Nee, ik heb helemaal geen rolgeluiden, zelfs ni met die 19"
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
F30 316i inruilen voor golf variant (of iets anders)?
Collapse
X
-
2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
-
Dirk195: Nen 316i is zeker niet slecht qua motor en het voldoet prima in het dagelijks verkeer. Het is echter ook geen strepentrekker die meteen een smile op uw gezicht tovert als je het gaspedaal aanraakt. Net zoals bv. een 318d, terwijl een 320d wel dat beetje extra heeft dat het plezant maakt. Maar dat is dus niet de reden dat hij weg gaat. Er is idd de ergernis dat de automaat vroeg opschakelt in D stand waardoor je moeilijker in het optimale toerenbereik terecht komt maar daar kan ik ook best mee leven: ofwel rijd ik redelijk rustig en is het geen probleem, ofwel zet ik hem in S of manueel als ik er toch wat meer uit wil halen. Dat ligt m.i. eerder aan de afstelling van de automaat dan aan de motor. Met een manuele bak komt deze motor beter tot zijn recht. Mogelijk is een 1.0 TSI DSG in hetzelfde bedje ziek en moet je hem in S zetten om er wat plezier aan te hebben.
Er is natuurlijk ook de prijs, de 316i is een instapper die 4000 goedkoper is dan een 320i en een 320d is nog eens een paar duizend euro duurder.
't geen mij in de Golf 1.5 aanspreekt is dat die wel genoeg pit heeft om een smile op uw gezicht te toveren en toch een laag VAA heeft en voor < 30k nieuw te koop is in de uitrusting die ik wil.
Een 2de hands 520i kost nog altijd best wat en heeft ook veel hogere CO2/VAA.
Volvo V60 idem.
Omdat ik nu in de stad woon en op straat parkeer wil ik ook geen te grote auto omdat je soms wel eens in een krappe parkeerplaats moet en een golf volstaat gewoon prima qua ruimte.
Qua comfort: afrolgeluiden zijn redelijk nadrukkelijk aanwezig in de F30, zeker als je met runflats over een betonnen weg rijdt. Als er wat wind staat hoor je daar ook veel van.
Misschien dat in een diesel die rolgeluiden wat harder gemaskeerd worden.
Ik heb ooit een testrit gedaan in een golf VII 1.2 TSI DSG met 15" wielen en standaard onderstel en dat was de stilste auto waar ik ooit mee gereden heb. Nauwelijks afrol-, wind en motorgeluiden, dus bijna volledig stil aan 120 km/h.
Veercomfort van de F30 is wel in orde, in de golf ook, maar hangt bij beiden van keuze velgen en onderstel af.
Meest irritante in de F30 is, voor mijn lengte, dat ik weinig steun heb in mijn bovenbenen, zelfs als de zetel in de hoogste stand staat en ver naar achter.
Dat komt omdat die stoel maar 20 cm boven de vloer komt, terwijl mijn benen wel lang zijn, ik ben 1m94.
In de golf (en andere VW's, of volvo) komt de stoel 30 cm boven de vloer en dat is een heel verschil.
Bij audi zit het er ongeveer tussenin (25 cm bij de A4).
Voor de rest ben ik na +/- 1500 uur achter 't stuur van die F30 er gewoon een beetje op uitgekeken en heb ik zin in iets anders, en de golf lijkt me dan gewoon een betaalbaar en goed alternatief.
Ohja qua gewicht: de golf weegt 185 kilo minder dan de F30. Is ook een reden waarom ik hem interessant vindt want dat geeft ook goede prestaties met een bescheiden motor.
Dus behoorlijke prestaties met een 1.0 en uitstekende prestaties met een 1.4/1.5 150pk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenDirk195: Nen 316i is zeker niet slecht qua motor en het voldoet prima in het dagelijks verkeer. Het is echter ook geen strepentrekker die meteen een smile op uw gezicht tovert als je het gaspedaal aanraakt. Net zoals bv. een 318d, terwijl een 320d wel dat beetje extra heeft dat het plezant maakt. Maar dat is dus niet de reden dat hij weg gaat. Er is idd de ergernis dat de automaat vroeg opschakelt in D stand waardoor je moeilijker in het optimale toerenbereik terecht komt maar daar kan ik ook best mee leven: ofwel rijd ik redelijk rustig en is het geen probleem, ofwel zet ik hem in S of manueel als ik er toch wat meer uit wil halen. Dat ligt m.i. eerder aan de afstelling van de automaat dan aan de motor. Met een manuele bak komt deze motor beter tot zijn recht. Mogelijk is een 1.0 TSI DSG in hetzelfde bedje ziek en moet je hem in S zetten om er wat plezier aan te hebben.
Er is natuurlijk ook de prijs, de 316i is een instapper die 4000 goedkoper is dan een 320i en een 320d is nog eens een paar duizend euro duurder.
't geen mij in de Golf 1.5 aanspreekt is dat die wel genoeg pit heeft om een smile op uw gezicht te toveren en toch een laag VAA heeft en voor < 30k nieuw te koop is in de uitrusting die ik wil.
Een 2de hands 520i kost nog altijd best wat en heeft ook veel hogere CO2/VAA.
Volvo V60 idem.
Omdat ik nu in de stad woon en op straat parkeer wil ik ook geen te grote auto omdat je soms wel eens in een krappe parkeerplaats moet en een golf volstaat gewoon prima qua ruimte.
Qua comfort: afrolgeluiden zijn redelijk nadrukkelijk aanwezig in de F30, zeker als je met runflats over een betonnen weg rijdt. Als er wat wind staat hoor je daar ook veel van.
Misschien dat in een diesel die rolgeluiden wat harder gemaskeerd worden.
Ik heb ooit een testrit gedaan in een golf VII 1.2 TSI DSG met 15" wielen en standaard onderstel en dat was de stilste auto waar ik ooit mee gereden heb. Nauwelijks afrol-, wind en motorgeluiden, dus bijna volledig stil aan 120 km/h.
Veercomfort van de F30 is wel in orde, in de golf ook, maar hangt bij beiden van keuze velgen en onderstel af.
Meest irritante in de F30 is, voor mijn lengte, dat ik weinig steun heb in mijn bovenbenen, zelfs als de zetel in de hoogste stand staat en ver naar achter.
Dat komt omdat die stoel maar 20 cm boven de vloer komt, terwijl mijn benen wel lang zijn, ik ben 1m94.
In de golf (en andere VW's, of volvo) komt de stoel 30 cm boven de vloer en dat is een heel verschil.
Bij audi zit het er ongeveer tussenin (25 cm bij de A4).
Voor de rest ben ik na +/- 1500 uur achter 't stuur van die F30 er gewoon een beetje op uitgekeken en heb ik zin in iets anders, en de golf lijkt me dan gewoon een betaalbaar en goed alternatief.
Ohja qua gewicht: de golf weegt 185 kilo minder dan de F30. Is ook een reden waarom ik hem interessant vindt want dat geeft ook goede prestaties met een bescheiden motor.
Dus behoorlijke prestaties met een 1.0 en uitstekende prestaties met een 1.4/1.5 150pk.
Momenteel ook voordelig geprijsd.
Comment
-
Nen 1 heb ik al gehad, F20 116i manueel, ging prima vooruit trouwens, maar ook veel te lage zit.
Ik rijd nu 5 jaar BMW en 5 jaar stoor ik mij aan de lage zit, terwijl ik wel geniet van het rijgedrag dat toffer is dan dat van FWD wagens.
Nen crossover is misschien ook wel een alternatief, zoals ne Mazda CX-3.
Maar ik denk dat een golf 150pk nog steeds toffer rijdt, en is trouwens ook nog steeds de referentie in het C segment.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenNen 1 heb ik al gehad, F20 116i manueel, ging prima vooruit trouwens, maar ook veel te lage zit.
Ik rijd nu 5 jaar BMW en 5 jaar stoor ik mij aan de lage zit, terwijl ik wel geniet van het rijgedrag dat toffer is dan dat van FWD wagens.
Nen crossover is misschien ook wel een alternatief, zoals ne Mazda CX-3.
Maar ik denk dat een golf 150pk nog steeds toffer rijdt, en is trouwens ook nog steeds de referentie in het C segment.
geen argumenten gaan zoeken waarom niet, en gewoon doen!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunkingDe meesten hebben hier precies niet gelezen dat ik maar halftijds meer werk (bewuste keuze) en mijn budget wat lager ligt dan voorheen.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Enfin iedereen is hier tegen de golf precies, ik twijfel tussen de 1.0 en de 1.5 maar iedereen komt met totaal andere suggesties af.
316 ben ik gewoon een beetje beu qua zitpositie en betaal er ook redelijk veel voordeel alle aard voor.
Als ik hem nog een paar jaar bijhoud, telt dat ook serieus door. De afschrijving is nu wel minder nu hij wat ouder wordt, maar er komen mogelijk ook kosten aan.
Enfin het zou op zich wel kunnen hem bij te houden, maar kheb er niet zo veel zin in.
't enige wat ik natuurlijk niet wil doen is hem voor een appel en een ei overlaten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
Ik zou de Mazda cx3 2.0 eens gaan testen....
geen argumenten gaan zoeken waarom niet, en gewoon doen!
Ik ben overigens niet tegen de golf, al vind ik het wel steeds meer een dure auto worden.Last edited by Phate; 05/02/2017, 19:45.
Comment
-
De golf is idd niet goedkoop, maar dat zijn zijn directe concurrenten ook niet. Als je een A3, bmw1, V40, A klasse een beetje aankleedt kom je ook vlot boven de 30.000 euro hoor en de golf moet er kwalitatief niet voor onder doen en is ook nog eens wat ruimer (A klasse en V40 hebben mini koffertje, BMW 1 heeft super krappe achterbank). Wat wel goedkoper is is een astra, leon, focus, 308,.. maar die moeten het qua afwerking en verfijning toch afleggen.
Wil je een Volvo of BMW die vanbinnen even praktisch is dan een golf, dan moet je naar een V60 of 3-reeks en betaal je een pak meer voor dezelfde uitrusting.
VW heeft ook goede restwaarde en fiscaal gunstig en een bescheiden verbruik, wat voor een bedrijfswagen ook behoorlijk doorweegt. Er is een reden waarom het de best verkochte wagen is.
Mazda CX-3 heeft trouwens ook een hogere CO2 uitstoot en verbruik (7 liter volgens spritmonitor en autoweek), en is qua interieur zeker niet ruimer dan een golf. Wel een toffe wagen voor de rest.
Qua motor zou de 1.0 TSI in de golf even goed presteren dan de 2.0 skyactiv 120pk, maar wel met een lager verbruik - ook in de praktijk. Niet onlogisch want de CX-3 zal meer luchtweerstand hebben. Zet je er dan een 1.5 TSI tegenover, die rijdt rondjes rond die skyactiv.
Comment
-
Voor een bedrijfswagen kan dat misschien meer doorwegen, daar weet ik het fijne niet van af. Maar als je kijkt naar gewoon wat je krijgt tov de prijs. Dan kan de volkswagen nog een hogere restwaarde, lager verbruik en fiscaal gunstiger zijn. (Fiscaal verschil tussen die wagens is uberhaupt verwaarloosbaar op het totaalplaatje) De Mazda blijft naar mijn mening meer geven voor zijn geld.
De wagen is inderdaad zeker niet ruimer. En als je het vertikt om de golf te vergelijken met andere wagens in zijn klasse dan weet je al wat je wilt. Niks mis mee overigens als je dat belangrijk vind.
Maar die motoren vallen niet te vergelijken gewoon qua prestaties. Ze hebben gewoon een totaal andere loopcultuur. Ook rijdt de Mazda toffer dan eender welke andere wagen in zijn segment (zowel de CX-3 als de 3). Mijn ervaring welliswaar, maar kom het ook overal tegen. Maar dat is ook het hele punt natuurlijk. Een wagen koop je, of toch de meeste mensen op dit forum, niet puur op cijfers en opties ed. Maar voor een groot stuk ook op het gevoel. Dus ik kan de keuze voor de golf ook zeker heel goed begrijpen.Last edited by Phate; 05/02/2017, 22:58.
Comment
-
goh vertikken te vergelijken... niet dat ik ze allemaal al gereden heb, maar de meesten C-segmenters heb ik al wel minstens ne keer in gezeten in op 't autosalon, zodat ik al weet welke qua interieur mij wel iets zeggen en welke niet, ne ford focus word ik al misselijk van die knopjes layout, peugeot 308 vind ik ook maar een raar interieur (toerenteller in omgekeerde richting, alles via touch screen..), Opel heeft met de astra K een schone aanbieding maar 't blijft opel met zijn opel-kwaaltjes (ok mss is dat achterhaald?), de Leon is een iets sportievere Golf die wat minder goed is afgewerkt maar wel goedkoper dus dat zou ik nog kunnen overwegen...
en de golf is eigenlijk de enige C segmenter waar ik zeker van weet dat ik er een prima zitpositie heb (al genoeg mee gereden om dat te weten).
Dus wat dat betreft weet ik wel wat ik wil ..... en da's misschien wat saai op een forum waar iedereen er graag wat op los discussieert ...
--> ALLEEN TWIJFEL IK NOG TUSSEN DE 1.0 EN DE 1.5 MOTOR <--
(en dat zou ook gelden als ik een leon of astra zou kiezen want die hebben gelijkaardige motorisaties )
En wat betreft de CX-3, inderdaad veel auto voor zijn geld, maar reken je het verschil in brandstofverbruik, verkeersbelasting en BIV mee, dan komt het toch al wat minder voordelig uit. En ik ben gewoon niet echt in voor een crossover.Last edited by sunking; 05/02/2017, 23:12.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk BerichtenPersoonlijk zou ik ook de 1.5 verkiezen... Heb ook de 2.0 gekozen ipv de 1.6 en mij nog geen seconde beklaagd. Verkeersbordherkenning is er wel trouwens, HUD niet voor de golf voor de passat/tiguan dan weer wel.
Comment
-
Ja twas misschien wat sterk uitgedrukt, en ik begrijp je zeker. Het leek gewoon alsof je alles van Astra tot Focus, van Mazda 3 tot Skoda octavia al aan de kant geschoven had, op basis van "vooroordelen". Maar uiteindelijk moet je je inderdaad thuis voelen in je auto, en met veel van de punten die je aanhaalt ga ik ook direct mee akkoord.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur in dat segment uit naar de Mazda 3, door de prijs, looks en rijgedrag. Grootste nadeel vind ik dat de meeste andere wagens in die categorie wel praktischer zijn van aard. Daarmee dat mijn alternatieven in die categorie toch eerder de Skoda Octavia of Seat Leon (ST, de gewone vind ik maar niks) zijn, omdat deze praktisch gezien veel meer bieden. De golf is toch merkbaar duurder dan de octavia en de leon. Niet dat er geen verschil is in het voordeel van de golf, maar deze word al heel snel heel duur gelijk ik em zou willen hebben.
Full option Mazda 3, 2.0 165pk versie, skycruise (full option) + safety pack, zit je onder de 25000 als particulier. Een golf heeft meer aanpassingsmogelijkheden en iets meer praktisch vernuft. Maar als ik diezelfde opties op een golf wil hebben, dan zit je al snel, ook na korting, nog altijd sterk boven de 30000. Dat verschil maak ik nooit goed in verkeersbelasting, BIV en verbruik. Zeker niet als ik dan, als particulier (voor een bedrijfswagen ligt dit natuurlijk anders) ook nog eens de hogere onderhoudskost van volkswagen er bij moet tellen.
Comment
-
Dat had ik gelezen Kans is redelijk groot dat het idd de 1.5 wordt, dat wordt nog even wachten want hij is nog niet te bestellen maar dat is niet erg.
Ohja als ik een crossover zou willen.. dan zou het hoogstwaarschijnlijk wel een CX-3 worden.
Comment
-
Ohja en als particulier ligt het inderdaad anders.. in dat geval zou ik nooit een golf 1.5 tsi overwegen wegens veel te duur..
maar als firma trek je enerzijds de afschrijving af van je vennootschapsbelasting, en betaal je VAA als prive persoon en die is dan weer grotendeels van CO2 afhankelijk, en als ik dan zo reken en alles in een excel giet, dan komt de totale kost van de meeste wagens zowat op hetzelfde neer, maw de duurdere aankoopprijs van duitse wagens wordt door andere dingen gecompenseerd.
En, interessanter, de 1.5 komt dan uiteindelijk zelfs niet veel duurder uit dan de 1.0.
Comment
-
Een jonge 218i AT is misschien nog wel wat want die vind je ook voor minder dan 30k. Maar ook hier weer een vrij fors praktijkverbruik. Enfin ja elk nadeel heb z'n voordeel, het valt te overwegen.
Beslissing zal niet vandaag vallen, ik hoop de komende maanden definitief te kunnen beslissen zodat ik de opvolger ergens rond de zomer heb (dan is de 316i 4 jaar oud en volledig afbetaald).
misschien kan ik bij bmw ook een deftige overname bekomen, heeft ook meegespeeld vorige keer.
Comment
Comment