Ik heb altijd het geluk gehad bedrijfswagens te krijgen. Voor een toekomstige nieuwe job zoek ik nu een wagen om zelf te kopen.
Mijn bedrijfswagens zijn altijd erg aangename wagens geweest (Mercedes C, BMW 2, Lexus IS, ...), en ik wil nu geen te grote "downgrade" doen. Maar aangezien ik geen zin heb om 30 à 45 duizend euro in een wagen te steken, hoop ik een gelijkaardig comfort te vinden met een tweedehandse.
Criteria:
Als ik naar http://nl.autoscout24.be kijk, heb ik de indruk dat ik slechts enkele keuzes heb:
Zijn er merken/modellen die ik over het hoofd zie?
Bepaalde wagens in deze lijst die jullie zouden afraden of aanraden?
Ik moet eerlijk toegeven, als ik mijn lijst bekijk ben ik precies wel een erg moeilijke mens Maar ik weet dat ik veel plezier kan beleven aan een wagen, en aangezien ik er zo'n 5 jaar mee plan te doen wil ik dat niet mislopen.
Mijn bedrijfswagens zijn altijd erg aangename wagens geweest (Mercedes C, BMW 2, Lexus IS, ...), en ik wil nu geen te grote "downgrade" doen. Maar aangezien ik geen zin heb om 30 à 45 duizend euro in een wagen te steken, hoop ik een gelijkaardig comfort te vinden met een tweedehandse.
Criteria:
- Zal zo'n 30K-35K km per jaar doen. Ik krijg een kilometervergoeding, dus liefst geen te hoog verbruik. Benzine & benzinehybride is dan ook geen optie.
- dateert van 2010 of (bij voorkeur) recenter. Ouder heeft hoger verbruik en is vanbinnen minder aangenaam & minder uitgerust.
- Wagencategorie/grootte: C-klasse/A4/3 serie/etc.
- Comfortabel & goed uitgerust: leder, parkeersensoren, cruise control, ...
- Budget: tussen zo'n 10 à 15 000. Voor een erg interessante kan ik naar 16-17 000 gaan.
- Berline of break maakt mij niet zoveel uit. Coupé mag ook, maar met 4 deuren. SUVs & crossovers staan mij best aan, maar zijn door hun verbruik onlogisch.
Als ik naar http://nl.autoscout24.be kijk, heb ik de indruk dat ik slechts enkele keuzes heb:
- Mercedes C180/C200 -> zou zeer graag een W205/S205 hebben, maar die zijn nu amper beschikbaar/erg duur. Van het vorige model zijn er wel enkele opties. Dat is dan wel voor mij exact hetzelfde interieur als zo'n 2 jaar terug, maar goed, beggars can't be choosers zeker
- Saab 95 -> uiterlijk prachtige wagen, binnenin iets minder. Verbruik ligt wat hoger, en degene die beschikbaar zijn hebben zo'n ~200K km. Bij bvb Mercedes stoort dat mij niet erg, maar Saab is niet enorm betrouwbaar...
- Skoba Superb -> er zijn er enkele die goed uitgerust zijn. Is op zich wel een stuk groter dan ik nodig heb, maar verder wel een optie.
- nieuwe Mazda 3 lijkt mij super, zeker met het "Skycruise" pakket, maar die zijn tweehands nog erg duur
- Mercedes CLA: 2de hands nog een stuk boven budget
- veel BMW 3's, maar die ben ik persoonlijk wat beu gezien. 3GT's zijn dan weer een stuk duurder.
- Audi's van 2010-2011 die ik gezien heb lijken qua interieur al vrij gedateerd... Maar misschien heb ik slechte interieurfoto's gezien.
- Minder "premium" wagens met deze wagengrootte (Toyota Avensis, Opel Insignia, Volvo S60, etc.) zijn van buiten dik OK, maar zien er binnenin een stuk minder esthetisch uit dan Mercedes/Lexus/etc. Gezien de tijd die ik in mijn wagen zal spenderen, mag het interieur wel aangenaam zijn. Maar misschien heb ik ook hier slechte interieurfoto's gezien.
- Citroën DS5 & Peugeot 508 lijken binnenin best aangenaam, maar met Franse wagens maak ik mij zorgen over onderhoudskosten...
- Lexus IS 220d/200d: de 220d had veel technische problemen en was duur in onderhoud. De 200d zou beter moeten zijn, maar ik maak mij toch nog zorgen over technische problemen. Lexus onderhoud is ook niet goedkoop, maar misschien kan het onderhoud bij een niet-officiële garage gebeuren. Wel érg hoog verbruik voor een diesel, dan is de Saab 95 waarschijnlijk interessanter.
- E-klasse & 5-serie zouden voor mij eens iets anders zijn, en ik veronderstel dat ze erg comfortabel zouden zijn. Maar de grootte heb ik niet nodig (minpunt om te parkeren), en het verbruik zal hoger zijn dan bvb een C-klasse. Zou dus geen erg rationele keuze zijn...
Zijn er merken/modellen die ik over het hoofd zie?
Bepaalde wagens in deze lijst die jullie zouden afraden of aanraden?
Ik moet eerlijk toegeven, als ik mijn lijst bekijk ben ik precies wel een erg moeilijke mens Maar ik weet dat ik veel plezier kan beleven aan een wagen, en aangezien ik er zo'n 5 jaar mee plan te doen wil ik dat niet mislopen.
Comment