Beste leden,
We zitten hier thuis met een twijfel geval.
Kleine situatieschets
Sinds een dik jaar bol ik rond met een E39 523i. Heb die gekocht op 113.000km en zit op nu 135.000km.
Dit zijn eigenlijk puur "fun" kilometers of afstanden met het gezin ( vriendin, kind en hond ).
De funkilometers die ik hiermee doen, zijn eigenlijk niet echt logisch met deze auto.
zoals in (BTG in 9min, dus eigenlijk een toeristenrondje bollen en derna aan de kant gaan zitten om te zien) :
of
Of zoals sommigen wel gekend:
Maar we hebben de ruimte nodig dus het moest wel zoiets worden.
De auto wordt dus redelijk goed gebruikt, van een normale tot iets of wat sportievere rijstijl.
Het blok zelf is nog gezond (165pk/260Nm ipv de standaard 163pk/245Nm).
Nu hebben mijn vriendin en ik een ander huis gekocht en zal ik met de auto gaan werken (+- 20km per dag), deze komen er dus nog bij.
Aangezien ik nogal een redelijk autoliefhebber ben, wil ik graag eens veranderen van auto, maar als autoliefhebber heb ik ook enkele eisen.
Optie A:
Met deze blijven rondbollen en nog enkele kosten aandoen, zoals:
- een nieuwe koppeling;
- nieuwe rubbers bij het subframe;
- nieuwe deurrubbers;
- een deukje uitblutsen.
Dan staat de auto technisch zeer fris.
En eventueel later nog grotere remmen/blokken dan dat er nu al onder zitten.
Sinds de aankoop zijn volgende zaken vernieuwd:
- nieuwe zomer/winterbanden;
- nieuwe koplamen;
- nieuwe draagarmen;
- nieuwe schokdempers;
- nieuwe veren liggen klaar om gestoken te worden;
- nieuwe bougies en olien en filters en alles daarrond;
- en als toppunt een M-pook aangezien dat zeker 50pk extra oplevert
Waarom zou ik met deze blijven rijden?
- Atmo zes in lijn;
- Handbak;
- Communicatief stuurgedrag, geen elektrisch gedoe;
- Goedkoop in onderdelen;
- E39 ziet er gewoon goed uit als model;
- Heeft amper 135.000km;
- ruim;
- Beste zetels die ik ooit heb gehad in een auto;
- RWD is imo gewoon leuker. Plus ik kan niet met een FWD kar rijden
- doet z'n teller vlotjes uit en kan die snelheiden met 3 man geladen vlotjes aanhouden.
Waarom niet?
- Weinig vermogen, is amper sneller dan een F10 520d;
- Verbruik is redelijk stevig ( +- 11 a 12ltr ) bij gewoon rijden;
- Ik zou er dan kosten aan doen, maar wat is mss het volgende dat eraan zit te komen? Alhouwel er al wel veel aan vervangen is geweest.
Dan zouden we hier mee blijven rijden, en na 2 a 3 jaar een cupra R ST kopen aangezien dat een haalbare droomauto is voor mij.
Optie B:
Dan zitten we te kijken naar een vervanger.
Mijn vriendin wilt een Touareg of Q7.
Dus ik luister .
Overlaatst met 1 gereden en dat reed goed, maar helemaal anders hoe dat ik het gewoon ben, veeel relaxter.
Enkele modellen gezien rond de 15k € met max 150k km en minstens een 3.0TDI.
Voordelen hiervan zijn:
- Ziet er goed uit imo;
- Beresterke diesel.
Nadelen;
- Taksen vallen mee (700€) maar BIV is belachelijke ( +- 1600€ )
- Verbruik zal wel hetzelfde zijn met zo'n ding, maar dan in diesel;
- Euro 4, dus binnenkort geen Antwerpen-Centrum meer;
- Banden, remmen zullen wel slijten. En remmen op een Q7 komen op een mooi bedrag van € 1.500
Anderzijds ben ik ook fan van een 2012-2014 skoda octavia RS break.
Ook weer 15k € met max 150k km en een 2ltr dieseltje, omdat de naften daarin niet echt super betrouwbaar zijn.
Voordelen:
- Ziet er goed uit;
- Zal wel zuinig zijn zo'n klein dieseltje, mijn vorige leon was een 1.9 TDI en die zat rond de 7 a 8 ltr, ik denk dat zoiets ook wel haalbaar is dan;
- euro 5, dus we mogen int stad rondrijden.
Nadelen;
- Geen idee
Het enige waar ik nog aan denk als we een ander spel in huis halen, is welke kosten eraan zullen komen in het begin, want je koop een occasie dus er kan wel wat aan zijn, en aan die bmw weet ik wat we hebben.
En omdat we een ander huis hebben gekocht, volgend jaar trouwen enzovoort, gaan we ons spaargeld niet aanspreken voor iets nieuws te kopen maar een stukske lenen.
En ik wil hier geen discussie over het al dan niet lenen of dat goed is of niet, mijn Leon was ook geleend voor een stuk. En al je spaargeld stukslaan op een auto is imo ook niet slim, want je ziet je geld zo afgeschreven worden. Onze mini is zo betaald, 17k en dat geld is gewoon weg.
Mijn leon heb ik gekocht aan 16k, 10k geleend met een intrest op het einde van 1100€. Jaar later verkocht, bank netjes terugbetaald en nog wat spaarcenten over.
Soit mijn mening daarover.
We zitten hier thuis met een twijfel geval.
Kleine situatieschets
Sinds een dik jaar bol ik rond met een E39 523i. Heb die gekocht op 113.000km en zit op nu 135.000km.
Dit zijn eigenlijk puur "fun" kilometers of afstanden met het gezin ( vriendin, kind en hond ).
De funkilometers die ik hiermee doen, zijn eigenlijk niet echt logisch met deze auto.
zoals in (BTG in 9min, dus eigenlijk een toeristenrondje bollen en derna aan de kant gaan zitten om te zien) :
of
Of zoals sommigen wel gekend:
Maar we hebben de ruimte nodig dus het moest wel zoiets worden.
De auto wordt dus redelijk goed gebruikt, van een normale tot iets of wat sportievere rijstijl.
Het blok zelf is nog gezond (165pk/260Nm ipv de standaard 163pk/245Nm).
Nu hebben mijn vriendin en ik een ander huis gekocht en zal ik met de auto gaan werken (+- 20km per dag), deze komen er dus nog bij.
Aangezien ik nogal een redelijk autoliefhebber ben, wil ik graag eens veranderen van auto, maar als autoliefhebber heb ik ook enkele eisen.
Optie A:
Met deze blijven rondbollen en nog enkele kosten aandoen, zoals:
- een nieuwe koppeling;
- nieuwe rubbers bij het subframe;
- nieuwe deurrubbers;
- een deukje uitblutsen.
Dan staat de auto technisch zeer fris.
En eventueel later nog grotere remmen/blokken dan dat er nu al onder zitten.
Sinds de aankoop zijn volgende zaken vernieuwd:
- nieuwe zomer/winterbanden;
- nieuwe koplamen;
- nieuwe draagarmen;
- nieuwe schokdempers;
- nieuwe veren liggen klaar om gestoken te worden;
- nieuwe bougies en olien en filters en alles daarrond;
- en als toppunt een M-pook aangezien dat zeker 50pk extra oplevert
Waarom zou ik met deze blijven rijden?
- Atmo zes in lijn;
- Handbak;
- Communicatief stuurgedrag, geen elektrisch gedoe;
- Goedkoop in onderdelen;
- E39 ziet er gewoon goed uit als model;
- Heeft amper 135.000km;
- ruim;
- Beste zetels die ik ooit heb gehad in een auto;
- RWD is imo gewoon leuker. Plus ik kan niet met een FWD kar rijden
- doet z'n teller vlotjes uit en kan die snelheiden met 3 man geladen vlotjes aanhouden.
Waarom niet?
- Weinig vermogen, is amper sneller dan een F10 520d;
- Verbruik is redelijk stevig ( +- 11 a 12ltr ) bij gewoon rijden;
- Ik zou er dan kosten aan doen, maar wat is mss het volgende dat eraan zit te komen? Alhouwel er al wel veel aan vervangen is geweest.
Dan zouden we hier mee blijven rijden, en na 2 a 3 jaar een cupra R ST kopen aangezien dat een haalbare droomauto is voor mij.
Optie B:
Dan zitten we te kijken naar een vervanger.
Mijn vriendin wilt een Touareg of Q7.
Dus ik luister .
Overlaatst met 1 gereden en dat reed goed, maar helemaal anders hoe dat ik het gewoon ben, veeel relaxter.
Enkele modellen gezien rond de 15k € met max 150k km en minstens een 3.0TDI.
Voordelen hiervan zijn:
- Ziet er goed uit imo;
- Beresterke diesel.
Nadelen;
- Taksen vallen mee (700€) maar BIV is belachelijke ( +- 1600€ )
- Verbruik zal wel hetzelfde zijn met zo'n ding, maar dan in diesel;
- Euro 4, dus binnenkort geen Antwerpen-Centrum meer;
- Banden, remmen zullen wel slijten. En remmen op een Q7 komen op een mooi bedrag van € 1.500
Anderzijds ben ik ook fan van een 2012-2014 skoda octavia RS break.
Ook weer 15k € met max 150k km en een 2ltr dieseltje, omdat de naften daarin niet echt super betrouwbaar zijn.
Voordelen:
- Ziet er goed uit;
- Zal wel zuinig zijn zo'n klein dieseltje, mijn vorige leon was een 1.9 TDI en die zat rond de 7 a 8 ltr, ik denk dat zoiets ook wel haalbaar is dan;
- euro 5, dus we mogen int stad rondrijden.
Nadelen;
- Geen idee
Het enige waar ik nog aan denk als we een ander spel in huis halen, is welke kosten eraan zullen komen in het begin, want je koop een occasie dus er kan wel wat aan zijn, en aan die bmw weet ik wat we hebben.
En omdat we een ander huis hebben gekocht, volgend jaar trouwen enzovoort, gaan we ons spaargeld niet aanspreken voor iets nieuws te kopen maar een stukske lenen.
En ik wil hier geen discussie over het al dan niet lenen of dat goed is of niet, mijn Leon was ook geleend voor een stuk. En al je spaargeld stukslaan op een auto is imo ook niet slim, want je ziet je geld zo afgeschreven worden. Onze mini is zo betaald, 17k en dat geld is gewoon weg.
Mijn leon heb ik gekocht aan 16k, 10k geleend met een intrest op het einde van 1100€. Jaar later verkocht, bank netjes terugbetaald en nog wat spaarcenten over.
Soit mijn mening daarover.
Comment