Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autosalon dilemma's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Autosalon dilemma's

    Op het autosalon geweest en dat zet aan tot dromen. Situatie: 2 jonge kinderen, bedrijfswagen van vrouw als gezinswagen (diesel met catalogusprijs om en bij 30.000), en zelf een E92 335i (2-deurs dus). Voor mijn eigen wagen heb ik twee mogelijkheden, ofwel onder km vergoeding (nu het geval), ofwel als bedrijfswagen (eventueel bij een nieuwe).

    Omdat het altijd leuk is de collectieve wijsheid van het forum aan te spreken, maar ook om de eigen gedachten wat te ordenen, de opties:

    1) 335i daily houden en nieuwe MX-5 er bij: Feit is dat de 3 nog altijd een droom is om mee te rijden, met een ideale mix comfort/power/looks en al bij al voldoende praktische inzetbaarheid (ooit met het gezin en alle bagage van het zuiden teruggereden - geen probleem). Hij is ondertussen op het punt waar hij ook (relatief) goedkoop begint te worden - afgezien van 'onverwachte' kosten die er tot nog toe niet waren (afschrijving is nu laag, omnium hoeft niet meer, ...). Enkel al in het vrijgekomen budget (t.o.v. wat hij nieuw kostte) past het leukste waar ik op het salon ingezeten heb: een Mazda MX-5. Staat al lang op de wishlist, en de nieuwe vind ik super. Geen wagen die je koopt als je de grote lotto pot wint, maar in de praktijk waarschijnlijk de meeste fun op 4 wielen die nieuwe te koop is. Ik zou dan met km vergoeding werken, wat volledige flexibiliteit geeft (om beide te rijden), nadeel is dan wel dat mijn wagen niet als gezinswagen inzetbaar is (gratis rijden van mijn vrouw wint het tegen alles zelf betalen zonder enige aftrek).

    2) Budget daily/gezinswagen en mooi speelgoed: Ik ben (gezien wat ik op onze wegen tegenkom blijkbaar als enkeling) niet overtuigd van zgn. 'premium' wagens die eigenlijk op heel banale aandrijflijnen gebouwd zijn - type BMW 520d e.d. En (eerlijk) ook geen badge snob. Zou me er dus perfect in kunnen vinden een 'value for money' gezinswagen aan te schaffen (als bedrijfswagen), en dan met het vrijgekomen budget iets echt leuks te kopen. Dat heeft het voordeel dat we als gezin in het weekend en op vakantie met iets ruimers en beter uitgerust op pad kunnen. Qua gezinswagen zie ik 4 modellen: Mazda 6 Sportbreak, Mazda CX-5 (ik vind echt dat Mazda zo goed bezig is), Skoda Superb Combi, of Renault Espace (meer outsider want eigenlijk te groot). Zou dan gaan voor een topversie, al dan niet in benzine (kms eerder beperkt en het dieseltijdperk is afgelopen, dus waarom niet). De wagen er naast kan dan vanalles zijn, een 997 moet er ooit komen, een M3 is ook niet mis, Boxster S 987 mooi, of we gaan echt de speelgoed toer op met een Elise/Exige of Caterham.

    3) 'Premium' daily/gezinswagen en budget speelgoed: Als variant op het bovenstaande, trekken we dan echt de registers open voor de daily/gezinswagen, met iets wat we dan 'premium' noemen maar er vooral over gaat een totaalpakket (incl. aandrijflijn) te krijgen wat de gemiddelde constructeur niet aanbiedt. Hier heb ik na het salon de keuzes uitgedund tot twee, nl. de Jaguar F-Pace 3.0d (SUVs zijn geen must integendeel, maar dit was de ster van het salon wat mij betreft), en de C450 AMG Sport. Beiden zijn duur speelgoed en natuurlijk geen 'pure' sportwagens (de 450 al meer dan de F-pace natuurlijk). Echter de budgettaire ruimte is dan wat opgesoupeerd, wat er dan nog bij kan is bv. MX-5 NB (2e gen) of (hele ) oude Boxster.

    4) 'Fiscale' daily/gezinswagen en nieuwe MX-5: Onze staat zet aan tot extreme game-playing als het bedrijfswagens betreft. Het is dus zeer moeilijk om, zolang er enige rationaliteit overblijft, de keuze van een 'fiscale' wagen naast je neer te leggen. Specifiek denk ik dan aan de Mercedes E350e (weliswaar in break, maar je hoeft geen genie te zijn om te weten hoe die er zal uit zien). Ik ben nu al twee maal zeer tevreden MB eigenaar, en als comfort/gezinswagen is dit er eentje om vingers en duimen bij af te likken - hoewel de totaalbeleving m.i. niet zal tippen aan de F-Pace of C450. Maar de prijs is dan (door alle fiscale boosts) ook navenant lager. In die mate dat de nieuwe MX-5 terug in beeld komt, mogelijk wel met een paar minder opties.

    5) De elektrische route: Hier is er maar eentje die in de praktijk bruikbaar zou zijn (wegens range) en dat is de Model S. Ik vind het een superding, maar moet bekennen er nog niet mee gereden te hebben. Voornaamste nadeel is dat ik dit als gezinswagen minder ideaal vind omdat er bv. mee op skireis gaan toch niet praktisch is (maar goed, mijn vrouw zal ook haar wagen nog hebben). Er zijn dan nog twee varianten te bedenken: een goed uitgeruste P85D (belachelijk duur maar fiscaal o zo interessant dat het weer haalbaar wordt) die van 0-100 gehakt maakt, of een 'budget' kale P85 RWD (P70 heeft voor mij niet voldoende dagelijks bereik). Waarbij die laatste dan weer met 'speelgoed' gecombineerd kan worden (basic MX-5?).

    Ik besef dat dit een aardige range van mogelijkheden is, en optie (1) is natuurlijk aan mij specifiek (omdat ik die 335i al heb). Maar kan me voorstellen dat de keuze tussen 2-3-4-5 vaker voorkomt, zeker onder liefhebbers. Stemmen/argumenteren maar. Heb voor het gemakt 10 (forum max) representatieve voorbeelden voorzien.
    51
    e92 335i + MX5 2.0 Skycruise
    19,61%
    10
    Mazda 6 Skycruise D175 4WD auto + Porsche 997S (2ehd)
    5,88%
    3
    Skoda Superb Style 2.0 TSI (206 Kw) 4x4 Auto + Porsche 997S (2ehd)
    13,73%
    7
    Mazda CX-5 Skycruise D175 4WD auto + Porsche 997S (2ehd)
    7,84%
    4
    Renault Espace TCe 200 Paris Initiale + Porsche 997S (2ehd)
    7,84%
    4
    Jaguar F-Pace 3.0d + MX-5 1.8 NB (2ehd)
    5,88%
    3
    Mercedes C450 AMG Sport break + MX-5 1.8 NB (2ehd)
    15,69%
    8
    Mercedes E350e break + Mazda MX-5 1.5 Skycruise (ND)
    5,88%
    3
    Tesla Model S P85D 'full'
    13,73%
    7
    Tesla Model S 85 'budget' + Mazda MX-5 1.5 Skycruise (ND)
    3,92%
    2

    The poll is expired.


  • #2
    Pol duurde wat te lang om te maken - zal even een mod moeten vragen of dat nog kan toegevoegd worden. Maar 1-2-3-4-5 volstaat ook .

    Comment


    • #3
      1.

      Lijkt me de beste optie.

      Comment


      • #4
        Ik weet nog leukere opties:

        6. bedrijfswagen/335i houden:
        Je koopt een bedrijfswagen (is een grote nog nodig met je kinderen?), best eentje die fiscaal wat interessant is waardoor je niet veel moet betalen, en je begint gewoon je 335i lekker te modden

        7. 335i daily(of bedrijfswagen)/oldtimer:
        je blijft je daily houden, of als je echt iets anders wilt, koop je een nieuwe daily, en als weekendtoy koop je een leuke oldie. Met een beetje kennis koop je eentje die enkel nog maar stijgt in waarde, ideaal voor weekends
        Classic cars on demand

        www.facebook.com/CaliforniaDream.be
        www.californiadream.be

        - It's time to make your dream come true -

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
          Ik weet nog leukere opties:

          6. bedrijfswagen/335i houden:
          Je koopt een bedrijfswagen (is een grote nog nodig met je kinderen?), best eentje die fiscaal wat interessant is waardoor je niet veel moet betalen, en je begint gewoon je 335i lekker te modden
          Dit is feitelijk een variant op 2 of 4 (3 wordt dan toch te duur). Heb er ook al aan gedacht maar niet vermeld omdat het dan verwarrend werd. Het kan natuurlijk, maar lijkt me misschien wat veel geld om de 335i te houden, gezien dat een wagen is die ik al door en door ken. M.a.w. iets waar je meerdere jaren dagdagelijks mee gereden hebt, is moeilijk nog als hobby wagen te bekijken... aan de andere kant, een Performance Exhaust klinkt wel leuk .

          7. 335i daily(of bedrijfswagen)/oldtimer:
          je blijft je daily houden, of als je echt iets anders wilt, koop je een nieuwe daily, en als weekendtoy koop je een leuke oldie. Met een beetje kennis koop je eentje die enkel nog maar stijgt in waarde, ideaal voor weekends
          Dit daarentegen kan geschrapt worden. Op dit moment is er geen tijd/ruimte voor een oldtimer in mijn leven. Ik moet iets hebben waarvan ik weet dat het enkel kwestie is van de sleutel omdraaien en vertrekken. Als ik zie wat voor tijd zelfs een goeie oldie vraagt, dan is dit niet aan de orde.

          Comment


          • #6
            Ik zou voor nr 2 gaan.
            Tijdens mijn vakantiewerk moest ik hele dagen in een Renault camionette rijden.
            Als ik dan in mijn vrije tijd dan met mijn Mini kon rijden, was dat altijd met de grootste smile dan ooit tevoren omdat ik de Renault gewoon werd.

            Als ik een leuke funcar zou kunnen kopen zou ik met plezier een mindere daily rijden.
            Dat rijdt ook en in de vrije tijd heb je dik speelgoed en het is nu niet dat de opgesomde Mazda's of Skoda vreselijk zijn.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten
              Pol duurde wat te lang om te maken - zal even een mod moeten vragen of dat nog kan toegevoegd worden. Maar 1-2-3-4-5 volstaat ook .
              Poll gemaakt en ze staan er allemaal in. 10 is wel de max.

              Succes met uw keuze.
              2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

              2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

              Comment


              • #8
                Ik zou ook gaan voor 2 of 3. Lijkt voor mij het leukst om in het weekend of wanneer je maar wil met iets kunt cruisen die veel verschilt van uw daily
                En die dailies lijken me ook geen straf om mee te rijden imo.

                Comment


                • #9
                  Moest ik in uw plek zijn, dan ging ik voor de F-Pace 3.0d en dan er een Mx-5je bij voor de weekenden!

                  Comment


                  • #10
                    Tjah, mijn keuze is duidelijk: fiscaal voordelige premium daily + nieuwe MX-5. Want een daily blijft toch nog altijd iets om frequenter te gebruiken, dus comfort en uitrusting mag dan wat mij betreft gemaximaliseerd worden zonder fiscale afstraffing.
                    Dus heb ik in de lijst de keuze aangevinkt van de E350e break + MX5. Maar als je dan toch naar een fiscale premium daily zou gaan, dan zou ik die plug-in toestanden die nog niks qua deugdelijkheid bewezen hebben opzij laten liggen en gaan voor de nieuwe Lexus RX 450h (ben lichtjes bevooroordeeld, maar toch ). Die geeft je alle comfort die je van je Mercedes gewend bent + de zekerheid van top betrouwbaarheid, en wat meer exclusiveit

                    Comment


                    • #11
                      Moeilijk, want ik kan mij niet 100% vinden in één van de 2-wagens scenario's...
                      een M3 als 2de wagen zou heel tof zijn, maar VB en BIV vind ik persoonlijk al een (te) zware domper op de feestvreugde.

                      Er zijn drie wagens die ik ook heel interessant vind: F-Pace, C450 AMG Sport of Tesla.
                      De F-Pace schakelt zich tov die andere 2 uit omwille van de diesel.
                      Een C450 of een Tesla...
                      (last time I checked, koos ik voor een benzine)

                      Vermits je van een 335i komt, is een C450 misschien niet zo'n enorme verandering, een F-Pace of een Tesla is echt eens iets totaal anders.
                      Ikzelf neig meer naar die afwisseling van wagen, dan zit je met een F-Pace of Tesla met iets "interessant".
                      Als er nu één ding is wat Tesla aardig voor mekaar heeft, dan zijn het z'n rijeigenschappen, zeker eens uitproberen!
                      F-Pace is anderzijds wellicht de meest all-round auto uit het lijstje, zou alleszins geen slechte keuze zijn.
                      Zo'n C450 is een conservatievere keuze, maar heeft alle juiste ingrediënten... dat zou mijn keuze zijn, als daily en als weekendkar (welke optie is dat in het lijstje hierboven? )

                      Comment


                      • #12
                        Voorstel met een 997 in, daar kan ik toch niet omheen ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                          Voorstel met een 997 in, daar kan ik toch niet omheen ;-)
                          Idem hier...
                          Ik koos optie 4, met de Mazda CX-5.
                          I.v.m. de opties met een MX-5: is een zeer leuke, betaalbare wagen maar kan toch niet tippen aan een Porsche 997!

                          Comment


                          • #14
                            Indien je zou gaan voor een optie met een MX-5 zou ik toch de topversie kiezen sowieso.
                            De goedkoopste 1.5 Skymove is 22.500, de 2.0 Skycruise is 27.500. Voor die 5.000 heb je veel meer. Ik heb zowel de 1.5 als de 2.0 gereden, de 2.0 is zeker die 5.000 extra waard. De Skymove is daarbij vrij beperkt qua uitrusting, indien je voor een 1.5 Skycruise zou gaan van 26.000, zou het verschil met de 2.0 zelfs al maar 1.500 meer zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Je leest daar in testen ook altijd tegenstrijdige meningen over.
                              Voor de ene is die 1.5 al snel genoeg, de andere vindt de 2.0 een must.

                              Bijna 30k voor een deftig uitgeruste 2.0 begin ik al vrij veel te vinden.
                              Het is tenslotte enkel 'leuk speelgoed' en gezien de beperkte inzetbaarheid voor de meesten maar een tweede of zelfs derde wagen.
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • #16
                                Il lees en zie toch vooral toch dat de voorkeur gegeven wordt aan de 1.5.

                                Comment


                                • #17
                                  Tweeliter heeft sperdifferentieel, de vijftienhonderd niet. Ook grotere remmen, en grotere banden, 205 en 17" tegenover 195 en 16" voor de 1.5.
                                  De 2.0 heeft ook een Bilstein sportophanging.

                                  KdF, je preekt over bijna 30k, maar het is 27.5, met een andere lak 28k. Er is slechts 500 € salonkorting, maar de dealer geeft zelf ook nog korting, zeker 1000, ik had zelfs redelijk meer dan dat. Reken op 26.500, dat is toch helemaal geen 30.000.
                                  Bedenk ook dat er in die prijsklasse geen enkele vergelijkbare auto is. Zelfs in veel hogere prijsklasses vind je volgens mij geen enkele auto die je zoveel fun per euro geeft.
                                  Het is een ideale 2e auto, dat is het ook in ons gezin, perfect om tijdens de week mee naar het werk te rijden bijvoorbeeld.

                                  David67, de 1.5 is perfect als je gewoon een leuke sportieve 2e auto wil, en als je zoiets voor de eerste maal koopt.
                                  Ben je echter al wat pk's en sportieve auto's gewoon, dan raad ik toch de 2.0 aan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    26,5k is dus de nettoprijs, voor een fully loaded 2.0?

                                    Het is geen roadster, ik weet het, maar bijvoorbeeld een jonge GT86 kost niet meer, en die is veel praktischer en qua 'fun per euro' zoals je zelf schrijft zeker niet slechter
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                      26,5k is dus de nettoprijs, voor een fully loaded 2.0?
                                      Zelfs nog minder als je een goeie dealer vindt.


                                      Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                      Het is geen roadster, ik weet het, maar bijvoorbeeld een jonge GT86 kost niet meer, en die is veel praktischer en qua 'fun per euro' zoals je zelf schrijft zeker niet slechter
                                      Nu vergelijk je een nieuwe MX-5 met een tweedehands GT86. Dat is niet fair, catalogusprijzen zijn 27.500 tov 33.500.
                                      In vergelijkende tests zie ik de Mazda er telkens als winnaar uitkomen, op alle vlakken.

                                      Ik weet ook niet of Toyota praktischer is. Er is een achterbank ja, maar is die wel bruikbaar ? Het enige praktischer is de grotere kofferruimte. Maar zoals ik zei koop je vooral een MX-5 als 2e auto. Als ik iets moet vervoeren pak ik onze andere auto wel. Ik denk dat een GT86 meer dan een MX-5 verkocht wordt om als enige auto te dienen. In dat geval lijkt hij mij ook niet zo praktisch.

                                      We wijken af van het topic-onderwerp :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                                        Tjah, mijn keuze is duidelijk: fiscaal voordelige premium daily + nieuwe MX-5. Want een daily blijft toch nog altijd iets om frequenter te gebruiken, dus comfort en uitrusting mag dan wat mij betreft gemaximaliseerd worden zonder fiscale afstraffing.
                                        Dus heb ik in de lijst de keuze aangevinkt van de E350e break + MX5. Maar als je dan toch naar een fiscale premium daily zou gaan, dan zou ik die plug-in toestanden die nog niks qua deugdelijkheid bewezen hebben opzij laten liggen en gaan voor de nieuwe Lexus RX 450h (ben lichtjes bevooroordeeld, maar toch ). Die geeft je alle comfort die je van je Mercedes gewend bent + de zekerheid van top betrouwbaarheid, en wat meer exclusiviteit
                                        Sorry was er even uit. Buiten dat ik zo'n RX450h helemaal niet mooi vind, ben ik wel van mening dat een niet plug-in hybride weinig interessant is. Heel veel van mijn verplaatsingen zijn 20-40km, dus een plug-in zou dan echt een verschil kunnen maken (zeker als er op bestemming ook geladen kan worden, hoewel dat nog eerder zeldzaam is).

                                        Comment

                                        Working...
                                        X