Ik weet dat er al meerdere threads zijn geweest over dit topic maar omdat iedere situatie anders is en veel invloed heeft op een dergelijke beslissing, post ik toch even een nieuw draadje om mijn situatie voor te leggen en jullie input te vragen voor objectieve, rationele gedachten of aspecten die ik in overweging moet nemen.
Mijn huidige situatie:
- heb een leasewagen van de firma
- VAA kost me netto ca. 1200 Euro per jaar
- Auto met 7 zitplaatsen wegens groot gezin
Nieuwe situatie:
- de mogelijkheid om ofwel verder te gaan met huidige situatie of bruto salarisverhoging van 10000 euro p.j. (houdt rekening met 13,92 maanden dus 718 euro bruto per maand)
Bijkomende relevante informatie:
- Ik rij ca. 8000 km woon-werkverkeer per jaar
- Ca. 18000 km priv? per jaar
- Ik krijg jaarlijks een bonus van gemiddeld 14%
- Ik zit in een pensioenplan met deel werknemer en deel werkgever
- Ik zit in de hoogste schijf voor inkomstenbelasting
- Als ik voor optie bruto salarisverhoging zou kiezen, zou ik priv? waarschijnlijk iets van het segment Ford Galaxy of Kia Sorento of dergelijk kopen van 2-3 jaar oud voor een budget van ca. 20000 euro
- Leaseauto is momenteel enige auto in het gezin en geen directe plannen om tweede auto te nemen
Wat ik in eerste instantie zou moeten weten is welk financieel voordeel levert het inleveren van de firmawagen mij effectief netto op per jaar. Dan zou ik verder de berekening moeten maken wat het priv? aankopen van een auto mij jaarlijks zal kosten (all-in berekening).
Een tweede aspect waar ik aan denk en ik graag jullie waardevolle input over wil vragen, is het oog op de toekomst. Er wordt al veel gesproken over de firmawagens en manieren bedacht om dat fenomeen te beperken. Ik weet niet hoe concreet de bedreiging momenteel is, maar met oog op de vele maatregelen waar uiteindelijk bijna altijd de hardwerkende middenklasser de dupe van is, lijkt mij de kans re?el dat er binnen enkele jaren mogelijks wordt overgegaan door een andere fiscale regeling die dan niet zo interessant zal uitvallen voor diegenen met een firmawagen. Als dat inderdaad zo is, dan zou het mogelijks bijkomend voordeel opleveren om nu al mijn leasebak in te ruilen voor een - toch niet slechte - alternatieve regeling van bruto salaris. Moedertje staat zal het voordeel toch nooit omzetten in 10000 euro bruto salaris (hoe weinig daar ook helaas van overblijft voor de hardwerkende, eerlijke belastingbetaler).
En ten slotte hoor ik graag ook andere overwegingen waarover ik nog niet heb gedacht.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!
Mijn huidige situatie:
- heb een leasewagen van de firma
- VAA kost me netto ca. 1200 Euro per jaar
- Auto met 7 zitplaatsen wegens groot gezin
Nieuwe situatie:
- de mogelijkheid om ofwel verder te gaan met huidige situatie of bruto salarisverhoging van 10000 euro p.j. (houdt rekening met 13,92 maanden dus 718 euro bruto per maand)
Bijkomende relevante informatie:
- Ik rij ca. 8000 km woon-werkverkeer per jaar
- Ca. 18000 km priv? per jaar
- Ik krijg jaarlijks een bonus van gemiddeld 14%
- Ik zit in een pensioenplan met deel werknemer en deel werkgever
- Ik zit in de hoogste schijf voor inkomstenbelasting
- Als ik voor optie bruto salarisverhoging zou kiezen, zou ik priv? waarschijnlijk iets van het segment Ford Galaxy of Kia Sorento of dergelijk kopen van 2-3 jaar oud voor een budget van ca. 20000 euro
- Leaseauto is momenteel enige auto in het gezin en geen directe plannen om tweede auto te nemen
Wat ik in eerste instantie zou moeten weten is welk financieel voordeel levert het inleveren van de firmawagen mij effectief netto op per jaar. Dan zou ik verder de berekening moeten maken wat het priv? aankopen van een auto mij jaarlijks zal kosten (all-in berekening).
Een tweede aspect waar ik aan denk en ik graag jullie waardevolle input over wil vragen, is het oog op de toekomst. Er wordt al veel gesproken over de firmawagens en manieren bedacht om dat fenomeen te beperken. Ik weet niet hoe concreet de bedreiging momenteel is, maar met oog op de vele maatregelen waar uiteindelijk bijna altijd de hardwerkende middenklasser de dupe van is, lijkt mij de kans re?el dat er binnen enkele jaren mogelijks wordt overgegaan door een andere fiscale regeling die dan niet zo interessant zal uitvallen voor diegenen met een firmawagen. Als dat inderdaad zo is, dan zou het mogelijks bijkomend voordeel opleveren om nu al mijn leasebak in te ruilen voor een - toch niet slechte - alternatieve regeling van bruto salaris. Moedertje staat zal het voordeel toch nooit omzetten in 10000 euro bruto salaris (hoe weinig daar ook helaas van overblijft voor de hardwerkende, eerlijke belastingbetaler).
En ten slotte hoor ik graag ook andere overwegingen waarover ik nog niet heb gedacht.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!
Comment