblemen hebben nemen ze er maar bij.
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk heb nog nooit een moto niet opgemerkt door de dagrijlichten. Die motors rijden overdag precies met hun grootlicht op
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenEn als ze dan overhoop gereden worden door een autobestuurder die door hen verblind werd, dan is het nog de fout van de autobestuurder ook.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
Comment