Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leasewagen vs. bruto loon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Leasewagen vs. bruto loon

    Ik weet dat er al meerdere threads zijn geweest over dit topic maar omdat iedere situatie anders is en veel invloed heeft op een dergelijke beslissing, post ik toch even een nieuw draadje om mijn situatie voor te leggen en jullie input te vragen voor objectieve, rationele gedachten of aspecten die ik in overweging moet nemen.

    Mijn huidige situatie:
    - heb een leasewagen van de firma
    - VAA kost me netto ca. 1200 Euro per jaar
    - Auto met 7 zitplaatsen wegens groot gezin

    Nieuwe situatie:
    - de mogelijkheid om ofwel verder te gaan met huidige situatie of bruto salarisverhoging van 10000 euro p.j. (houdt rekening met 13,92 maanden dus 718 euro bruto per maand)

    Bijkomende relevante informatie:
    - Ik rij ca. 8000 km woon-werkverkeer per jaar
    - Ca. 18000 km priv? per jaar
    - Ik krijg jaarlijks een bonus van gemiddeld 14%
    - Ik zit in een pensioenplan met deel werknemer en deel werkgever
    - Ik zit in de hoogste schijf voor inkomstenbelasting
    - Als ik voor optie bruto salarisverhoging zou kiezen, zou ik priv? waarschijnlijk iets van het segment Ford Galaxy of Kia Sorento of dergelijk kopen van 2-3 jaar oud voor een budget van ca. 20000 euro
    - Leaseauto is momenteel enige auto in het gezin en geen directe plannen om tweede auto te nemen

    Wat ik in eerste instantie zou moeten weten is welk financieel voordeel levert het inleveren van de firmawagen mij effectief netto op per jaar. Dan zou ik verder de berekening moeten maken wat het priv? aankopen van een auto mij jaarlijks zal kosten (all-in berekening).

    Een tweede aspect waar ik aan denk en ik graag jullie waardevolle input over wil vragen, is het oog op de toekomst. Er wordt al veel gesproken over de firmawagens en manieren bedacht om dat fenomeen te beperken. Ik weet niet hoe concreet de bedreiging momenteel is, maar met oog op de vele maatregelen waar uiteindelijk bijna altijd de hardwerkende middenklasser de dupe van is, lijkt mij de kans re?el dat er binnen enkele jaren mogelijks wordt overgegaan door een andere fiscale regeling die dan niet zo interessant zal uitvallen voor diegenen met een firmawagen. Als dat inderdaad zo is, dan zou het mogelijks bijkomend voordeel opleveren om nu al mijn leasebak in te ruilen voor een - toch niet slechte - alternatieve regeling van bruto salaris. Moedertje staat zal het voordeel toch nooit omzetten in 10000 euro bruto salaris (hoe weinig daar ook helaas van overblijft voor de hardwerkende, eerlijke belastingbetaler).

    En ten slotte hoor ik graag ook andere overwegingen waarover ik nog niet heb gedacht.

    Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!
    17
    Firmawagen behouden
    41,18%
    7
    Salarisverhoging
    58,82%
    10

  • #2
    Zoals ik het lees, hebt ge een 'salariswagen' en wordt deze wagen compleet niet voor beroepsdoeleinden gebruikt? Woon-werk valt onder privé verplaatsingen.
    In dat geval lijkt me die €1000 bruto per jaar goed uit te komen, want die tellen mee voor uw pensioen later.

    Enige echte voordeel dat ik zie met uw salariswagen, is de tankkaart en ongevallenrisico. Die tankkaart is waarschijnlijk onbeperkt en als ge de auto pere totale rijdt, dan is het maar bellen voor ne nieuwe. Uwe eigen wagen en in fout, is wel ff slikken.

    Over de bedragen kan ik niet mee spreken omdat ik nog nooit in die situatie gezeten heb. Heb het thans zelf al eens bekeken, maar probleem bij mij is dat ik effectief die bedrijfswagen ook gebruik voor het bedrijf. Doe maar 2000km woon-werk, max 5000km privé, en meer dan 40000km voor mijn werk zelf. Was ook al eens aan het kijken geweest om zelf een auto te kopen en dan een km vergoeding te vragen, maar die is beperkt tot 24000km en dat haal ik er nooit uit. Enige reden waarom ik in uw geval zou kiezen voor een eigen wagen, is zodat ik zelf kan kiezen waarmee ik rij.

    Denk wel dat andere u hiermee verder kunnen helpen wat de cijfers betreft.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de reactie. Over verplaatsing voor beroepsdoeleinden: zeer weinig. Ik heb een tijd gehad dat ik er veel deed en dan zou een eigen wagen zeker interessant zijn geweest vanwege km-vergoeding (dacht 0,34 Eur/km), maar momenteel is het maar heel af en toe dat ik me voor het werk moet verplaatsen (buiten woon-werkverkeer dat dus inderdaad niet meetelt voor vergoeding).

      Comment


      • #4
        Is het bedrag dat meetelt voor pensioen niet beperkt?
        Ik dacht dat alles boven ongeveer 4500-5000 euro bruto per maand wel voor extra afdrage zorgt, maar niet voor meer pensioen...

        Je doet wel vrij veel puur prive kilometers, ik denk dat je voorlopig nog wel beter af bent met leasewagen.
        Aan de andere kant gaat zo'n 7 zitter natuurlijk wel hogere VAA geven.

        Als ik NL kijk: daar zijn de belastingen lager en zijn leasewagens misschien wel 4x duurder en toch heeft iedereen die toch nog graag...

        Comment


        • #5
          Hoogste pensioen werknemer in be is 1800 netto...alles boven bruto zeg maar 3500 bruto wordt afgedragen vergeten voor de drol van janus (ttz om de ambtenaarspensioenen te betalen)

          Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Ik zou voor de firmawagen gaan, puur financieel die berekening maken kan volgens mij tot op zekere hoogte. Maar wat met onderhoudskosten? Stijgende brandstofprijzen? Perto's?
            Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je nog een eigen wagen gehad hebt (zelf betaald dus), maar vergis je niet in runnig costs. Ik zou voor de bedrijfswagen gaan puur voor financiële gemoedsrust. Als jouw bedrijfswagen morgen in panne valt zijn de kosten niet voor jou. Plus je bent zeker dat je om de x-aantal jaar met een nieuw model rijdt.

            Ik vroeg me nog af hoe je hierop gekomen bent? Eigen idee of een voorstel van de werkgever?
            Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

            Comment


            • #7
              Als liefhebber zou ik veel liever zelf mijn eigen wagen kiezen, zonder met allerlei financi?le en andere kutrestricties rekening te moeten houden. Maar financieel ben je beter af met een leaseslet.
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                .. zonder met allerlei financi?le en andere kutrestricties rekening te moeten houden.
                Dat heet nu schaamlipcorrecties.
                30 jaar Mr Yuge!

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de reacties.

                  @Kartfreak: dit is een optie aangeboden door de werkgever (aan een aantal mensen met bepaalde functie, waaronder ikzelf. Ik zat destijds met een lopend leasecontract maar nu dat mijn huidige lease tot zijn einde komt, ben ik het dus alsnog aan het overwegen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ena Bekijk Berichten
                    Ik weet dat er al meerdere threads zijn geweest over dit topic maar omdat iedere situatie anders is en veel invloed heeft op een dergelijke beslissing, post ik toch even een nieuw draadje om mijn situatie voor te leggen en jullie input te vragen voor objectieve, rationele gedachten of aspecten die ik in overweging moet nemen.

                    Mijn huidige situatie:
                    - heb een leasewagen van de firma
                    - VAA kost me netto ca. 1200 Euro per jaar
                    - Auto met 7 zitplaatsen wegens groot gezin

                    Nieuwe situatie:
                    - de mogelijkheid om ofwel verder te gaan met huidige situatie of bruto salarisverhoging van 10000 euro p.j. (houdt rekening met 13,92 maanden dus 718 euro bruto per maand)

                    Bijkomende relevante informatie:
                    - Ik rij ca. 8000 km woon-werkverkeer per jaar
                    - Ca. 18000 km priv? per jaar
                    - Ik krijg jaarlijks een bonus van gemiddeld 14%
                    - Ik zit in een pensioenplan met deel werknemer en deel werkgever
                    - Ik zit in de hoogste schijf voor inkomstenbelasting
                    - Als ik voor optie bruto salarisverhoging zou kiezen, zou ik priv? waarschijnlijk iets van het segment Ford Galaxy of Kia Sorento of dergelijk kopen van 2-3 jaar oud voor een budget van ca. 20000 euro
                    - Leaseauto is momenteel enige auto in het gezin en geen directe plannen om tweede auto te nemen

                    Wat ik in eerste instantie zou moeten weten is welk financieel voordeel levert het inleveren van de firmawagen mij effectief netto op per jaar. Dan zou ik verder de berekening moeten maken wat het priv? aankopen van een auto mij jaarlijks zal kosten (all-in berekening).

                    Een tweede aspect waar ik aan denk en ik graag jullie waardevolle input over wil vragen, is het oog op de toekomst. Er wordt al veel gesproken over de firmawagens en manieren bedacht om dat fenomeen te beperken. Ik weet niet hoe concreet de bedreiging momenteel is, maar met oog op de vele maatregelen waar uiteindelijk bijna altijd de hardwerkende middenklasser de dupe van is, lijkt mij de kans re?el dat er binnen enkele jaren mogelijks wordt overgegaan door een andere fiscale regeling die dan niet zo interessant zal uitvallen voor diegenen met een firmawagen. Als dat inderdaad zo is, dan zou het mogelijks bijkomend voordeel opleveren om nu al mijn leasebak in te ruilen voor een - toch niet slechte - alternatieve regeling van bruto salaris. Moedertje staat zal het voordeel toch nooit omzetten in 10000 euro bruto salaris (hoe weinig daar ook helaas van overblijft voor de hardwerkende, eerlijke belastingbetaler).

                    En ten slotte hoor ik graag ook andere overwegingen waarover ik nog niet heb gedacht.

                    Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!
                    Volgens mij gaat ge verschieten wat die wagen privé kost. Alleen al afschrijving en brandstof, zeker voor de wagens waar je naar zou kijken. Het zijn geen kleine stadswagens.

                    Sent from my D5803 using Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Het bedrag lijkt me wel fair (meestal ronden ze dat dan af naar 500 per maand en dat is echt te weinig) maar is netto (soms veel) minder dan wat je overhoudt incl autokosten. Ikzelf heb geen firmawagen maar enkel omdat ik mijn auto zelf wil kiezen, financieel is het nogal een tegenvaller.

                      Moest je buiten die 8.000 km woon-werk de auto niet gebruiken dan zou ik voor het geld gaan en een scooter kopen voor die 18 km.
                      Die overige 18.000 km maken het wel interessanter om een bedrijfswagen te hebben => diesel (niet onderschatten), geen aankoop wagen, onderhoud/banden en vooral geen last bij een ongeval (als je voor 2de hands gaat is de economische waarde als snel een pak minder dan wat je moet betalen voor een vervangwagen).

                      Die al dan niet wijziging van de wet zou ik niet afwachten want dat kan van alles worden en zoals ze het nu verkondigingen is het dan net beter om pas dan de overstap te maken gezien ze spreken om de compensatie (mobiliteitsbudget) in eerste instantie enkel toe te kennen aan mensen die een bedrijfswagen hadden.

                      Comment


                      • #12
                        momenteel geen zinnig antwoord op te geven imo...
                        de dag dat je die 10.000€/jaar als mobiliteitsbudget kan uitbetaald worden aan dezelfde condities als nu de bedrijfsauto belast wordt(en dus niet als loon) zou ik geneigd zijn ja te zeggen, nu schiet er max 4500€/jaar over oftewel 325per maand(rekening houdend met 13maand en vakantiegeld) reken daarvan al 100€ brandstof, 140€ verzekering(omnium bijgerekend) en 50€ taks dan heb je momenteel 35€ per maand budget over voor onderhoud, banden en afschrijving
                        mijn autootjes:

                        Volvo V60 D3 R-Design 2021
                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                        Comment


                        • #13
                          Denk dat je er financieel niet beter van wordt. 716€ bruto = +\- 360€ netto. 20000€ voor een eigen wagen. Pak dat je er 10 jaar mee rijdt. Afschrijving 18000€, is al 160€ afschrijving per maand. Omnium eerste jaren 100€/maand. Komen de taxen, diesel en onderhoud er nog bij, .... Als je werkgever een interssante lease policy heeft, zou ik het bij de leasewagen houden.

                          zelf heb ik liever mijn eigen wagen, ook aantal jaren met firmawagens gereden maar steeds een opgedrongen keuze van wagen. Als autoliefhebber steekt dat dan ferm tegen. Nu koopt ik hetgeen ik graag heb, kan het eens een sportwagen zijn, ... Dat het mij nu meer kost, heb ik er persoonlijk zelf graag voor over.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                            momenteel geen zinnig antwoord op te geven imo...
                            de dag dat je die 10.000€/jaar als mobiliteitsbudget kan uitbetaald worden aan dezelfde condities als nu de bedrijfsauto belast wordt(en dus niet als loon) zou ik geneigd zijn ja te zeggen, nu schiet er max 4500€/jaar over oftewel 325per maand(rekening houdend met 13maand en vakantiegeld) reken daarvan al 100€ brandstof, 140€ verzekering(omnium bijgerekend) en 50€ taks dan heb je momenteel 35€ per maand budget over voor onderhoud, banden en afschrijving
                            + 1200 euro netto van de VAA. En iets minder aan verzekering lijkt me realistischer?

                            Maar inderdaad, het totaalplaatje zal ongeveer hetzelfde blijven. Als je graag met een nieuwe auto rondrijdt, dan zal een bedrijfswagen zeker interessanter zijn. Met een 2de handswagen kan het mogelijks goedkoper uitkomen (geen omnium, lagere afschrijving), maar hangt natuurlijk van veel factoren af. En er blijft een hogere "risico-factor". Met een 2de handswagen zonder omnium bestaat er altijd de kans van een total loss die niet uitbetaald wordt.

                            Je kunt best inderdaad eens een volledige schatting proberen te maken van de twee verhalen.
                            Hoger loon, incl. hogere bonussen, einde jaarspremies, hoger pensioen (mogelijks), ... welke tegemoetkoming zou je krijgen vanuit je werk voor je woon-werk-verkeer? ...
                            Wat zijn de kosten van een auto die je zou zien zitten?

                            Zet dit eens langs elkaar. En daarnaast ook wat je zelf belangrijk vind, kan mogelijks zijn dat je specifieke eisen hebt aan een auto die moeilijk te rijmen zijn met een bedrijfswagen.

                            Comment


                            • #15
                              tankkaart staat er toch los van?
                              lets have some more member berries

                              Comment


                              • #16
                                Bedankt voor alle reacties dusver. Sorry voor mijn ietwat late antwoord maar was een dagje onbeschikbaar.
                                Bedankt voor de reacties.
                                - Ik heb zelf uitgerekend via bruto/netto calculators dat ik ongeveer 40% netto overhoud van iedere (bijkomende, normale) loonsverhoging.
                                - Een monovolume (7 zitplaatsen) heb ik nodig ivm gezinssituatie.
                                - Ik ga er even vanuit dat ik geen vergoeding krijg voor mijn woon-werkverkeer omdat ik al die 10k bruto erbij krijg per jaar
                                - Een aantal bijkomende voordelen van extra bruto loon:
                                -- 1) Als mijn salaris indexeert/opslaat, stijgt het telkens met het vastgelegde percentage op die 10000 euro extra. Dus eigenlijk een gezonde indexatie voor de kosten van een auto onderhouden
                                -- 2) Bij eventuele verandering van werk(gever), is het voor de onderhandelingen natuurlijk interessant om een zo hoog mogelijk brutoloon te kunnen voorleggen.
                                -- 3) Bij eventueel ontslag met een "oprotpremie" is die premie natuurlijk ook direct een stukje hoger
                                - Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd uit te rekenen wat betreft het financi?le plaatje - zie hieronder.


                                Netto voordeel bij inlevering leaseauto en 10k euro loonsverhoging:
                                • VAA 1200
                                  Netto salaris 4000
                                  Netto Bonus 560
                                  Totaal 5760




                                Netto totaalkost van eigen wagen per jaar (tweedehands 2-5 jaar oud, geen omnium verz, diesel obv 8l/100km, 1,25euro p/l). Ik heb hier ruim gerekend denk ik:
                                • Verzekering 600
                                  Wegenbelasting 400
                                  Onderhoud 1200
                                  Benzine 2500
                                  Waardevermindering 2500
                                  Totaal 7200




                                Dus puur financieel lijkt de leasebak iets voordeliger (ik zeg iets omdat ik de kosten van priv? auto best wel "worst case scenario" heb ingeschat denk ik) en zeker niet veel duurder. Voor het gemak van de leasebak zou ik dus in principe de leasebak behouden.


                                Echter blijft dus mijn voornaamste twijfel/overweging, wat er op termijn van komende paar jaar allemaal gaat veranderen ivm firmawagens en hun fiscaliteit. Ergens inderdaad koffiedik kijken, tenzij iemand meer informatie heeft over reeds concrete voorstellen/plannen in dat verband??

                                Comment


                                • #17
                                  Als je het puur rationeel bekijkt, dan moet je bij die firmawagen blijven. Goedkoopst en geen persoonlijk risico.

                                  Wijzigende wetgeving kan je geen rekening mee houden, want dat draait mogelijk toch zoals de wind. Indien de wetgeving wordt aangepast in negatieve zin voor bedrijfswagens, dan zal je op dat moment hopelijk wel de kans krijgen om de firmawagen in te ruilen voor cash. En misschien kan je dan wel een firmawagen over nemen voor boekwaarde ipv marktwaarde, wie weet ?

                                  Maar als je het niet alleen maar rationeel bekijkt: voor het relatief kleine verschil in jaarlijkse kost dat je hierboven vermeldt, zou ik persoonlijk zelf liever mijn auto kiezen, mét schuifdak edm...
                                  Bovendien, als je op een bepaald moment met een goedkopere auto verder wil, dan heb je cash over. Wil je een duurdere, dan kan het ook.
                                  Geen beperkingen van een car policy hebben bevalt mij heel goed .

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Ena Bekijk Berichten
                                    Echter blijft dus mijn voornaamste twijfel/overweging, wat er op termijn van komende paar jaar allemaal gaat veranderen ivm firmawagens en hun fiscaliteit. Ergens inderdaad koffiedik kijken, tenzij iemand meer informatie heeft over reeds concrete voorstellen/plannen in dat verband??
                                    Persoonlijk zou ik daar niet te zeer van wakker liggen hoor. Ze hebben al een hervorming doorgevoerd en de kans is groot dat er nog gaan vormen. Onder welke vorm en welke kost dat voor jou zal meebrengen, daar heb je 't raden naar.

                                    Je kan die bal ook (deels) terugspelen naar je werkgever hè. Vandaag verdien je x-aantal € bruto, netto hou je daar een percentage van over. Als de regering morgen beslist om bedrijfswagens zwaar te gaan belasten en je daardoor netto een heel pak minder overhoudt, kan je werkgever een geste doen om een stuk tegemoet te komen.

                                    Als je voor een bedrijfswagen kiest, zou ik wel goed opletten met de CO² van de wagen. Des te lager je gaat, des te kleiner de inpakt op je loon zal zijn.
                                    Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                                    Comment


                                    • #19
                                      Je bent de verzekering vergeten in je vergelijking alsook het VAA dat wegvalt als je de firmawagen opgeeft.
                                      Ik raad je aan om alles in Excel te steken en met zoveel mogelijk factoren rekening te houden (wat bij total loss van je eigen wagen?). Kleine vergetelheden kunnen een grote impact op de eindsom hebben.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                        Je bent de verzekering vergeten in je vergelijking alsook het VAA dat wegvalt als je de firmawagen opgeeft.
                                        Ik raad je aan om alles in Excel te steken en met zoveel mogelijk factoren rekening te houden (wat bij total loss van je eigen wagen?). Kleine vergetelheden kunnen een grote impact op de eindsom hebben.
                                        VAA van 1200 euro staat toch verrekend in zijn voorbeeld?
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X