Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden met of zonder TPMS?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Winterbanden met of zonder TPMS?

Ik heb sinds kort een nieuwe auto, en zoals alle nieuwe auto's is die uitgerust met TPMS. Nu zag ik in de garage een bijna nieuw setje winterbanden+velg liggen voor een mooie prijs, maar zonder TPMS.

Wat zou ik nu best doen? Set winterbanden + velg mét TPMS of zonder?

Wat mag er gezien de wettelijke verplichting?
    Wat zijn de praktische gevolgen? Kan ik winterbanden met TPMS nog zelf vervangen?
    Is er een gevoelige meerkost mét TPMS?
    Andere factoren?
    Last edited by Moeftie; 16/04/2016, 10:12.
    Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
    Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

Welke auto heb je? Sommige merken gebruiken een TMPS zonder druksensoren in de soupape maar via de ABS sensor.
    2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Nieuwe Tucson van HYUNDAI, Sensor zit volgens de handleiding achter het ventiel.

PS: dyslectische fout in de titel TMPS = TPMS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moeftie Bekijk Berichten
        Nieuwe Tucson van HYUNDAI, Sensor zit volgens de handleiding achter het ventiel.

PS: dyslectische fout in de titel TMPS = TPMS
        Titel aangepast, maar wat dan ook TPMS mag betekenen?

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
          Titel aangepast, maar wat dan ook TPMS mag betekenen?
          tyre pressure monitoring system, bandenspanningssensoren, kan je op je dashboard de bandenspanning mee aflezen en krijg je signaal wanneer ze te laag staan.

Comment

Nieuwe auto's moeten TPMS hebben bij verkoop. Verder gaat het niet.

Comment

Vraag is vooral of ik met die TPMS nog zelf de wielen kan wisselen? Of moeten die sensoren telkens afgesteld worden? anders heeft het weinig zin om die er zelf op en af te leggen, als hij nadien toch binnen moet voor afstelling.

En of er veel prijsverschil is met of zonder?

Comment

Je auto vindt die sensoren zelf na een wissel, vervolgens via de BC de bandendruk resetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
                  Welke auto heb je? Sommige merken gebruiken een TMPS zonder druksensoren in de soupape maar via de ABS sensor.
                  Ik denk zelfs dat de meeste wagens tegenwoordig via de ABS sensoren de druk meten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                    Ik denk zelfs dat de meeste wagens tegenwoordig via de ABS sensoren de druk meten.
                    Mijn 2015 3-reeks doet het via ventielsensoren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                      Net omgekeerd. Meer en meer stappen ze over naar ventielsensoren omdat die acurater zijn.

Comment

auto van mijn dochter heeft dit ook, winterwielen zonder tpms gemonteerd, bleef enkel een lampje branden op dash met de vorm van een band op, nu weer zomerwielen eronder en de melding is na een tijdje vanzelf uitgegaan
                        mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Reset zijn eigen idd bij de Corsa.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                            Nieuwe auto's moeten TPMS hebben bij verkoop. Verder gaat het niet.

Dus met die winterbanden/velgen zonder TPMS naar de keuring gaan (binnen x tijd), gaat zonder opmerkingen te krijgen?

Comment

Die sensoren in de wielen zijn inderdaad nauwkeuriger dan het ABS-systeem, maar er is wel een nadeel:

Als ze wat ouderdom krijgen, dan kunnen ze afbreken. Enfin, zo was dat toch met Citroen en Peugeot. Misschien dat de nieuwe wat sterker zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moeftie Bekijk Berichten
                                Wat mag er gezien de wettelijke verplichting?
                                Wat zijn de praktische gevolgen?
                                Je mag enkel een set met TPMS monteren gezien de wettelijke verplichting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
                                  Net omgekeerd. Meer en meer stappen ze over naar ventielsensoren omdat die acurater zijn.
                                  Hoe worden de gegevens bij ventielsensoren doorgegeven aan de ecu?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                                    Die sensoren in de wielen zijn inderdaad nauwkeuriger dan het ABS-systeem, maar er is wel een nadeel:

Als ze wat ouderdom krijgen, dan kunnen ze afbreken. Enfin, zo was dat toch met Citroen en Peugeot. Misschien dat de nieuwe wat sterker zijn.

is nog altijd gevaarlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                                      Hoe worden de gegevens bij ventielsensoren doorgegeven aan de ecu?

draadloos. ofwel vraagt de ecu aan de sensor om de gegevens (highline) of de sensoren zenden zelf om de x-tijd de gegevens door (lowline).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Je auto vindt die sensoren zelf na een wissel, vervolgens via de BC de bandendruk resetten.

als je de bandendruk moet resetten, heb je meestal geen sensoren...

Comment

Working...
                                        X