Oorspronkelijk geplaatst door Mrtn30
Bekijk Berichten
Ben hier geen expert in maar mij lijkt het logisch dat als je een aantal dagen in de week minder ver rijdt (in de stad / traag verkeer waardoor de benzinemotor niet aanslaat) dan het elektrische bereik dat plug in hybrides op dat moment precies hetzelfde scoren op eco/verbruiksvlak als volledig elektrische wagens of mis ik hier iets? Zijn deze batterijen zoveel minder efficient?
Kort samengevat: met een plug-in hybride elektrisch rijden kan inderdaad over beperkte afstand en met een ei onder je gaspedaal. Het is vooral de effectieve afstand die vaak teleurstelt, omdat de theorie geen rekening houdt met de praktische effecten van verwarming, airco, wegdek- en weertoestanden, rijgedrag,... Daarnaast is het van groot belang om telkens opnieuw op te laden, want bij gebruik zonder opladen verbruikt een plug-in meer dan een gewone hybride, omdat de laadmodus extra inspanningen vraagt van de atmosferische motor. Er is dus een groot verschil met full electric rijden en niet zo veel verschil met een gewone hybride.
Ik heb echter nooit begrepen hoe de hybride van lexus veel verschil kan maken in het verbruik. Uiteindelijk komt de elektriciteit toch bijna volledig via energie uit de motor die op traditionele brandstof werkt? Ok je vervuilt de stad minder en dat is de plaats waar een benzinemotor het meest verbruikt en je wekt ook wat elektriciteit op via de remmen maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit voordeel heel groot is. Om maar te zeggen die Rx400h van vroeger zat zonder doorrijden makkelijk aan 11L/100km.
Comment