Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leasewagen vs. bruto loon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    De auto gaat vandaag zeker in je voordeel uitkomen.

    De moeilijkheid zit altijd in de vergelijking.
    Van je baas krijg je misschien een goed uitgeruste touran, die nieuw is, en omnium verzekerd.
    Als je zelf een 2dehandsauto koopt, zit je wel met een hoger risico. Eén keer een versnellingsbak of motor in de poeier, of een ongeval in fout, en de berekening draait om.
    Als je natuurlijk vindt dat een Opel Corsa ook goed is, dan moet je voor dat brutoloon kiezen.

    Ik heb in het begin van mijn carriere gewerkt als vertegenwoordiger, en reed 2 jaar met mijn eigen auto.
    Km vergoeding van ca 10 BF/km, en daar heb ik goed aan verdiend. Maar één deftig probleem, en de winst is weg.
    Ben dan snel overgestapt op een firmawagen, en ik apprecieer nog altijd de "peace of mind".
    De VAA van ca 350 €/maand (nettokost dus ca 180€) betaal ik graag.

    Maar ieder zijn keuze.

    Comment


    • #22
      Ik ben toch vrij zeker dat je normaal ook nog een vergoeding voor het woon-werk verkeer zult krijgen hoor. In de meeste bedrijven ligt dit gewoon vast en is buitenom het loon, gewoon naargelang het aantal km's. Hangt natuurlijk van de sector af, maar vaak is dit gewoon sectoriaal vastgelegd. Dus bekijk dit zeker eens. Als ik kijk ff lineair kijk naar mijn aantal km's en de jouwe, dan zou ik denken dat je op zo'n 500 euro mag tellen op jaarbasis.

      Daarnaast denk ik inderdaad dat je wat ruim geteld hebt qua verzekering en onderhoud. (Natuurlijk beter wat ruim te tellen, qua gemoedsrust en onverwachte kosten, maar ik denk albijal dat het iets goedkoper zal uitkomen dan je nu geteld hebt.)

      Op die manier wordt het verschil al snel een stuk kleiner. Dan wordt het natuurlijk een belangrijke vraag, waar rij je liever mee : Een nieuwe auto waar je wat beperkter zit qua optiemogelijkheden. Of maakt het niet zoveel uit dat deze heel nieuw is en kies je liever iets alternatievers of een zwaardere motor of ...
      Last edited by Phate; 25/03/2016, 17:33.

      Comment


      • #23
        VAA en verzekering staan weldegelijk erbij. Ik heb inderdaad alles in Excel gezet en copy/paste vanuit Excel hierop gezet. Total loss van mijn wagen is inderdaad een risico. Nog nooit voorgehad maar kan altijd. Wat ik zelf in het verleden heb gedaan is auto's ouder dan 2,5 jaar nooit omnium verzekerd maar in plaats daarvan het omnium meerprijs-bedrag op aparte rekening gespaard en zo een beetje mijn eigen verzekering gespeeld.

        Wat betreft onze car-policy en maken van eigen keuzes: omdat ik toch voor een familie-gerichte auto ga en dus niet voor wat ik persoonlijk graag zou rijden, maakt een leasebak mij weinig uit. Ik kan kiezen wat ik wil qua merk, model, opties etc. Natuurlijk wel met een beperkt budget (waar niet mijn eerste keuze 7-seater in past, maar so be it, die zou ik priv? zeker ook niet hebben gekocht).

        Comment


        • #24
          met een lease krijg je toch ook loonverhoging? bij ons krijg je een extra loonsverhoging om je VAA mee te betalen
          lets have some more member berries

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
            met een lease krijg je toch ook loonverhoging? bij ons krijg je een extra loonsverhoging om je VAA mee te betalen
            Dat is bijlange niet overal ze!!!
            Is eigenlijk zelfs de eerste keer dat ik dat hoor...
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Ena Bekijk Berichten
              VAA en verzekering staan weldegelijk erbij. Ik heb inderdaad alles in Excel gezet en copy/paste vanuit Excel hierop gezet. Total loss van mijn wagen is inderdaad een risico. Nog nooit voorgehad maar kan altijd. Wat ik zelf in het verleden heb gedaan is auto's ouder dan 2,5 jaar nooit omnium verzekerd maar in plaats daarvan het omnium meerprijs-bedrag op aparte rekening gespaard en zo een beetje mijn eigen verzekering gespeeld.

              Wat betreft onze car-policy en maken van eigen keuzes: omdat ik toch voor een familie-gerichte auto ga en dus niet voor wat ik persoonlijk graag zou rijden, maakt een leasebak mij weinig uit. Ik kan kiezen wat ik wil qua merk, model, opties etc. Natuurlijk wel met een beperkt budget (waar niet mijn eerste keuze 7-seater in past, maar so be it, die zou ik priv? zeker ook niet hebben gekocht).
              Ik snap niet waar dan het probleem ligt. Lease is dan veel voordeliger
              BMW 420dA : >>>

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                Dat is bijlange niet overal ze!!!
                Is eigenlijk zelfs de eerste keer dat ik dat hoor...
                Wij krijgen loonsvermindering als je voor de auto kiest

                Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                  Dat is bijlange niet overal ze!!!
                  Is eigenlijk zelfs de eerste keer dat ik dat hoor...
                  Denk dat dit tegenwoordig nergens is. Maar het bestond in de tijd toen di rupo de spelregels 'tijdens' het spel veranderde ipv bij de eerste wissel. Mensen met een zware bak moesten direct een hoop meer VAA betalen voor de rest van de lease.

                  Ik had ook dat probleem, want reed toen met ne C-Crosser met 2.2d en 185gr CO2. Ik moest er nog een jaar mee doen en dat jaar heb ik opslag gekregen om dat te compenseren, maar wel met de melding dat ik dan na dat jaar ne c5 met nen 1.6d moest nemen. En de opslag zou dan blijven gelden.

                  En daarvan heb ik weet dat dit zich in meer bedrijven heeft afgespeeld omdat zaakvoerders meekten dat de sfeer op de werkvloer omsloeg en degene met firmawagen wilden dat het bedrijf ervoor opdraaide. En dan hebt ge als zaakvoerder altijd wel wat schrik dat goede en trouwe werknemers ander werk gaan zoeken terwijl het voor die kleinere bedrijven nog een te dragen extra kost was.

                  Maar ondertussen zijn we alweer wat verder en zijn de meeste leasebakken vervangen door zuinigere wagens met lagere VAA.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                    met een lease krijg je toch ook loonverhoging? bij ons krijg je een extra loonsverhoging om je VAA mee te betalen
                    refereer je dan naar wat op je loonbrief staat ?
                    Want dat wordt er alleen bijgevoegd om de belasting op je voordeel te berekenen en af te houden.
                    Dat extra bedrag gaat er dan weer af voor je je nettoloon hebt.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                      Ik ben toch vrij zeker dat je normaal ook nog een vergoeding voor het woon-werk verkeer zult krijgen hoor. In de meeste bedrijven ligt dit gewoon vast en is buitenom het loon, gewoon naargelang het aantal km's. Hangt natuurlijk van de sector af, maar vaak is dit gewoon sectoriaal vastgelegd. Dus bekijk dit zeker eens. Als ik kijk ff lineair kijk naar mijn aantal km's en de jouwe, dan zou ik denken dat je op zo'n 500 euro mag tellen op jaarbasis.

                      Daarnaast denk ik inderdaad dat je wat ruim geteld hebt qua verzekering en onderhoud. (Natuurlijk beter wat ruim te tellen, qua gemoedsrust en onverwachte kosten, maar ik denk albijal dat het iets goedkoper zal uitkomen dan je nu geteld hebt.)

                      Op die manier wordt het verschil al snel een stuk kleiner. Dan wordt het natuurlijk een belangrijke vraag, waar rij je liever mee : Een nieuwe auto waar je wat beperkter zit qua optiemogelijkheden. Of maakt het niet zoveel uit dat deze heel nieuw is en kies je liever iets alternatievers of een zwaardere motor of ...
                      Woon-werkverkeer is in regel ten laste van de werknemer. Tenzij je met de fiets of het openbaar vervoer komt, dan kan je aanspraak maken op een premie.

                      Als je met de auto komt en toch nog geld wil krijgen, is dat geheel afhankelijk van de good-will van je werkgever. Aangezien de topicstarter hier een mooi voorstel krijgt in de vorm van extra loon, denk ik niet dat zijn werkgever ook nog eens extra gaat betalen omdat hij nu plots met zijn eigen wagen komt werken
                      Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                        refereer je dan naar wat op je loonbrief staat ?
                        Want dat wordt er alleen bijgevoegd om de belasting op je voordeel te berekenen en af te houden.
                        Dat extra bedrag gaat er dan weer af voor je je nettoloon hebt.

                        staat op de loonfishe als forfaitaire vergoeding
                        lets have some more member berries

                        Comment


                        • #32
                          Hoi allemaal,
                          Bedankt voor jullie input. Wilde eventjes laten weten dat ik na overwegingen en berekeningen heb besloten om toch bij de leasewagen te blijven voorlopig.

                          Volgende vraagstuk: http://www.autoforum.be/showthread.p...Trail-vs-S-Max

                          Comment

                          Working...
                          X