Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 plug in hybride of Volvo XC90 plug in hybride?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten
    Ik heb de kandidaten in dit veld ook even bekeken/overwogen, en uiteindelijk was de XC90 de enige die ik serieus kon nemen. Rijplezier als criterium gebruiken voor deze 'bakken' is sowieso erg vreemd, maar als dat dan toch meespeelt moet het de Cayenne zijn. Echter wat mij betreft:

    • Lexus wordt hier telkens opnieuw vermeld, maar speelt gewoon niet in hetzelfde spel mee. Geen plug-in, dus geen ZEV op korte afstanden, en fiscaal een pak minder interessant. Plus ook een 'acquired taste'.
    • De GLE was al lelijk toen hij op de markt kwam, en de jaren (nog de naamswissel) hebben hem deugd gedaan. Enige wat in zijn voordeel spreekt is de V6, maar dat maakt ook dat hij flink zal zuipen eens de stroom op is. Hoe de batterij in de koffer geintegreerd is, is belachelijk.
    • De X5 slaat de bal m.i. helemaal mis door te gaan voor een 4-cilinder met een (voor dergelijke hybride) veel te laag totaal systeemvermogen. Die wagens wegen een ton, en als we dan toch hybride moeten gaan wil ik in ruil daarvoor PKs. Ook het moeten opgeven van de 7 zitplaatsen is een tegenvaller.
    • Blijft de XC90. De mooiste van de groep, zowel van binnen als vanbuiten, alsook de ruimste. De enige die echt met een plug-in concept in het hoofd uitgetekend is. Nadelen zijn dat het eigenlijk een voorwieltrekker is, en dat de ervaring schijnbaar niet die van 400 PK is. Maar als je bedenkt waarvoor je zo'n model echt koopt, is dit toch veruit de beste keuze.
    • De Cayenne is de best rijdende, maar wat is hij lelijk.
    Ik permitteer het mij om je uitingen hier nogal extreem en puur smaakgebonden te vinden:
    - De BMW afschrijven omdat het een 4-cilinder is terwijl je voorkeur Volvo dat ook is...
    - De Mercedes afschrijven omdat hij lelijk is en een belachelijk geïntegreerde batterij heeft...
    - De Cayenne afschrijven omdat hij lelijk is...

    Ik kan mij bijvoorbeeld ook perfect inbeelden dat sommige mensen de Volvo een verschrikkelijk lelijk rechthoekig hok op wielen vinden...

    Wat de Lexus betreft: fiscaal inderdaad een klein beetje minder interessant, maar vaak gaat een vergelijking veel te kort door de bocht en staren mensen zich blind op de fiscale aftrekbaarheid of de verkeersbelasting.

    De Lexus heeft toch nog een heel aantal andere troeven:
    - sterk bewezen jarenlange betrouwbaarheid: geen enkele van die plug-in concurrenten heeft al iets in die aard bewezen, integendeel (vraag maar eens na bij een paar Porsche plug-in rijders, je zal versteld staan van de verhalen die dan bovenkomen)
    - minder slijtagegevoelige onderdelen (geen versnellingsbak, koppeling, geen alternator, geen startmotor, geen aandrijfriemen, enz...), dus minder onderhoudskosten
    - tot 10 jaar garantie op de hybride batterijen
    - top interieurafwerking en uitrusting waarbij je bij de concurrenten veel dieper in je portemonnee mag tasten
    - schitterend zitcomfort, zowel vooraan als achteraan, ook met de standaardzetels + perfecte rijhouding zoals in een berline
    - fiscale aftrekbaarheid van 80%, niet zoveel minder dan de 90% van de meeste plug-ins (of zelfs 100% van sommige)
    - VAA iets minder gunstig, maar slechts klein verschil als je de concurrenten vergelijkt met dezelfde uitrusting. Netto is de Lexus qua VAA dan vaak maar 10 à 20 € per maand duurder
    - geen model waarvan je op elke hoek van iedere straat er 20 tegenkomt
    - hoog service niveau, waar je geen 'nummer' bent in een concessie...
    - reëel verbruik dat lager ligt dan dat van de plug-ins, tenminste als je een plug-in gebruikt zoals 99% van de eigenaars = bijna nooit inpluggen...
    -...

    Als je een beetje goed huiswerk maakt, dan spelen al deze zaken ook mee.

    Maar gelukkig dat niet iedereen zo denkt zoals ik, of er zouden er teveel van rondrijden en dat maakt het model gewoon minder aantrekkelijk.

    Comment


    • #22
      Toch efkes genuanceerd beeld met deze test:

      De 40e is de plug-inhybrideversie van de derde generatie van de X5. En aangezien het om een BMW gaat, betekent zijn ‘kleine’ viercilinder geenszins dat hij toegevingen doet op prestatievlak.


      Je moet er de test in het magazine eens op nalezen: gemiddeld testverbruik van 10,2 liter/100km... Zelfs in 'ecorun' met volgeladen batterij over een afstand van ong 200 km zat die nog aan 7 liter.

      Ik vermoed dat Turtelboom dergelijke info met plezier aan zich laat voorbijgaan

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

        Als je een beetje goed huiswerk maakt, dan spelen al deze zaken ook mee.

        Maar gelukkig dat niet iedereen zo denkt zoals ik, of er zouden er teveel van rondrijden en dat maakt het model gewoon minder aantrekkelijk.
        Zelf worstel ik al maanden met hoe ik het nu precies moet berekenen, en wat voor mijn situatie een goede keuze zou zijn.
        Ik was rotsvast overtuigd dat een X5 edrive het ging worden, plugin, 90% aftrekbaar, goed korting,... wat wil een mens meer?
        Mijn boekhouder kwam af, waarom geen XC90 T8... dus daar eens gaan kijken... Mooie wagen, ruim, geen sportieve eerder zakelijke look... mja, waarom niet. Offerte valt mee, aftrekbaarheid 100%... weinig op aan te merken.

        Beide wagen lijken op papier ideaal, maar zijn ze dat ook in realiteit? In realiteit verbruiken ze makkelijk 4 keer meer dan opgegeven.
        De tankinhoud valt dik tegen voor zo'n wagens... => elke week gaan tanken voor mij, ook al plug ik hem elke nacht in (wat de bedoeling is).

        En dan is er de Lexus RX...speelt al een 2 tal jaar door mijn hoofd. Boekhouders zien hem niet graag omdat hij niet in hun regeltjes past. Maar ik ga er vanuit dat hun opgegeven verbruikscijfers wel realistisch zijn. Alsook de onderhoudskost is lager dan de X5 en XC90. (wat de lagere aftrekbaarheid compenseert)

        Moeilijk om de juiste keuze te maken in dit segment.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
          Toch efkes genuanceerd beeld met deze test:

          De 40e is de plug-inhybrideversie van de derde generatie van de X5. En aangezien het om een BMW gaat, betekent zijn ‘kleine’ viercilinder geenszins dat hij toegevingen doet op prestatievlak.


          Je moet er de test in het magazine eens op nalezen: gemiddeld testverbruik van 10,2 liter/100km... Zelfs in 'ecorun' met volgeladen batterij over een afstand van ong 200 km zat die nog aan 7 liter.

          Ik vermoed dat Turtelboom dergelijke info met plezier aan zich laat voorbijgaan
          Wat dat verbruik betreft : is toch logisch ? Na 20-30 km is de batterij leeg en dan rijd je met een auto van 2 ton rond met een benzine-motor...

          Hybride heeft enkel nut bij dagelijks korte ritten, dan kan je wel degelijk aan het normverbruik komen. Of om de fiscaliteit ten volle te benutten
          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
          current : BMW 330D F30

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
            - fiscale aftrekbaarheid van 80%, niet zoveel minder dan de 90% van de meeste plug-ins (of zelfs 100% van sommige)
            Gij stelt het wel heel simpel, maar daar schuilt nu net het verschil in. Degenen die met een hybride rijden, willen absoluut voor die 100% gaan. Er zijn ook al een aantal diesels met 90% en er zijn massa's diesels die op 80% zitten die vaak nog wel eens een paar liter minder diesel zuipen dan die hybride bijkomend nog aan benzine zuipt.

            Mijne baas heeft nu voor de X5 plug-in hybride gekozen puur om terug een SUV te hebben met een enorme aftrekbaarheid. Had deze maar 80% geweest, had hij iets anders gekocht.

            Comment


            • #26
              Zoveel verschil maakt 90 of 100 toch niet he..
              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
              current : BMW 330D F30

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                Gij stelt het wel heel simpel, maar daar schuilt nu net het verschil in. Degenen die met een hybride rijden, willen absoluut voor die 100% gaan. Er zijn ook al een aantal diesels met 90% en er zijn massa's diesels die op 80% zitten die vaak nog wel eens een paar liter minder diesel zuipen dan die hybride bijkomend nog aan benzine zuipt.

                Mijne baas heeft nu voor de X5 plug-in hybride gekozen puur om terug een SUV te hebben met een enorme aftrekbaarheid. Had deze maar 80% geweest, had hij iets anders gekocht.
                Aha, dus dat wil zeggen dat alle zelfstandigen of bedrijfsleiders die graag een luxe SUV willen rijden de middelen hebben om € 20k meer uit te geven voor een plug-in en dus sowieso die 90 of 100% kunnen nastreven? Think again. En zoals ik al aangaf: er zijn echt wel meer elementen die meespelen.

                Bovendien mix je in je redenering verschillende zaken door elkaar, want we hebben het hier over een keuze voor een SUV: er is geen enkele grote luxe SUV met conventionele dieselmotor die 90% aftrekbaar is. Iemand die met een premium merk wil rijden zonder plug-in hybride en toch 90% aftrekbaarheid wil, die moet gaan shoppen in het D segment (dus Audi A4 en consoorten).

                Vergeet ook niet dat er nog heel wat zelfstandigen zijn zonder specifieke bedrijfsvorm en gewoon vlak aan 75% fiscale aftrekbaarheid zitten. Die hebben al helemaal geen baat bij een plug-in. Die hoge fiscale aftrekbaarheid is dus niet voor iedereen een absolute prioriteit.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
                  En dan is er de Lexus RX...speelt al een 2 tal jaar door mijn hoofd. Boekhouders zien hem niet graag omdat hij niet in hun regeltjes past. Maar ik ga er vanuit dat hun opgegeven verbruikscijfers wel realistisch zijn.
                  Het is maar wat je realistisch noemt, natuurlijk. Voor een Lexus gelden bij het homologeren van het normverbruik dezelfde laboratoriumsituaties als bij andere merken, dus de opgegeven 5,5 liter haal je met een RX nooit, hoor. Zoals bij elk merk mag je daar in het beste geval 1,5 à 2 liter bijrekenen. Met een RX haal ik in ecorun 7 liter, bij normaal rijgedrag 8,5 liter/100km.

                  Alsook de onderhoudskost is lager dan de X5 en XC90. (wat de lagere aftrekbaarheid compenseert)
                  Dat is dan weer wel waar.

                  Comment


                  • #29
                    X5 hybride gaat me 40 euro per maand kosten in onderhoudscontract gedurende 4 jaar

                    Comment


                    • #30
                      i
                      Oorspronkelijk geplaatst door Minibmw Bekijk Berichten
                      X5 hybride gaat me 40 euro per maand kosten in onderhoudscontract gedurende 4 jaar
                      is het aantal kms waarop dit berekend is niet een zeer relevant cijfer? ik veronderstel dat het niet unlimited is want bij hoge kilometrages is dit wel een erg goeie prijs, als alle spare parts enzo erin zitten.

                      Comment


                      • #31
                        80000 km op 4jaar dit is met full garantie en onderhoud
                        betaal via renting ook slecht 45/100 van de prijs van de auto

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                          Aha, dus dat wil zeggen dat alle zelfstandigen of bedrijfsleiders die graag een luxe SUV willen rijden de middelen hebben om € 20k meer uit te geven voor een plug-in en dus sowieso die 90 of 100% kunnen nastreven? Think again. En zoals ik al aangaf: er zijn echt wel meer elementen die meespelen.

                          Bovendien mix je in je redenering verschillende zaken door elkaar, want we hebben het hier over een keuze voor een SUV: er is geen enkele grote luxe SUV met conventionele dieselmotor die 90% aftrekbaar is. Iemand die met een premium merk wil rijden zonder plug-in hybride en toch 90% aftrekbaarheid wil, die moet gaan shoppen in het D segment (dus Audi A4 en consoorten).

                          Vergeet ook niet dat er nog heel wat zelfstandigen zijn zonder specifieke bedrijfsvorm en gewoon vlak aan 75% fiscale aftrekbaarheid zitten. Die hebben al helemaal geen baat bij een plug-in. Die hoge fiscale aftrekbaarheid is dus niet voor iedereen een absolute prioriteit.
                          Inderdaad, ben een beetje aan het mixen ivm die SUV's.

                          In ieder geval is het bij mijne baas wel prioriteit. Na zijn Volvo's stapte hij uit miserie naar BMW en kocht een X6 3.0d. Toen kwam er Di Rupo en ging de belasting op die wagen gigantisch de hoogte in. Paar maanden erna ingeleverd en ne 520GT gekocht die een pak minder kostte. Maar hij had graag terug een SUV en had 2 jaar geleden al gehoord dat er een X5 plug-in zou komen en vernam dat hij besteld is nu. Hij houdt daar zeker en vast rekening mee dat die auto fiscaal interessant is. Mss is die Volvo XC90 nog interessanter, maar de liefde voor volvo zal nooit meer opwakkeren bij hem.

                          Zo heb ik ne klant met een bedrijf die nu op het punt staat een BMW i8 te kopen. Toen ik zei dat hij precies wel geld teveel had, zei hij gewoon: 'Geld teveel niet, maar veel gaat hij ook niet kosten, want die is €120% aftrekbaar'.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                            'Geld teveel niet, maar veel gaat hij ook niet kosten, want die is €120% aftrekbaar'.
                            Ik merk dat veel mensen nog steeds geloven dat een wagen met 100% of meer aftrekbaarheid niks kost.

                            Binnen de 2 jaar staat die terug te koop als hij dat denkt :-)

                            Comment


                            • #34
                              Zelfs boekhouders geraken er soms niet meer aan uit en geven hun klanten soms verkeerde raad...

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                                Aha, dus dat wil zeggen dat alle zelfstandigen of bedrijfsleiders die graag een luxe SUV willen rijden de middelen hebben om € 20k meer uit te geven voor een plug-in en dus sowieso die 90 of 100% kunnen nastreven? Think again. En zoals ik al aangaf: er zijn echt wel meer elementen die meespelen.

                                Bovendien mix je in je redenering verschillende zaken door elkaar, want we hebben het hier over een keuze voor een SUV: er is geen enkele grote luxe SUV met conventionele dieselmotor die 90% aftrekbaar is. Iemand die met een premium merk wil rijden zonder plug-in hybride en toch 90% aftrekbaarheid wil, die moet gaan shoppen in het D segment (dus Audi A4 en consoorten).

                                Vergeet ook niet dat er nog heel wat zelfstandigen zijn zonder specifieke bedrijfsvorm en gewoon vlak aan 75% fiscale aftrekbaarheid zitten. Die hebben al helemaal geen baat bij een plug-in. Die hoge fiscale aftrekbaarheid is dus niet voor iedereen een absolute prioriteit.
                                Toch benieuwd hoe ze een Q7 E-tron gaan taxeren...


                                Send from somewhere, used Tapatalk.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • #36
                                  Mijn vader en ik hebben de laatse week de volvo en de bmw getest. Dezelfde wagens als u voor aan het kijken bent.
                                  Bij de volvo xc90 d8 vond ik het interieur nogal druk van kleuren, algemene materiaal indruk was ook niet zo positief (nu hebben we een a6 allroad 313pk)
                                  nadien een x5 40e getest.
                                  De automaat is een stuk beter (zf)
                                  Materialen zijn beter.
                                  Wegligging is beter.
                                  we gaan zo goed als zeker voor een premium selection x5 gaan met 5000km.

                                  De reden is ook vooral de vaa ????.

                                  Ik moet wel zeggen dat het hogere koppel van de v6 van audi (3.0tdi) veel krachtiger en leuker is om mee te rijden dan een hybrid 2 liter benzine met elektromotor.

                                  Mijn vader is gelukkig niet zo een sportieve rijder ????


                                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Olicarlover Bekijk Berichten
                                    Ik moet wel zeggen dat het hogere koppel van de v6 van audi (3.0tdi) veel krachtiger en leuker is om mee te rijden dan een hybrid 2 liter benzine met elektromotor.

                                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                                    Dat begrijp ik.



                                    Send from somewhere, used Tapatalk.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • #38
                                      BMW X5 plug in hybride of Volvo XC90 plug in hybride?

                                      Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
                                      Ik merk dat veel mensen nog steeds geloven dat een wagen met 100% of meer aftrekbaarheid niks kost.

                                      Binnen de 2 jaar staat die terug te koop als hij dat denkt :-)
                                      Hij KOST wat je ervoor betaalt

                                      Echter , heb je teveel winst en weet je niet wat ermee te doen betaal je 34k venn belasting op 100k

                                      Doe je dat twee jaar na elkaar tik je 68k af aan de belastingen zonder dat je iets krijgt..

                                      Koop je zo'n i8 die 100% aftrekbaar is en je rent die op 24 maanden levert dat toch al 50% btw op en dan nog eens 50k vennootschapsbelasting

                                      Dus die wagen van 150k kost uiteindelijk maar de helft door teruggave btw en minder te betalen venn belasting.

                                      Een particulier die een A4 van 35k koopt met zijn loon ( loon waar al 50% en meer belastingen zijn afgehouden ) dat is zowat hetzelfde als een bedrijfsleider die een i8 op de venn koopt ( qua reeële kost )
                                      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                      current : BMW 330D F30

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                                        Ik permitteer het mij om je uitingen hier nogal extreem en puur smaakgebonden te vinden:
                                        - De BMW afschrijven omdat het een 4-cilinder is terwijl je voorkeur Volvo dat ook is...
                                        - De Mercedes afschrijven omdat hij lelijk is en een belachelijk geïntegreerde batterij heeft...
                                        - De Cayenne afschrijven omdat hij lelijk is...

                                        Ik kan mij bijvoorbeeld ook perfect inbeelden dat sommige mensen de Volvo een verschrikkelijk lelijk rechthoekig hok op wielen vinden...

                                        Wat de Lexus betreft: fiscaal inderdaad een klein beetje minder interessant, maar vaak gaat een vergelijking veel te kort door de bocht en staren mensen zich blind op de fiscale aftrekbaarheid of de verkeersbelasting.

                                        <snip>

                                        Maar gelukkig dat niet iedereen zo denkt zoals ik, of er zouden er teveel van rondrijden en dat maakt het model gewoon minder aantrekkelijk.
                                        Het ganse Lexus discours heb ik maar schuin doorgelezen en ga ik niet op reageren, want dat vind ik echt een outsider in dit PHEV tijdperk. Als de verkoopscijfers straks wagens als de X5 40e en XC90 T8 helemaal wegblazen, wil gerust 'humble pie' eten (ik reken er alvast niet op).

                                        Wat de rest betreft, ik schreef de BMW niet af omdat hij een viercilinder heeft, maar omdat hij een viercilinder heeft met te weinig totaal systeemvermogen. Indien ik voor een PHEV 4-cilinder moet gaan, dan moet die bakken PKs hebben - wat de Volvo wel heeft. Het resultaat van deze poll ondersteunt mijn argument alvast, ook wat betreft de looks van de XC90. Ik daag je verder uit om in een willekeurig geselecteerde groep mensen meer dan 10% te vinden die de GLE de mooiste vinden (van dit viertal), en meer dan 20% die dat van de Cayenne vinden. Die wagens worden daarvoor niet gekocht (ze score vooral op status, en als je ziet hoe weinig ML/GLEs er ronden rijden dan volstaat zelfs dat niet) - maar in mijn (idd persoonlijke) theoretische overweging hecht ik daar wel belang aan.
                                        Last edited by ; 16/02/2016, 00:32.

                                        Comment


                                        • #40
                                          XC90.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X