Hoi allen,
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om mijn huidige passat te vervangen door een nieuwe leasewagen. Aangezien mijn (relatief) jonge leeftijd heb ik niet veel ervaring met andere merken behalve dan mijn sportieve wagen (Infiniti g37 cabrio) die ik enkel tijdens de zomermaanden gebruik.
Ik heb geen grote haast bij de aankoop (passat staat privé) maar zou toch binnen nu en max een jaar de knoop willen doorhakken. Kan ook sneller.
Ik reed tot vorig jaar ongeveer 80.000km/jaar maar heb een nieuw kantoor dichter bij huis en kom nu denk ik wel toe met 20.000km/jaar.
Wat informatie over de auto die ik zoek:
-Mijn vriendin heeft (nog steeds) haar rijbewijs niet. De auto die ik zal kiezen moet dus een "alleskunner" zijn. Met 4 + bagage in alle comfort op skivakantie bijvoorbeeld. Toch wil ik graag ook voor de dagelijkse auto wat rijplezier. Comfort blijft echter prioriteit 1 dus vink ik waar het kan de luchtvering aan. Geen verlaagde sportversies met erg strakke vering.
-De volgende opties zijn heel erg belangrijk:
1) Adaptive cruise control
2) Lederen, volledig elektrische, verwarmde zetels voor bestuurder en passagier.
3) Automaat
4) Led lampen (in feite altijd de "topversie" behalve bij de audi geen matrix maar led).
5) Minstens 150pk, liefst met redelijk wat ruimte om mits software nog wat te verhogen.
6) Velgen hoeven niet heel erg groot of opzichtig maar mooie 18" lijkt mij een mooi compromis.
7) Volwaardige grote versie van de GPS
Parkeersensoren, liefst met camera achteraan. Automatisch parkeren hoeft niet.
9) Extra geïsoleerd glas waar mogelijk
10) Comfort/luchtvering
11) Waar mogelijk de breakversie (reiscomfort/ruimte)
Daarnaast indien het in het budget past mag er natuurlijk ook nog een panoramisch open dak, donkere achterruiten en lane/side assist bij.
-Mijn huidige dagelijkse wagen is een Passat B7 highline TDI 170pk DSG berline met ongeveer alles wat er toen te krijgen viel behalve adaptive cruise control (wil ik nu wel) en open dak (ook indien het in het budget past). Vorig jaar heb ik beslist de motor te laten aanpakken door een nabijegelegen tuner en zit nu rond 215pk. Rijdt best lekker op Pilot Sport 4 banden moet ik zeggen.
-Op directlease.be heb ik al een aantal configuraties bij elkaar en voor 20.000km/jaar op 5 jaar voor max prijs €900/maand (exclusief winterbanden want die vind ik zelf goedkoper) vind ik het volgende:
1) Volvo XC60, D3 150 pk Summum Geartronic. Met deze motorisatie kan ik +- de hele optielijst aanvinken als ik de velgen niet te groot neem (brandstofkosten, max 18" Leda black) inclusief inscription pack, luchtvering, etc). Vind ik een erg mooie wagen maar er komt reeds volgend jaar een nieuw model uit wat dan weer sneu is... . Dan wacht ik misschien liever hopende dat de prijs niet sterk omhoog gaat.
+ Volledig uitgerust
+ Mooi uiterlijk
+ Comfortabel en groot genoeg om met 4 op vakantie te gaan
- Minder sportief? Is vermogen hoog genoeg?
- Komt nieuw model aan
2) Passat variant B8, 150PK DSG R-line exterieur. Iets minder vermogen dan wat ik nu heb als ik alle opties wil (dynamic chassis is in het geval van de 19" velgen van R-pakket echt een must denk ik). Kan ook de 190pk nemen maar dan vallen er wat opties weg en zonder R-line vind ik de nieuwe passat maar erg saai.
+ Met R-line vind ik hem best mooi
+ Bekende wagen (heb met 3 generaties passat gereden)
+ Volledige uitrusting
- "gewoon" van uiterlijk hoewel R-line dit een beetje verhelpt
- Bekende wagen (misschien tijd voor wat anders?)
- Minder vermogen dan wat ik momenteel heb
- Comfort (ook met luchtvering?) van de 19" R-line velgen?
3) Audi A6 Avant 150 pk S-tronic. Is vreemd genoeg door alle voordelige pakketten en kortingen ongeveer even duur als de passat. Ik moet een paar kleine snufjes laten liggen (kleinere velgen zonder adaptieve vering) maar kan wel adaptive cruise en open dak erbij proppen zonder over de €900/maand exclusief btw te gaan.
+ Meer "premium" t.o.v. de passat
+ Zeer veel kortingen
- Is 150pk genoeg voor een dikke A6 avant?
- Minder comfort zonder adaptieve vering?
- Minder mooie velgen
- Komt ook weer nieuw model aan
4) Jaguar XF 163pk Prestige automaat. Nog een alternatief. Ook hier moet ik zoals bij de A6 een paar kleine snufjes laten liggen. Aangezien het een berline is hoef ik niet echt een open dak (is dan ook geen pano denk ik?) dus ik raak er ook wel.
+ Minder geziene wagen en gloednieuw
+ Premium afwerking
- Hoe is het comfort en het rijgedrag? Is een onbekende voor mij
- Geen break dus minder bagageruimte
- Minder ruimte achterin? (vorige XF vond ik nogal tegenvallen op dat vlak. Buurman heeft er één)
5) Mitsubishi Outlander 150pk diesel Instyle Premium. Geen "premium" merk maar kom toe met €800 in de topversie met alle opties die er zijn.
+ Prijs
+ Full-option
- Rijgedrag zeer matig?
- Is motor genoeg om een zware SUV te trekken?
- Afwerking is misschien minder mooi?
6) Infiniti Q70 2.2D premium executive. Misschien ook een leuk alternatief (heb ik wel 2x infiniti op de oprit staan). De premium tech versie is echter te duur dus ik mis hier een adaptive cruise control.
+ Weinig geziene wagen
+ "Bekend" qua inrichting en gebruik
- Ietwat saai, zeker aangezien ik de premium tech of sport tech niet in het budget krijg.
7) BMW 318D GT automaat (100y edition). Vreemd genoeg is de BMW5 en Mercedes E een stuk duurder in lease dus die vallen weg. Er is wel nog de 3GT die blijkbaar nog iets ruimer is dan de passat (vormgeving vind ik ok maar ook niet "mooi"). Kan deze relatief goed inrichten met het budget en voordeel is dat je deze motor zonder problemen naar 225pk krijgt opgevoerd.
+ Veel ruimte (achterbank)
+ Premium
+ BMW rijgedrag (enkel van horen zeggen)
+ Zeer veel ruimte qua tuning
- Minder mooi uiterlijk (subjectief dan)
- Nogal zwakke basismotor
Zoals jullie kunnen lezen twijfel ik erg hard. Misschien dat eigenaars van bovenstaande auto's wat ervaringen kunnen delen?
Ik twijfel er ook bijvoorbeeld aan om in het geval van de A6 en XC60 te wachten tot het nieuwe model er is.
Alvast bedankt!
Maarten
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om mijn huidige passat te vervangen door een nieuwe leasewagen. Aangezien mijn (relatief) jonge leeftijd heb ik niet veel ervaring met andere merken behalve dan mijn sportieve wagen (Infiniti g37 cabrio) die ik enkel tijdens de zomermaanden gebruik.
Ik heb geen grote haast bij de aankoop (passat staat privé) maar zou toch binnen nu en max een jaar de knoop willen doorhakken. Kan ook sneller.
Ik reed tot vorig jaar ongeveer 80.000km/jaar maar heb een nieuw kantoor dichter bij huis en kom nu denk ik wel toe met 20.000km/jaar.
Wat informatie over de auto die ik zoek:
-Mijn vriendin heeft (nog steeds) haar rijbewijs niet. De auto die ik zal kiezen moet dus een "alleskunner" zijn. Met 4 + bagage in alle comfort op skivakantie bijvoorbeeld. Toch wil ik graag ook voor de dagelijkse auto wat rijplezier. Comfort blijft echter prioriteit 1 dus vink ik waar het kan de luchtvering aan. Geen verlaagde sportversies met erg strakke vering.
-De volgende opties zijn heel erg belangrijk:
1) Adaptive cruise control
2) Lederen, volledig elektrische, verwarmde zetels voor bestuurder en passagier.
3) Automaat
4) Led lampen (in feite altijd de "topversie" behalve bij de audi geen matrix maar led).
5) Minstens 150pk, liefst met redelijk wat ruimte om mits software nog wat te verhogen.
6) Velgen hoeven niet heel erg groot of opzichtig maar mooie 18" lijkt mij een mooi compromis.
7) Volwaardige grote versie van de GPS
Parkeersensoren, liefst met camera achteraan. Automatisch parkeren hoeft niet.
9) Extra geïsoleerd glas waar mogelijk
10) Comfort/luchtvering
11) Waar mogelijk de breakversie (reiscomfort/ruimte)
Daarnaast indien het in het budget past mag er natuurlijk ook nog een panoramisch open dak, donkere achterruiten en lane/side assist bij.
-Mijn huidige dagelijkse wagen is een Passat B7 highline TDI 170pk DSG berline met ongeveer alles wat er toen te krijgen viel behalve adaptive cruise control (wil ik nu wel) en open dak (ook indien het in het budget past). Vorig jaar heb ik beslist de motor te laten aanpakken door een nabijegelegen tuner en zit nu rond 215pk. Rijdt best lekker op Pilot Sport 4 banden moet ik zeggen.
-Op directlease.be heb ik al een aantal configuraties bij elkaar en voor 20.000km/jaar op 5 jaar voor max prijs €900/maand (exclusief winterbanden want die vind ik zelf goedkoper) vind ik het volgende:
1) Volvo XC60, D3 150 pk Summum Geartronic. Met deze motorisatie kan ik +- de hele optielijst aanvinken als ik de velgen niet te groot neem (brandstofkosten, max 18" Leda black) inclusief inscription pack, luchtvering, etc). Vind ik een erg mooie wagen maar er komt reeds volgend jaar een nieuw model uit wat dan weer sneu is... . Dan wacht ik misschien liever hopende dat de prijs niet sterk omhoog gaat.
+ Volledig uitgerust
+ Mooi uiterlijk
+ Comfortabel en groot genoeg om met 4 op vakantie te gaan
- Minder sportief? Is vermogen hoog genoeg?
- Komt nieuw model aan
2) Passat variant B8, 150PK DSG R-line exterieur. Iets minder vermogen dan wat ik nu heb als ik alle opties wil (dynamic chassis is in het geval van de 19" velgen van R-pakket echt een must denk ik). Kan ook de 190pk nemen maar dan vallen er wat opties weg en zonder R-line vind ik de nieuwe passat maar erg saai.
+ Met R-line vind ik hem best mooi
+ Bekende wagen (heb met 3 generaties passat gereden)
+ Volledige uitrusting
- "gewoon" van uiterlijk hoewel R-line dit een beetje verhelpt
- Bekende wagen (misschien tijd voor wat anders?)
- Minder vermogen dan wat ik momenteel heb
- Comfort (ook met luchtvering?) van de 19" R-line velgen?
3) Audi A6 Avant 150 pk S-tronic. Is vreemd genoeg door alle voordelige pakketten en kortingen ongeveer even duur als de passat. Ik moet een paar kleine snufjes laten liggen (kleinere velgen zonder adaptieve vering) maar kan wel adaptive cruise en open dak erbij proppen zonder over de €900/maand exclusief btw te gaan.
+ Meer "premium" t.o.v. de passat
+ Zeer veel kortingen
- Is 150pk genoeg voor een dikke A6 avant?
- Minder comfort zonder adaptieve vering?
- Minder mooie velgen
- Komt ook weer nieuw model aan
4) Jaguar XF 163pk Prestige automaat. Nog een alternatief. Ook hier moet ik zoals bij de A6 een paar kleine snufjes laten liggen. Aangezien het een berline is hoef ik niet echt een open dak (is dan ook geen pano denk ik?) dus ik raak er ook wel.
+ Minder geziene wagen en gloednieuw
+ Premium afwerking
- Hoe is het comfort en het rijgedrag? Is een onbekende voor mij
- Geen break dus minder bagageruimte
- Minder ruimte achterin? (vorige XF vond ik nogal tegenvallen op dat vlak. Buurman heeft er één)
5) Mitsubishi Outlander 150pk diesel Instyle Premium. Geen "premium" merk maar kom toe met €800 in de topversie met alle opties die er zijn.
+ Prijs
+ Full-option
- Rijgedrag zeer matig?
- Is motor genoeg om een zware SUV te trekken?
- Afwerking is misschien minder mooi?
6) Infiniti Q70 2.2D premium executive. Misschien ook een leuk alternatief (heb ik wel 2x infiniti op de oprit staan). De premium tech versie is echter te duur dus ik mis hier een adaptive cruise control.
+ Weinig geziene wagen
+ "Bekend" qua inrichting en gebruik
- Ietwat saai, zeker aangezien ik de premium tech of sport tech niet in het budget krijg.
7) BMW 318D GT automaat (100y edition). Vreemd genoeg is de BMW5 en Mercedes E een stuk duurder in lease dus die vallen weg. Er is wel nog de 3GT die blijkbaar nog iets ruimer is dan de passat (vormgeving vind ik ok maar ook niet "mooi"). Kan deze relatief goed inrichten met het budget en voordeel is dat je deze motor zonder problemen naar 225pk krijgt opgevoerd.
+ Veel ruimte (achterbank)
+ Premium
+ BMW rijgedrag (enkel van horen zeggen)
+ Zeer veel ruimte qua tuning
- Minder mooi uiterlijk (subjectief dan)
- Nogal zwakke basismotor
Zoals jullie kunnen lezen twijfel ik erg hard. Misschien dat eigenaars van bovenstaande auto's wat ervaringen kunnen delen?
Ik twijfel er ook bijvoorbeeld aan om in het geval van de A6 en XC60 te wachten tot het nieuwe model er is.
Alvast bedankt!
Maarten
Comment