Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Octavia Combi - VW Golf Variant - Honda Civic Tourer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Waarom ga je niet voor een TGI als je veel km's doet?
    De 1.2 TSI gaat er uit bij de facelift want er komt een 1.0 TSI driecylinder in de plaats (die ook weer wat zuiniger zou moeten zijn).
    De huidige bestaat trouwens ook al met de 1.0 TSI maar wordt in belgie nog niet ingevoerd. In NL wel want daar speelt CO2 nog een veel grotere rol.
    Ik rijd zelf trouwens ook benzine omdat diesel mij nooit heeft gesmaakt, ondanks dat benzine nog altijd iets duurder is als je veel km doet (doe er zelf 25-30k gemiddeld per jaar).

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      Waarom ga je niet voor een TGI als je veel km's doet?
      De 1.2 TSI gaat er uit bij de facelift want er komt een 1.0 TSI driecylinder in de plaats (die ook weer wat zuiniger zou moeten zijn).
      De huidige bestaat trouwens ook al met de 1.0 TSI maar wordt in belgie nog niet ingevoerd. In NL wel want daar speelt CO2 nog een veel grotere rol.
      Ik rijd zelf trouwens ook benzine omdat diesel mij nooit heeft gesmaakt, ondanks dat benzine nog altijd iets duurder is als je veel km doet (doe er zelf 25-30k gemiddeld per jaar).
      Ik woon in een godvergeten gat, het dichtstbijzijnde tankstation waar je CNG kan tanken is op dit moment 30-35 km van huis, en zelfs niet in de richting van waar ik werk. Dat kan ik niet maken. Ok, CNG zal wel in snel tempo beschikbaar zijn in meerdere tankstations, maar daar wil ik precies niet op gokken.

      Ik rijd nu een 1.4i met 80 pk en dat is niet vooruit te branden in een kleine Golf, dus rij ik maar zuinig en rustig. Alles wat ik nu extra aan pk's zou hebben bij de nieuwe wagen is mooi meegenomen. Ik zie dat die 1.0 TSI 115 pk heeft, 5 pk meer dan de 1.2 TSI. Een cylinder minder, betere technologie, 5 pk'tjes meer, lager verbruik? Ik weet het niet hoor, ik begrijp het verhaal van downsizing wel, maar ik heb er mijn twijfels bij hoe een driecylinder rijdt. Heb eens een Peugeot gereden met een 1.0 driecylinder turbo en dat reed als een pannenkoek, dus weet ik zelfs niet of die 1.2 mij al zou smaken. Iemand (al) ervaringen/opmerkingen met 1.0 TSI / 1.2 TSI / 1.4 TSI / 1.6 TDI bij Skoda of VW? (Ik ga zelf wel verschillende testritten doen).
      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Sub-Zero Bekijk Berichten
        Ik woon in een godvergeten gat, het dichtstbijzijnde tankstation waar je CNG kan tanken is op dit moment 30-35 km van huis, en zelfs niet in de richting van waar ik werk. Dat kan ik niet maken. Ok, CNG zal wel in snel tempo beschikbaar zijn in meerdere tankstations, maar daar wil ik precies niet op gokken.

        Ik rijd nu een 1.4i met 80 pk en dat is niet vooruit te branden in een kleine Golf, dus rij ik maar zuinig en rustig. Alles wat ik nu extra aan pk's zou hebben bij de nieuwe wagen is mooi meegenomen. Ik zie dat die 1.0 TSI 115 pk heeft, 5 pk meer dan de 1.2 TSI. Een cylinder minder, betere technologie, 5 pk'tjes meer, lager verbruik? Ik weet het niet hoor, ik begrijp het verhaal van downsizing wel, maar ik heb er mijn twijfels bij hoe een driecylinder rijdt. Heb eens een Peugeot gereden met een 1.0 driecylinder turbo en dat reed als een pannenkoek, dus weet ik zelfs niet of die 1.2 mij al zou smaken. Iemand (al) ervaringen/opmerkingen met 1.0 TSI / 1.2 TSI / 1.4 TSI / 1.6 TDI bij Skoda of VW? (Ik ga zelf wel verschillende testritten doen).
        Ik heb zelf ooit proefgereden met een golf 1.2 TSI met 105 pk en DSG bak. Was daar zeer over te spreken, stil en kwam goed vooruit.
        Mijn moeder heeft nu een golf met 1.2 TSI 85pk handbak , zelfs dat valt goed mee.
        De 1.4 TSI 125 is wat sneller dan de 1.2 , maar zeker niet spectaculair. Verschil tussen de 125pk en 150pk versie van de 1.4 TSI is groter dan tussen de 1.2 110pk en 1.4 125pk.
        Als prestaties echt belangrijk zijn dan zou ik zeggen ga voor de 1.4 150pk, en anders voor de 1.2 met 110pk. Of het moest zijn dat je stoot op een interessant stockmodel met 125pk.
        Dit alles is natuurlijk persoonlijk dus ga zeker eens proefrijden.

        Comment


        • #24
          Bij welke Honda dealer ben je geweest?

          Ik denk dat Honda een hoge overnameprijs geeft omdat ze makkelijker een nieuwe zouden kunnen verkopen.
          Powered by Detroit Diesel.

          Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
            Bij welke Honda dealer ben je geweest?

            Ik denk dat Honda een hoge overnameprijs geeft omdat ze makkelijker een nieuwe zouden kunnen verkopen.
            Coenegrachts in Sint-Truiden, goede gerage met goede service, heel vriendelijk en behulpzaam. In de Civic Tourer vind ik echter geen prettige zitpositie, te hoog, zit bijna met mijn hoofd tegen het plafond en de stoel kan echt niet lager, dus oncomfortabel voor mijn 1m 99,5 en meerprijs tov Octavia is 3.000 EUR. Achterbank is krapper dan de Octavia, koffer is daarentegen een tikkeltje groter maar minder prettig ingedeeld.

            Ik ben zaterdag naar een welbekende dealer geweest in Sint-Truiden van Skoda en VW. Eerst bij VW binnengestapt. Kwam er na een half uur toch een tamme verkoper op mij afgewandeld die precies tegen zijn zin werkte. Hij zei dat alle informatie op internet stond en dat ik daar wel alles zou vinden. Ik zei dat ik een offerte wou, toen zei hij 10 seconden niets, keek mij vreemd aan en mocht uiteindelijk toch plaats nemen in zijn kantoor. Ik zei wat mijn budget was en een offerte wou hij niet maken. "We zullen toch boven uw budget zitten". Ik zeg volgens mij kan ik wel degelijk een Golf Variant kopen onder 23k, volgens hem niet. Toch aangedrongen op een offerte maar ik had al geen zin meer eigenlijk. Uiteindelijk 2 offertes gekregen voor een 1.2 TSI Allstar en een 1.2 TSI Trendline, met Pack GPS Discover Media, Licht & zichtmodule, radio composition media, park pilot assist en automatische airco. De diesel wou hij niet berekenen... Uiteindelijk was het wel degelijk binnen budget, daar "verschoot" hij zelf ook van. BIV en verkeersbelasting berekenen zou ik zelf ook thuis kunnen zei hij, wou hij precies ook geen tijd in steken. Nuja ok, over overname wou hij het al helemaal niet hebben en een testrit was precies ook teveel moeite want ze hadden geen 1.2 TSI in Variant, dus na even plaats genomen te hebben in de wagen en eigenlijk teleurgesteld te zijn over de ruimte vanbinnen (ik ben 1m 99,5) en de manier waarop men een potentiële klant benaderd, ben ik het snel afgetrapt en ernaast bij Skoda binnengewandeld, de afwerking van de Golf was zoals verwacht wel dik in orde.

            Bij Skoda werd ik direct goed onthaald en kreeg ik alle mogelijke informatie en hulp met het samenstellen. Offertes gekregen voor een 1.0 TSI 115pk, 1.4 TSI 150pk en 1.6 TDI 110 pk met volgende opties:

            -Race blue metallic
            -Kunstleer op achterzijde voorzetels (ivm vuile kinderschoenen)
            -Interieur satin black
            -Pack ambition GPS
            -Pack ambition Look
            -Sunset
            -Omkeerbaar koffertapijt

            Overnameprijs konden ze me niet direct geven maar hebben wel foto's genomen voor een overnamebod te formuleren.

            Daarna naar een welbekende Skoda dealer getrokken in Hasselt, waar ik exact dezelfde configuratie liet uittellen en overname vroeg. De configuratie was 500 EUR goedkoper voor exact dezelfde opties als bij de concurrent, kreeg dus iets meer garagekorting en ik zou 3.600 EUR gegarandeerd krijgen voor mijn Golf. Testritten waren geen probleem en zullen volgende week zaterdag plaatsvinden met een 1.4 TSI 150 pk en een 1.6 TDI 110 pk. De 1.0 TSI was nog niet beschikbaar, hier hadden ze zelf nog geen ervaring over en hier waren ze ook erg voorzichtig over qua verkoop ervan. Verder topgarage en topservice, echt de moeite.

            Voor mij is de knoop dus al doorgehakt qua keuze; we gaan zeker voor de Octavia combi, twijfelen echter nog over motorisatie 1.4 TSI of 1.6 TDI. Ik doe 30.000 km per jaar, logica zegt dus 1.6 TDI, garagist zei dit ook, maar ik weet niet wat de verdere evolutie gaat zijn in het pesten van de dieselrijder door de overheid.

            Fabrieksopgave qua verbruik is 5,1 L / 100 km voor de 1.4 TSI 150 pk. BIV komt op 154,86 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 190,17 EUR.
            Fabrieksopgave qua verbruik is 3,8 L / 100 km voor de 1.6 TDI 110 pk. BIV komt op 506,16 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 291,09 EUR.

            Laatste dilemma is dus nog over te beslissen...
            Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Sub-Zero Bekijk Berichten
              Coenegrachts in Sint-Truiden, goede gerage met goede service, heel vriendelijk en behulpzaam. In de Civic Tourer vind ik echter geen prettige zitpositie, te hoog, zit bijna met mijn hoofd tegen het plafond en de stoel kan echt niet lager, dus oncomfortabel voor mijn 1m 99,5 en meerprijs tov Octavia is 3.000 EUR. Achterbank is krapper dan de Octavia, koffer is daarentegen een tikkeltje groter maar minder prettig ingedeeld.

              Ik ben zaterdag naar een welbekende dealer geweest in Sint-Truiden van Skoda en VW. Eerst bij VW binnengestapt. Kwam er na een half uur toch een tamme verkoper op mij afgewandeld die precies tegen zijn zin werkte. Hij zei dat alle informatie op internet stond en dat ik daar wel alles zou vinden. Ik zei dat ik een offerte wou, toen zei hij 10 seconden niets, keek mij vreemd aan en mocht uiteindelijk toch plaats nemen in zijn kantoor. Ik zei wat mijn budget was en een offerte wou hij niet maken. "We zullen toch boven uw budget zitten". Ik zeg volgens mij kan ik wel degelijk een Golf Variant kopen onder 23k, volgens hem niet. Toch aangedrongen op een offerte maar ik had al geen zin meer eigenlijk. Uiteindelijk 2 offertes gekregen voor een 1.2 TSI Allstar en een 1.2 TSI Trendline, met Pack GPS Discover Media, Licht & zichtmodule, radio composition media, park pilot assist en automatische airco. De diesel wou hij niet berekenen... Uiteindelijk was het wel degelijk binnen budget, daar "verschoot" hij zelf ook van. BIV en verkeersbelasting berekenen zou ik zelf ook thuis kunnen zei hij, wou hij precies ook geen tijd in steken. Nuja ok, over overname wou hij het al helemaal niet hebben en een testrit was precies ook teveel moeite want ze hadden geen 1.2 TSI in Variant, dus na even plaats genomen te hebben in de wagen en eigenlijk teleurgesteld te zijn over de ruimte vanbinnen (ik ben 1m 99,5) en de manier waarop men een potentiële klant benaderd, ben ik het snel afgetrapt en ernaast bij Skoda binnengewandeld, de afwerking van de Golf was zoals verwacht wel dik in orde.

              Bij Skoda werd ik direct goed onthaald en kreeg ik alle mogelijke informatie en hulp met het samenstellen. Offertes gekregen voor een 1.0 TSI 115pk, 1.4 TSI 150pk en 1.6 TDI 110 pk met volgende opties:

              -Race blue metallic
              -Kunstleer op achterzijde voorzetels (ivm vuile kinderschoenen)
              -Interieur satin black
              -Pack ambition GPS
              -Pack ambition Look
              -Sunset
              -Omkeerbaar koffertapijt

              Overnameprijs konden ze me niet direct geven maar hebben wel foto's genomen voor een overnamebod te formuleren.

              Daarna naar een welbekende Skoda dealer getrokken in Hasselt, waar ik exact dezelfde configuratie liet uittellen en overname vroeg. De configuratie was 500 EUR goedkoper voor exact dezelfde opties als bij de concurrent, kreeg dus iets meer garagekorting en ik zou 3.600 EUR gegarandeerd krijgen voor mijn Golf. Testritten waren geen probleem en zullen volgende week zaterdag plaatsvinden met een 1.4 TSI 150 pk en een 1.6 TDI 110 pk. De 1.0 TSI was nog niet beschikbaar, hier hadden ze zelf nog geen ervaring over en hier waren ze ook erg voorzichtig over qua verkoop ervan. Verder topgarage en topservice, echt de moeite.

              Voor mij is de knoop dus al doorgehakt qua keuze; we gaan zeker voor de Octavia combi, twijfelen echter nog over motorisatie 1.4 TSI of 1.6 TDI. Ik doe 30.000 km per jaar, logica zegt dus 1.6 TDI, garagist zei dit ook, maar ik weet niet wat de verdere evolutie gaat zijn in het pesten van de dieselrijder door de overheid.

              Fabrieksopgave qua verbruik is 5,1 L / 100 km voor de 1.4 TSI 150 pk. BIV komt op 154,86 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 190,17 EUR.
              Fabrieksopgave qua verbruik is 3,8 L / 100 km voor de 1.6 TDI 110 pk. BIV komt op 506,16 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 291,09 EUR.

              Laatste dilemma is dus nog over te beslissen...

              Hmmm, dat kun je natuurlijk niet echt vergelijken. Qua verbruik (spritmonitor) zal het rond de 5.5 zitten voor de diesel en 8 voor de 1.4 benzine (fout). Maar de benzine zal normaal wel een stuk aangenamer rijden, je hebt een pak meer vermogen.

              De diesel zal, na aankoop, altijd goedkoper zijn in gebruik. Zelfs als je een stuk minder kilometers zou maken. Als je het financieel wilt bekijken, dan zou je je niet zo moeten fixeren op de aankoopprijs en dan apart op de running costs. Dan moet je echt gaan kijken naar de totaalprijs. Dat wilt zeggen, als je nu benzine kiest en je wilt prijsbewust kiezen, dan moet je NU minder uitgeven aan de benzine, door de 1.2 te nemen, en enkel dan kan de benzine goedkoper uitkomen.

              Als je echt wat meer pit wilt in de wagen, dan zul je de 1.4 moeten nemen, en die zou je dan eigenlijk moeten vergelijken met de 2.0 diesel, ook al is deze nog eens een stuk duurder. Omdat de 2.0 diesel met verloop van tijd wel terug goedkoper zal zijn met die kilometers.

              Edit: Kga dadelijk updaten, fout gekeken op spritmonitor, ook nog wat oude motoren meegerekend.

              Edit2:

              Uitgaande van 1 euro per liter diesel en 1.2 euro per liter benzine en van volgende gegevens :


              1.2


              De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 143,53 EUR
              De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 152,66 EUR
              6.3 liter


              1.4


              BIV komt op 154,86 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 190,17 EUR
              6.8 liter


              1.6


              BIV komt op 506,16 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 291,09 EUR.
              5.2 liter

              2.0


              De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 543,37 EUR
              De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 451,29 EUR
              5.9 liter


              En 30000 km/jaar, altijd vergeleken met de 1.2 benzine :

              1.4 benzine :
              4 jaar : 884 duurder
              7 jaar : 1538 duurder

              1.6 diesel :
              4 jaar : 1913 goedkoper
              7 jaar : 3620 goedkoper

              2.0 diesel :
              4 jaar : 396 euro goedkoper
              7 jaar : 993 euro goedkoper

              Natuurlijk moet je dan nog gaan rekening houden met zaken zoals : Verzekering die hoger ligt bij zwaardere motoren, onderhoud normaal wat duurder bij diesel, het gelijktrekken van de prijs van diesel en benzine naar de toekomst toe, ...

              Ik heb mezelf ooit zo'n excelleke gemaakt, dus das makkelijk aan te passen. Als je een bepaald forfaitair bedrag bij de meerprijs van diesel wilt tellen ofzo (voor het duurdere onderhoud) of andere prijzen aan de pomp wilt gebruiken, laat maar iets weten dan pas ik het ff aan.

              Edit3:

              Met een meerprijs van 150 euro aan onderhoud per jaar voor de diesel en 1.2 euro de liter voor diesel en 1.3 voor benzine. Dan is de 1.6 diesel nog altijd 1769/3359 euro (4/7 jaar) duurder tov de 1.4 TSI met 30 000 km. Terwijl de aankoopprijs gelijkaardig is.

              Eenzelfde vergelijking met de 1.2TSI, en dan rekeninghoudend met ongeveer een meerprijs van 2300 euro voor de diesel (als ik snel in de configurator kijk), dan is de 1.2TSI na 4 jaar 1474 euro goedkoper en na 7 jaar 583 euro goedkoper.

              Het blijft dus vooral wat koffiedik kijken wat de toekomst gaat brengen qua prijzen. Maar je zult vooral een keuze moeten maken tussen financieel voordelig of wat meer pit in de motor.

              Edit4:
              Als de meerprijs van de 2.0 diesel tov de 1.4TSI wordt meegetelt, wordt de diesel zelfs pas na 7 jaar "amper" goedkoper met 30000 km. En zeker niet goedkoper als het prijsverschil tussen benzine en diesel kleiner wordt en er hogere onderhoudskosten worden meegetelt.


              Als het allemaal wat te veel en te langdradig of onduidelijk is, laat maar iets weten. Dan vat ik enkel hetgeen samen wat je wilt weten.
              Last edited by Phate; 24/04/2016, 16:42.

              Comment


              • #27
                TLDR;

                Financieel gezien : 1.2TSI of 1.6 diesel kopen. (Afhankelijk van vooruitzichten dieselpesten.)
                Voor wat meer pit : 1.4 TSI kopen.

                1.6 Diesel en 1.4 TSI mag je eigenlijk niet vergelijken qua prijs zonder de meerwaarde te bekijken.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                  Hmmm, dat kun je natuurlijk niet echt vergelijken. Qua verbruik (spritmonitor) zal het rond de 5.5 zitten voor de diesel en 8 voor de 1.4 benzine (fout). Maar de benzine zal normaal wel een stuk aangenamer rijden, je hebt een pak meer vermogen.

                  De diesel zal, na aankoop, altijd goedkoper zijn in gebruik. Zelfs als je een stuk minder kilometers zou maken. Als je het financieel wilt bekijken, dan zou je je niet zo moeten fixeren op de aankoopprijs en dan apart op de running costs. Dan moet je echt gaan kijken naar de totaalprijs. Dat wilt zeggen, als je nu benzine kiest en je wilt prijsbewust kiezen, dan moet je NU minder uitgeven aan de benzine, door de 1.2 te nemen, en enkel dan kan de benzine goedkoper uitkomen.

                  Als je echt wat meer pit wilt in de wagen, dan zul je de 1.4 moeten nemen, en die zou je dan eigenlijk moeten vergelijken met de 2.0 diesel, ook al is deze nog eens een stuk duurder. Omdat de 2.0 diesel met verloop van tijd wel terug goedkoper zal zijn met die kilometers.

                  Edit: Kga dadelijk updaten, fout gekeken op spritmonitor, ook nog wat oude motoren meegerekend.

                  Edit2:

                  Uitgaande van 1 euro per liter diesel en 1.2 euro per liter benzine en van volgende gegevens :


                  1.2


                  De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 143,53 EUR
                  De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 152,66 EUR
                  6.3 liter


                  1.4


                  BIV komt op 154,86 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 190,17 EUR
                  6.8 liter


                  1.6


                  BIV komt op 506,16 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 291,09 EUR.
                  5.2 liter

                  2.0


                  De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 543,37 EUR
                  De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 451,29 EUR
                  5.9 liter


                  En 30000 km/jaar, altijd vergeleken met de 1.2 benzine :

                  1.4 benzine :
                  4 jaar : 884 duurder
                  7 jaar : 1538 duurder

                  1.6 diesel :
                  4 jaar : 1913 goedkoper
                  7 jaar : 3620 goedkoper

                  2.0 diesel :
                  4 jaar : 396 euro goedkoper
                  7 jaar : 993 euro goedkoper

                  Natuurlijk moet je dan nog gaan rekening houden met zaken zoals : Verzekering die hoger ligt bij zwaardere motoren, onderhoud normaal wat duurder bij diesel, het gelijktrekken van de prijs van diesel en benzine naar de toekomst toe, ...

                  Ik heb mezelf ooit zo'n excelleke gemaakt, dus das makkelijk aan te passen. Als je een bepaald forfaitair bedrag bij de meerprijs van diesel wilt tellen ofzo (voor het duurdere onderhoud) of andere prijzen aan de pomp wilt gebruiken, laat maar iets weten dan pas ik het ff aan.

                  Edit3:

                  Met een meerprijs van 150 euro aan onderhoud per jaar voor de diesel en 1.2 euro de liter voor diesel en 1.3 voor benzine. Dan is de 1.6 diesel nog altijd 1769/3359 euro (4/7 jaar) duurder tov de 1.4 TSI met 30 000 km. Terwijl de aankoopprijs gelijkaardig is.

                  Eenzelfde vergelijking met de 1.2TSI, en dan rekeninghoudend met ongeveer een meerprijs van 2300 euro voor de diesel (als ik snel in de configurator kijk), dan is de 1.2TSI na 4 jaar 1474 euro goedkoper en na 7 jaar 583 euro goedkoper.

                  Het blijft dus vooral wat koffiedik kijken wat de toekomst gaat brengen qua prijzen. Maar je zult vooral een keuze moeten maken tussen financieel voordelig of wat meer pit in de motor.

                  Edit4:
                  Als de meerprijs van de 2.0 diesel tov de 1.4TSI wordt meegetelt, wordt de diesel zelfs pas na 7 jaar "amper" goedkoper met 30000 km. En zeker niet goedkoper als het prijsverschil tussen benzine en diesel kleiner wordt en er hogere onderhoudskosten worden meegetelt.


                  Als het allemaal wat te veel en te langdradig of onduidelijk is, laat maar iets weten. Dan vat ik enkel hetgeen samen wat je wilt weten.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                  TLDR;

                  Financieel gezien : 1.2TSI of 1.6 diesel kopen. (Afhankelijk van vooruitzichten dieselpesten.)
                  Voor wat meer pit : 1.4 TSI kopen.

                  1.6 Diesel en 1.4 TSI mag je eigenlijk niet vergelijken qua prijs zonder de meerwaarde te bekijken.
                  Haha bedankt voor je uitgebreide overzicht en vergelijkingsoefening. Even ter informatie, de 1.2 TSI kan niet meer besteld worden. Die is vervangen door de 1.0 TSI, deze kan ik niet testrijden en de dealer had dit zelfs nog niet kunnen doen, vandaar dat deze voor mij afvalt. Dus gaat het tussen de andere 2 motoren. Een 1.4 TSI en de 1.6 TDI. Ik weet dat je ze niet helemaal correct met elkaar kan vergelijken, maar als het benzine wordt wil ik die 1.4, als het diesel wordt de 1.6, voor mij is power niet belangrijk. Maar voor benzine wil ik liefst de "veiligere" keuze maken en voor de 1.4 gaan omdat zelfs de dealer er nog niets vanaf weet. En de 1.6 als zijnde zuinigste optie die zijn efficiëntie al heeft bewezen. Voor mij zijn dit de enige motoren waaruit ik wil kiezen, ook al kan je ze niet 100 % met elkaar vergelijken. Kan je een vergelijking doen tussen die 2?
                  Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Sub-Zero Bekijk Berichten
                    Haha bedankt voor je uitgebreide overzicht en vergelijkingsoefening. Even ter informatie, de 1.2 TSI kan niet meer besteld worden. Die is vervangen door de 1.0 TSI, deze kan ik niet testrijden en de dealer had dit zelfs nog niet kunnen doen, vandaar dat deze voor mij afvalt. Dus gaat het tussen de andere 2 motoren. Een 1.4 TSI en de 1.6 TDI. Ik weet dat je ze niet helemaal correct met elkaar kan vergelijken, maar als het benzine wordt wil ik die 1.4, als het diesel wordt de 1.6, voor mij is power niet belangrijk. Maar voor benzine wil ik liefst de "veiligere" keuze maken en voor de 1.4 gaan omdat zelfs de dealer er nog niets vanaf weet. En de 1.6 als zijnde zuinigste optie die zijn efficiëntie al heeft bewezen. Voor mij zijn dit de enige motoren waaruit ik wil kiezen, ook al kan je ze niet 100 % met elkaar vergelijken. Kan je een vergelijking doen tussen die 2?
                    Meerprijs van de 1.4TSI (gebruikmakende van bovenstaande gevens qua belasting, 5.2 liter en 6.8 liter verbruik, en 1 en 1.2 euro de liter voor diesel/benzine, voor 30 000 km.)

                    1 399
                    2 1149
                    3 1899
                    4 2649
                    5 3399
                    6 4149
                    7 4899
                    8 5649
                    9 6399
                    Als ik er 150 euro/jaar bijtel voor de diesel voor iets hoger onderhoud + prijzen aanpas naar 1.2 voor diesel en 1.3 voor benzine :

                    1 141
                    2 633
                    3 1125
                    4 1617
                    5 2109
                    6 2601
                    7 3093
                    8 3585
                    9 4077
                    Zelfde (+150 voor diesel/jaar ) met prijzen diesel en benzine beide op 1.3 :

                    1 -15
                    2 321
                    3 657
                    4 993
                    5 1329
                    6 1665
                    7 2001
                    8 2337
                    9 2673
                    Dus zelfs met een extra onderhoudskost van 150 euro en eenzelfde prijs van 1.3 blijft de diesel financieel veel interessanter. Zoveel te lager de prijs van diesel/benzine (ook al zijn ze beide hetzelfde) zoveel te kleiner het verschil, zoveel te hoger de prijs, zoveel te groter het verschil.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                      Hmmm, dat kun je natuurlijk niet echt vergelijken. Qua verbruik (spritmonitor) zal het rond de 5.5 zitten voor de diesel en 8 voor de 1.4 benzine (fout). Maar de benzine zal normaal wel een stuk aangenamer rijden, je hebt een pak meer vermogen.

                      De diesel zal, na aankoop, altijd goedkoper zijn in gebruik. Zelfs als je een stuk minder kilometers zou maken. Als je het financieel wilt bekijken, dan zou je je niet zo moeten fixeren op de aankoopprijs en dan apart op de running costs. Dan moet je echt gaan kijken naar de totaalprijs. Dat wilt zeggen, als je nu benzine kiest en je wilt prijsbewust kiezen, dan moet je NU minder uitgeven aan de benzine, door de 1.2 te nemen, en enkel dan kan de benzine goedkoper uitkomen.

                      Als je echt wat meer pit wilt in de wagen, dan zul je de 1.4 moeten nemen, en die zou je dan eigenlijk moeten vergelijken met de 2.0 diesel, ook al is deze nog eens een stuk duurder. Omdat de 2.0 diesel met verloop van tijd wel terug goedkoper zal zijn met die kilometers.

                      Edit: Kga dadelijk updaten, fout gekeken op spritmonitor, ook nog wat oude motoren meegerekend.

                      Edit2:

                      Uitgaande van 1 euro per liter diesel en 1.2 euro per liter benzine en van volgende gegevens :


                      1.2


                      De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 143,53 EUR
                      De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 152,66 EUR
                      6.3 liter


                      1.4


                      BIV komt op 154,86 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 190,17 EUR
                      6.8 liter


                      1.6


                      BIV komt op 506,16 EUR en jaarlijkse verkeersbelasting op 291,09 EUR.
                      5.2 liter

                      2.0


                      De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 543,37 EUR
                      De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 451,29 EUR
                      5.9 liter


                      En 30000 km/jaar, altijd vergeleken met de 1.2 benzine :

                      1.4 benzine :
                      4 jaar : 884 duurder
                      7 jaar : 1538 duurder

                      1.6 diesel :
                      4 jaar : 1913 goedkoper
                      7 jaar : 3620 goedkoper

                      2.0 diesel :
                      4 jaar : 396 euro goedkoper
                      7 jaar : 993 euro goedkoper

                      Natuurlijk moet je dan nog gaan rekening houden met zaken zoals : Verzekering die hoger ligt bij zwaardere motoren, onderhoud normaal wat duurder bij diesel, het gelijktrekken van de prijs van diesel en benzine naar de toekomst toe, ...

                      Ik heb mezelf ooit zo'n excelleke gemaakt, dus das makkelijk aan te passen. Als je een bepaald forfaitair bedrag bij de meerprijs van diesel wilt tellen ofzo (voor het duurdere onderhoud) of andere prijzen aan de pomp wilt gebruiken, laat maar iets weten dan pas ik het ff aan.

                      Edit3:

                      Met een meerprijs van 150 euro aan onderhoud per jaar voor de diesel en 1.2 euro de liter voor diesel en 1.3 voor benzine. Dan is de 1.6 diesel nog altijd 1769/3359 euro (4/7 jaar) duurder tov de 1.4 TSI met 30 000 km. Terwijl de aankoopprijs gelijkaardig is.

                      Eenzelfde vergelijking met de 1.2TSI, en dan rekeninghoudend met ongeveer een meerprijs van 2300 euro voor de diesel (als ik snel in de configurator kijk), dan is de 1.2TSI na 4 jaar 1474 euro goedkoper en na 7 jaar 583 euro goedkoper.

                      Het blijft dus vooral wat koffiedik kijken wat de toekomst gaat brengen qua prijzen. Maar je zult vooral een keuze moeten maken tussen financieel voordelig of wat meer pit in de motor.

                      Edit4:
                      Als de meerprijs van de 2.0 diesel tov de 1.4TSI wordt meegetelt, wordt de diesel zelfs pas na 7 jaar "amper" goedkoper met 30000 km. En zeker niet goedkoper als het prijsverschil tussen benzine en diesel kleiner wordt en er hogere onderhoudskosten worden meegetelt.


                      Als het allemaal wat te veel en te langdradig of onduidelijk is, laat maar iets weten. Dan vat ik enkel hetgeen samen wat je wilt weten.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                      TLDR;

                      Financieel gezien : 1.2TSI of 1.6 diesel kopen. (Afhankelijk van vooruitzichten dieselpesten.)
                      Voor wat meer pit : 1.4 TSI kopen.

                      1.6 Diesel en 1.4 TSI mag je eigenlijk niet vergelijken qua prijs zonder de meerwaarde te bekijken.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                      Meerprijs van de 1.4TSI (gebruikmakende van bovenstaande gevens qua belasting, 5.2 liter en 6.8 liter verbruik, en 1 en 1.2 euro de liter voor diesel/benzine, voor 30 000 km.)

                      1 399
                      2 1149
                      3 1899
                      4 2649
                      5 3399
                      6 4149
                      7 4899
                      8 5649
                      9 6399
                      Als ik er 150 euro/jaar bijtel voor de diesel voor iets hoger onderhoud + prijzen aanpas naar 1.2 voor diesel en 1.3 voor benzine :

                      1 141
                      2 633
                      3 1125
                      4 1617
                      5 2109
                      6 2601
                      7 3093
                      8 3585
                      9 4077
                      Zelfde (+150 voor diesel/jaar ) met prijzen diesel en benzine beide op 1.3 :

                      1 -15
                      2 321
                      3 657
                      4 993
                      5 1329
                      6 1665
                      7 2001
                      8 2337
                      9 2673
                      Dus zelfs met een extra onderhoudskost van 150 euro en eenzelfde prijs van 1.3 blijft de diesel financieel veel interessanter. Zoveel te lager de prijs van diesel/benzine (ook al zijn ze beide hetzelfde) zoveel te kleiner het verschil, zoveel te hoger de prijs, zoveel te groter het verschil.
                      Bedankt voor je vergelijking!

                      De rationele keuze is dus de 1.6 TDI... De emotionele keuze is 1.4 TSI...
                      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

                      Comment


                      • #31
                        Interssante voorgaande posts.. Sta momenteel ook voor zulke keuzes.
                        Zelfde merk en model, en heb in Hasselt met de 1.6 TDI gereden. 5bak, hoewel ik absoluut voor DSG wil gaan.
                        De 110pk heeft me eigenlijk niet echt overtuigd, mss door de zeer jonge testwageb met amper 10 km op de teller..
                        Trouwens, prijs in Hasselt was gelijk aan Bilzen. Ik woon er pal tussenin.

                        Sent via OnePlus with Tapatalk!
                        =================
                        2016 Skoda Octavia RS

                        Comment


                        • #32
                          Als je veel km's maakt en wat vermogen wil, waarom dan geen 2.0 tdi?
                          Zowel de 1.6 tdi als de 1.0 tsi zijn mss net iets te licht voor vlotte prestaties. Hoewel ik nog wel met de 1.0 tsi zou kunnen leven omdat die toch wat verfijnder is dan een diesel. Zelf zou ik resoluut voor de 1.4 tsi kiezen, zelfs met 30000km per jaar. Rijplezier mag ook wat kosten..

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door The_ReBeL Bekijk Berichten
                            Interssante voorgaande posts.. Sta momenteel ook voor zulke keuzes.
                            Zelfde merk en model, en heb in Hasselt met de 1.6 TDI gereden. 5bak, hoewel ik absoluut voor DSG wil gaan.
                            De 110pk heeft me eigenlijk niet echt overtuigd, mss door de zeer jonge testwageb met amper 10 km op de teller..
                            Trouwens, prijs in Hasselt was gelijk aan Bilzen. Ik woon er pal tussenin.

                            Sent via OnePlus with Tapatalk!
                            En waar denk je uiteindelijk voor de kiezen? 1.6 TDI met DSG? Ga je voor Peussens of Intercars kiezen? DSG is uiteindelijk weer een meerkost van bijna 2000 euro als ik me niet vergis, het is het wel waard, ben ook overtuigd van het gebruiksgemak, maar het is weer 2000 extra...

                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Als je veel km's maakt en wat vermogen wil, waarom dan geen 2.0 tdi?
                            Zowel de 1.6 tdi als de 1.0 tsi zijn mss net iets te licht voor vlotte prestaties. Hoewel ik nog wel met de 1.0 tsi zou kunnen leven omdat die toch wat verfijnder is dan een diesel. Zelf zou ik resoluut voor de 1.4 tsi kiezen, zelfs met 30000km per jaar. Rijplezier mag ook wat kosten..
                            Sportief rijgedrag is voor mij niet belangrijk. Zoals je mss wist rij ik in een 80 pk golfje haha. Ik zou gewoon voor een grote wagen iets meer power willen, zonder echt prestatiegericht te zijn. Anders koop je wel een sportwagen. Daarom "vergelijk" ik de 1.6 TDI met de 1.4 TSI, omdat ik die 1.0 TSI niet kan testen en dan een blinde aankoop doe, wat ik niet zie zitten. Het extra vermogen is mooi meegenomen maar is voor mij niet belangrijk. Ik twijfel gewoon tussen benzine of diesel. VAB zegt in een studie uit 2013 na het verschuiven van de taxatie dat tot 30.000 km/jaar benzine nog altijd te rechtvaardigen is. Vroeger was die grens 20.000 tot 25.000 km. Alles boven 30.000 en frequent autostrade gebruik diesel. Ik tel uit dat ik over de laatste 5 jaar gemiddeld 29.700 km per jaar gereden heb. Wat mij theoretisch in de benzine categorie stopt. Maar er wijn verschillende ideeën en berekeningen wat die kosteninteressante grens van benzine/diesel bepaalt. Sommigen zeggen nog steeds 25.000 (zoals de garage) anderen zeggen 30.000...
                            Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Sub-Zero Bekijk Berichten
                              En waar denk je uiteindelijk voor de kiezen? 1.6 TDI met DSG? Ga je voor Peussens of Intercars kiezen? DSG is uiteindelijk weer een meerkost van bijna 2000 euro als ik me niet vergis, het is het wel waard, ben ook overtuigd van het gebruiksgemak, maar het is weer 2000 extra...
                              DSG sowieso... Ben dat zo moe in die bak te moeten roeren :-)
                              En heb al eens proefrit met Superb 150pk DSG gemaakt. Zalig...

                              Met 25000km per jaar en een groot deel woon-werkverkeer op autostrade opnieuw voor diesel.
                              Offerte vr 1.6 TDI ligt hier, maar ga voor 2.0 ook eens horen. En dan maar eens alles naast mekaar zetten.
                              110pk/250Nm zou voldoende moeten zijn. Zit ook 90% van de tijd alleen in de wagen.
                              Maar 150pk/320Nm in een Octavia zal gewoon lekkerder rijden..

                              Tja, Hasselt of Bilzen..
                              Intercars is de schoonfamilie van een collega van me, en ik moest dit zeker vermelden, zei 'm.
                              Maar prijs bij Peusens was gelijk, allez zelfs iets goedkoper, want bedrag afgerond. En daar was het buikgevoel nét iets beter imho. :-)

                              Denk dat ik volgende week nog iets te belopen heb.
                              =================
                              2016 Skoda Octavia RS

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door The_ReBeL Bekijk Berichten
                                DSG sowieso... Ben dat zo moe in die bak te moeten roeren :-)
                                En heb al eens proefrit met Superb 150pk DSG gemaakt. Zalig...

                                Met 25000km per jaar en een groot deel woon-werkverkeer op autostrade opnieuw voor diesel.
                                Offerte vr 1.6 TDI ligt hier, maar ga voor 2.0 ook eens horen. En dan maar eens alles naast mekaar zetten.
                                110pk/250Nm zou voldoende moeten zijn. Zit ook 90% van de tijd alleen in de wagen.
                                Maar 150pk/320Nm in een Octavia zal gewoon lekkerder rijden..

                                Tja, Hasselt of Bilzen..
                                Intercars is de schoonfamilie van een collega van me, en ik moest dit zeker vermelden, zei 'm.
                                Maar prijs bij Peusens was gelijk, allez zelfs iets goedkoper, want bedrag afgerond. En daar was het buikgevoel nét iets beter imho. :-)

                                Denk dat ik volgende week nog iets te belopen heb.
                                Leuke vooruitzichten dus, zit wel goed daar bij Peussens...

                                "Wat de achterophanging betreft: net zoals bij zijn soortgenoten binnen de groep met het MQB-platform als basis, zijn alle versies met 150pk of meer met een onafhankelijke multi-link achterophanging uitgerust."

                                Klopt dit? Is dit een zogenaamd "sperdifferentieel"?
                                Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

                                Comment


                                • #36
                                  Sperdiff. werkt op de aangedreven wielen ;-)

                                  Sent via OnePlus with Tapatalk!
                                  =================
                                  2016 Skoda Octavia RS

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Sub-Zero Bekijk Berichten

                                    Sportief rijgedrag is voor mij niet belangrijk.

                                    ...blablabla...

                                    Daarom "vergelijk" ik de 1.6 TDI met de 1.4 TSI, omdat ik die 1.0 TSI niet kan testen en dan een blinde aankoop doe, wat ik niet zie zitten.
                                    Is het misschien niet mogelijk om die 1.0 TSI te testen bij een nederlandse dealer? voor zover ik weet is de Golf al lang in nederland te krijgen met 1.0 TSI motor.
                                    De tests die ik heb gelezen zijn ook wel best lovend. Alhoewel je niet alles klakkeloos moet geloven wat de boekskes schrijven.
                                    Zonder twijfel de openbaring van 2015: de Volkswagen Golf met 1.0 liter motor! De Golf 1.0 TSI BlueMotion is stil, sterk en bijna even zuinig als een hybride.

                                    Volkswagen has made a petrol Golf Bluemotion that's powered by a 1.0-litre engine. Should you buy this instead of a diesel? Chris Knapman investigates.Visit ...

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door The_ReBeL Bekijk Berichten
                                      Sperdiff. werkt op de aangedreven wielen ;-)

                                      Sent via OnePlus with Tapatalk!
                                      Dit zou de stabiliteit en de weglegging ten goede komen, ook het "springerige" karakter van de achterzijde wat de 1.6 TDI en 1.2/1.0 TSI hebben zou daarmee "opgelost" zijn. Hoe het technisch in elkaar zit en wat de voordelen zijn van zo een sperdifferentieel weet ik wel niet.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      Is het misschien niet mogelijk om die 1.0 TSI te testen bij een nederlandse dealer? voor zover ik weet is de Golf al lang in nederland te krijgen met 1.0 TSI motor.
                                      De tests die ik heb gelezen zijn ook wel best lovend. Alhoewel je niet alles klakkeloos moet geloven wat de boekskes schrijven.
                                      Zonder twijfel de openbaring van 2015: de Volkswagen Golf met 1.0 liter motor! De Golf 1.0 TSI BlueMotion is stil, sterk en bijna even zuinig als een hybride.

                                      https://www.youtube.com/watch?v=sRGWxcbCebY
                                      Ik wil voor zaterdag avond een beslissing maken. Ik weet niet wat ik er zelf van moet denken als de garage zelf al sceptisch is en ze nog niet getest heeft.
                                      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

                                      Comment


                                      • #39
                                        Ge zou beter een klacht sturen over die VW verkoper... Schandalig.
                                        VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Sub-Zero Bekijk Berichten
                                          Dit zou de stabiliteit en de weglegging ten goede komen, ook het "springerige" karakter van de achterzijde wat de 1.6 TDI en 1.2/1.0 TSI hebben zou daarmee "opgelost" zijn. Hoe het technisch in elkaar zit en wat de voordelen zijn van zo een sperdifferentieel weet ik wel niet.


                                          Ik wil voor zaterdag avond een beslissing maken. Ik weet niet wat ik er zelf van moet denken als de garage zelf al sceptisch is en ze nog niet getest heeft.
                                          @sub zero waarom was eigenlijk de seat leon geen keuze?
                                          zit eigenlijk ook met dezelfde keuze ( rij momenteel met opel astra en heb 180000 km, rij ook 30000 km per jaar ) maar ik twijfel wel om cng te kopen maar momenteel regio tienen nog geen station...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X