Vele mensen laten zich vangen aan de benaming "uitvoerplaat" die in Nederland vaak door het RDW word afgeleverd. Toen ik vorige week belde met het RDW vertelde de telefoniste er handig bij, dat ik eens moest nakijken of die plaat ook in België geldig was. Wetende natuurlijk dat dit niet het geval is.
Er zijn ook doorvoerplaten, maar deze kunnen enkel via een bedrijf gekocht worden dat door het RDW erkend is. tevens moet het voertuig dan voordien ook naar een RDW keuringstation worden gebracht door de verkoper.
Nu vandaag krijg ik mail van het ECC (http://www.eccbelgie.be)
Het is dus niet verboden een testrit te maken in België met een nederlands voertuig. Wel moet je samen met de verkoper een documentje opstellen waarin hij/zij verklaart het voertuig aan u uit te lenen, bvb voor een maand. Indien je het voertuig ook direct aankoopt en een verkoopsovereenkomst tekent, laat deze dan diep in je zakken zitten als de politie je aanhoud ter controle. je doet enkel een testrit, meer niet. Eenmaal in België moet je dan nog naar de douane met de papieren.
Het enige probleem dat mogelijk nog opduikt als de douanebeambte zou vragen het voertuig effectief te zien, ter controle van de papieren en het chassisnummer. Dan moet je voertuig wel nog tot dat kantoor gebracht worden. Inschrijven tijdens een testrit komt denk ik nogam raar over. ik mailde hier over nog naar het RDW. Hopelijk vinden zij voor dit kleine euvel nog een oplossing.
Wat de verzekering van het voertuig betreft, ook dat kan u makkelijk zelf doen. Mijn verzekering verwees mij door naar http://www.auto-transit.com/transitplaten_nl.htm
Zij kunnen de verzekering regelen, maar geen plaat. Maar zo lang het een testrit betreft kan je de nummerplaat van de Nederlandse eigenaar gebruiken. Die blijft bij het voertuig zo lang dit is ingeschreven bij het RDW. Dus vraag steeds aan de eigenaar welke nummerplaat hij heeft. Controlleer dit ook even via https://www.rdw.nl/Particulier/Pagin...r-inzien-.aspx
Hier kan je eenvoudig zien wanneer het voertuig de eerste maal werd ingeschreven, en wanneer de huidige eigenaar zijn tenaamstelling gekregen heeft, dit zelfs tot op de minuut nouwkeurig.
Ook het voertuig uitschrijven bij het rdw kan je zelf doen, je hoeft de verkoper hier niet mee te irriteren, want iedereen wil natuurlijk een goed gezinde verkoper. daarover lees je meer op deze pagina bij het RDW https://www.rdw.nl/Particulier/Pagin...Auto/Uitvoeren
De vorige eigenaanr moet enkel zijn vrijwaring regelen bij het RDW. Dat document staat hem toe te bewijzen dat hij niet langer aansprakelijk is voor het voertuig. Maar voor die mensen is dat vaste prik.
Er zijn ook doorvoerplaten, maar deze kunnen enkel via een bedrijf gekocht worden dat door het RDW erkend is. tevens moet het voertuig dan voordien ook naar een RDW keuringstation worden gebracht door de verkoper.
Nu vandaag krijg ik mail van het ECC (http://www.eccbelgie.be)
Het is dus niet verboden een testrit te maken in België met een nederlands voertuig. Wel moet je samen met de verkoper een documentje opstellen waarin hij/zij verklaart het voertuig aan u uit te lenen, bvb voor een maand. Indien je het voertuig ook direct aankoopt en een verkoopsovereenkomst tekent, laat deze dan diep in je zakken zitten als de politie je aanhoud ter controle. je doet enkel een testrit, meer niet. Eenmaal in België moet je dan nog naar de douane met de papieren.
Het enige probleem dat mogelijk nog opduikt als de douanebeambte zou vragen het voertuig effectief te zien, ter controle van de papieren en het chassisnummer. Dan moet je voertuig wel nog tot dat kantoor gebracht worden. Inschrijven tijdens een testrit komt denk ik nogam raar over. ik mailde hier over nog naar het RDW. Hopelijk vinden zij voor dit kleine euvel nog een oplossing.
Wat de verzekering van het voertuig betreft, ook dat kan u makkelijk zelf doen. Mijn verzekering verwees mij door naar http://www.auto-transit.com/transitplaten_nl.htm
Zij kunnen de verzekering regelen, maar geen plaat. Maar zo lang het een testrit betreft kan je de nummerplaat van de Nederlandse eigenaar gebruiken. Die blijft bij het voertuig zo lang dit is ingeschreven bij het RDW. Dus vraag steeds aan de eigenaar welke nummerplaat hij heeft. Controlleer dit ook even via https://www.rdw.nl/Particulier/Pagin...r-inzien-.aspx
Hier kan je eenvoudig zien wanneer het voertuig de eerste maal werd ingeschreven, en wanneer de huidige eigenaar zijn tenaamstelling gekregen heeft, dit zelfs tot op de minuut nouwkeurig.
Ook het voertuig uitschrijven bij het rdw kan je zelf doen, je hoeft de verkoper hier niet mee te irriteren, want iedereen wil natuurlijk een goed gezinde verkoper. daarover lees je meer op deze pagina bij het RDW https://www.rdw.nl/Particulier/Pagin...Auto/Uitvoeren
De vorige eigenaanr moet enkel zijn vrijwaring regelen bij het RDW. Dat document staat hem toe te bewijzen dat hij niet langer aansprakelijk is voor het voertuig. Maar voor die mensen is dat vaste prik.