Hoi,
Even wat voorgeschiedenis:
Ik heb in 't verleden al vrij geregeld een jonge wagen weggedaan - financieel niet zo interessant natuurlijk - omdat er iets mij niet aanstond en ik er weer een nieuwe wilde.
Bv. een nieuwe Honda Accord tourer, na 9 maand weggedaan omdat hij niet sportief genoeg reed en de VAA plots verdubbelde door di rupo.
Dan een F20 116i, reed veel plezanter maar het comfort ging mij tegen steken na een tijd, dus ook weer weggedaan na anderhalf jaar, om dan om tot m'n huidige wagen, een F30 316i te komen, waar 'k nu al twee en half jaar en 68000km mee rijd (een record dus feitelijk).
Nu zit het weer in mijn kop om van wagen te wisselen. De 316i is een knappe wagen en rijdt goed, full option (automaat, xenon, HUD, harman kardon..), maar sommige dingen steken mij tegen, met name:
- zitpositie die nog wat te laag is ivm m'n lengte en niet zo'n goede rug
- matige geluidsisolatie (best wat banden- en windgeluid, verwacht je niet in deze klasse en is vermoeiend op lange afstand)
- combinatie motor-automaat die toch niet zo goed samenwerkt: bij 't hernemen moet hij terugschakelen wegens weinig vermogen in de lage toeren en dat duurt te lang, hij rijdt pas prettig in sportstand (maar dan wordt de vering ook weer te hard) of als je manueel schakelt.
- vorige maand is m'n motor in de soep gedraaid en moest vervangen worden, een paar maanden buiten garantie maar gelukkig wel in tussengekomen door BMW, moest uiteindelijk maar een paar honderd euro betalen (en geen 10.000). Aangezien ik geen verlengde garantie of onderhoudscontract heb genomen heb ik nu ook wel wat schrik voor wat er in de toekomst komt.
Nu zat ik ook al lang aan een Golf VII te denken als alternatief, gezien dat zowat de enige normale wagen is waar ik met mijn 1m94 echt goed in zit (Bmw 1/3 en Audi A3/A4 zitten allemaal een paar cm lager) en die wordt ook wel geroemd om z'n goed rijgedrag, comfort, degelijkheid .. maar ergens is het wel een klasse terug en uiteindelijk is een golf ook best duur als je hem full option uitrust.
De gewone golf vind ik ook een tikje te klein (af en toe moeten er toch wel wat spullen mee), maar nu zit ik dus met een golf variant in m'n hoofd, die eigenlijk zeer praktisch is en er ook niet slecht uit ziet (wel een tikkie saai) maar voor de rest heb ik de indruk dat ik er wel mee zou kunnen leven, zeker als 'k hem uitrust met leuke opties als een pano dak, ook heeft hij adaptive cruise control standaard wat ik nu niet heb. Qua interieur en comfort is hij eigenlijk beter in orde dan de F30 (daar is het mij uiteindelijk om te doen), maar k moet wel dan het toffe RWD karakter missen, en een HUD is ook niet mogelijk in de golf.
Financieel gezien, als 'k nu de F30 verkoop ga'k er waarschijnlijk weer te weinig voor krijgen, en de Golf is al bij al ook geen koopje, maar momenteel geven ze wel redelijke kortingen bij VW dus dat zou misschien nog wel kunnen compenseren. Bovendien heb ik dan wel weer garantie (of kan 'k er een verlengde garantie of onderhoudscontract bijnemen) en zit ik dus weer safe voor nen tijd.
De golf variant zou ik nemen in highline met 1.4 tsi 150pk DSG, met premium pack (leren interieur, pano dak), xenon e.d. en komt dan uiteindelijk rond de 35000 euro incl btw, wat niet veel minder is dan de 37k die ik voor de 316i (ook flink in de opties) heb betaald.
Met 150pk en een lager gewicht zou de golf wel vlotter moeten rijden dan de 316i (136pk).
Wat denken jullie, onnozel idee of niet? Nog alternatieven waar 'k eventueel aan kan denken?
'k Heb ook al aan de Golf GTE gedacht maar die vind ik echt te klein, een Passat is dan weer te groot, en een Volvo V60 spreekt mij ook wel aan maar die is ook aanzienlijk duurder en heeft een hogere CO2 voor de benzine versies. Een ford wil ik ook niet wegens afschuwelijk interieur (imho).
Uiteindeljk was ik zelf al tot het volgende lijstje voor- en nadelen van de overstap gekomen:
voordelen:
- zitpositie
- geluidsisolatie
- prestaties
- ACC standaard, Pano dak
- ruim en praktisch
- weer garantie
- lagere CO2 (dus lager VAA)
nadelen:
- geen RWD meer
- geen HUD en verkeersbordherkenning meer
- forse afschrijving op m'n huidige wagen
- ... (vul maar aan)
Bedankt voor de feedback alvast!
Even wat voorgeschiedenis:
Ik heb in 't verleden al vrij geregeld een jonge wagen weggedaan - financieel niet zo interessant natuurlijk - omdat er iets mij niet aanstond en ik er weer een nieuwe wilde.
Bv. een nieuwe Honda Accord tourer, na 9 maand weggedaan omdat hij niet sportief genoeg reed en de VAA plots verdubbelde door di rupo.
Dan een F20 116i, reed veel plezanter maar het comfort ging mij tegen steken na een tijd, dus ook weer weggedaan na anderhalf jaar, om dan om tot m'n huidige wagen, een F30 316i te komen, waar 'k nu al twee en half jaar en 68000km mee rijd (een record dus feitelijk).
Nu zit het weer in mijn kop om van wagen te wisselen. De 316i is een knappe wagen en rijdt goed, full option (automaat, xenon, HUD, harman kardon..), maar sommige dingen steken mij tegen, met name:
- zitpositie die nog wat te laag is ivm m'n lengte en niet zo'n goede rug
- matige geluidsisolatie (best wat banden- en windgeluid, verwacht je niet in deze klasse en is vermoeiend op lange afstand)
- combinatie motor-automaat die toch niet zo goed samenwerkt: bij 't hernemen moet hij terugschakelen wegens weinig vermogen in de lage toeren en dat duurt te lang, hij rijdt pas prettig in sportstand (maar dan wordt de vering ook weer te hard) of als je manueel schakelt.
- vorige maand is m'n motor in de soep gedraaid en moest vervangen worden, een paar maanden buiten garantie maar gelukkig wel in tussengekomen door BMW, moest uiteindelijk maar een paar honderd euro betalen (en geen 10.000). Aangezien ik geen verlengde garantie of onderhoudscontract heb genomen heb ik nu ook wel wat schrik voor wat er in de toekomst komt.
Nu zat ik ook al lang aan een Golf VII te denken als alternatief, gezien dat zowat de enige normale wagen is waar ik met mijn 1m94 echt goed in zit (Bmw 1/3 en Audi A3/A4 zitten allemaal een paar cm lager) en die wordt ook wel geroemd om z'n goed rijgedrag, comfort, degelijkheid .. maar ergens is het wel een klasse terug en uiteindelijk is een golf ook best duur als je hem full option uitrust.
De gewone golf vind ik ook een tikje te klein (af en toe moeten er toch wel wat spullen mee), maar nu zit ik dus met een golf variant in m'n hoofd, die eigenlijk zeer praktisch is en er ook niet slecht uit ziet (wel een tikkie saai) maar voor de rest heb ik de indruk dat ik er wel mee zou kunnen leven, zeker als 'k hem uitrust met leuke opties als een pano dak, ook heeft hij adaptive cruise control standaard wat ik nu niet heb. Qua interieur en comfort is hij eigenlijk beter in orde dan de F30 (daar is het mij uiteindelijk om te doen), maar k moet wel dan het toffe RWD karakter missen, en een HUD is ook niet mogelijk in de golf.
Financieel gezien, als 'k nu de F30 verkoop ga'k er waarschijnlijk weer te weinig voor krijgen, en de Golf is al bij al ook geen koopje, maar momenteel geven ze wel redelijke kortingen bij VW dus dat zou misschien nog wel kunnen compenseren. Bovendien heb ik dan wel weer garantie (of kan 'k er een verlengde garantie of onderhoudscontract bijnemen) en zit ik dus weer safe voor nen tijd.
De golf variant zou ik nemen in highline met 1.4 tsi 150pk DSG, met premium pack (leren interieur, pano dak), xenon e.d. en komt dan uiteindelijk rond de 35000 euro incl btw, wat niet veel minder is dan de 37k die ik voor de 316i (ook flink in de opties) heb betaald.
Met 150pk en een lager gewicht zou de golf wel vlotter moeten rijden dan de 316i (136pk).
Wat denken jullie, onnozel idee of niet? Nog alternatieven waar 'k eventueel aan kan denken?
'k Heb ook al aan de Golf GTE gedacht maar die vind ik echt te klein, een Passat is dan weer te groot, en een Volvo V60 spreekt mij ook wel aan maar die is ook aanzienlijk duurder en heeft een hogere CO2 voor de benzine versies. Een ford wil ik ook niet wegens afschuwelijk interieur (imho).
Uiteindeljk was ik zelf al tot het volgende lijstje voor- en nadelen van de overstap gekomen:
voordelen:
- zitpositie
- geluidsisolatie
- prestaties
- ACC standaard, Pano dak
- ruim en praktisch
- weer garantie
- lagere CO2 (dus lager VAA)
nadelen:
- geen RWD meer
- geen HUD en verkeersbordherkenning meer
- forse afschrijving op m'n huidige wagen
- ... (vul maar aan)
Bedankt voor de feedback alvast!
Comment