Mededeling

Collapse
No announcement yet.

F30 316i inruilen voor golf variant (of iets anders)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • F30 316i inruilen voor golf variant (of iets anders)?

    Hoi,

    Even wat voorgeschiedenis:
    Ik heb in 't verleden al vrij geregeld een jonge wagen weggedaan - financieel niet zo interessant natuurlijk - omdat er iets mij niet aanstond en ik er weer een nieuwe wilde.
    Bv. een nieuwe Honda Accord tourer, na 9 maand weggedaan omdat hij niet sportief genoeg reed en de VAA plots verdubbelde door di rupo.
    Dan een F20 116i, reed veel plezanter maar het comfort ging mij tegen steken na een tijd, dus ook weer weggedaan na anderhalf jaar, om dan om tot m'n huidige wagen, een F30 316i te komen, waar 'k nu al twee en half jaar en 68000km mee rijd (een record dus feitelijk).

    Nu zit het weer in mijn kop om van wagen te wisselen. De 316i is een knappe wagen en rijdt goed, full option (automaat, xenon, HUD, harman kardon..), maar sommige dingen steken mij tegen, met name:
    - zitpositie die nog wat te laag is ivm m'n lengte en niet zo'n goede rug
    - matige geluidsisolatie (best wat banden- en windgeluid, verwacht je niet in deze klasse en is vermoeiend op lange afstand)
    - combinatie motor-automaat die toch niet zo goed samenwerkt: bij 't hernemen moet hij terugschakelen wegens weinig vermogen in de lage toeren en dat duurt te lang, hij rijdt pas prettig in sportstand (maar dan wordt de vering ook weer te hard) of als je manueel schakelt.
    - vorige maand is m'n motor in de soep gedraaid en moest vervangen worden, een paar maanden buiten garantie maar gelukkig wel in tussengekomen door BMW, moest uiteindelijk maar een paar honderd euro betalen (en geen 10.000). Aangezien ik geen verlengde garantie of onderhoudscontract heb genomen heb ik nu ook wel wat schrik voor wat er in de toekomst komt.

    Nu zat ik ook al lang aan een Golf VII te denken als alternatief, gezien dat zowat de enige normale wagen is waar ik met mijn 1m94 echt goed in zit (Bmw 1/3 en Audi A3/A4 zitten allemaal een paar cm lager) en die wordt ook wel geroemd om z'n goed rijgedrag, comfort, degelijkheid .. maar ergens is het wel een klasse terug en uiteindelijk is een golf ook best duur als je hem full option uitrust.
    De gewone golf vind ik ook een tikje te klein (af en toe moeten er toch wel wat spullen mee), maar nu zit ik dus met een golf variant in m'n hoofd, die eigenlijk zeer praktisch is en er ook niet slecht uit ziet (wel een tikkie saai) maar voor de rest heb ik de indruk dat ik er wel mee zou kunnen leven, zeker als 'k hem uitrust met leuke opties als een pano dak, ook heeft hij adaptive cruise control standaard wat ik nu niet heb. Qua interieur en comfort is hij eigenlijk beter in orde dan de F30 (daar is het mij uiteindelijk om te doen), maar k moet wel dan het toffe RWD karakter missen, en een HUD is ook niet mogelijk in de golf.

    Financieel gezien, als 'k nu de F30 verkoop ga'k er waarschijnlijk weer te weinig voor krijgen, en de Golf is al bij al ook geen koopje, maar momenteel geven ze wel redelijke kortingen bij VW dus dat zou misschien nog wel kunnen compenseren. Bovendien heb ik dan wel weer garantie (of kan 'k er een verlengde garantie of onderhoudscontract bijnemen) en zit ik dus weer safe voor nen tijd.

    De golf variant zou ik nemen in highline met 1.4 tsi 150pk DSG, met premium pack (leren interieur, pano dak), xenon e.d. en komt dan uiteindelijk rond de 35000 euro incl btw, wat niet veel minder is dan de 37k die ik voor de 316i (ook flink in de opties) heb betaald.
    Met 150pk en een lager gewicht zou de golf wel vlotter moeten rijden dan de 316i (136pk).

    Wat denken jullie, onnozel idee of niet? Nog alternatieven waar 'k eventueel aan kan denken?
    'k Heb ook al aan de Golf GTE gedacht maar die vind ik echt te klein, een Passat is dan weer te groot, en een Volvo V60 spreekt mij ook wel aan maar die is ook aanzienlijk duurder en heeft een hogere CO2 voor de benzine versies. Een ford wil ik ook niet wegens afschuwelijk interieur (imho).

    Uiteindeljk was ik zelf al tot het volgende lijstje voor- en nadelen van de overstap gekomen:

    voordelen:
    - zitpositie
    - geluidsisolatie
    - prestaties
    - ACC standaard, Pano dak
    - ruim en praktisch
    - weer garantie
    - lagere CO2 (dus lager VAA)

    nadelen:
    - geen RWD meer
    - geen HUD en verkeersbordherkenning meer
    - forse afschrijving op m'n huidige wagen
    - ... (vul maar aan)

    Bedankt voor de feedback alvast!

  • #2
    waarom ga je niet voor een jonge 2de handswagen?
    en ik zou naast de golf ook de passat en de 3GT eens bekijken
    lets have some more member berries

    Comment


    • #3
      Je zei dat je vering in sportstand dan ook weer te hard wordt. Als je dus de M adaptieve ophanging hebt, dan kan je in het menu kiezen dat je in sport enkel de aandrijving of de ophanging of beide wenst.

      Bij mij is de sportstand enkel de vering die harder wordt zonder de automaat. Die kan je zelf nog in sport zetten door de pook naar links te plaatsen.

      Comment


      • #4
        Ik vind het bizar veel geld voor een golf variant die 35k. Die 150pk versie zou ik bovendien ook niet meteen kopen door die cilinder on demand. Het bestaat al even maar ik zou het niet durven om zo een redelijk nieuwe techniek aan te schaffen. Vag staat nu ook de laatste jaren niet echt bekend meer voor de betrouwbaarheid van die "speciallekes".
        Los daarvan heeft die gold ook zijn voordelen. Ik ben ook 1m90 en kan niet anders dan je gelijk geven over de zit. Of je nu hoog of laag zit, daar ligt het niet zan volgens mij. Hetgene wat mij opvalt is gewoon de ruimte ik zowel de golf als de passat voor de benen van de bestuurder. Ik heb bij veel wagens dat ik amper kan bewegen en voor lange afstanden is dat echt niet prettig. Bij die vw's heb ik echt ruimte zat en kan ik alles goed instellen.
        Volgens mij moeten er andere opties zijn dan die golf want vind het toch een berg geld voor op zich een "simpele" golf ook al zal het wel een goede wagen zijn. Ik zou zelfde de leon st er al zeker boven kiezen. Stukken goedkoper en ergonomie zal wel ongeveer zelfde zijn + ziet er beter uit naar mijn mening. Voor die 35k heb je zelfs uit dezelfde vagstal ook een octavia rs.
        Megane grandtour (nieuwe) zal ook bijna uitkomen.

        Comment


        • #5
          Pano-dak is wel meteen een paar cm weiniger hoofdruimte.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Hoi,

            Even wat voorgeschiedenis:
            Ik heb in 't verleden al vrij geregeld een jonge wagen weggedaan - financieel niet zo interessant natuurlijk - omdat er iets mij niet aanstond en ik er weer een nieuwe wilde.
            Bv. een nieuwe Honda Accord tourer, na 9 maand weggedaan omdat hij niet sportief genoeg reed en de VAA plots verdubbelde door di rupo.
            Dan een F20 116i, reed veel plezanter maar het comfort ging mij tegen steken na een tijd, dus ook weer weggedaan na anderhalf jaar, om dan om tot m'n huidige wagen, een F30 316i te komen, waar 'k nu al twee en half jaar en 68000km mee rijd (een record dus feitelijk).

            Nu zit het weer in mijn kop om van wagen te wisselen. De 316i is een knappe wagen en rijdt goed, full option (automaat, xenon, HUD, harman kardon..), maar sommige dingen steken mij tegen, met name:
            - zitpositie die nog wat te laag is ivm m'n lengte en niet zo'n goede rug
            - matige geluidsisolatie (best wat banden- en windgeluid, verwacht je niet in deze klasse en is vermoeiend op lange afstand)
            - combinatie motor-automaat die toch niet zo goed samenwerkt: bij 't hernemen moet hij terugschakelen wegens weinig vermogen in de lage toeren en dat duurt te lang, hij rijdt pas prettig in sportstand (maar dan wordt de vering ook weer te hard) of als je manueel schakelt.
            - vorige maand is m'n motor in de soep gedraaid en moest vervangen worden, een paar maanden buiten garantie maar gelukkig wel in tussengekomen door BMW, moest uiteindelijk maar een paar honderd euro betalen (en geen 10.000). Aangezien ik geen verlengde garantie of onderhoudscontract heb genomen heb ik nu ook wel wat schrik voor wat er in de toekomst komt.

            Nu zat ik ook al lang aan een Golf VII te denken als alternatief, gezien dat zowat de enige normale wagen is waar ik met mijn 1m94 echt goed in zit (Bmw 1/3 en Audi A3/A4 zitten allemaal een paar cm lager) en die wordt ook wel geroemd om z'n goed rijgedrag, comfort, degelijkheid .. maar ergens is het wel een klasse terug en uiteindelijk is een golf ook best duur als je hem full option uitrust.
            De gewone golf vind ik ook een tikje te klein (af en toe moeten er toch wel wat spullen mee), maar nu zit ik dus met een golf variant in m'n hoofd, die eigenlijk zeer praktisch is en er ook niet slecht uit ziet (wel een tikkie saai) maar voor de rest heb ik de indruk dat ik er wel mee zou kunnen leven, zeker als 'k hem uitrust met leuke opties als een pano dak, ook heeft hij adaptive cruise control standaard wat ik nu niet heb. Qua interieur en comfort is hij eigenlijk beter in orde dan de F30 (daar is het mij uiteindelijk om te doen), maar k moet wel dan het toffe RWD karakter missen, en een HUD is ook niet mogelijk in de golf.

            Financieel gezien, als 'k nu de F30 verkoop ga'k er waarschijnlijk weer te weinig voor krijgen, en de Golf is al bij al ook geen koopje, maar momenteel geven ze wel redelijke kortingen bij VW dus dat zou misschien nog wel kunnen compenseren. Bovendien heb ik dan wel weer garantie (of kan 'k er een verlengde garantie of onderhoudscontract bijnemen) en zit ik dus weer safe voor nen tijd.

            De golf variant zou ik nemen in highline met 1.4 tsi 150pk DSG, met premium pack (leren interieur, pano dak), xenon e.d. en komt dan uiteindelijk rond de 35000 euro incl btw, wat niet veel minder is dan de 37k die ik voor de 316i (ook flink in de opties) heb betaald.
            Met 150pk en een lager gewicht zou de golf wel vlotter moeten rijden dan de 316i (136pk).

            Wat denken jullie, onnozel idee of niet? Nog alternatieven waar 'k eventueel aan kan denken?
            'k Heb ook al aan de Golf GTE gedacht maar die vind ik echt te klein, een Passat is dan weer te groot, en een Volvo V60 spreekt mij ook wel aan maar die is ook aanzienlijk duurder en heeft een hogere CO2 voor de benzine versies. Een ford wil ik ook niet wegens afschuwelijk interieur (imho).

            Uiteindeljk was ik zelf al tot het volgende lijstje voor- en nadelen van de overstap gekomen:

            voordelen:
            - zitpositie
            - geluidsisolatie
            - prestaties
            - ACC standaard, Pano dak
            - ruim en praktisch
            - weer garantie
            - lagere CO2 (dus lager VAA)

            nadelen:
            - geen RWD meer
            - geen HUD en verkeersbordherkenning meer
            - forse afschrijving op m'n huidige wagen
            - ... (vul maar aan)

            Bedankt voor de feedback alvast!
            Ik denk dat je gaat verschieten hoe weinig je nog gaat krijgen voor de f30, denk dat je blij mag zijn met 50% ?

            Ik volg u wel volledig wat rol-geluiden betreft ( = ramp bij de f30's)

            Geen HUD is zeker een nadeel, maar RWD/fwd bij dergelijk laag vermogen.. Dan zou ik fwd juist als voordeel bezien

            Misschien kan je een inruil doen voor een tweedehands golf ?

            En anders slikken die pil !
            previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
            current : BMW 330D F30

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
              Ik vind het bizar veel geld voor een golf variant die 35k. Die 150pk versie zou ik bovendien ook niet meteen kopen door die cilinder on demand. Het bestaat al even maar ik zou het niet durven om zo een redelijk nieuwe techniek aan te schaffen. Vag staat nu ook de laatste jaren niet echt bekend meer voor de betrouwbaarheid van die "speciallekes".
              Los daarvan heeft die gold ook zijn voordelen. Ik ben ook 1m90 en kan niet anders dan je gelijk geven over de zit. Of je nu hoog of laag zit, daar ligt het niet zan volgens mij. Hetgene wat mij opvalt is gewoon de ruimte ik zowel de golf als de passat voor de benen van de bestuurder. Ik heb bij veel wagens dat ik amper kan bewegen en voor lange afstanden is dat echt niet prettig. Bij die vw's heb ik echt ruimte zat en kan ik alles goed instellen.
              Volgens mij moeten er andere opties zijn dan die golf want vind het toch een berg geld voor op zich een "simpele" golf ook al zal het wel een goede wagen zijn. Ik zou zelfde de leon st er al zeker boven kiezen. Stukken goedkoper en ergonomie zal wel ongeveer zelfde zijn + ziet er beter uit naar mijn mening. Voor die 35k heb je zelfs uit dezelfde vagstal ook een octavia rs.
              Megane grandtour (nieuwe) zal ook bijna uitkomen.
              Leon ST Cupra is ook zelfs een optie binnen 35k normaal.

              Edit: Ik herlees juist het VAA verhaal, dus wellicht geen optie.

              Comment


              • #8
                Merci al voor de feedback, ik ga nog niet uitgebreid op alles ingaan, maar toch dit:
                - het verbaast me enigszins dat de golf wel degelijk als een stap terug wordt aanzien, qua rijdynamiek is het idd niet hetzelfde, maar dat is quasi geen enkele auto die comfortabeler zit (ook niet de passat, 3GT, V60... ), en op sommige vlakken overtreft hij de F30 (bv. geluidsisolatie, afwerking interieur). Heb eens een week een golfje gehuurd voor ik de F30 kocht, was een basis 1.2 TSI met dsg en standaardzetels, en vond dat eigenlijk al niet verkeerd. F30 rijdt natuurlijk wel beter. Golf GTE vond ik heel leuk om in te vertoeven (super zetels en interieur) en om mee te rijden.
                - Die 35k voor de golf variant is een full option, als mijn budget lager zou liggen zou ik wel wat laten vallen en kan je hem rond de 30k krijgen. Heb ook nog geen offerte gevraagd dus weet niet hoeveel korting ik exact zou krijgen. Doe je dezelfde opties op een 3-reeks of audi A4, ga je naar 45k, zeker met een potente motor.
                - Een golf variant vind ik niet 2e hands in benzine
                - Gewone golfjes zijn wel te vinden in stockmodel voor pakweg 27k, maar dan heb je toch wel wat minder auto en moet je een dakkoffer nemen voor bv. ski's of als je wat meer bagage meehebt.
                - Octavia/Leon zou ik niet voor gaan omwille van de mindere geluidsisolatie en zetels, restwaarde zal ook wel minder zijn dan.
                - inruilprijs voor F30 is een vraagteken, een handelaar zal er niet veel voor geven maar op autoscout24 staan de 316i automaten allemaal boven de 25k dus ik denk dat ik hem nog wel aan een particulier zou kunnen verkopen voor 22-23k en dat is 60%.
                - Als 'k weer nen F30 zou nemen met adaptief onderstel en evt. betere motor, dan blijft de ergernis van de zitpositie en de geluidsisolatie (tenzij ze dat bij de LCI zouden aangepakt hebben?). Als 'k bij BMW blijf zou 'k eerder naar een 5-reeks moeten gaan dan.
                - ik kan er ook gewoon nog een jaar of 2 mee blijven rijden en de ergernissen er bijnemen. blijft een toffe wagen.

                Comment


                • #9
                  Nu er verder over nadenkend... misschien is die 1.4 ACT motor idd niet perfect, lees wel verhalen van mensen die vinden dat die als een brommertje tuft op 2 cylinders.. en DSG bakken zijn ook verre van feilloos.. en de 1.4 zonder ACT is dan weer tammer dan m'n huidige.. misschien toch maar blijven rijden en een noise cancelling koptelefoon opzetten

                  Comment


                  • #10
                    Het verhaal van de nieuwe motor gaat de 2dehandsprijs ook geen goed doen, raar maar waar. Mensen gaan schrik hebben een probleemauto te kopen ipv de voordelen te zien van een nieuwe motor.

                    Comment


                    • #11
                      't zal eerder een probleem zijn dat er geen garantie meer op zit... die motoren hebben geen slechte reputatie maar ze zijn wel heel gevoelig voor problemen met smering, bij mij was om een of andere reden de oliedruk weggevallen volgens de garage en is de hydraulische kettingspanner gefaald met alle gevolgen van dien. Ik vermoed dat het lange oliewisselinterval er ook mee te maken heeft.. na 30000km met dezelfde olie kan er wel eens wat koolafzetting zijn dat dan de oliepomp in de soep doet draaien als het plots loskomt. Het gebeurde 2 dagen na een groot onderhoud.
                      Voor de rest nog nooit een probleem gehad met die wagen..

                      Ivm een mogelijke opvolger, mss toch eens de 320i LCI en de nieuwe Audi A4 2.0 tsi ultra aan de tand voelen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
                        Die 150pk versie zou ik bovendien ook niet meteen kopen door die cilinder on demand. Het bestaat al even maar ik zou het niet durven om zo een redelijk nieuwe techniek aan te schaffen. Vag staat nu ook de laatste jaren niet echt bekend meer voor de betrouwbaarheid van die "speciallekes".
                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        Nu er verder over nadenkend... misschien is die 1.4 ACT motor idd niet perfect, lees wel verhalen van mensen die vinden dat die als een brommertje tuft op 2 cylinders.. en DSG bakken zijn ook verre van feilloos.. en de 1.4 zonder ACT is dan weer tammer dan m'n huidige.. misschien toch maar blijven rijden en een noise cancelling koptelefoon opzetten
                        De 1.4 TSI 150pk heeft in de Golf Variant heeft toch geen ACT (COD)?
                        Smilin' Jack - Speed Pilot

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
                          De 1.4 TSI 150pk heeft in de Golf Variant heeft toch geen ACT (COD)?
                          Oh nice, had ik nog niet ontdekt Die ACT kan mij wel gestolen worden...

                          Comment


                          • #14
                            Chippen die handel.

                            Comment


                            • #15
                              Wat inruil betreft : sterk afhankelijk van aantal km's he..
                              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                              current : BMW 330D F30

                              Comment


                              • #16
                                Chippen en wat vaker een klein onderhoud doen geen optie?

                                Comment


                                • #17
                                  Ik rij nu bijna 2 jaar met zo'n 1.4 golf variant met iets meer opties zoals dynaudio, camera en trekhaak. Ben er zeer tevreden over en de 150 pk is zeker voldoende voor de openbare weg. Nadeel is wel dat met 18 Inc velgen wat rolgeluiden geeft en het motorgeluid bij 'belasting' van de motor niet echt opwindend is maar voor de rest wel stil zijn werk doet waardoor je meer de rolgeluiden zal horen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Chippen ga 'k ni doen, vroeger wel aan gedacht maar sinds da grapke met de motor ben 'k blij da'k het niet gedaan heb
                                    Dan liever hem overlaten en de afschrijving slikken (dan mag de nieuwe eigenaar hem chippen), die kan 'k toch van m'n belasting aftrekken (bvba) terwijl 'k de factuur van 't chippen precies niet in m'n boekhouding wil steken :p
                                    Nu weer aan't denken aan nen 320i LCI, als die minder rolgeluiden heeft blijft enkel de zitpositie over als ergernis.. maar da wordt dan weer gecompenseerd door de duw in de rug .
                                    Hij heeft 68k km gelopen trouwens, waarvan nu 4k met nieuwe motor. Veel lange afstanden en weinig gebruikssporen

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
                                      De 1.4 TSI 150pk heeft in de Golf Variant heeft toch geen ACT (COD)?
                                      Zeker wel. Er is toch geen 1.4 TSI 150pk ZONDER ACT meer.
                                      Je ziet het ook in de configurator. Het staat er niet uitdrukkelijk bij. Maar de 150pk versie stoot 2 gram minder CO² uit en verbruikt 0.1 liter minder per 100km dan de 125pk versie. Dus dit is duidelijk de ACT versie.
                                      Last edited by Phate; 30/03/2016, 01:35.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                        Zeker wel. Er is toch geen 1.4 TSI 150pk ZONDER ACT meer.
                                        Je ziet het ook in de configurator. Het staat er niet uitdrukkelijk bij. Maar de 150pk versie stoot 2 gram minder CO² uit en verbruikt 0.1 liter minder per 100km dan de 125pk versie. Dus dit is duidelijk de ACT versie.
                                        Hmm maar waarom staat dit bij de gewone golf er dan wel expliciet bij? Daar is er ook geen 150pk versie zonder ACT. De uitstoot ligt daar op 110gr CO2, dus nog 6 gram minder.
                                        Last edited by sunking; 30/03/2016, 01:45.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X