Op het autosalon geweest en dat zet aan tot dromen. Situatie: 2 jonge kinderen, bedrijfswagen van vrouw als gezinswagen (diesel met catalogusprijs om en bij 30.000), en zelf een E92 335i (2-deurs dus). Voor mijn eigen wagen heb ik twee mogelijkheden, ofwel onder km vergoeding (nu het geval), ofwel als bedrijfswagen (eventueel bij een nieuwe).
Omdat het altijd leuk is de collectieve wijsheid van het forum aan te spreken, maar ook om de eigen gedachten wat te ordenen, de opties:
1) 335i daily houden en nieuwe MX-5 er bij: Feit is dat de 3 nog altijd een droom is om mee te rijden, met een ideale mix comfort/power/looks en al bij al voldoende praktische inzetbaarheid (ooit met het gezin en alle bagage van het zuiden teruggereden - geen probleem). Hij is ondertussen op het punt waar hij ook (relatief) goedkoop begint te worden - afgezien van 'onverwachte' kosten die er tot nog toe niet waren (afschrijving is nu laag, omnium hoeft niet meer, ...). Enkel al in het vrijgekomen budget (t.o.v. wat hij nieuw kostte) past het leukste waar ik op het salon ingezeten heb: een Mazda MX-5. Staat al lang op de wishlist, en de nieuwe vind ik super. Geen wagen die je koopt als je de grote lotto pot wint, maar in de praktijk waarschijnlijk de meeste fun op 4 wielen die nieuwe te koop is. Ik zou dan met km vergoeding werken, wat volledige flexibiliteit geeft (om beide te rijden), nadeel is dan wel dat mijn wagen niet als gezinswagen inzetbaar is (gratis rijden van mijn vrouw wint het tegen alles zelf betalen zonder enige aftrek).
2) Budget daily/gezinswagen en mooi speelgoed: Ik ben (gezien wat ik op onze wegen tegenkom blijkbaar als enkeling) niet overtuigd van zgn. 'premium' wagens die eigenlijk op heel banale aandrijflijnen gebouwd zijn - type BMW 520d e.d. En (eerlijk) ook geen badge snob. Zou me er dus perfect in kunnen vinden een 'value for money' gezinswagen aan te schaffen (als bedrijfswagen), en dan met het vrijgekomen budget iets echt leuks te kopen. Dat heeft het voordeel dat we als gezin in het weekend en op vakantie met iets ruimers en beter uitgerust op pad kunnen. Qua gezinswagen zie ik 4 modellen: Mazda 6 Sportbreak, Mazda CX-5 (ik vind echt dat Mazda zo goed bezig is), Skoda Superb Combi, of Renault Espace (meer outsider want eigenlijk te groot). Zou dan gaan voor een topversie, al dan niet in benzine (kms eerder beperkt en het dieseltijdperk is afgelopen, dus waarom niet). De wagen er naast kan dan vanalles zijn, een 997 moet er ooit komen, een M3 is ook niet mis, Boxster S 987 mooi, of we gaan echt de speelgoed toer op met een Elise/Exige of Caterham.
3) 'Premium' daily/gezinswagen en budget speelgoed: Als variant op het bovenstaande, trekken we dan echt de registers open voor de daily/gezinswagen, met iets wat we dan 'premium' noemen maar er vooral over gaat een totaalpakket (incl. aandrijflijn) te krijgen wat de gemiddelde constructeur niet aanbiedt. Hier heb ik na het salon de keuzes uitgedund tot twee, nl. de Jaguar F-Pace 3.0d (SUVs zijn geen must integendeel, maar dit was de ster van het salon wat mij betreft), en de C450 AMG Sport. Beiden zijn duur speelgoed en natuurlijk geen 'pure' sportwagens (de 450 al meer dan de F-pace natuurlijk). Echter de budgettaire ruimte is dan wat opgesoupeerd, wat er dan nog bij kan is bv. MX-5 NB (2e gen) of (hele ) oude Boxster.
4) 'Fiscale' daily/gezinswagen en nieuwe MX-5: Onze staat zet aan tot extreme game-playing als het bedrijfswagens betreft. Het is dus zeer moeilijk om, zolang er enige rationaliteit overblijft, de keuze van een 'fiscale' wagen naast je neer te leggen. Specifiek denk ik dan aan de Mercedes E350e (weliswaar in break, maar je hoeft geen genie te zijn om te weten hoe die er zal uit zien). Ik ben nu al twee maal zeer tevreden MB eigenaar, en als comfort/gezinswagen is dit er eentje om vingers en duimen bij af te likken - hoewel de totaalbeleving m.i. niet zal tippen aan de F-Pace of C450. Maar de prijs is dan (door alle fiscale boosts) ook navenant lager. In die mate dat de nieuwe MX-5 terug in beeld komt, mogelijk wel met een paar minder opties.
5) De elektrische route: Hier is er maar eentje die in de praktijk bruikbaar zou zijn (wegens range) en dat is de Model S. Ik vind het een superding, maar moet bekennen er nog niet mee gereden te hebben. Voornaamste nadeel is dat ik dit als gezinswagen minder ideaal vind omdat er bv. mee op skireis gaan toch niet praktisch is (maar goed, mijn vrouw zal ook haar wagen nog hebben). Er zijn dan nog twee varianten te bedenken: een goed uitgeruste P85D (belachelijk duur maar fiscaal o zo interessant dat het weer haalbaar wordt) die van 0-100 gehakt maakt, of een 'budget' kale P85 RWD (P70 heeft voor mij niet voldoende dagelijks bereik). Waarbij die laatste dan weer met 'speelgoed' gecombineerd kan worden (basic MX-5?).
Ik besef dat dit een aardige range van mogelijkheden is, en optie (1) is natuurlijk aan mij specifiek (omdat ik die 335i al heb). Maar kan me voorstellen dat de keuze tussen 2-3-4-5 vaker voorkomt, zeker onder liefhebbers. Stemmen/argumenteren maar. Heb voor het gemakt 10 (forum max) representatieve voorbeelden voorzien.
Omdat het altijd leuk is de collectieve wijsheid van het forum aan te spreken, maar ook om de eigen gedachten wat te ordenen, de opties:
1) 335i daily houden en nieuwe MX-5 er bij: Feit is dat de 3 nog altijd een droom is om mee te rijden, met een ideale mix comfort/power/looks en al bij al voldoende praktische inzetbaarheid (ooit met het gezin en alle bagage van het zuiden teruggereden - geen probleem). Hij is ondertussen op het punt waar hij ook (relatief) goedkoop begint te worden - afgezien van 'onverwachte' kosten die er tot nog toe niet waren (afschrijving is nu laag, omnium hoeft niet meer, ...). Enkel al in het vrijgekomen budget (t.o.v. wat hij nieuw kostte) past het leukste waar ik op het salon ingezeten heb: een Mazda MX-5. Staat al lang op de wishlist, en de nieuwe vind ik super. Geen wagen die je koopt als je de grote lotto pot wint, maar in de praktijk waarschijnlijk de meeste fun op 4 wielen die nieuwe te koop is. Ik zou dan met km vergoeding werken, wat volledige flexibiliteit geeft (om beide te rijden), nadeel is dan wel dat mijn wagen niet als gezinswagen inzetbaar is (gratis rijden van mijn vrouw wint het tegen alles zelf betalen zonder enige aftrek).
2) Budget daily/gezinswagen en mooi speelgoed: Ik ben (gezien wat ik op onze wegen tegenkom blijkbaar als enkeling) niet overtuigd van zgn. 'premium' wagens die eigenlijk op heel banale aandrijflijnen gebouwd zijn - type BMW 520d e.d. En (eerlijk) ook geen badge snob. Zou me er dus perfect in kunnen vinden een 'value for money' gezinswagen aan te schaffen (als bedrijfswagen), en dan met het vrijgekomen budget iets echt leuks te kopen. Dat heeft het voordeel dat we als gezin in het weekend en op vakantie met iets ruimers en beter uitgerust op pad kunnen. Qua gezinswagen zie ik 4 modellen: Mazda 6 Sportbreak, Mazda CX-5 (ik vind echt dat Mazda zo goed bezig is), Skoda Superb Combi, of Renault Espace (meer outsider want eigenlijk te groot). Zou dan gaan voor een topversie, al dan niet in benzine (kms eerder beperkt en het dieseltijdperk is afgelopen, dus waarom niet). De wagen er naast kan dan vanalles zijn, een 997 moet er ooit komen, een M3 is ook niet mis, Boxster S 987 mooi, of we gaan echt de speelgoed toer op met een Elise/Exige of Caterham.
3) 'Premium' daily/gezinswagen en budget speelgoed: Als variant op het bovenstaande, trekken we dan echt de registers open voor de daily/gezinswagen, met iets wat we dan 'premium' noemen maar er vooral over gaat een totaalpakket (incl. aandrijflijn) te krijgen wat de gemiddelde constructeur niet aanbiedt. Hier heb ik na het salon de keuzes uitgedund tot twee, nl. de Jaguar F-Pace 3.0d (SUVs zijn geen must integendeel, maar dit was de ster van het salon wat mij betreft), en de C450 AMG Sport. Beiden zijn duur speelgoed en natuurlijk geen 'pure' sportwagens (de 450 al meer dan de F-pace natuurlijk). Echter de budgettaire ruimte is dan wat opgesoupeerd, wat er dan nog bij kan is bv. MX-5 NB (2e gen) of (hele ) oude Boxster.
4) 'Fiscale' daily/gezinswagen en nieuwe MX-5: Onze staat zet aan tot extreme game-playing als het bedrijfswagens betreft. Het is dus zeer moeilijk om, zolang er enige rationaliteit overblijft, de keuze van een 'fiscale' wagen naast je neer te leggen. Specifiek denk ik dan aan de Mercedes E350e (weliswaar in break, maar je hoeft geen genie te zijn om te weten hoe die er zal uit zien). Ik ben nu al twee maal zeer tevreden MB eigenaar, en als comfort/gezinswagen is dit er eentje om vingers en duimen bij af te likken - hoewel de totaalbeleving m.i. niet zal tippen aan de F-Pace of C450. Maar de prijs is dan (door alle fiscale boosts) ook navenant lager. In die mate dat de nieuwe MX-5 terug in beeld komt, mogelijk wel met een paar minder opties.
5) De elektrische route: Hier is er maar eentje die in de praktijk bruikbaar zou zijn (wegens range) en dat is de Model S. Ik vind het een superding, maar moet bekennen er nog niet mee gereden te hebben. Voornaamste nadeel is dat ik dit als gezinswagen minder ideaal vind omdat er bv. mee op skireis gaan toch niet praktisch is (maar goed, mijn vrouw zal ook haar wagen nog hebben). Er zijn dan nog twee varianten te bedenken: een goed uitgeruste P85D (belachelijk duur maar fiscaal o zo interessant dat het weer haalbaar wordt) die van 0-100 gehakt maakt, of een 'budget' kale P85 RWD (P70 heeft voor mij niet voldoende dagelijks bereik). Waarbij die laatste dan weer met 'speelgoed' gecombineerd kan worden (basic MX-5?).
Ik besef dat dit een aardige range van mogelijkheden is, en optie (1) is natuurlijk aan mij specifiek (omdat ik die 335i al heb). Maar kan me voorstellen dat de keuze tussen 2-3-4-5 vaker voorkomt, zeker onder liefhebbers. Stemmen/argumenteren maar. Heb voor het gemakt 10 (forum max) representatieve voorbeelden voorzien.
Comment