Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 cilinders vs 4 cilinder +

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Met een viercilinder heb je net wel het gevoel dat het sneller gaat. Net omdat ie wat meer kabaal maakt en moeite moet doen.
    Dat klopt ook. Stilte is een dimensie dat het snelheidsgevoel wegneemt.


    Sent from somewhere, using Tapatalk.
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
      Iedere motor heeft zijn doel...
      You got it! 😃


      Sent from somewhere, using Tapatalk.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
        tja, mensen die een goed merk kopen, rijden ermee tot 500k km
        You got it!!!!😁
        Oeps, 2 x hetzelfde antwoord.


        Sent from somewhere, using Tapatalk.
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • als toerental ermee te maken had, waarom heeft mijn compleet verouderde 205 met benzinemotor dan nu al 400K+ op de teller? Precies of de lichtere blokken halen geen hoge kilometeraantallen. Alles valt en staat met onderhoud. Zelfs rijstijl heeft er weinig mee te maken. Kan ik met mijn 205 het levende bewijs van geven: altijd afgetrapt, ook als die koud stond. De enigste slijtage dat die heeft was van tijd tot tijd nieuwe gaskleppen op de carburateurs omdat die van mij bij het optrekken altijd helemaal openstonden. Die moesten veel te hard werken...

          Geen enkele straatauto rijdt continu op zijn max vermogen, zelfs de lichtere autootjes niet. Dus wat zou daar veel slijtage op komen. Zelfs de smartjes halen hoge kilometer aantallen.
          Met de huidige moderne twin scroll turbo techniek kan men zelfs een klein motortje heel smooth laten aanvoelen en ook laten rijden. Onze 1.2 met 130pk rijdt heel romig. Een groter blok zal misschien nog smeuiger aanvoelen, maar kom niet af dat die kleine motortjes precies niet vooruit te branden zijn en enkel hun werk doen op hogere toerentallen, op plots zuipschuiten worden op hogere toerentallen of bij 120km/h op de autosnelweg veel te hoge toerentallen moeten draaien. Dat is misschien zo met mijn bijna 30 jaar oude 205, maar met de 308 is dat al zeker niet het geval. Die draait net evenveel toeren als mijn diesel in de 607... versnellingsbakverhoudingen en brugverhoudingen spelen dan een rol
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • tis een era, maar mijn camper met 585000 2.4diesel mercedes 72 pk op 2800kg en mijn 230ce met 445000 waren ook 4 cylinders

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door x3driver Bekijk Berichten
              Niks mis met een 4 cilinder
              Eind van het jaar verwacht ik mijn BMW X5 gewoon het basismodel de 25d
              Heb zowel een 25d als 30d (6 cil) proefgereden en voor dagelijks verkeer maakt dat echt geen zak uit of je nu 231 Pk of 258 Pk beschikt.
              in 7,7 van 0 naar 100 is meer dan vlot genoeg een 30d doet het in 6,8 das geen merkelijk verschil.

              Wil je merkelijk verschil dan moet je naar een 50i 8 cil , die heeft 450 Pk en gaat naar 100 in 4,9. Alles tussen in van motoren is veel bijbetalen voor weinig meer fun.
              Vraag is wil je daarvoor 30 K meer neertellen en een pak meer taks neertellen en verbruik is het dubbel ?

              Net als de sound die me geen zak uitmaakt , want ik luister altijd muziek in mijn auto.

              Ik alvast wil en kan het niet.

              Dan zou ik eerder voor BMW I8 gaan met geen cil en geen geluid .

              Wen alvast aan de toekomst zonder sound en cilinders
              In een BMW i8 zit ook een 3-cilinder.

              E30SHOP.be
              - Alles voor uw BMW E30.
              Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
              En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                als toerental ermee te maken had, waarom heeft mijn compleet verouderde 205 met benzinemotor dan nu al 400K+ op de teller? Precies of de lichtere blokken halen geen hoge kilometeraantallen. Alles valt en staat met onderhoud. Zelfs rijstijl heeft er weinig mee te maken. Kan ik met mijn 205 het levende bewijs van geven: altijd afgetrapt, ook als die koud stond. De enigste slijtage dat die heeft was van tijd tot tijd nieuwe gaskleppen op de carburateurs omdat die van mij bij het optrekken altijd helemaal openstonden. Die moesten veel te hard werken...

                Geen enkele straatauto rijdt continu op zijn max vermogen, zelfs de lichtere autootjes niet. Dus wat zou daar veel slijtage op komen. Zelfs de smartjes halen hoge kilometer aantallen.
                Met de huidige moderne twin scroll turbo techniek kan men zelfs een klein motortje heel smooth laten aanvoelen en ook laten rijden. Onze 1.2 met 130pk rijdt heel romig. Een groter blok zal misschien nog smeuiger aanvoelen, maar kom niet af dat die kleine motortjes precies niet vooruit te branden zijn en enkel hun werk doen op hogere toerentallen, op plots zuipschuiten worden op hogere toerentallen of bij 120km/h op de autosnelweg veel te hoge toerentallen moeten draaien. Dat is misschien zo met mijn bijna 30 jaar oude 205, maar met de 308 is dat al zeker niet het geval. Die draait net evenveel toeren als mijn diesel in de 607... versnellingsbakverhoudingen en brugverhoudingen spelen dan een rol
                Tuurlijk wel, het gaat over slijtage.

                Even kijken wat we hebben,

                Een 1500cc viercilinder benzinemotor met 6 versnellingen die tegen 120, we gaan niet overdrijven 2000t/min. doet en 400dzd km aflegt.

                Een 3000cc 6 cilinder diesel met 8 versnellingen die tegen 120, 1600t/min. maakt en ook 400dzd km aflegt.

                Deze zijn dan allebei even fel versleten? 😏


                Sent from somewhere, using Tapatalk.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                  Tuurlijk wel, het gaat over slijtage.

                  Even kijken wat we hebben,

                  Een 1500cc viercilinder benzinemotor met 6 versnellingen die tegen 120, we gaan niet overdrijven 2000t/min. doet en 400dzd km aflegt.

                  Een 3000cc 6 cilinder diesel met 8 versnellingen die tegen 120, 1600t/min. maakt en ook 400dzd km aflegt.

                  Deze zijn dan allebei even fel versleten? 


                  Sent from somewhere, using Tapatalk.
                  We gaan het anders stellen, de ene weegt 1400kg en de andere 2000kg. Ze doen alleywee stadsverkeer. 400.000km. Deze zijn dan allebei even veel versleten?
                  Last edited by ; 16/08/2015, 05:47.

                  Comment


                  • Persoonlijk vond ik het mooiste voorbeeld de oude W124. 200D, 250D en 300D. Ze konden allen evenveel kilometers aan. 4, 5 en 6 cylinder. Volgens mij is specifiek vermogen belangrijker dan het aantal cylinders op gebied van slijtage.

                    Comment


                    • ...16-kleppers 190 halen ook enorm hoge km-standen, de even oude 300/24-zessers wat minder...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        Zijn vooral mensen die zich geen andere willen/kunnen betalen. Ofwel zijn het liefhebbers.
                        men dodge had +320 000km, heb dat ding defect gekocht aan 2500€ dacht ik. onmiddelijk 1500€ tegengegooid voor de remmen en carbu weer werkende te krijgen, nog een 600€ voor de gastanken te herkeuren en dat allemaal voor een oud mormel van 30jaar oud.
                        men capri (2.0S)heeft +300k km
                        men sierra (2.8iV6)heeft +300k km.
                        dat zijn alleen geen goedkope 1.3 oldtimerkes.

                        men golf met 361K km was toeval. woon-werk verkeer was 260km en met de dodge veel te duur waardoor een een dieselke zocht. en als dan een golf2 passeert aan 200€, is dat een koopje.
                        men vrouw haar benz heeft ook al 384k km en k vind niet dat we teveel hebben betaald voor dat ding.

                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        als toerental ermee te maken had, waarom heeft mijn compleet verouderde 205 met benzinemotor dan nu al 400K+ op de teller? Precies of de lichtere blokken halen geen hoge kilometeraantallen. Alles valt en staat met onderhoud. Zelfs rijstijl heeft er weinig mee te maken....
                        daar moet je
                        -het goede model met de correcte setup van hebben
                        -zo een uitzonderlijk goed motorbloktype hebben

                        als ik men escort 1.3 pak, die draait 4500rpm op 120km/h in 4de. kort diff, kleine bandjes. als zo een blok 200 000km haalt, is die dan toch volledig versleten
                        men capri 4cyl 2.0 kreeg van mij een lang diff van een 2.3V6, grotere banden, 5bak. die draaide 2850rpm in 5de op 120km/h.
                        die 1.3 heeft standaard 50pk, die 2.0 heeft er 100. die 2liter moet ook een pak minder werken om die 'zwaardere kas' mee te zeulen (scheelt hem een 200kg).

                        stel nu dat beide motoren 1miljard toeren kunnen draaien en ze blijven die hele tijd in hoogste versnelling. dan is dat voor die escortmotor:
                        1 000 000 000r / 4500rpm = 222 222min of aan 120km/h is dat 444 360km.
                        voor de caprimotor
                        1 000 000 000r / 2850rpm = 350 877min of aan 120km/h is dat 701 640km

                        toeren heeft er zeker mee te maken, maar t bepaald niet de levensduur. mijn escortmotor kan misschien 250miljoen toeren draaien voor die versleten is, en dan haalt die 110 000km. jou 205 is misschien een heel goed blok die 1200miljoen toeren haalt zonder problemen, en dan ga je zo over de 500k km geraken. je hebt nu éénmaal motoren die beter zijn dan een andere. als die dan de goede versnellingsbakverhoudingen heeft, een goeie rijstijl, en een carosserie die lang genoeg samen blijft, dan haalt die hoge km's.
                        het valt alleen wel op dat er van sommige merken HEEL VEEL zijn, en van andere maar weinig. zelf binnen hetzelfde merk. golf 2 zie je nu nog altijd goed rijden, golf 3 is haast verdwenen. nogthans goeie motoren, maar een slechtere carosserie.
                        kleine motor of grote motor speelt minder een rol, maar doet wel iets. een grotere motor hoeft al minder te presteren en dat wil niet zeggen dat die dan een 1 000 000km zal halen (zie hierboven). als dat een slecht design van blok is geweest, dan sneuveld doe wel ervoor
                        Last edited by ; 16/08/2015, 07:38.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                          Ben ik niet mee akkoord. Dat kabaal geeft vooral de indruk van geforceerdheid. De ontplooiing van het koppel is ook anders, bij een 3l heb je veel langer koppel naarmate hij in toeren klimt terwijl je bij een krachtige viercilinder veel sneller op vermogen overgaat waardoor je ook dat geforceerd gevoel hebt bij sommige van die blokken, vooral als ze in een zware auto liggen.
                          Iedereen zijn mening, de mijne is het niet.
                          Kleinere motoren geven mij meer de indruk dat het sneller gaat dan grotere. Hetzelfde gevoel heb ik bij moto's.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                            Ben ik niet mee akkoord. Dat kabaal geeft vooral de indruk van geforceerdheid. De ontplooiing van het koppel is ook anders, bij een 3l heb je veel langer koppel naarmate hij in toeren klimt terwijl je bij een krachtige viercilinder veel sneller op vermogen overgaat waardoor je ook dat geforceerd gevoel hebt bij sommige van die blokken, vooral als ze in een zware auto liggen.
                            Daarom dat koppelarijke motoren zo lineair aanvoelen, het vermogen neemt veel te laat over. Terwijl je koppel gelijk blijft, zal het vermogen wel harder stijgen...

                            Die tesla, heeft hetzelfde probleem. Heel snel, maar totaal geen snelheidsbeleving door het rijden op instant koppel.

                            Comment


                            • Aan je laatste zinnetje durf ik twijfelen
                              With a hidden camera installed, Brooks Weisblat takes unsuspecting riders for an "Insane" ride in the Tesla Model S P85D.Tesla Referral Code: http://ts.la/br...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door x3driver Bekijk Berichten
                                Niks mis met een 4 cilinder
                                Eind van het jaar verwacht ik mijn BMW X5 gewoon het basismodel de 25d
                                Heb zowel een 25d als 30d (6 cil) proefgereden en voor dagelijks verkeer maakt dat echt geen zak uit of je nu 231 Pk of 258 Pk beschikt.
                                in 7,7 van 0 naar 100 is meer dan vlot genoeg een 30d doet het in 6,8 das geen merkelijk verschil.

                                Wil je merkelijk verschil dan moet je naar een 50i 8 cil , die heeft 450 Pk en gaat naar 100 in 4,9. Alles tussen in van motoren is veel bijbetalen voor weinig meer fun.
                                Vraag is wil je daarvoor 30 K meer neertellen en een pak meer taks neertellen en verbruik is het dubbel ?

                                Net als de sound die me geen zak uitmaakt , want ik luister altijd muziek in mijn auto.

                                Ik alvast wil en kan het niet.

                                Dan zou ik eerder voor BMW I8 gaan met geen cil en geen geluid .

                                Wen alvast aan de toekomst zonder sound en cilinders
                                Heb er zelf ook mee gereden. De 25d klonk niet slecht moet ik toegeven. Daar waar BMW 4 cil diesels meestal als tractors klikken.

                                Verschil met de 25d ( volgens mij 218pk) en de 30d is bij hogere snelheden wel zeer goed merkbaar.

                                25d heeft echt wel gedaan bij 140+

                                30d gaat een heel stuk verder.

                                Voor snelheden onder de 100 geef ik U gelijk en is er niet echt veel verschil. Maar steek die 30d in een lichtere koets en die rijdt rondjes om de X5 25s.

                                De 430d doet 0-200 in iets van een 22 sec

                                De X5 25d in 60 sec?

                                De X5 is echt een zwaar beest en niet al te aerodynamisch.
                                previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                current : BMW 330D F30

                                Comment


                                • Je redenering kan ik best begrijpen, maar ik zou mbt acceleratie niet vergelijken tussen een 25d en een 30d. Dat is idd een miniem verschil dat je te weinig zal voelen. Ik heb er al mee gereden, en het verschil met een benzine 535i die 5,8s doet is groot genoeg. De beleving van toeren te maken ook.
                                  Germinal heeft zeker een punt wat herneming aan hogere snelheden betreft.
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • 0,9 sec is echt wel een immens verschil hoor.

                                    Comment


                                    • Om over de 0-200 en hernemingen boven de 100 maar te zwijgen. Nu ja, dat eerste is niet zo courant in België

                                      Comment


                                      • we leven precies in nen andere wereld , want vind mijne 316i al vlot genoeg en nen 320d behoorlijk rap (zeker voor in belgie)

                                        waar zit dbr2 trouwens?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          we leven precies in nen andere wereld , want vind mijne 316i al vlot genoeg en nen 320d behoorlijk rap (zeker voor in belgie)

                                          waar zit dbr2 trouwens?
                                          Dat is ook vlot genoeg. De marketing van de fabrikanten doet gewoon z'n werk, en wij trappen daar allemaal in. Een hedendaagse 320d is net even snel als een 330d (6IL/3.000cc) van 15 jaar terug. Maar de 320d is natuurlijk 'maar' een tweelitertje en telt het schandalige aantal van vier cilinders.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X